AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
28.052

Byte av kamkedja på N47 utan att lyfta ur motorn. E91 320d -2010.

Sida 1 av 2
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Hej!
Jag tänkte här redovisa det byte av kamkedjor jag gjorde under oktober månad 2018.
Min bil är en Blue Water metallic BMW 3-serie, 320 diesel kombi tillverkad 2010, modellår 2011 med 19 500 mil när detta gjordes. Den har den ökända N47-motorn som har en, vid det här laget väl dokumenterad, svag kamkedjekonstruktion. Det är svårt att avgöra om det är spännare, glidskenor eller självaste kedjorna/kedjan som är den svagaste punkten. I mitt fall gissar jag på den översta kadjan, alltså ”kamkedjan”. Den var sliten och jag kunde förstås med händerna både böja kedjan sidledes en eller två cm, men också dra hela kedjan in och ut ett flertal mm. Man kan således både anta att kedjan själv skapat oljudet, ”rasslet” men också att den skulle kunnat gått av när som helst. Vid en specifik länk på kedjan fanns både större utrymme att ”shLeka” i sidled och dra länkarna ifrån varandra.
Men även den övre vänstra glidskenan verkar ha gått sönder. Här har jag svårare att uttala mig om exakt när. Den gick sönder mer under skruvningens process och mängder med små spruckna delar av den kunde återfinnas i oljetråget. Först trodde jag att det kunde vara delar av en kolv, varav jag nästan började gråta, men så var alltså inte fallet. Puh!

Jag vill också här passa på att lämna några kommentarer kring motormodellen och de verkstäder vi ska vända oss till när vi får problem. För det första så vill jag hävda att det är för många som drabbats av detta problem. Om samma personer förolyckats flera gånger och detta återkommande dyker upp i BMW-forum, mängder med youtube-klipp och dessutom kedjorna verkar vara svåra att få fram så är problemet stort. Andra har uttryckt det förut och jag kan bara hålla med – det är djupt problematiskt med sådana kostsamma haverier och att den enskilde konsumenten måste kämpa för att kompenseras. Om man ens lyckas med det. Det är helt uppenbart att man måste kämpa hårt och ta till rättslig hjälp för att kompenseras för problem som uppstår på grund av tillverkarens brister. Det finns en tråd i detta forum där trådskaparen delger sina utmaningar, där BMW endast kompenserade efter att Allmänna reklamationsnämnden dömt till bilägarens fördel. Men tid, engagemang och ca femtiotusen fick denna person hålla tillgodo under tiden. Och det tog lång tid innan han fick sin ersättning.
Min poäng är här inte att BMW är det uslaste företag som finns. Vi alla här kör BMW för att dom faktiskt skapar körglädje. Däremot finns en enorm brist på vilja att faktiskt göra rätt, att faktiskt stå bakom vad man lovar konsumenten. Och leverera det man har tagit betalt för. Men det här gäller faktiskt alla bilmärken. I vissa perioder har Audi enorma problem med automatiska växellådor och ibland har Mercedes rostat bort.
Men sedan vill jag också ge en känga till verkstäder! När jag upptäckte detta problem så tog jag självklart kontakt med flertalet verkstäder för att se vad som skulle behöva göras och till vilken kostnad. Och, vilket jag är oerhört glad för, så undersökte jag detta problem på internet, parallellt med kontakten med verkstäderna. Kontakten med närmaste BMW-verkstad gav mig kalla fötter, vilket man förstås kan gissa. Personalens bemötande fick det att framstå som att det här inte är vanligt eller nåt som dom riktigt vill ta i. Med tanke på vad kostnadsläget är hos märkesverkstäder och utsikterna att få allt på ”garanti” så fick jag utesluta det alternativet. Jag körde bilen försiktigt till en Mekonomen-verkstad som kollade på bilen och föreslog motorbyte. Tyvärr så hade mekanikern inte några goda argument för att byta hela motorn, utan han gick på känsla och återkom en vecka senare med förslag på att byta till en begagnad motor för den nätta summan på 47.000 kronor. Med en bil som är värd ca 80, lån på 50 och reparationer för ~ 50 så kan ni förstå att man ligger med magont och inte sover riktigt bra om nätterna.
Nu började istället en jakt på kompetenta mindre verkstäder. Första var två killar som jobbat på BMW men startat eget, men de sa att verktygen till ett sådant jobb kostade ca 6000kr, vilket dom inte köpte innan efterfrågan var tillräckligt stor. Nästa var ”dieseldoktorn”, en lokal erkänt duktig mekaniker, speciellt på BMW. Han påstod att det bara var att ”svänga in i ett vajerräcke”. Skrota bilen så att jag fick ut på försäkringen. Med andra ord tyckte jag inte att han var speciellt seriös eller trovärdigt. Det mest intressanta med all kontakt jag hade med verkstäder och även den mesta informationen jag hittade på internet var att den allmänna bilden av detta arbete är att man måste ta ur motorn ur bilen för att kunna byta kamkedja. Vem som helst förstår vilket enormt arbete det är.

