AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
11.925

Renovera M-ratt hos Colorglo

Sida 1 av 2
Hej,

jag funderar på att lämna in min bil så att Colorglo can renovera ratten (m-sport) då den är delvis sliten i skinnet och glansig. Bilen är ca 4år, jag köpte den när den var 3år. Lite för tidigt för att den ska se så sliten ut. Jag har försökt diverse metoder för att själv rengöra den men det glansiga återkommer bara efter nån dag.

Har letat efter omdömen där andra gjort likadant men hittar inget. Tittar man på före/efter bilderna de har på Facebook bland annat så ser resultatet väldigt bra ut. Man får tom tillbaka det matta utseendet som M-ratt har som ny.

Så frågan är finns det någon som fått sin M-ratt renoverad? Blir den så matt och fin som bilderna visar? Sen också om det matta stannar kvar eller försvinner det snabbt igen?

Funderar främst på att låta Colorglo i Malmö ta hand om detta. Om det nu spelar roll.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Jag har fixat en ratt hos ColorGlo. Fick för mig att den skulle vara ljus istället för svart då jag har oysterinredning.

Själva jobbet blev mycket bra men läderkänslan försvann HELT. Det är ju en sorts plastfärg som man målar med så det blir ju ett eller ett par extra lager plast ovanpå lädret. Som iofs är behandlat från fabrik men inte plastigt. Man kan välja matthet på sista lagret lack men tyckte själv att deras mattaste var för blank.

Jag har klätt om 5 rattar via Royal Steering Wheels i England

Länk

Med ett mycket bra resultat. Har gjort både i läder med M-stygn, Alcantara med M-stygn och bara alcantara samt gjort alla tjockare.

Med frakt till och från kostar det runt 3.000kr vilket nog inte ligger så mycket över vad ColorGlo tar, det tar ändå några timmar att fixa ratten.

Så om du kan vara utan bilen i 2 veckor skulle jag inte tveka. Är väl denna biten som strular till det. Jag har för många bilar så det finns alltid nån med ratt :-)

ColoGlo funkar fint på säten och annan inredning som man inte känner på på samma sätt som ratten....

Niklas

Fransosen
"Själva jobbet blev mycket bra men läderkänslan försvann HELT." det där var en dealbreaker. Plastfärg på en läderratt låter inte bra alls. Tur att jag kastade ut en fråga här, höll på att ringa och boka tid annars. Då lägger jag ner planer att renovera.

Att skicka iväg ratten för omklädnad har jag läst flera har gjort med bra resultat, men det kommer bli svårt att vara utan bil 2 veckor. Vet inte ens hur jag löser att någon som kan montera av/på ratten kan ha bilen stående hos sig 2 veckor. 3000 kr känns rimligt, vet ej var nån kan tänkas ta för montering av/på dock. Plötsligt blir detta ett stort projekt...

Sen har jag nån oro att ratten försvinner längs vägen... har haft lite otur när jag beställt halvdyra saker från andra länder (tex att paketet lämnas ut till någon helt annan..). Så tilliten till transportföretag är låg, speciellt när det skulle kosta ca 30k för en ny ratt.

Jag sökte lite och hittar ett företag i Sverige som gör detta. Kostar ca 3000kr också. Undrar varför de säger 2-3 veckors leverans.

Länk

Tror jag får kika närmare på de och underöka det här klä-om-spåret istället för renovera.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan du lägga upp bilder på ratten som den ser ut nu?

4 år gammal ratt kanske inte behöver renoveras utan kanske blir bättra av att rengöras ordentligt? Det glansiga borde väl komma från fett från händerna och den behöver alltså inte smörjas, utan avfettas med något lämpligt rengöringsmedel och då kommer den bli märkbart mattare.

