|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| hej.bytte skivor runt om för ca 1000-2000 mil sedan .vid inbromsning vibrerar bilen o ratten.ju lättare jag bromsar desto värre är det.vid lös inbromsning till stillastående känns det som om det är skivorna men är okunnig om det här.kan skivorna bli skeva efter ett tag?(bytte klossar givetvis samtidigt)bilen gått 16600 mil nu.och problemet blir värre hela tiden känns det som.ideer någon....? | |
| Plocka bort hjulet o o bromsoken. Snurra på skivorna med så bra fart du kan, för hand. Ser du att skivan slår så demonterar du skivan o snurrar bara på navet...Slår navet så har du hittat felet, om inte så är skivorna skeva. Man kan göra detta noggrannare genom att använda sig av en indikatorklocka, googla! Länk | |
|
Känn på framfälgarna om de är ovanligt varma efter du kört en sväng utan att bromsa nämnvärt. Är de det, är det troligen oket som kärvar. Vad är det för skivor och belägg du monterade? Gjordes allt rent och smordes upp i oken i samband med bytet? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Det är ovanligt att skivorna slår sig (även om "alla" säger så), om man får vibrationer och det beror på skivorna, brukar det oftast vara att man fått ojämn materialöverföring från beläggen till skivorna. Beläggen för över material till skivorna och det är friktionen mellan dessa två friktionsmaterial som är huvudfriktionen vid högre hastighet. Om man kört skivorna och beläggen varma och sedan stannar med nedtryckt bromspedal kan man få en "stämpel" av beläggen på den punkt där skivorna möter beläggen just då. Ibland kan man bromsa bort det ojämna materiallagret genom några hårda bromsningar från lite högre fart och sedan köra en stund så allt svalnar utan att bromsa/stanna. Kördes skivorna och beläggen in på rätt sätt? Felaktig inkörning av nya bromsbelägg/skivor kan också ge ojämn materialöverföring på skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| gjordes på verkstad så har noll koll.men jag litar på meken men ska fråga honom om det är rengjort.märket på skivorna kommer jag inte ihåg men kände igen märket när jag frågade,typ ate eller motsvarande.ville ha motsvarande originaldelar.jaha,så det kan tom vara oket?hmmm mycket man inte vet .tack dawwe o johan B.er kan man lita på.johan B jag ska köpa nya däck rekommenderar du fortfarande ps4 utan rft? | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är till 99.99% säkerhet problem med bussningar, leder, lager eller dylikt (att bromsskivorna faktiskt är skeva är extremt ovanligt). Det bästa/säkraste är att använda indikatorklocka. Har gjort det många gånger och går mer eller mindre på rutin numera. Det går snabbt och enkelt och tar inte många minuter. Fördelen är att du även kan se radiellt oach axiellt spel i hjullager med samma mätsetup. Länk Men du *MÅSTE* skruva fast bromsskivan - det räcker inte med den lilla skruven som sitter där (den är bara till för att se till att bromsskivan inte trillar bort medans du monterar dit hjulet - bromsskivan hålls på plats genom att den kläms fast mellan nav och fälg när du drar åt hjulskruvarna). Jag brukar fästa bromsskivan med tre hjulskruvar - se exempel nedan Länk Har tre gamla hjulskruvar liggandes för detta (som har friska gängor såklart) och på varje hjulskruv sitter det en spacing i form av en M16 lågprofilmutter och en vanlig M12 bricka Länk |
| nja.rädd att jag körde på som vanligt men kör alltid på ecopro samt med ett ägg mellan foten o gaspedal | |
| bmw slangen.....kan det vara så illa att nåt hjul kan sitta löst för jag slarvar så tillvida att jag inte efterdrar efter hjulbyte till vinterhjul.om nu skivan ska klämmas mellan nav och hjul? | |
Nä, det tror jag inte - för att det ska hända måste i princip alla hjulskruvas ha backats ur och det hade du känt som märkliga vibrationer när du kör (utan att bromsa). Men är du orolig i allmänhet för att någon hjulskruv inte är åtdragen som den ska - så bara ta fram din momentnyckel och ställ in den på 120 Nm och pinna runt varje hörn och kolla hjulskruvarna. Det tar under minuten att göra :-) |
|
Jag hade som sagt nästa samma problem, förvisso på en apgammal bruxis. Det började med att det skakade lite efter ett hjullagerbyte fram. Verkstaden menade på att det var skeva skivor trots att problemet inte fanns där när den lämnades in. Bytte skivor o det blev bra, i ca 500 mil, sedan skakade det mer o mer...I mitt fall var det hjulnavet som slog (verkstaden som "skevat" det, tack!). Så kollar man att nav + skivor är inom toleranserna vad gäller slag så borde man kunna utesluta de. Materialöverföring som nån nämner kan vara en orsak, men det brukar gå att få till det genom "långa plågsamma inbromsningar" under några 100 mil. Att köra några hundra m medelst att bromsa o gasa samtidigt räcker inte på långa vägar, man måste fortsätta med den körstilen i bra många (iaf 100) mil för att det skall ge eventuell effekt. Om du bromsar lätt-lätt i lååååg fart så brukar man kunna känna om bilen stannar lite ojämnt, dvs man känner när den skeva delen av skivan/navet kommer till bromsoket, det var supertydligt i mitt fall. |
