AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.335

Durrande i bak vid ax med 540?

Sida 1 av 2
bm
46
bmwsoon
540IA -94
Nu har jag då för andra gången provkört den tilltänkta 540'n.
Det jag la märke till var framförallt ett irriterande durrande som kom vid ax i nästan alla farter.
Det verkade helt oberoende av växel.
Bilförsäljaren påstod att det var ett mellanlager som kunde bli utslitet som sitter mitt på kardanaxeln nånstans. Vettig förklaring?
Den andra saken jag märkte var ett litet oljesläpp från ena toppen.
Något att bli rädd för eller bara en dåligt åtdragen skruv?
Hur driftsäkra är dessa V8or?
Man vill ju inte åka på en svindyr renovering av toppen de närmaste 5000milen.
Bilen har gått 16000mil vilket jag inte hade sett som nåt problem på en saab, inte så att jag säger att bmw gör kassa motorer utan snarare att jag vet så lite om dom.(Jag har en farbror som nyligen fick topprenovera sin audi V6'a för en otrevlig summa)
Det är en 540 -94 med full servicebok, det mesta i utrustning och mycket fint skick.
Han vill ha 90000:- för den.
Skulle ni slå till?
Snälla hjälp mig, att det blir en 540 är klart men ska jag vänta på en annan?
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag hade gärn prutat på denna bilen.
Ett hett tips försök hitta många fel på bilen som inte är egentligt nägot man kan oroa sig, bara för att lura säljaren och då kan du pruta något..
Vad jag har hört att v8 motorer är det bästa som bmw tillverkat, Bmw i sthlm har aldrig haft någon v8 på renovering sägs det.
Lycka till!

MvH Bmw 4-ever

bm
46
bmwsoon
540IA -94
Tackar för infon&tips!
Ja pruta kan man ju alltid försöka med lite till.
Han har ju dock en del argument i form av helt nylackad front(proffsigt gjort), splitter nya däck och alu fälgar 265 bak å 245 fram.
Tydligen en affär på 10papp bara däcken.
Ska säga 85 å se vad han säger.
Den saknar ju larm vilket jag ser som en klar nackdel.
Skönt att höra det där med V8ornas driftsäkerhet återigen, ahr blivit orolig pga att både audi å saab(som ju är opelmotorer) har prob med sina V6or när de har börjat gå några mil i form av läckande toppar mm.
Det blir nog affär..
Sen vad priset ska bli det är en öppen fråga.
Al
462
Alexandar
BMW M5-01
Hmmm....det KAN visserligen vara mellanlagret men
det kan lika gärna vara kardanen som är kass.
Även bara ett byte av mellanlagret kan bli dyrt i arbetskostnad. Så räkna kallt med allt mellan 3 500 kr--15 000 kr för att bli av med durrandet.

När det gället oljesläpp i toppen är det desto allvarligare. KÖP inte förrän du får garanterat veta
vad felet är. Kan bli vädligt dyrt.

V8 är bra men långt ifrån den bästa motorn BMW gjort.
De tillverkade mellan 93-95 hade dessutom Nikasilproblemet. Det har rasat en hel del motorer.

se bl a

Länk

Sen är priset lite fel...särskilt med de felen.
Inte mer än 80 000 papp UTAN fel. Är det en bilfirma?
Varför har man då inte fixat felet innan man säljer bilen om det nu är så billigt och enkelt som man säger? Seriösa bilfirmor släper inte bilar med sådana
fel...

Vänta på en annan.....
bm
46
bmwsoon
540IA -94
Usch nu blev man ju tvehågsen igen men tack ändå..
Förstå främst är det såhär:
Bilen säljs av en privatperson som har anlitat en firma för att sälja den(han ska köpa en bil av firman i fråga).
"durrandet" har enligt ägaren funnits hela tiden(han ahr ägt den=1år) men han har gått med på att det lämnas in på verkstad för korrigering av problemet innan köp+att jag ska provköra och godkänna efter det.
Tack för varningorden ang toppen, jag ska kräva att också detta kollas upp och åtgärdas+dokumenteras innan ev köp.
Du tycker jag ska vänta på en annan alltså?
80" tycker du är ett max, helt skäligt med tanke på "allt"?
Ge mig mer sån här info, det är precis det jag vill ha!
bm
46
bmwsoon
540IA -94
En sak till, tomgången var mycket jämn och fin(lät den stå med öppen motorhuv i 5minuter efter körning) vilket den ju tydligen inte ska vara om motorn har problem.
Nikasilproblemet verkar ju mer vara ett amerikansk problem om jag har fattat saker rätt.
Det är inte säkert att jag har fattat saker rätt, jag bara kollar.

Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Oljesläpp från toppen är förmodligen ventilkåpspackningen som har börjat läcka. Den är lätt att byta.