Det intressanta här är att jag kunde byta alla kedjor och glidskenor på plats!

Jag hittade ett Youtube-klipp av en mekaniker i, vad jag gissar, Sydafrika som kallar sig ”Dawda The Mechanic”. Han visar hur man byter kedjorna i N47-motorn på en F30, utan att ta ur motorn ur bilen, vilket sparar tiotals arbetstimmar. Här ser jag en stor frånvaro av både kompetens och kreativitet hos mekaniker. En brist på passion och vilja att faktiskt utveckla metoder för att skruva bättre. Det spelar ju ingen roll vilket yrke man har, man måste alltid vilja bli bättre. Annars skulle allt stanna.
Själv har ingen erfarenhet av skruva i bilar men lyckades ändå både hitta och genomföra en reparation på ett nytt och enormt tidsbesparande vis.

Vad jag vill säga är att det är enormt frustrerande att man ska känna sig så bakbunden och utelämnad till de begränsade alternativ som finns. Och sedan är det bara att betala, vare sig det är rimligt eller står i proportion till vad man får.

Så, tillbaka till skruvandet!
Jag fick låna en verkstad av grannen med pelarlyft.
Det jag behövde inhandla var:
Reservdelar, tre kedjor, fyra glidskenor och två kedjespännare: ca 6100kr (BMW-original)
Ytterligare några kopparbrickor och flytande tätning(en tub räckte) ca 1200kr
En verktygssats från eBay ca 900kr (timing tools N47)
Torxhylsor (olika, både honor å hanar) ca 350kr

Arbetet runt är egentligen ganska grundläggande. Ner med avgassystem, växellåda och koppling med dubbelmassesvänghjul. Sedan får man skruva uppifrån: bränsleledningar, spridare och ventilkåpa. Därefter till det spännande! Oljetråg och kamkedjekåpa, det är inte så svårt, dock lite trix med tråget, tur att motorns kuddar är flexibla. Därefter kommer specialverktygen in. I det kit man kan hitta på eBay finns dels en hake, ser ut som ett E, som man lägger över kamaxlarna för att hålla dessa på plats. Men också en hylsa med gängor utvändigt som används istället för en avdragare. Man måste nämligen få av kugghjulet från högtryckspumpen för att få lös alla kedjor. En avdragare får inte plats mellan motor och motorväggen, då behövs denna hylsa. Den är hur som helst mycket smidigare att använda än en avdragare. Man lossar på bulten som håller kugghjulet en bit, 5-10 mm, därefter skruvar man in hylsan i de invändiga gängorna på kugghjulet, så plopp kommer den lös! Sen följer det med lite annat i verktygssatsen också, bl.a. en pinne att hålla i svänghjulet med när man ska skruva och så. Den fick jag fila lite på, men det är inte mer att förvänta sig av verktyg på eBay. Det man ska komma ihåg är att dessa verktyg inte behöver utså någon vidare belastning och att man kan få fila lite, eller trycka fast en träflisa för att det ska sitta kvar på plats. Själva bytet av kedjor, glidskenor och kedjespännare är egentligen enklare än t.ex. växellådan som har svåråtkomliga skruvar, men det är av YTTERSTA vikt att markera, hålla koll på och FÖRSTÅ sig på vevaxelns och kamaxlarnas lägen och att dom är rätt i förhållande till varandra.

