AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.161

Tändningen klickar - bilen signalerar "Tändningssystem"

Sida 1 av 2
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Som rubriken säger, det bara klickar när jag ska starta bilen och den visar felmeddelandet i bildlänken nedan.

Länk

Kopplade på min ctek batteriladdare, den går fort upp till 80% laddning så det verkar inte vara urladdat.

Testat koppla ur båda polerna på batteriet några minuter. Samma resultat.

Nu har jag båda polerna urkopplade och laddning några timmar. Men det känns nästan som det är något annat än batteriet.

Någon som har en idé?
bl
2.294
blixten
325i -88
Har du mätt hur många volt batteriet ger/visar? Det kan vara en battericell som har gått sönder.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Nej jag har tyvärr ingen mätare.

Beställde en som går att sätta i cigguttaget nu iaf.

Borde inte ctek-laddaren visa om det är något fel med batteriet?

Bilen brukar ju också varna när man slår av tändningen och spänningen är låg. Men inget sådant indikeras.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Tror nog att du har problem med batterikabeln mellan batteriet och +plinten i motorrummet. Genomföringen under bilen är starkt misstänkt.
FAF
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
FAF - att det har kommit in vatten där då eller?

Det är väldigt fuktigt i garaget. Har dragit in mycket snö med två bilar under hela helgen.

Har tvingats köra på oplogade vägar i djupsnö och i ärlighetens namn driftat lite på en parkering :D Det är ju möjligt att det kan ha drivit in snö i alla möjliga vrår.

Snö/vatten/fukt kanske har skapat någon kortslutning? Men man tycker ju att det borde vara ganska tätt..

FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Det är i så fall under bilen där genomföringen för den tjocka batterikabeln kommer uppifrån och ansluter till den som går framåt (i mitt fall är det en platt aluminiumskena). Titta under och lossa på täcklocket av plast för den röda kabeln.
I mitt fall hade den platta skenan korroderat av.

FAF
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Så här ser min reparation ut, (efter detta täckt med underredsmassa)..om länken funkar.

Länk

FAF
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Tack FAF

Bilen gick igång med boster men verkar inte behålla laddningen.

Har testat mäta spänningen nu. 11.19 vid polerna under huven. 12.15 direkt på batteriet.

fattar inte. Vore ju trist att köpa nytt batteri för 4000 kr om det inte är det som är felet.
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Lite typiskt fenomen när det nästan är avbrott vid genomföringen. Tillräckligt mycket ström kommer inte fram till startmotorn. Ett nytt batteri lär inte hjälpa.
Kan du ge dig in under och kolla genomföringen. du ser var den är på min bild.

FAF
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
12,15V direkt på polerna utan belastning (förutsätter att du mäter när bilen är i "sleep-mode"!) indikerar att batteriet är sopslut.
12,7-12,8V är ett friskt och fulladdat "vått" batteri.

Allt under 12,4V är en varningssignal för vanliga våta batterier. Det är också gränsen för när batteriet börjar förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna.

Har du AGM-batteri, kan du räkna med att det ska hålla minst 0,2V högre spänning för att motsvara spänningen i ett vått dito.
Dvs. lägsta acceptabla spänning i ett friskt AGM-batteri är 12,6V och ett fulladdat AGM-batteri som är friskt håller ca 12,9-13,0V.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Det visade sig vara precis så FAF, oxiderat vid genomföringen! Så nu startar den fint. Tur det, batterierna var inte billiga alls.

Tack för hjälpen.
ju
164
juha01
F10 -15
Är det samma konstruktion på F10 som på F11, och kan man förebygga detta på något sätt?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
I förebyggande syfte kan man ju kontrollera hur det ser ut så man slipper bli stående någonstans. Är ju lätt åtgärdat.
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Trådlån då mitt fel liknar TS.

Jag har fått felmeddelandet tändsystem i idrive. Bilen startar inte själv. Jag fick igång den med startkablar. Under körningen hem stod det att batteriet inte laddas. Jag provade att starta efter att jag hade parkerat men det gick inte. Spänning 11,1 V i motorrummet. Det låter ju som att batteriet är helt kass eller vad ska man tro? Jag har inte märkt något överhuvudtaget innan detta. Ingen tvekan vid start och tex elbakluckan har fungerat som vanligt. Har batteriet rasat? Kan det ge felmeddelandet att batteriet inte laddas, det kan inte ta emot spänning?

Hade ju varit skönt om det inte är fel på generatorn eller än värre tändsystemet.

an
255
anma0572
520dA Touring -12
11,89 volt efter några timmars laddning men då lyser cteken med röd lampa. Batteriet verkar alltså inte gå att ladda mer. Normalt brukar jag ladda till grön lampa och då är det klart. Jag antar att batteriet är förbrukat men vad har hänt med det när bilen har varit parkerad.

Anders
an
255
anma0572
520dA Touring -12
Vilken slutsats kan man dra av följande:

- 13 timmars laddning
- 13,28 volt direkt på batteriet
- 12,54 volt i motorrummet

Är det normalt spänningsfall på den sträckan eller är det något som orsakar så stort spänningsfall, tex oxid?

Batteriet är ett Banner AGM 90 Ah.

Anders
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur har du mätt?

Har batteriet fått vila i minst en timma (helst ett dygn) efter laddning och bilen gått ner i "sleep mode"?

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...spontant låter det som att det är väldigt högt spänningsfall mellan batteri och motorrummet dock!

Mvh
Johan B

an
255
anma0572
520dA Touring -12
Min sista mätning innan verkstad visade bara 0,2 volt och då drog jag slusatsen att kabelgenomföringen måste vara sönderkorroderad vilket verkstaden också kom fram till. Jag fick iallafall igång bilen med hjälp av ett reservbatteri och slapp därför bärgning till verkstaden. Glad att detta inte hände i fjällen för några veckor sedan.

Tveksam konstruktion kan jag tycka. Alla modeller med denna konstruktion lär väl drabbas för eller senare, åtminstone i vårt klimat. Hos BMW vill de enligt uppgift byta hela kabeln fram till motorn vilket lär kosta långt mer än 10 papp.

Anders

la
141
lansman45
X3 d3.0-17
Lånar tråden!

Har en 530XD som inte gick att starta efter ett kort stopp, blev bärgning hem. Bilen helt död på startmotor men övrig el fungerade. Booster hjälpte inte. Provade spänning under huven 11,7 V. Laddade batteri under huven, fortsatt låg spänning. Tog ur batteri, laddade med C-tec 13,7 V. Bilen har varit lite "trög" på startmotor senaste tiden.

Skall få hjälp med att baxa upp bilen på lyften. Misstänker nu korroderad kabel, men förstår inte var jag skall börja leta under bilen. Bilden som finns i tråden hjälper inte mig tillräckligt. Kan också tilläggas att bilen var inne på BMW för garantikontroll av någon kabelgenomföring i höstas, kanske blev det sämre?

MVH Lansman45
FA
1.429
FAF
X4 30d -16
Genomföringen är till vä om slutväxeln i golvet, det går att se vilken kabel (platt band) det är eftersom kabeln "slutar" där. Det sitter ett rött plastskydd runt anslutningen.

FAF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.