AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.621

skeva skivor eller bussningar?

Sida 2 av 2
Li
4
Lillmördarn
520 Touring 2015
Hej!

Jag hoppar in i den här tråden med hopp om svar eftersom jag ser att det finns flera duktiga snubbar här.

Jag bytte min pärla till BMW för tre veckor sedan från en 118D M-Sport från 2014 till en 520D Touring 2015. Under provkörningen hos bilfirman kände jag inga vibrationer men när vi sen fick bilen levererad fick vi den med vinterdäcken på och då märktes en kraftig obalans, både när man körde och vid inbromsning. Jag tog bilen till balansering och hjulinställning som bilfirman stod för, vilket gjorde att obalansen vid körning nu försvunnit. Dock har det nu blivit tydligt att det är vibrationer i både ratten och bromspedalen vid inbromsning, speciellt i ratten om man samtidigt svänger lite.

Firman som utförde hjulinställningen sa att skivorna bak ser mindre bra ut och när jag åkte till en annan mindre verkstad för deras utlåtande sa han bara att det är att kontakta bilfirman och säga att de får stå för kostnaden för att kolla vad det kan vara för fel. Sagt och gjort. Jag mailade bilfirman och förklarade läget och vad de andra hade sagt och frågade hur vi går vidare. Han svarade då att de kan stå för materialkostnaderna så får vi stå för arbetet men att det egentligen faller utanför garantin men att de kan stå för det ändå.

Mina frågor är följande::
- Borde inte bilfirman stå för att undersöka vad som är fel? Det kan ju vara i princip vara allt från skeva skivor till bussningar, leder, lager mm. Det var ju uppenbarligen var fel innan vi köpte bilen för tre veckor sedan.
- Vad säger garantin? Om det är tex skeva bromsskivor, räknas det som slitage och borde jag få ta den smällen?

Vore tacksam för svar!

Hälsningar
Christian
Frågan är väl mer om felet kan anses vara ursprungligt, vilket jag anser det vara eftersom du haft bilen i ca 3 veckor. Enligt mig skall säljaren lösa detta åt dig, utan kostnad. Stå på dig.
im
123
immis
520d -14
bumpar min egen tråd.fortfarande inte åtgärdat problemet.men tänkerpå att när jag kör hemifrån på morgonen så har jag inga vibrationer vid dom 2-3 första inbromsningarna.ibland så kan det även försvinna helt känns det som,kan det vara ok som kärvar?detta börjar bli irriterande med dessa vibrationersom sagt ett år gamla skivor o belägg runt om
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.