|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Dawwe, du är mästare på att försvara ditt budgetdäckval och tolka in negativa saker i positiva ord... Med harmoniska däck menar jag däck som dels har en rimlig komfort som inte tröttar föraren i onödan och där innefattas frånvaron av vibrationer och oljud. Dessutom innebär harmoniska däck för mig att däcken har ett förutsägbart uppträdande och god kommunikation med föraren om vad som händer och som tydligt talar om när greppgränsen börjar närma sig - och givetvis en greppnivå som är bra i både väta och på torrt underlag. Kort och gott ett däck som ger föraren ett lugn och skapar ett förtroende under körningen. Men fine, om man tycker att däck som har bra grepp i olika situationer är en säkerhetsrisk då det "lurar" föraren att få en övertro på däckens prestanda, då ska man givetvis köpa däck som gång efter annan placerar sig i bottenskiktet i olika tester. Jag ser tvärtom på saken och strävar efter att köpa däck som ligger i toppskiktet i olika tester... Tittar man på diverse tester av t ex. Nankang NS20, så är de däcken nästan motsatsen av det jag strävar efter och då kanske du har funnit dina idealdäck som gör att du måste sitta på helspänn hela tiden i ren rädsla över att kunna hamna i diket när som helst! Ta av dig säkerhetsbältet också och montera en vass spik i centrum av ratten så får du ytterligare motivation att köra försiktigt! ;) Länk Läs sammanfattningarna av de riktiga och seriösa däcktesterna från motortidningarna - i två test kom de sist och i ett kom de 6:a av nio testade däck - det är ett skräpdäck oavsett vad vissa vill få det till i någon form av självföljugen faktaintolerans! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Vafan Johan, nu får du väl ändå stiga upp ur badet :D. Jag kör Nankang SV1 på vintern o har gjort så i ca 5000 mil, inga problem alls. Däcken är inte inte några testvinnare alls, men uppenbarligen tillräckligt bra för att jag skall kunna överleva? Samma med sommarsulorna, jag är inte ute efter de bästa däcken. Jag vet VAD jag köper. o att däcken inte är de bästa. Jag kör således därefter. Det verkar fungera, för mig. Ingen, ingen vet hur just DU hade klarat dig tex med Nankang. Du litar på testerna, med all rätt, då de ger en tydlig indikation. Som sagt jag kommer inte köpa dyra märkesdäck till en gammal bil eller till bilar där däcken torkar ut, nån måtta får det vara. Jag tycker du överreagerar. Nankang är skit, men ett bra däck upphäver inte naturlagarna, inte ens om det är Michelin. Det är det som är min poäng. Har helt glömt bort att Orient har Michelin Pilot Sport, så tydligt upplever jag skillnaden, inte alls vill jag säg. Jag köper som sagt övervägande skitdäck, men ofta med eftertanke vad gäller brukandeprofil, bilens värde/ålder osv. Nuvarande "däckspark": Bruxisen: Nankang SV 16" vinter. Apollo 16" sommar (däcket som kom typ 4 i ett test) Diamant: Hankook K104 19", Falken FK453 17" och snart Nankang NS20 19" Oxford: Hankook S1 Evo 19" Orient: Michelin Pilot Sport 17" Techno: Federal SS595 17" Tannen: Nankang NS20 18", Nankang NS2 18", GT Radial Champiro 18" Japp, jag är hemsk :D |
|
|
Hemsk vet jag inte, men du tänker väldigt märkligt i denna fråga - om du har fastnat i badet eller villat bort dig i skogen som du tjatar om vet jag dock inte! Det blir faktiskt lite löjeväckande i det långa loppet och föga trovärdigt när du upprepar dina "märkliga" argument. Bara för att du inte kört i diket med skitdäck, innebär det inte per automatik att det inte är skitdäck... Med skitdäck får man sämre säkerhetsmarginaler för det är rena naturlagar som spelar in - jag säger att det är dåligt, du vill få det till något positiv... :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Men Johan, nu har du läst men inte förstått det jag skriver. Återigen, däcken är bara en faktor när det gäller "säkerheten". Jag har skrivit upprepade gånger att Nankang inte är "ett