AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.793

Fälgar & däck M5 E39

Sida 1 av 3
Som bekant så har M5 E39 245/40/18 fram samt 275/35/18 bak. Min ena verkar få andra fälgar (igen). Det ser ut att bli dessa fälgar Länk , färg/kulör är inte riktig klart än då jag väntar svar på om man kan få de lackerade i Chrom Shadow, vilket inte borde vara så omöjligt sägs det. Fram så är original 8" breda bak 9.5". De tänkta fälgarna går inte få smalare än 8.5" fram vilket inte borde vara något problem alls, men man får förmodligen frångå original ET, dvs lägre ET (har ju coils som kanske-kanske "stjäl" lite plats? Bak blir det antingen 9.5" eller 10". So far so good. Däcken är det "lilla" problemet. Fram är tanken att köra 245/35/19 bak 285/30/19. Iaf eftersom jag får allt "till omöjligt bra pris" så går jag all in, vilka däck jag väljer har således ingen inverkan på priset. Tanken var först Michelin Pilot Sport 4, men de finns inte i dessa dimensioner? Mitt "favoritmärke" Nankang har de dimensioner jag vill ha, men eftersom jag betalar vad Nankang kostar oavsett vad jag väljer så vill jag gärna ha nåt annat. Så vilka däcksmärken (förutom Nankang) kan man få med 245/35/19 samt 285/30/19, måste vara likadana däck runt om. Priset kvittar. Jag har faktiskt superdålig koll på andra däck än budget däck därav frågan :). Michelin Pilot Sport 4 verkar finnas i 275/30/19 men bara som MO? Är det Super Sport man skall gå på, dvs finns de utan MO för jag hittar de bara med MO eller Runflat på dackonline,se? Vilka andra "premium fabrikat" har däck i de dimensioner jag söker?

Edit: Nuvarande 19" verkar vara 9" breda fram (ET 15) samt 10" bak (ET 25) så fälgbredden är en smakfråga.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Michelin brukar rekommendera MO-däck när de saknar stjärnmärkta (BMW) i en specifik dimension. OEM-märkningen är en fintrimning av vissa egenskaper hos däcket gentemot "standard-modellen" utan OEM-märkning.

PS4 är ett modernare däck och SuperSport är ersatt av PS4S (dock inte alla dimensioner som då kan finnas som SuperSport fortfarande).

Här har du lite mer information om vad de olika OEM-märkningarna medför i fallet med Pirelli:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Jag hade nog tittat på 235/35/19 och 275/30/19 för bättre utbud samt rullomkrets på minussidan istf plussidan. Dessa dim finns för MPS4S utan MO.

Ett tips är att prata med GT Däckservice i Kävlinge då de fixade mina MPSC2 till samma pris som dackonline (med montering). Detta kombinerat med att de är en lokal, riktigt seriös gammal däckfirma med stort kunnande och finfin kundservice gör affären trygg.
Jag hade mina nya fälgar från Baanvelgen levererade direkt till GT och de ringde sen upp när däck o fälg var klara för montage på bilen. Supersmidigt!
Kan man blanda "omärkta" med MO märkta rent generellt, dvs så länge man håller sig till samma däcksfabrikat och däcksmodell?
Vill ha lite bredare sulor bak :). Så Pilot Sport 4S är det nya "Super Sport"? Med lite tur blir jag en av få som kan jämföra direkt mellan "super premium" däck o "budget", fast jag gissar att mina erfarenheter kommer väga lätt om jag inte dissar Nankang :D
Yedd: 245/35/19 har typ 5mm längre omkrets än original, 285/30/19 ca 12mm längre omkrets. Helt försumbart i båda fallen. 235 låter för smalt fram, sitter ju 245 original. Vet att vissa kör med 285/35/18 bak o då blir omkretsen typ 20mm längre...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag lägge rmin röst på GY, När jag köpte mina sist vart det fel med leveransen alltså fick jag 2st Asymetric3 bak och 2 st Asymetric 2fram. Kanske inte svar på din fråga gällande märkning men däck firman garanterade att det inte kommer att blir någon skillnad elelr kännas för den delen skulle det var aså stod dom för all extra kostnad.