Jag är ingen ratt eller läderexpert, men när min ratt är glansig så tvättar jag den med varmt vatten och YES och torkar sedan av överflödigt vatten. Då minskar glansigheten. Detta gör jag någon gång i halvåret.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Förlåt, läste halva ditt inlägg, ser nu att du redan försökt rengöra den.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
Om du är något normalhändig tar det en kvart att montera av ratten. Finns filmer på youtube.

Har som sagt skickat 5 rattar till England och aldrig haft bekymmer. Har beställt drösvis med mer eller mindre dyra prylar från USA bl a och aldrig blivit av med nåt.

Därmed inte sagt att det inte kan hända men min erfarenhet är att det funkar. Frakten dit beställde jag via billigtpaket.se och då var det UPS som stod för transporten. Spårbart. Den senaste ratten som jag fick i fredags kom med PostNord hem till dörren.

Innan jag skickade min första ratt till England letade jag i Sverige men det enda napp jag fick var en firma i Stockholm som ville ha 8-9 tusen om jag inte minns fel.

Den svenska firman du länkar till kanske i sin tur skickar den utomlands? Tror tyvärr det är svårt att hitta svenska hantverkare som kan och som inte tar hutlöst betalt.

Niklas

Fransosen
Det där är nog det enda jag inte testat än, varmt vatten och Yes. Har testat massa annat annars, men aldrig nån form av smörj. Äh värt med ett försök till innan jag går på att klä om och vara utan bil 2-3 veckor.

Jag gjorde misstaget att be en bilvårdsfirma om råd kring glansigheten, de sa att det kunde de fixa lätt. Pekade tom på en nästan ny M3a med samma problem jag fick se som de skulle ta hand om med samma problem. Jag tänkte om någon vågar ge de en ny M3 med samma problem då vågar jag också.

Visst ratten blev matt och fin men det glansiga kom tillbaka efter nån månad och när jag rengjorde det med bara varmt vatten så kunde jag se slitage på lädret, väldigt lite men för mig märkbart. Då jag läst allt som går att hitta om detta kunde jag lista ut att de använt någon svamp eller likn som slipar därav slitaget och som är en väldigt kortsiktig lösning. För att inte nämna att det skadar lädret permanent.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Att rengöra ratten med Yes och vattenär ju inget hästjobb direkt så om man gör det på några minuter så är det snabbt gjort och något att göra lika ofta som man dammsuger inredningen.

Det kommer ju då tillbaka, men det gör ju hår och grus också, så då får man städa återkommande.
Tack för tipset, är resultatet bra så gör det inget om jag får göra det då och då.

Jag är nog mest ovan då jag vid ett tillfälle hade en helt ny F20 2014 med M-ratt och den höll sig matt och fin under de 3 år jag hade bilen. Gör nog att jag har för höga förväntningar, speciellt när jag köpte en begagnad efter den.
Fr
2.517
Fransosen
750Li -09 (f02)
YES kanske är lite för agressivt för läder......

Pingens har ett bra medel som funkar till det mesta inne i bilen. Kostar inte skjortan och kanske kan vara värt ett första försök. Dom brukar även ha bra guider på hur man ska göra om man är lite osäker.

Länk

Niklas

Fransosen
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att ratten blir blank går inte att undvika. Vilken nybil som helst blir blank efter 1 månad vilket beror på att du hela tiden impregnerar ratten med fett och smuts från dina händer. Vill du ratten blank är det bomullshandskar vid körning som gäller - ser en aning analt ut dock...

För rengöring skulle jag aldrig använda vare sig mirakelsvamp, som i princip är ett milt sandpapper, eller yes för den delen. Använd Pingens interiorclean med en mikrofibertrasa. Gör man det någorlunda regelbundet så blir ratten aldrig så smutsig att det behövs mer.

-------
//Lövet
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om bomullshandskar ser analt ut så finns ju dessa: Länk =)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja de var betydligt snyggare. Funkar på en sportbil men ser nog ändå oerhört fånigt ut när man lämnar på dagis...
Min kan inte vara smutsig utan det måste vara 5år av handkräm eller nåt som gått in i lädret. Omöjligt att veta exakt. Troligtvis går det inte att göra nåt åt om man inte klär om den. Kanske gör det under semestern då man kan vara utan bil nån vecka.