|
| Slangen: 60 sekunder, 4 "hörn", 20 skruvar totalt...Det blir till att pinna på bra :D. 120 sek säger jag :D. | |
| dawwe...just så är det;bromsar lätt i lååååg fart och den stannar ojämt.då är det oket? | |
| Skiva eller nav! Eller som Johan B är inne på, "materialöverföring". Kanske läge att kolla om skiva/nav slår enligt mitt första förslag? | |
|
www.autopower.se/forum/topic.asp?id=305283 Kolla denna tråd hur jag löste det. |
|
| Dez_ länken funkar inte | |
|
Länk Bättre länk |
|
|
Du skrev att du kör "försiktigt". Prova att göra några hårda inbromsningar från lite högre fart (110 km/h eller högre) och se om problemen minskar. Det kan som sagt vara ojämn materialöverföring (eller rost) på skivorna som ställer till det. Har du tur hjälper det. Ojämn materialöverföring tenderar att bygga upp allt mer material där det är "för mycket" så det blir tjockare och tjockare material på skivan på ett ställe. Hård inbromsning kan ibland slipa bort detta och/eller smeta ut materialet jämnare över skivan... Men det är även sannolikt att någon/några bussningar/leder börjar bli lite slitna så det totala spelet blir för stort och det börjar vibrera vid minsta ojämnhet i skivorna. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Dawwe : Har nog bara hänt en gång att jag gjort det under 60 sekunder, var något stressmek för Ljungbyhed om jag minns rätt :-) Annars går det i min vanliga sävliga men säkra takt :-) Kärvande bromsok eller kärvande glidpinnar som nämnts innan kan orsaka diverse problem. Mitt favoritexempel är från en Mercedes A-Klass där båda glidpinnar rostat fast helt - vilket gjorde att endast det inre bromsbelägget användes (se bild nedan där ni kan se att inre bromsbelägg är helt nedslitet medans yttre är som nytt) Länk Bromsok kan dock kärva på många sätt, ett är att de ligger på efter man bromsat. Men man kan göra en sanity check (täcker dock inte in alla fall) själv genom att hissa upp framvagnen och sedan trycka någorlunda hårt på bromspedalen. Prova sedan att snurra framhjulen, det ska inte vara några problem att göra detta. Även materialöverföring som nämnts innan kan också orsaka problem. Men baserat på beskrivningarna av hur bromsarna använts så låter det inte sannolikt i det här fallet, iallafall inte de man får genom att stå med bromsen nedtryckt på tokvarma skivor. Däremot så har man ju då och då haft lite vibrerande/durrance bromsskivor på en bil då som stått avställd ett längre tag (eller inte använd på ett tag). Men det går bort efter några tiotals mil av blandad körning och "normal" applicering av broms (jag är ju känd att använda bromsarna så både fram och bak brukar se ut som speglar efter ett tag). Men som nämnts ovan så skulle jag nog börjat med att mäta upp skivor och nav/hjullager (se tidigare inlägg). Även bussningar, leder, lager eller dylikt är fortfarande misstänkta. @immis : Var det fram- eller bakbromsarna (eller båda) som byttes för 1000-2000 mil sedan? Jag antar det var fram. Och eftersom det vibrerar i ratten så bör man nog fokusera på frambromsarna (även om problem med bakbromsarna kan ge olika typer av problem). Visuell inspektion är alltid bra att göra - men kräver viss erfarenhet för att se vissa mindre uppenbara problem och kräver ju såklart att man hissar upp bilen och tar bort den runda prylen i varje hörn. Vi ska heller inte utesluta multipla fel. Både problem med bromsar fram samt bussningar, lederr, lager och dylikt. |
| bytte skivor o belägg runt om måste tillägga att det inte skakar lika mycket när jag bromsar i högre farter typ 80-120 km/t | |
| Immis: Kollade du om skivor och/eller naven slog? Jag hade liknande problem, med nya skivor var allt i frid o fröjd i ca 500 mil, sen kom det mer och mer. Nu med nya nav är allt frid och fröjd även efter 2500 mil... | |
|
Har det nu och har haft det på samtlig 5or jag haft, medicinen i mina fall har varit att byta skivor fram, och klossar såklart, sen är det bara att köra in alltihop lite försiktigt så blev det bra för mig. Köper alltid slitsade o borrade skivor från Bromsmannen, även beläggen. Lycka till |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.