Har kört nu så sedan förra sommaren och märker ingen skillnad. GY rockar vet dock inte om den kan mäta sig mot Michekin när det gäller agressiv körning.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Menar alltså sportigare körning.
Catch: Jag kör inte aggressivt eller ens "sportigt", köra fort under kontrollerade former absolut, men jag letar INTE efter gränserna. Att det blir "bättre" däck denna gång beror endast på att de kostar som Nankang oavsett. Hade aldrig i livet betalat 3500 för ett bakdäck som förmodligen kommer torka ut i min ägo, det är HELT bortkastade pengar. Nankang kostar ca 1500 i samma dimension. Får invänta svaret på vad som är möjligt med fälgarnas kulör, men jag hoppas de kan lackera i Chrom Shadow. I annat fall funderar jag liiiite liiite på yttre fälgbana i "Race Gold" o mittendelen "Grigio Corsa". Bilen är grönmetallic så det borde passa bra? Är inte sååååå sugen på att ha en "inox läpp", föredrar att fälgen har en o samma kulör om möjligt (Chrom Shadow?).
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
8-9,5" tums fälg rekommenderas till 235/35/19 så no problemas där. :)
Men måste du ha 245+285 så gå på MO-däck runt om. Lär vara lite mjukare än omärkta men wtf gör det? Mer gung o mys?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om du har MO-märkta däck på ena axeln och "standard" på den andra, bör det gå bra.
Bäst är nog givetvis att köra på samma "märkning" både fram och bak.

Men kontakta Michelins support - de brukar svara snabbt.

Mvh
Johan B

Yedd: Ok. Sitter 9*19 ET15 245/35 fram nu så jag tänkte antingen köra 8.5 (som original) eller just 9". Sitter "coils" på bilen så jag vill vara säker på att det går fritt, som det gör nu. Bak sitter det idag 10*19 ET25 med 275/30 så tanken är att behålla fälgdimensionen men en storlek bredare däck. Anledningen till 19" är endast att jag vill kunna klämma in 380mm skivor med mångkolvsok i framtiden. 20" hade varit det "säkrare" valet men jag vill ha så lätta fälgar/hjul som möjligt, man blir mer konservativ med åldern tydligen :D. Vi får se hur det hela slutar, kom väldigt plötsligt detta :D.
Visa användare
504
Yeddheng
Z4 M Coupé -07
Att leta rätt däck och fälg är en process som man helst inte vill stressa, lätt det blir fel i slutändan. Ta tid på dig :)
Tänk också på att kolla dina tilltänkta däcks specifikationer då olika fabrikat/modeller kan skilja mycket i bredd trots samma dimension. Lite surt om du köper ett 285 som sen visar sig smalare än ditt nuvarande 275.
Yedd: Sant. Sitter Hankook EVO S1 idag om jag minns rätt. Förvånansvärt bra skitdäck. Fast så länge man köper däck av samma fabrikat/modell runt om så borde väl själva "ration" mellan bredden fram resp bak behållas?

Jag har faktiskt inte letat däck eller fälgar alls denna gång, fick mer ett "erbjudande som är svårt att motstå". Men som sagt det är en massa pengar oavsett, mycket mer än jag nånsin ens funderat på at lägga på fälgar/däck. Vi får se helt enkelt, men det är lockande värre.
Det ser ut att bli 9*19 ET15 fram samt 10*19 ET25 bak, o det var 50/50 att de kunde lacka "Chrom Shadow" i fabriken, definitivt besked inom 1-2 veckor gissningsvis.. I annat fall blir det nog "Grigio" eller möjligen "Graphite" men då med glansig klarlack. Även "läppen" skall vara lackerad då det skall se "anspråkslöst" ut. Däcken blir SuperSport 285/30 bak, 245/35 fram. OM jag slår till vill säg, vill ha alla "kort på bordet" innan jag bestämmer mig till 100%... Utöver detta så är det leveranstid på fälgarna då de tillverkas på beställning helt efter kundens önskemål, så nånstans kring 4-8 veckor efter att man beställt bör de dyka upp.

Ett tag var jag inne på Falken FK510 vilka fått väldigt bra omdömen, dessutom bra pris. Anledningen till att valet vid köp blir ("gamla") Super Sport är att man kan få de i rätt dimensionerna samt att då kan jag (som enda på forumet?) göra skarpa jämförelser med Nankang, snacka om att jag kommer få mothugg om jag inte sågar Nankang :D
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Dawwe, om du är ärlig mot dig själv i din bedömning av däcken, tror jag att du kommer att få lite av en aha-upplevelse och därefter trasha ner budgetdäcken... ;)

Mvh
Johan B

Johan: Det sitter redan idag "bra" däck på bilen (19" Hankook Evo S1 tror jag de heter). De har fått bra "kritik", men jag märker ingen skillnad mot Nankang, alls. Sen beror det på att bilarna är fin-väders-bilar som körs varsamt, utan att ens vara i närheten av att testa gränserna.