vidare bra däck", men det betyder inte per automatik att alla som har Nankang eller annat skitdäck kommer att "krocka", eller snarare som jag vill få det till, att märkesdäck upphäver INTE naturlagarna. Om jag nu har kört med massa skitdäck o faktiskt inte upplevt några som helst problem (balansering, vibrationer, hala, högljudda osv) så menar du att jag ljuger? Eller att jag har haft extrem tur med mina däck? Eller... Däcken är viktiga, men det fanns andra saker som är minst lika viktiga enligt mig. Eftersom jag har rullat en hel del med mina Michelin Pilot Sport och märker uppenbarligen ingen som helst skillnad, oavsett aspekt, mot Ferderal SS595 måste det ju betyda att jag inte skulle märka skillnad om jag så körde bara på fälgarna med ena bilen? Att jag inte märker nån skillnad så som jag kör betyder inte att det inte finns skillnader, för det gör det. Jag är bara så innerligt trött på tjatet om att däcken skulle det vara det enda som avgör hur säker en bil är, inget kunde vara mindre sant. Mina bilar har samtliga bra mekaniskt skick, men skitdäck. Det verkar fungera för mig. O som sagt, jag kommer högst sannolikt inte göra vågen för Super Sport om nu det blir så att jag slår till, även om jag VET att de är bättre än Nankang. Däremot kommer jag bli mäkta besviken om de behagar vara orunda eller något annat. |
|
|
@Dawwe Förstår inte varför du försvarar ditt budgetval när det gäller däck samtidigt kan du lägga hur mycket pengar som helst på att byta slitagedelar. Den ekvationen går inte ihop. Det är självklart ditt val men är inte logiskt utifrån din tidigare strategi när det gäller bilen i övrigt. Kul att du motiverar ditt val utifrån att det inte hänt dig något under 5000 mil. Stort statistiskt urval du har. |
|
|
Dawwe, jag förstår visst vad du skriver....men du verkar inte inse att allt handlar om säkerhetsmarginaler! Bara för att ett däck är bättre än ett annat, innebär det inte att merparten (undantag finns alltid) kommer att köra fortare/hårdare/farligare som kompensation så att de totalt sett får mindre säkerhetsmarginaler. Å ena sidan vurmar du för att chassikomponenterna ska vara i bra skick (vilket jag håller med om) men i nästa andetag tycker du att det rättfärdigar att man köper skitdäck och därmed medvetet kapar bort stora säkerhetsmarginaler i ren snålhet. Bara för att du lyckats hålla dig från diket med skitdäck, innebär inte det att däcken är bra! Det finns mängder av exempel där man kan leta fram "undantagen som bekräftar regeln" i olika sammanhang - det finns många människor som rökt ett paket cigaretter dagligen från 15 års ålder och blivit mer än 90 år gamla - men det gör inte att man bör beakta cigaretter som "hälsokost" som ger ett långt liv, tvärtom kan man statistiskt leda i bevis att tobaksrökning i allmänhet och cigaretter i synnerhet är klart hälsovådligt. Jag köper argument som att "jag vill av ekonomiska skäl inte lägga ut mer pengar på däck än vad de billiga däcken kostar" även om jag inte delar uppfattningen, men jag köper INTE ditt ologiska argument att däck kan man snåla på så länge man har fräscha stötdämpare etc. Återigen är jag medveten om att däcken alenarådande inte utgör hela säkerheten i väghållningen, MEN de utgör den faktor som troligen har störst inverkan och framförallt är enklast att kontrollera skicket på och även genom att läsa tester, skapa sig en uppfattning om totalprestandan hos. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
thekinglives |
Men hallå...läs vad han skriver, dawwe märker ingen skillnad på det sätt han kör, alltså ingen ide att lägga det tredubbla på däcken. och i ärlighetens namn, tror ni på däckstester? Nya mönster? och michelingubben. |
| Finns väl många mellanklassdäck tex nexxen och kuhmo som är bättre än det m5 e39 levererades med från fabrik. Är nog inte många som ligger på gränsen med sina mpss. | |
|
