AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
11.247

När köper ni nya däck?

Sida 1 av 3
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
När de gamla är nere på slitmarkeringarna eller hur många millimeter kvar...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För sommardäck brukar jag dra igång inhandlingsprocedurerna när det går under 3.0 mm och ned mot 2.5 mm - brukar generellt acceptera lite sämre mönsterdjup på framhjulen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
När insidan lossnar från resten pga snedslitning ;-)

/M

Mina bilar: Länk
DL
1.813
DLC
G21 M340i -21
Jag gör ungefär som slangen! Sen beror det ju på när på säsongen man är. I slutet så känns det mindre bra med slitna däck, annars går det att tänja mer på gränsen anser jag. Sen är det att föredra att byta på hösten och därmed köra in de nya däcken när det är svalt ute. Det sparar man slitage på.
På bruxisen byter jag alltid absolut senast möjligt. Kör alltså ner till 1.6mm eller tills det är helt blankslitet någonstans (tex om det sliter snett, då kan man ha 3mm i mitten men 0 på en kant). Mina vinterdäck är just exempel på snedslitning, 4 mm i mitten men bara knappa 2mm i ytter/inner kant. De får gå en sista vinter till, sen har de gjort sitt.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gör det mindre ont att krocka ju sämre bilen är? Trodde inte jag.

-------
//Lövet
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo..man ska ju ha koll på slitaget..MEN, det blir ofta en "överraskning" när man ska byta från t.ex vinterhjulen till sommardito ;)

Oj...såpass slitet!
Ok, man tänker ju när man sliter av sommardäcken på hösten att "Jaha, nu måste det fixas ett par nya däck till våren".

Men sedan förtränger man dessa tankar till man plockar fram däcken framåt mitten av April(eller senare delen av April här uppe i norr) och ser att "Jo, jag hade behövt fixat nya däck i god tid innan man står här och byter till sina slitna däck ".

Men nu dj*vlar ska det beställas i tid! :)

Slitagemarkeringarna är egentligen det man ska ha superkoll på och senast då byta till nya däck...egentligen.

Det "bästa"(med någorlunda säkerhet i baktanke) är väl att byta vid senast 3 mm på sommarhjulen och vinterhjulen ska man byta ännu tidigare slitagemässigt(mm), visst åldern(om man kör extremt lite) bör man naturligtvis ha koll på och dubbarnas antal/slitage...t.ex.

Lite "off topic":
Mina sommarhjul(läs bakdäck) på M5:an går bara en säsong ca(650-750mil) innan de är helt slut(status på däcken då är blankt på sista cm på insidan och max ett par mm på resten av däcket)...Ooppps!
Kör inte speciellt hårt, men de bakdäck jag haft hitintills verkar för mig hålla i en sommar..knappt.

Mvh Janne.
Lövet: Ja faktiskt. I plånboken. Alla har inte råd/lust/möjlighet att byta däck när det är bara 7.5 mm kvar av mönsterdjupet?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ingen har pratat om 7.5mm. Men 4mm vinterdäck och utslitet på kanterna är för dåligt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag brukar försöka köpa nya däck så sommardäcken inte går under 3 mm ungefär och vinterdäcken ca 5 mm (här spelar även dubbens skick och antal in - är de för slitna och/eller det har lossnat för många, är det dags för nya vinterdäck även om det är mer än 5 mm kvar).

Är det torrsprickor som inte är enbart ytliga är det också dags att byta....fast i den situationen har jag aldrig hamnat då vi kör relativt långt med bilarna och sliter ut däcken innan de blir för gamla och torra...

Jag byter inte däck för att lagen stipulerar ett visst minsta mönsterdjup, utan för att skapa en rimlig säkerhet.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Samma tänk som Johan B! Byter gärna lite för tidigt för att alltid ha bra grepp.
Fast lagen säger 3 mm. 4 mm vid "slitagemarkerarna" är således OK. 2 mm är det i ytterkant. Spelar ingen roll vad du tycker "Lövet", jag kör vidare.O bara för att du skall känna dig lugn, jag fastnade i en kontroll nyligen där de kollade, bland annat, skicket på däcken. Inga klagomål, inte ens när jag uppriktigt frågade om det större slitaget på kanterna. Jag kör alltid mina däcken ner till sista möjliga mm, alltid. Men ju närmare gränsen jag kommer desto mer tänker jag på just att det är lättare att vattenplana. Ni som byter era däck vid 5mm får gärna skänka de till mig istället för däcksgubbarna som säljer de vidare i sin tur :D.