För mig kostade reparationen alltså ca 8500 kr, i listan ovan ingår nya packningar till ventilkåpan också. Tidsåtgången landade på ca 29 timmar. Men det man ska tänka på är förstås en obefintlig erfarenhet av detta. Jag fick dessutom byta slavcylinder till kopplingen och greja med oljan till den skiten också. Min gissning är att en faktiskt kunnig mekaniker i en komplett verkstad med tillfällig handräckning av en annan person skulle klara detta på en arbetsdag.

Så, där har ni en redovisning. Min bestämda åsikt är att den kostnad som andra har redovisat i detta forum för denna reparation är orimlig!
no
48
notko
F30 320d - 16
Bra gjort. Tummen upp!!
Jag kan bara beundra initiativet och gratulera dig till att ha slagit alla fantasilösa bekvämlighets”tekniker” på fingrarna. Jag hoppas att ryktet om ditt storverk (och om alla dina erfarenheter av verkstäder på vägen dit) får en stor spridning!

Helt i min smak! :))))

/Lennart
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tummen upp
Det finns en GDS flik, hoppas du tagit bilder
O dokumenterat så alla kan se hur du lyckades med detta.
Det är beundransvärt hur du lyckades, men det gäller o stå på sig
o tro på sig själv 👍
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Länk
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Jag hoppas länken funkar och att endast den mappen från min OneDrive syns ;)
Det är ändå hyfsat med plats bakom motorn. Det är två kugghjul som håller två kedjor, den övre, strax under topplockets bakstycke sitter på högtryckspumpens axel. Den ska man använda specialhylsan på. En bild visar alla verktyg som behövs. En annan bild visar kammarna på cylinder 1 i rätt läge.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det här var nått i min anda, eller som mitt ordspråk "Allt går, bara man vill"

Jag har gjort flera liknande grejer på andra bilar än BMW.
Minns när jag stod hos en Jänkeverkstad och skulle köpa reservdelar, och berättade lite om jobbet jag höll på med "Va... har du tagit av topplocket med motorn i bilen ??
Ja. Nä, det går inte. Jo, jag har gjort det. Nä, det går inte osv osv...….killen gav sig inte att säga, att det jag gjort inte gick att göra.

Grymt bra jobbat.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Tack för att du delar med dig!
Men du bytte inte dreven då?
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Nä, jag bedömde dreven som helt felfria. Det var inte dyrt att byta men jag hade inte tid att beställa och vänta på nya då jag redan väntade förgäves i tre veckor på det övriga ifrån schmiedmann, innan jag beställde direkt från BMW.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Ett stort tack för att du delat med dig av detta!
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Är det lika åtkomligt på 1-serien (e87) att komma åt och byta med motorn kvar i bilen ?
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Det vet jag inte, men mellan motorn och torpedväggen i min E91 är det knappt 10 cm upptill. Längre ner sluttar väggen bakåt och det finns mer plats. Vid högtryckspumpen finns ca 20 cm, och ännu längre ner är det fritt.
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Jag har ju förstås svårt att lova något men kan inte tänka mig att det skulle vara sämre med plats, borde vara likadant utformat motorrum.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Tackar.. Nej det är säkert likvärdigt.
Har beställt kamkedjekit redan så det är bara att göra :)
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Jag hoppas att det går bra. Var beredd på att det tar tid, och att elkontakten sitter överallt och vissa av dom förbaskat svåra att dra isär!
an
137
anonymios
320d Xdrive E91 LCI-10
Kul att du gav dig på detta och lyckades! Jag står i samma tankar då det är en 2010/05 320d bil.