Varför hålla en del av systemet i toppskick för att sedan köra "budget" i en annan del av det? Det är där ekvationen inte går ihop... Visst kan man generellt lita på däcktester som är seriösa och som redovisar testmetoder och resultat tydligt, men man får titta på flera för att få en totalbild av prestandan - olika tester testar olika saker och viktar olika moment lite olika. Däck är ALLTID kompromisser mellan olika egenskaper där man ofta måste prioritera ner en egenskap för att få en annan egenskap att bli bra. Sedan tillkommer även ett visst mått av "ekonomi" där man kan bygga däck med mer "totalprestanda" om man använder dyrare/mer avancerade material och byggmetoder/tekniska lösningar. Det är detta som däcktillverkarna lägger ner mångmiljonbelopp på i sin forskning och produktframtagning varje år... Det svåra är att få fram däck med väl avvägda egenskaper totalt och som fungerar i alla klimat - ofta kostar det en hel del att lyckas med det, vilket naturligtvis slår igenom i produktens pris. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Glömde: Det skiljer numer förvånansvärt lite i pris mellan premiumdäck och budgetdäck - när jag kollade upp priser på 225/45-18, skiljer det kanske 250 kr per däck mellan billigast möjliga upp till billigaste premiumdäcket (i detta fall Good Year F1 assy3). Tittar man på lite "dyrare budgetdäck" kanske det skiljer en hundring eller lite mer per däck... Ovanstående var priser från däckonline - det finns ännu billigare näthandlare om man vill pressa priserna ännu mer. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Drygt 550 kr/däck i skillnad när det gäller 245/40/18 resp 750 kr/st när det gäller 275/35/18 (Nankang VS Goodyear), dvs ca 2600 totalt. Förra året som var ett "bra" år så gick Oxford hela 300 mil, Orient knappa 120 och Techno knappa 200. Diamant har gått totalt lite drygt 2000 mil sedan jag köpte den 2003, sedan 2009 så har den gått knappa 700 mil. Tannen har gått knappa 70 mil sen 2014, däcken som satt på innan var köpta nya sent 2015 o har till dagens datum rullat ca 30 mil, nu sitter det andra nya skitdäck pga andra fälgar. De flesta gånger så körs bilarna i fint väder, varsamt. Jag "stilar" inte utan "gömmer mig" snarare. Jag tror att det är ganska enkelt att förstå att mina däck "torkar" ut, och att bilarna används varsamt o mycket kontrollerat. Min bruxis har som sagt rullat på skitdäck under de 20000 mil jag ägt den, allt från Meteor till Nankang, faktum är att mina bruxisar gått med skitdäck de senaste 55000 milen typ. Jag har säkert haft tur som klarat mig, men man kan inte BARA ha tur. Återigen jag säger bara att märkesdäck gör inte att naturlagarna upphör att gälla samt att bilen övriga mekaniska skick har ett stort finger med i spelet. Nu kommer säkert några slå bakut men det vore intressant att se statistiken för singelolyckor i relation till däcksmärken, säg budget VS "premium". Om (om!) det skulle visa sig att det inte finns nån skillnad till "premiumdäcken fördel" så skulle "premium" försvararna säg "Ja men det beror på att de så köper skitdäck kör så försiktigt" eller vad? Försäkringsbolagen brukar vara pigga på att differentiera premien så de har förmodligen redan tittat på detta? Det kan oxå visa sig att "skitdäck" är överrepresenterade i singelolyckor så klart. Jag vet inte. Men då kan man så klart om man vill säga "De som köper skitdäck kör i regel äldre bilar i överlag i mindre bra mekaniskt skick", medans "premium" däck sitter på nyare bilar. Hur man än gör så blir en sådan statistik aldrig riktigt "rättvis", men ger kanske en hint om hur det ser ut, i Sverige, idag. Statistik kan ofta fås att styrka just det påstående man vill att den skall styrka... Ja jag "försvarar" mitt val, men ni måste ju se det från min sida, hur jag använder mina bilar, samt vad för slags bilar jag äger, där min bruxis är redigt gammal men har hittills aldrig krånglat. Hade jag haft EN bil endast, säg en M3 F82 så hade jag förmodligen köpt mellansegment till den bilen, typ Falken eller nåt. Som sagt att jag inte märkt nån skillnad mellan tex Michelin och Federal verkar vara en "lycklig omständighet". Jag körde båda bilarna, med sommardäck, rätt sent på säsongen i mindre optimal temperatur, och jag var betydlig mer orolig i bilen med Michelin än in bilen som har så gott som helt nya Federal, mest för att de halvslitna Michelin bakdäcken har bara drygt 4mm kvar i mönsterdjup. En annan ointressant sak om jag inte (?) nämnt det tidigare är att de tester jag tittat på så har Nankang NS2/NS20 ofta legat i topp vad gäller "motstånd mot vattenplaning", det tycker jag själv är rätt skumt. Dåliga på vått men vattenplanar senast? |
|
| Johan: Du lägger till tolkningar jag aldrig sagt. Se till att chassiet är "tip top" OCH köpa de sämsta däcken? Det finns sämre däck än Nankang, jag skrev sämst Nankang. Om man har en 15-20000 kronors bil så kan man anta att chassiet sett sina bästa dagar. Köper man då billigare däck kan man kanske fixa till det mest "akuta" i chassiet? Har man råd att lägga massa pengar på de bästa däcken och dessutom fixa nytt OEM chasse till sin 20000 kronors bil så förstår jag inte varför man INTE köper en nyare/bättre bil med överlag högre/bättre säkerhet? Nu pratar jag om vanliga bruksbilar som används av relativt ointresserade ägare. | |
|
Jag köpte, mot bättre vetande, Nexen N8000 till min bruxis för nån säsong sedan. Brukar i princip alltid köra på kvalitetsdäck typ Michelin (eller snäppet under beroende på bil) till mina bilar men ville inte slänga ut dom pengarna på den här bilen. Så här runt 1000 mil senare så har jag inte funnit en enda negativ sak med däcken. Har även försökt provocera dom lite i både vått och torrt utan några märkliga beteenden. Jag får erkänna mig milt förvånad över däcken. :D Men det är väl kanske inte helt orimligt att tro att åtminstone dom bättre av budgetdäcken har tagit ganska stora kliv framåt på senare tid. Kanske betydligt större kliv än vad märkesdäcken har gjort. |
|
|
Jag håller med Johan. Dessutom är däcken din enda kontakt med vägbanan, så bra chassi och bromsar spelar ingen roll utan ordentliga däck. Förvarar du bilen/däcken i garagemiljö (svalt och mörkt) så håller dom nyskick i många år med dina få mil. Skulle aldrig sätta nankang på en M-bil, sorry. |
|
|
Matte: Hoppsan. Du har verkligen noll koll. En bil med dåliga dämpare kommer göra att kontakten mellan däck/vägbana blir mycket sämre, i värsta fall så kan däcken "småstudsa" o det är katastrof. Överdrivet kraftig "dip framåt" vid "tvärnit" kan få bakdäcken att nästan tappa greppet helt, 4 hjul med BRA kontakt bromsar bättre. Bra bromsar är absolut av största vikt, "halvt glaserade" belägg kan du räkna ut själv hur bra de kommer funka? Det är sant att däcken är det enda som har kontakt med vägbanan, men "dåliga" däck som har absolut bästa möjliga kontakt med vägbanan kommer dels göra att bilen beter sig optimalt under en panikbromsning, dessutom med optimal möjlighet att styra undan. Så även om däcken i sig är kassa så har de iaf bästa förutsättningar att fungera som tänkt, det gör skillnad. Det är patetiskt att som du sätta all tilltro till däcken, det visar bara att du inte har koll på vad du pratar om. Nankang passar utmärkt på mina bilar, med min körprofil, jag menar hur många här inne har däck som rullat under 50 mil på 4 år? O som sagt jag har Michelin med på en annan bil, något jag konstigt nog förträngt? Om allt annat är lika så kommer bilen med de bästa däcken självklart stanna snabbare, svänga bättre osv. Men om du har tex en "ordinär" 15000 milad M3 E46 med Michelin Pilot Sport Cup 2, sen har du en annan 15000 milad med fräscha Bilstein B16 tex och kassa Federal FZ-201 så vågar jag påstå att det enda du kommer se av bilen med Federal är bakljusena... |
|
|