Enligt NTF mäts mönsterdjupet "på det mest slitna stället i de mittersta tre fjärdedelarna av slitbanan", o där klarar däcken 3 mm. Lagligt o bra :).
MU
940
MUC
M340i - 2025
Byter tidigast när slitagemarkerarna gör sig påminda.
Som Dawwe säger så är det helt ok med 3-4mm kvar på slitbanan och i princip 0mm i ytterkanterna på vinterdäck. Ytterkanterna har ingen större betydelse på vinterdäck.
Att byta när det är 5mm kvar låter som overkill, då är de knappt inkörda.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, det är i ytterkanterna av däckmönstret som evakueringen av slask och vatten sker...så jag håller definitivt inte med om att det inte spelar någon roll om man har 0 mm mönsterdjup i däckens ytterkanter!

Mina vinterdäck på F31:an är tillverkade i slutet av 2013 och har kanske 7 mm kvar i mönstret, men jag funderar på att byta dem ändå då en del dubbar är väl slitna och det har även lossnat några dubb i varje däck.
Kanske en säsong till - men kan jag "fyndköpa" nya vinterdäck så gör jag det nog.

Mvh
Johan B

MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja ytterkanterna av däcken är till för sidogrepp.
Tappar man sidogrepp på vinterdäck så har man kört för fort.
Däremot så är det viktigt att ha hyfsat bra mönster i slitbanan med tanke på vattenplaning och bromssträcka.
Dubb vet jag inte så mycket om, kör alltid friktionsdäck eftersom jag bor i Halland (brukar vara max en vecka om året med vinterföre) och att vi brukar köra genom Tyskland varje vinter, de gillar inte dubbdäck där.
Byter när min däckgubbe säger till. Har dålig koll på det där
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
MUC, enligt däcktillverkarna är det i alla fall ytterkanterna av däckmönstret som är mest kritiskt för evakuering av vatten/slask...

Mvh
Johan B

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Suck. Man köper inte nya däck för att "klara en kontroll". Man köper nya däck för att inte riskera att (främst) skada sin omgivning eller sig själv (mer sekundärt).

-------
//Lövet
Man köper nya däck när de befintliga är utslitna. Utslitna är de enligt mig när de nått den gräns då de fortfarande är precis lagliga. Polisen klagade inte på bilen utan sade att "Allt är OK", varför skall jag då köpa nya däck? Bilen är gammal o sjunger på sista versen, jag vill inte lägga mer pengar på den än absolut nödvändigt. Det kan säkert även du förstå, om du vill?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, paradoxalt nog kan man nog säga att ju sämre bil man har, desto bättre däck bör man ha...

En modern bil med diverse elektroniska hjälpsystem kan i viss mån kompensera för dåligt väggrepp i vissa situationer och om det skulle ske en olycka är en modern bil generellt mycket mer säker vid en krasch...

Att man inte vill spendera "onödiga pengar" på en bil som snart ska skrotas förstår jag men jag ser nog ändå bra däck som en "nödvändig kostnad" även om bilen i sig är dålig.
Däck kan ju återanvändas och sättas på "nästa bil" eller säljas vidare när så blir aktuellt.

Mvh
Johan B

Varför blir det alltid så här Samma visa i alla däckstrådar. Några sjunger om ”Märkes däck” och att ”däcken är det absolut viktigaste”. Här är frågan mönsterdjupet, jag byter vid klackarna. Ett slitet däck presterar gissningsvis lika bra som ett nytt på torra vägar. Våt/fuktig vägbana men utan stående vatten är nog även typ samma sak. Stående vatten ja då är djupt mönster absolut bäst. Än så länge så regnar det inte konstant 24/7 där jag bor iaf, just idag så skiner solen. Jag köper att det finns de som byter vid 4mm, jag hör inte till de.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.