Jag var in på BMW Uppsala häromdagen och två mekaniker lyssnade på motorn ett tag och sa att det inte hördes något alls, vilket är betryggande då spännarna inte låter dåliga och skenorna verkar må bra. Men kedjan kan ju gå av för det(?). Eller oroar jag mig i onödan tror ni?

Skulle jag ge mig på detta så blir det dock lite klurigare då jag har en x-drive 320da vilket är en mardröm att ta bort tråget på. Vad jag har läst så strular inte nedre kedjan som driver pumpen utan det är enbart mellankedjan som går av eller översta som kuggar över. Eller har jag fel?
Hur som helst så finns ju BMWs kedja med lås:

Länk

Så ett kamkedjebyte borde kunna gå att göra utan att ta bort tråg, diff, drivaxlar, främre kardan, subframe? Eller vad är eran åsikt?

Tackar för svar!
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Den övre kedjan går att kontrollera utan större ingrepp. Jag hade inne min på Bmw för kontroll av kedja och spännare. Kedjan okej, men spännare byttes. Det rasslar fortfarande en del, så i mitt fall är det den undre kedjan som behövs åtgärdas.

Dom sa ungefär samma sak till mig, att de inte låter särskilt illa. Men det gör det. Skulle inte förvåna mig om dom är ombedda att tysta ner detta.

Träffade en kille på en bilträff för några veckor sen som hade bytt allt i vintras. Låter som en helt annan motor, inget rassel alls.

Detta ämne har ju diskuteras flitigt i ett antal år nu, men det verkar ju som att alla bilar innan 2014 är drabbade då det kom nya delar då.
Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
Bytte kedjor nu i helgen på min 120d som har gått snart 25kmil. Det tog sin timmar men gick ganska smidigt ändå. Översta kedjan var mest sliten och spännaren som satt där var längre än den nya jag satte dit. Kanske utbytt på bmw tidigare..?

Passade på att byta koppling och svänghjul samtidigt - tyvärr chansade jag på att enkelmassehjul skulle fungera... Det blir lite för mkt vibrationer vid acceleration på lägre växlar så måste byta snart igen - då till ett nytt dubbelmasse...

Bytte även bussning till växelspak samt tog bort cdv-ventilen :)
Sh
211
Shortlegs
E46 330Ci Cab-05
Är det någon som vet om det ser lika ut på N57? Om det går att byta även på den motorn med maskinen kvar i bilen? Jag har fattat det som att det är i stort sett samma kedjepaket som på N47 och jag tänker att det som ev skiljer är det dyrbara utrymmet mellan motor och torped...
Ja
41
JackedyLynx
320d Touring -11
Det är härligt att fler verkar kunna lösa sina problem med kamkedjorna! Själv såg jag att det fanns kamkedja med öppning på, men jag kände att jag ville få bytt till ordentliga kedjor, och alla spännare och skenor. Den översta kedjan är den tunnaste, men jag vet inte om den ger sig oftast. Det är ju svårt att ge tips på alternativen. Man får helt enkelt bedöma själv. Och huruvida det går att göra ett liknande jobb på en xdrive med automat har jag ingen koll på.
Men vore ju fantastiskt om mängder med BMW-ägare löste detta själva, och på så vis satte verkstäderna på pottan så att säga!
Re
41
Rengfjord92
E46 330D-2001
2002 Touring-1973
Måste bara säga tack till dig som starta tråden o gav mig hop om att slippa betala 41000 för ett byte haha tror verkstan inte orkade göra bytet så jag fick offert på så högt.
Men kan säga att de va enklare än jag trodde, har en 123d och de går är lite knepigt men där är gott om plats för att göra bytet. Ska till att jag gjorde de när bilen stog på pallbockar använde ingen lift eller så.

Enda problemet jag hade var att en bricka till spridarna hade fastnat i toppen men de löste sig bra ändå.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.