AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.077

Sälja eller köra på?

Sida 1 av 2
Jag har en bmw 320d från 2010 som gått ca 11.000 mil. Har haft den i princip sedan den var ny och är väldigt nöjd då det aldrig varit några fel på den. Endast vanliga servicekostnader.
Sedan några månader tillbaka pendlar jag ganska korta sträckor till jobbet så bilen blir aldrig riktigt varm. Känner att diesel kanske inte är det bästa drivmedlet för sättet jag använder bilen och är även lite rädd för partikelfiltret som man hört en del otäcka historier om. Funderar på om jag ska sälja/byta in bilen till något nyare men med annat drivmedel. Kanske passa på att sälja medans den fortfarande är värd en liten slant? eller om jag ska behålla den och köra på.
Några tips?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur långt kör du dagligen? Kanske dags att börja cykla? :)

Har du haft den sedan den var ny och idag kanske den är värd 100' så är det nog svårt för dig att hitta något bättre för samma pengar, som du kan lita på och samtidigt är det väl omotiverat att köpa något nyare om du knappt använder bilen.

Har du drabbats av bilbytardjävulen och vill ha något nytt, eller är funderingarna strikt ekonomiska?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Som Grelle är inne på; ekonomiskt kanske det inte är en bra affär att byta nu, men cirka nio år med samma bil är en rätt lång tid så inte undra på om du börjar bli sugen...

För BMW:s del kommer ju en hel radda hybrid- och elbilar de närmaste åren så om du inte måste byta så kanske en ide är att hålla bilen i din ägo något år till medan du bidar din tid...?

----
BMW CS/SC #6212
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Jag är i ungefär samma sits med min X1a. Jag kör på. Bilen har gått 9500 mil och känns fortfarande ny. Dessutom är den som sagt inte värd mer än 100 k. Förhoppningsvis går den många år till utan några större problem. Jag gör ett extra oljebyte mellan servicen och servar den själv nu och spar en massa pengar på det också. Ta en vända på en halvtimme en eller två gånger i månaden så kommer du inte få något problem med partikelfiltret. Det brukar hålla 20 - 25 tusen mil.

Men som Grelle skriver så brukar den där bilbytardjävulen komma fram lite då och då....
N47 tål den typen av körning långt bättre än exempelvis B47 gör, så jag skulle kört på.
@Mahhbechh: vad grundar du det uttalandet på? Intressant att veta då jag själv kör B47 med mestadels korta sträckor.
Tack för svaren:)
Cykla..njaee det är jag inte så pigg på :D
Jag kör nog inte mer än 6-7 km dagligen, ca 1300 mil om året.

Som ni säger är det nog bilbytardjävulen som jag drabbats av :D. touch screen och annat lull-lull som min bil inte har och som hade varit trevligt. Å andra sidan har jag aldrig haft en bil som gått så bra, så kanske inte är fel att behålla den ett tag till trots allt :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Haha, 3 km enkel väg. Då är det ju gång eller cykel det enda vettiga! =)

Men visst, ett dåligt knä, atros eller annat finns också så vi släpper gång eller cykelalternativet.

Tror du primärt drabbats av bilbytardjävulen och då hjälper egentligen ingen reson, men ekonomiskt tror jag det bästa du kan göra är att köra vidare och röra dig lite längre någon gång i månaden så har du nog flera problemfria mil framför dig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har bilbytardjävulen slagit klorna i en är det svårt att undgå bilbyte.

De senaste gångerna har jag haft bilar som har behövt diverse nya slitdelar som stötdämpare, bromsar eller bussningar/leder...kort efter jag bytt dessa delar har jag bytt bil...bara för att jag då börjat tänka på vad som ska bytas mer framöver.

Ingen bra affär i slutändan att sälja en äldre bil med hyfsat nybytta slitdelar av hög kvalitet (vilka jag iofs brukar hitta bra priser på från tyska näthandlare och sedan byta själv), men är man i klorna så är man... :(

Att köra tre km enkel resa varje dag är rena döden för partikelfilter, så där är inte en modern dieselbil lämplig.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
3km enkel resa - det hade jag cyklat utan elassitans. För högst moderata bilbytarpengar får du dessutom elcykel (exkl subvnetioner och till coh med en överprisar med bayersk logo på) flera gånger om plus kläder du kan tänkas behöva för att cykla alla årets dagar.
Så ekonomi kan du svårligen oberopa om din kropp medger cykling.

Men jag förstår ändå lite hur du tänker (är lite i samma sits), maskinförsäkring slutat/slutar snart gälla, rasar något stort blir det dyrt men bilen är billig så länge den håller sig hel.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Handen på hjärtat. Hur många som har tillgång till bil går eller cyklar 3 - 4 km enkel väg till jobbet. 10 eller 20 %. Kan inte tänka mig att det är fler.
Om du är väldigt nöjd med din nuvarande bil tycker jag att du skall behålla den. Kör du så lite är det ärligt talat omotiverat att byta bil. E9x 320d är generellt stabilia drivlinor. 400 000 km är inte ovanligt.
Sitter lite i samma sits, men å andra sidan har det blivit både det ena än det andra som har börjat gå sönder och totalsumman hittills är inte så upplyftande.

OT, för övrigt är det fel på människan som inte orkar gå 2-3 km enkel väg. Att cykla vid +3 km borde inte ens vara en diskussion. ^^
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Sälj, det är mycket roligare med en ny bil. Och självklart är det ok att ta bilen om det så bara är en meter dit man ska, skit i vad moralpolisen yrar om.
bu
327
burt
Passat 2,0tsi.
2017.

Tror inte det är frågan om lathet här.
Många är så jävla hetsiga och uppstressade av
Livspusslet så en halvtimma på cykel skulle
Sabba hela dagen.
Nä gå ner på halvtid och njut 💪
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Spelar anledningen till körcykeln någon roll?

Faktum kvarstår - 3 km enkel resa med en modern dieselbil är ingen höjdare för partikelfiltret i första hand.

Det är iofs ingen gynnsam körprofil för någon bil men lite mindre dåligt med en bensinbil eller kanske ännu bättre en elbil...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
Även jag är i samma sits. Kör dock fn 8 mil om dagen så motor och växellåda hinner bli varma i alla fall. Till hösten fyller E91:an från 2010 10 år och då försvinner även maskinskadeförsäkringen som ingår i IF Stor bilförsäkring. Bilen har gått ca 11.000mil och går som en klocka. För ett drygt år sedan lyssnade en BMW-meck på kammkedjan och sa att det inte var några problem.

jo
630
jopp
Mazda MX-5 2.0 Sport -16
forts.. Bilbytarjäveln har drabbat mig med. Det är elbil som lockar.

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
@jopp: IF storbil är väl 10 eller 10k mil, vilket som inträffar först, så har bilen gått 11k mil har du väl inte maskinskada kvar?
Har också if på E91an av samma anledning men den är under 9k mil så jag klarar mig lite till.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
If stor 10 år och 15000 mil . Jag bytte till den för några månader sedan.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Om du kör så lite kolla om du kan hitta en fin begagnad 330e om du inte känner att du behöver köpa nytt så kan du rulla på el utan problem den korta sträckan :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.