AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.792

Fälgar & däck M5 E39

Sida 3 av 3
Johan: Jag generaliserar i mitt påstående så klart, o precis som du beskriver kan det finnas markanta kvalitetsskillnader på standardmonterade dämpare på en "premiumtysk" kontra en "asiat".

Men om vi nu pratar generellt o inte endast om 3-9 år gamla bilar vilka rimligtvis inte har några krämpor, så kan man inte bara fokusera på en enda sak (däcken) och tro att det räcker med de bästa däcken så presterar bilen som om den vore ny? En 20000 kronors bil har dämpare vilka garanterat påverkar köregenskaperna i negativ riktning. När jag köpte min 20000 kronors bruxis 2007 (11 år gammal då) så monterade jag helt nya stötdämpare/fjädrar med en gång, den fick även nya skivor/belägg runt om och en genomgång av oken. Bilen kändes helt OK med de gamla dämparna, men när fjädrarna åkte av så visade de sig vara "cykelpumpar" i praktiken. Min brors E39 523i fick bättre beg M5 E39 dämpare med ca 12000 mil under bältet då 523:an hade gått ca 36000 mil. Markant skillnad! Nu drygt 15000 mil senare så är även M5 dämparna så pass dåliga att han märker det klart o tydligt, under normal körning.

Man kan alltid välja exempel som understryker just det man vill få fram, det är inte det som är min poäng. Poängen är, återigen, att däcken bara är en faktor när det kommer till bilens totala säkerhet. De flesta som har gamla bruksbilar lagar oftast när något verkligen är trasigt, så trasigt att besiktningen anmärker. Jag har aldrig varit med om att besiktningen anmärkt på nån av mina bilar även då de bevisligen haft kassa dämpare, bland annat så gick min M5 E34 igenom besiktningen strax innan "den stora renoveringen" med beröm för skicket? De främre dämparna var sopslut, de började läcka olja efter att ha legat ner tre dagar på garagegolvet. Jag hade själv märkt att nåt inte stämde då bilen "vandrade" i sidled främst när man körde fort i längre svepande kurvor med fina "kompressioner". Med nya dämpare o allt som hör till så var det inga problem alls att hålla sig i rätt fil.

Ett "perfekt" eller i vart fall hel-friskt chassie ger däcken optimal verkan, och föraren fler möjligheter att undvika en olycka. De bästa däcken kommer vara bäst om allt annat är lika, absolut. Men som med allt annat så är kostnaden en fråga, o där anser jag att det är betydligt bättre att ha bra/rimligt på flera komponenter än "superbra" på en o rentutav "dåligt" på andra minst lika viktiga.

Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hur fick ni på M5 E39 fjäderben på en 523? I bak passar det väl men i fram så är ju spindlarna för små på en E39 med sexa.
Alpina: Passar bolt-on. Fjäderbenen alltså dvs stötdämpare + fjäder med tillbehör. Stötdämparen "kläms" fast fram så att säg, var samma diameter :).
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Spännande, ska vara olika spindlar på E39 med sexa och V8. Fick svarva adapterhylsor när ja skulle montera coilovers på en 540 från E39 med sexa. Skiljer typ 4 mm i diameter.
Alpina: Ok. Det var inte jag som monterade iofs, utan min bror. Men han nämnde inget om "problem". O de sitter på än idag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.