Dawwe, varför alltid så agressiv i dina inlägg? Ibland kan det gynna än att vara lite ödmjuk, men det vet du nog inte så mkt om... En M3 har ett relativt schysst chassi original, så jag står fast vid att däcken är det viktigaste som enskild modifikation. Så jämför vi ett par klibbiga Cup 2 mot ett budget märke, kommer du på bana se skillnad efter ett par varv. Gällande vanlig körning, visar budget-däcken i regel sin svaga sida i regn där det kan skilja flera billängder vid hård inbromsning i motorvägsfart. Nedan är inte på något sett facit, men kika in på youtube kanalen ”Car Trottle” där han försöker få ner en E46 330d till samma varvtid som en M3 E92. I slutet av varje avsnitt summerar han vilken modifikation som ger bäst resultat och i sista avsnittet har du en total summering. Se nedan: Utöver att man får svart på vit vad som funkar i hans fall så är det ett intressant projekt som flera här inne säkerligen skulle uppskatta så titta oavsett :) Coilovers: 0,26 sec Wheels/tires: 1,4 sec Brakes: 0,13 sec Anti roll bar: 0,12 sec Chip/tuning: 0,44 sec Weight reduction: 0,26 |
|
| Men återigen. Byter man välfungerande stötdämpare till nya ännu bättre så är det INTE samma sak som att byte ut trötta dämpare mot nya friska. Men att det var så jag uttryckte mig har du ”lyckligtvis” selektivt missat helt. Jag upprepar så även du förstår: Om allt annat är samma så kommer bilen med de bästa däcken vara den säkrare/bättre/whatever. En gammal/äldre 20000 kronorsbil med dåliga dämpare/bromsar eller icke fungerande ”antisladd/ABS” kommer bli markant säkrare överlag om man istället för de ”bästa dyraste däcken” väljer att köpa billigare däck samt ågärda de mest akuta felen, till ungefär samma totalkostnad. Behöver jag förtydliga ytterligare? | |
| Att jag inte strösslar med ”smileys” betyder inte att jag är ”aggresiv”. Att du tolkar det så tillskriver jag att du omedvetet bestämt dig för att jag är aggressiv, varför du gjort får du fråga dig själv? | |
|
Dawwe, jag köper argumentet att köpa billiga däck till en bil som årligen rullar några få mil i fint väder och maklig fart. Stannar argumentet där har jag inga problem med det. Problemet uppstår i min värld när man sedan säger att det perfekta skicket på chassit gör att man kompenserar för dåliga däck säkerhetsmässigt. När det gäller effekten säkerhetsmässigt att "åtgärda de mest akuta felen", hamnar man i en glidande skala där det är mycket svårt att dels veta exakt skick på chassit, dels veta exakt hur mycket det inverkar och slutligen om det är mest kostnadseffektiv eller ej. Är dämpare sopslut är det väl kanske inte någon fråga om det, men var går "gränsen" när dämparna påverkar "mest"? En stötdämpare som rullat 15.000 snälla landsvägsmil på bra vägar är troligen i betydligt bättre skick än en stötdämpare som rullat 7500 mil på usla vägar i hårt tempo... Sedan är det skillnad på kvaliteten och hållbarheten mellan olika bilmärken - vissa bilmärken (t ex. Mercedes & BMW) monterar dyrare/bättre komponenter än andra märken (som t ex. de flesta asiatiska bilarna och "billiga" dito). Det saknas helt enkelt mätbarhet och spårbarhet som gör att det blir svårt att få en stabil argumentationsgrund. Kan någon presentera trovärdiga mätningar hur mycket olika stadier av slitage i stötdämpare inverkar på totala väghållningen, är det önskvärt och intressant! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade Achilles atr sport 2 skodda på mina fälgar när jag körde M5 E39 som hade helt nya coilovers av bättre kvalité, tyckte de hade riktigt bra grepp. Kör även den modellen på min 740 E38. Achilles är även populärt bland de som kör drifting då de har bra grepp vilket man vill ha för att kunna åka brett fort. Betalade 1050 kr st monterat och klart för Achilles atr sport 2 275/30/20 senast hos lokala däckhandlare i byn, billigare än däckonline. Förstår Dawwes resonemang helt, han har inget behov av dyrare däck med sin körstil och det har inte jag heller. Finns annat att lägga pengarna på för att hålla bilarna i skick som ger mer :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.