Jag är alltid helt ärlig utifrån mina personliga erfarenheter. Aldrig haft en endaste negativ erfarenhet vad gäller Nankang, detsamma kommer säkert gälla dessa eventuella "märkesdäck". De flesta som sågar budget däck har ju aldrig ens testat de? Som sagt jag kommer inte "svärma" för premiumdäcken, om det INTE visar sig att de är helt överlägsna även då jag kör på mitt "försiktiga" sätt...

Den som tror att jag INTE testat premiumdäck innan jag insett att Nankang är mer än rätt för mig o det sätt jag brukar mina bilar på bör alltså tänka till en gång extra innan man dissar :D. Och valet står mellan dessa Super Sport eller Falken FK510 (fått mycket bra betyg) men han som gav erbjudandet tyckte att "det vore väl osmart om du inte tog de dyraste däcken" :D.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, om du bara "fis-kör" i torrt kanske du inte märker så stor skillnad (förutom "körharmoni").

Det är främst i väta man märker skillnad i grepp mellan budgetdäck och premiumdäck...

Jag har haft olika däck på olika bilar genom åren och de få gånger jag har haft "billigare" däck, har jag alltid blivit besviken och blivit påmind om hur stor skillnad det faktiskt är mellan olika däck.

De som generellt fungerat bäst har varit Michelin och till E39:an köpte vi PS4 precis när det kommit ut på marknaden och det var helt klart det bästa däcket jag har haft.
Greppet var väldigt bra i både väta och torrt - men framförallt var de "harmoniska" att köra med - ett lugn och känsla av kontroll infann sig. "Stram komfort" kanske man skulle kunna kalla det.

Nåväl, ska bli intressant vad du tycker!

Mvh
Johan B

Johan: Som sagt jag delar inte din åsikt alls. Fram tills ca 2005 så körde jag i praktiken bara "premium" (Michelin & framför allt GoodYear). 2005 köpte jag Hankook, positiv överraskning. Sen dess har det fortsatt "söderut" utan att jag märkt någon påtaglig skillnad, även om jag VET att det finns (påtagliga) sådana.

Jag kan ärligt säg att jag var inne på Falken denna gång, mest för att de fått mycket bra testresultat men även för att priset är "helt rätt", även om just den saken inte har nån betydelse denna gång.

Jag har ingen som helst övertro till däcken, oavsett om det sitter skit eller Michelin. Det finns inget däck i världen som kan rätta till ett ordentligt förar-misstag. Jag försöker köra risk-medvetet, men framför allt så kommer jag alltid ihåg att jag kan inte hänga med de som kör snabbast i snöstorm eller andra mycket svåra förhållanden, då lägger jag mig i den hastighet som däcken, och bilen klarar av. Att en gammal bil utan alla möjliga o omöjliga stabiliseringssystem är långt mycket "ärligare" i halt väglag är rätt givet, man känner på ett helt annat sätt hur jäkla halt det är, o då jämför jag min gamla bruxis från -96 med en så gott som ny V90 från -18. V90 gick som på räls trots ca 20 km/h högre fart i samma förhållanden, det är inte bara däckens förtjänst (Brigdestone dubbfria RFT tror jag det var...)...

Det du beskriver som "harmoni" är precis det jag alltid varnar för, den livsfarliga "känslan" av att däcken klarar "allt". Det är som gjort för att åka av vägen eller tvinga någon annan olycklig att väja...
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
De satt i princip nya Nankang på mina 19" Ac Schnitzer när jag köpte dem
Jag upplevde att de var väldigt bullriga och hade verkligen uruselt våtgrepp.
Läskigt dåligt faktiskt.
De slets oerhört snabbt också.
Dimensionerna var 235/35-19 och 275/30-19.

Har kört Dunlop nu istället och varit väldigt nöjd. Att det blev just Dunlop var att jag kom över ett par billiga nästan nya framdäck och köpte till bakdäcken.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Ola: Ok. Jag är mer en nöjd med mina Nankang. Har iofs bara kört ca 30 mil med ena uppsättningen (NS2) o ganska exakt 0 m med andra (NS20). Även E34 har nya fålgar med NS20. Ena M3 har Federal SS595, andra Michelin Pilot Sport. Nix jag märker ingen skillnad om jag ska va helt ärlig. Är mer orolig med Michelin då bakdäcken har ca 4mm kvar ”endast”. För övrigt så brukar Nankang (konstigt nog!) placera sig i topp vad gäller motåstånd mot vattenplaning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.