Pingens har jag testat men utan resultat, eller det blir rent men glansen reduceras inte alls.

Att alla nya blir blanka snabbt är bara struntprat.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
De ’nya’ m-rattarna blir mkt blanka. Jag har en 125i med den ’gamla’ m-ratten, med lätt perforering, den håller sig ’normal’ och jag rengör den ganska sällan med pingens borste och yes eller liknande.

Min ratt i 530d däremot...är kroniskt blank. Den blir ’bättre’ när jag gör rent den, riktigt fin och hyfsat matt, men redan efter ett par dagar är den ’sidenblank’. Den var helt matt när bilen var ny, lite sträv nästan med struktur i skinnet. Nu: slät och blank. Men skön och mjuk och len att hålla i :-)

Titta in i en sen f11 eller liknande: ratten ser alltid hemsk ut. De måste ha bytt läderkvalitet. Undrar om rattvärme påverkar?

Jag tror att det enda som hjälper är att klä om med annat läder eller med alcantara. Eller bara gilla läget och veta om att den är ren och blank ;-)

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Det går visst att undvika att ratten blir blank om man är noggrann, grundregeln är att aldrig sätta sig i bilen med smutsiga händer, tvätta händerna efter man ätit mm.
Jag är extremt noga med detta eftersom jag tycker en blank och sliten ratt förstör hela känslan i bilen.

Det är korrekt att det är fett och smuts som gör ratten blank och tillslut börjar slitas ner så håller man renligheten högt gör det stor skillnad.
Jag brukat dessutom tvätta ratten med BMW orginal interiörrengöring som innehåller lite alkohol som får bort fett och smuts, jag använder detta ihop med en fuktad handduk och detta gör alltid en gång i veckan.

Jag kör mina tjänstebilar 3 år och 12000 mil mellan bytena och även om ratten inte är i nyskick så är deni alla fall matt och helt osliten även när jag byter.

Är man däremot slarvig och kör med smutsiga händer och aldrig tvättar kan däremot ratten blir rejält blank på en månad som någon skrev

BMW CS #5139
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag brukar torka av ratten med mikrofibertrasa och Pingens Interior Clean lite då och då, men minst en gång om året kör jag med "fläcksuddare" (a.k.a. mirakelsvamp) och Pingens IC. Man ska absolut inte trycka med svampen utan bara dra den lätt över lädret, därefter torkar man med en torr mikrofiberduk. Har gjort så på åtskilliga bilar i flera år utan några problem. Resultatet är alltid att ratten blir som ny. Har även gjort rent hela läderinredningar på samma sätt med mycket gott resultat.

/Masten
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
På vilken bil Masten? Det verkar ju som att det skiljer mellan olika modeller som Tegel är inne på.
Tegel

Det måste finnas två varianter av m-rattarna i de nyare bilarna (f-serien). Min första från 2012 kom från fabrik med helt glansigt skinn, den senare nu är matt. Designen är dock densamma.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kanske det! Min bil är från november 2015...

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kan det vara såhär: på stolarna används läder som är behandlat med en färg/plastyta för att vara mycket hållbart under flera år (typ BMW's Dakota-läder).

Ytan på stolarna är matt. Skit fastnar på ytan och efter tvätt med medel och borste blir den därför åter matt. Mina stolar (beige Dakota) är matta och snygga, inga problem där.

Ratten däremot är en annan typ av läder, men mindre behandling, för att vara mjukt och skönt (typ nappa, anilin, etc). Detta innebär att lädret är mer poröst och därför lägger sig inte all skit utanpå utan sätter sig delvis i själva materialet. Detta material 'patineras' över tid, förändras. Blir mer blankt. Det finns ingen 'plastyta' utan lädret är mer naturligt, därför påverkbart.

/M

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.