Vad jag förstår så är Nikasil (namn på legeringen som motorn är gjuten i) enbart ett problem i Nordamerika pga bränsletillsats.
bm
46
bmwsoon
540IA -94
tackar för den infon kane!
Tycker du också att 80" är en vettig prisnivå för den bilen?
Den ÄR väldigt fräsch och ägaren känns seriös och pedant(=ingen bondfångare).
Säljaren som han anlitat är ju som säljare är som mest men känns ändock "lagom" tillmötesgående.
Ka
5.697
Kane
Är det en importbil? Beställ en biluppgift (ca 200:-)från BMW på den, då ser du om serviceboken stämmer med servicar/reparationer gjorda i Tyskland. Stämmer milen tycker jag den verkar vara värd 80-90 kSEK.
Ka
5.697
Kane
En sak till; en av de viktigare tillvalen i utrustningslistan är antispinn. Har den det? Guld värt i så fall i vinter.....
bm
46
bmwsoon
540IA -94
Det är helt riktigt en importbil.
Vad behöver man för att göra en sån där biluppgift från bmw?
Serienr eller räcker reg nr?
SErviceboken såg så seriös ut som den kan se ut.
Stämplar å underskrifter i långa rader ända till för ca 1000mil sedan.
Ja den har antispinn om det är det som menas med ASC.
Det var ett av mina krav för min framtida 540 då jag inser att det vridet kan ställe till en del på vintern annars.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
540 motorn är en stridsvagn om den sköts rätt, dvs service och helsyntetolja.
Orginalbok?
Äkta stämplar?
Ringt verkstäder i boken?
Dokument/kvitton på all service o reparationer?
Gasat fullt vid acc?
Går den rakt vid hög fart på motorväg?
Panikbromsat?
Bromsat HÅRT från över 100km/h till 0?
Detta visste du nog men man vet aldrig...
köp aldrig första du tittar på innan du sett minst tre...
De går inte iväg fort..
Men ljug inte lura inte säljaren det vinner du inget på....

välstämd tretummare med F1 ambitioner
Testat ASC?
Gasa på en gräsmatta eller så..

välstämd tretummare med F1 ambitioner
bm
46
bmwsoon
540IA -94
nej har itne ringt verkstäderna i boken men det borde ju gå lätt å kolla om de finns.
Alla papper verkar vara i god ordning och kvitton finns på allt.
Den går rakt å fint i 140 iaf, högre tordes jag inte på 90 sträcka.
Allt känns stabilt bortsett från det tidigare nämnda "durrandet" som dock skulle fixas till.
Testade både fullgasacc och fullbroms och det kändes bra.
ASC'n har jag ej testat, ska göra det.
Jag ska absolut inte lura säljaren på något sätt emn jag tänker påpeka vissa saker som ska vara gjorda samt att larm saknas vilekt jag ser som standardutrustning på en sån bil.
Tänker föra en seriöst prisdiskussion.
Tack för mer info och tips!
Det är ovärderligt för en som aldrig haft bmw innan.
no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
bmwsoon: Låter som om du kan göra ett bra köp! Regnummer har jag för mig räcker för att göra testet hos BMW(som jag för övrigt VERKLIGEN rekomenderar dig att göra!). 80k är ett bra pris om milen stämmer och om säljaren tar på sig kostnaden för den reparation som behövs för att få bort "durrandet"!

Med vänlig hälsning
//Kalle
______
Länk
mo
267
moonflower
525 TDS Touring -93
320 Cab -90
M5 -89
635 Csi -85
728i -84
Instämmer väl i stort med f.t. Jag skulle utan tvekan gjort ett M-test el likn.(1695:- i sthlm) innan köp av en sådan bil. Efter ett sådant test kan man verkligen sova gott!

let the Best Machine Win!
De brister jag känner till är följande:
Lammelhuset som spricker.
Plastkula i lådan som slits ut.
Membran i insuget som spricker.
Motorupphägningarna som kan gå av.
Gummibustningarna i både bak och framvagnen.

Men trots alla brister så är det en mycket trevlig bil. Både rolig och bekväm att köra.
Jag kan starkt rekomendera en 540!
/Lidberg
Visa användare
1.665
Dandelue
540iA Touring -94
Angående "burret" i bakvagnen kan det också vara silentblocken. Har det problemet med min men det ska fixas på torsdag! Förstår dock inte vad som skulle kunna kosta 15.000 när man fixar mellanlagret... om det nu skulle vara det. Du kanske borde be dem kolla på grejerna så betalar du de utsatta priset om de fixar det, annars är det ju bara att pruta lite.
Lycka till,
Danne

- H U M A N R A G E -
Länk
bm
46
bmwsoon
540IA -94
Durrandet i bakvagnen är inte silentblocken iaf, de är nyligen bytta av bmw verkstad och kvitto finns.
Ska bjuda honom 85" och se vad han säger.
Tror inte han får mer av sina "polare i stockholm" som han ska visa bilen för efter helgen om inte jag ska ha den.
Frågan är om det ens finns några såna polare..
Allting jag har pekat på ska fixas innan jag pratar pris.
Ka
5.697
Kane
Biluppgift från BMW: Ring närmaste auktoriserade BMW anläggning och uppge reg.nr. så beställer de hem biluppgift via fax. Brukar ta 1-2 dagar. Kostnad ca 200:-.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.