|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Halloj, Har läst lite tidigare trådar om att F20 verkar vara ganska belägna att rosta på bakluckan. Upptäckte till min förskräckelse tre bubblor på bakluckan idag när jag tvättade den. Måste ha uppkommit nyligen då jag tvättar rätt ofta men inte sett det. Köpte bilen för ganska precis ett år sen så det känns väldigt tråkigt och ska givetvis kolla med BMW vad de säger om det men min känsla är att det kommer vara tvärnej. Bilen är uttagen 2014-10 och har gått under 4000 mil. Jag har haft ett helt gäng olika hatchbacks och ingen av dem har fått rostbubblor på bakluckan även om det så klart drar upp mycket skit där. Är det någon som har något tips rent allmänt vad man kan hävda/säga? Det skulle ju vara på rostskyddsgarantin isåfall men den verkar ju inte helt lätt att använda sig av. Om nu BMW tvärvägrar, är det någon som har ett hum vad det skulle kosta att åtgärda? Här kommer två bilder: Länk Länk | |
| Jag har svårt att se att det där är något BMW kommer kunna säga INTE går på rostskyddsgarantin. Definitionen är väl att det skall vara just inifrån kommande rost? Just det ser ju det där ut att vara? | |
|
Har varit hos BMW nu. De tar det inte utan hävdar stenskott. Man kan se en liten liten prick i samband med skadorna. Jag har svårt att köpa det men kom ingen vart, jag är så klart partisk också. Det känns konstigt att det skulle bubbla upp så mycket på så kort tid även om det skulle vara stenskott om man jämför med ett stenskott på huven? Läser man både här på Autopower och på utländska forum verkar det inte alls ovanligt att få dessa blåsor på F20 och där verkar ägarna oftast fått omlack eller ny lucka. Länk Länk Känns riktigt hopplöst faktiskt. Haft bilen i ett år och 1200 mil och redan detta rostproblem. |
|
|
Brukar du ofta backa i motorvägsfart? Hur får man stenskott på bakluckan? Ser ut exakt som på alla andra äldre BMW jag har haft - nästan garanterat galvsläpp! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Haha Johan B! Ja exakt, det gör jag som omväxling varannan dag när jag åker till jobbet. Det var enligt garantikillen på BMW inte alls ovanligt med stenskott på bakluckan, jag frågade samma sak... :) Jag var förbi en lackerare som tidigare varit skadereglerare åt BMW direkt efter att jag visat upp bilen hos BMW och han sa samma sak, "det där är GARANTERAT galvsläpp". Moment 22 deluxe. Vad gör man? Åker till en annan BMW-verkstad? |
|
| Ja, du åker till en annan BMW-verkstad och ber om en annan bedömning. | |
| Du får väl stå på dig lite, ifrågasätt om en bmw ska börja rosta efter 4 år. Det där är garantiåtgärd! | |
|
Ser ut som sånna rostfläckar man får om man inte tar bort all flygpost varje år :/ Svårt att tro du ska få något på garantin då den enbart täcker genomrostning :/ |
|
|
malcus: Jo det gjorde jag förstås, men han var ganska fast beslutad om att det var stenskott och inget att göra något åt. ESvensson: Bilen är rigoröst tvättad och hade inte en flygrostflaga i höstas och vaxades även vår och höst 2018. |
|
|
Har nu pratat med garantiansvarig på BMW-återförsäljaren som jag köpte bilen av. Lackgarantin som skulle kunna gå in och täcka detta är 3 år och har därmed gått ut, det går inte på rostskyddsgarantin som är 12 år. Det fanns inte heller någon goodwill utan det var bara bita i det sura och åtgärda det själv. Rekommendationen var att återigen kontakta BMW-återförsäljaren som jag var hos första gången (som jag alltså inte ens köpt bilen av) för att se om de var sugna på att betala - vilket de så klart inte kommer vara. Jag frågade garantiansvarig om han kunde säga en prisuppgift mellan tummen och pekfingret vad det skulle kosta att åtgärda och han trodde runt 5000kr. Visst - inget man kanske går i konkurs av men det känns som en kostnad "varumärket" BMW skulle kunna vara beredda att ta för att få en nöjd kund som kanske köper nästa bil där - istället för en missnöjd kund som absolut inte kommer köpa nästa bil där och dessutom inte kommer rekommendera varumärket för vänner och bekanta. |
|
| Det här suger penis. En vän till mig har haft samma problem med sin E61. Till slut tröttnade vi, så vi plockade loss luckan och bar iväg den till en lackerare. 1500kr så var den omlackerad och klar. Det var inte värt besväret att tjafsa med BMW i ett halvår för att sedan ändå få ett nej i slutet.. | |
| Nej kostade det 1500 spänn förstår jag att det inte var värt krånglet, men det har jag svårt att tro att jag får en omlackad baklucka för härikring. | |
| Var inte så säker. Det e helt andra priser om man gör jobbet med att ta av skiten själv istället för att låta verkstaden maskera osv. Det är min bestämda uppfattning efter att ha mekat av både kofångar, skärmar, diffusrar och nu också en baklucka :) | |
|
Jag hade nog försökt laga bara själva skadan Länk ------- //Lövet |
|
|
På tal om rostig baklucka... Jag upptäckte detta idag av en slump, på samma lucka. Jag tycker det ser ut som riktig rost i falsen mellan två plåtar? Vad säger ni om detta? Känns ju inte heller okej. Höger sida av luckan är mest: Länk Försökte fota in innanför rutan där men det var svårt. Ser ut som att det fortsätter där inne? Länk Tycker också att det ser ut som begynnande rost på samma ställe på andra sidan: Länk |
|
|
FreddanO: Så som du har enligt bild "höger sidan av luckan" hade jag på min F11 -16. Återförsäljaren (lokala BMW-handlaren) tog detta som garantiåtgärd utan problem. Problemet är för skarpa plåtkanter så det blir för tunt färglager enligt firman som åtgärdade. Har nu gått ett halvår och ser ok ut än så länge, peppar peppar... Hoppas det löser sig för dig. |
|
| Har precis varit och visat upp rosten jag hittade igår hos min närmaste BMW-återförsäljare (som jag åkte till först). Det är fotat av garantiansvarig och han skulle återkomma - men nu lät det lite positivare iallafall. | |
|
BMW Premium, jo pyttsan..... Sen så är väl dagens vattenbaserade färger inte lika bra mot vardagen som en "riktig" färg. Att BMW Sverige har antagit ett ganska tråkig attityd mot oss kunder är heller inte direkt Premium. Hoppas att du får din baklucka omlackad på garanti för så där bara får det inte se ut på en dyr premiumvagn efter 4 år!!! Niklas Fransosen |
|
|
Fick besked om igår att luckan ska lackas om på garanti. Det är dock inte p.g.a. "stenskotten" som tråden först handlade om utan rosten i falsen mellan rutram och bagagelucka. Så om två veckor ska den in! |
|
| För nåt månad sen upptäckte också rost prickar på bakluckan 2 stycken bredvid varandra, var på skadebesiktning Solna och där fick jag också första bedömning att det är stenskott och påverkan utifrån men bilderna skickades iväg till nån expert, 3 dagar efter fick telefon den ska lackas om på garant i Tyresö. | |
|
Skönt att höra att det löst sig för dig! Kan du ta en bild å visa på det? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.