|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Skall byta företagsbil. Tidigare haft xc60 (nöjd, dock bättre komfort och roliga körning med min nuvarande 530d xdrive touring) Betalar ca 100 000 i förmån på aktuell bil. Volvo rätt kul och köra men inte riktigt lika bra komfort som volvo. Rätt pigg med sina nästan 400 hkr. Volvon hamnar på 725 (fullutrustad i princip) efter rabatt ca 650. Då blir brutto förmånsvärde 75000. Stark fördel. Sen är det ju el så bensinkostnaden blir kanske 7 tusen mindre om året. Offert på bmw 540i xdrive touring blir jävkla dyrt i förmån ca 120 000. Hur hade ni resonerat (volvo leverans om 6 mån, bmw 3-4 mån)? Volvon eller 540i, 530d, 530 i (4 cyl, lite negativ till det i bmw, kan man lika bra köra volvo???) eller budget 520i eller 520d? Tacksam för era kloka råd vänl Gunnar | |
|
530d utan att blinka. Du kommer bara tycka de andra är trökiga. 540i är trevlig men drar en del mer soppa än 530d. 540d är den bästa, men den har du ju inte med i beräkningen vilket gör att 530d vinner för mig. En tune på den så har du 300hk och skakar liv i bilen på ett sätt som liknar 540d. Vår 540d xdrive g31 extra allt dricker ca 0,72 blandad körning. xc90 t8 är törstig utav bara fan.... |
|
| Menade xc60 såklart.. T8 är en trevlig drivlina men den dricker sjukt mkt soppa. Kör T8 i alla applikationer i jobbet och talar av gedigen erfarenhet. | |
|
Hej Tack för svar. Men är det vettigt att köpa en diesel 2019, varför valde du d istället för i på din bil? Har en 530d idag, men känns beskattning och andrahandsvärdet kommer vara dåligt på den bilen om 3 år (kanske inte så viktigt med andrahandsvärde om det är leasing)? vänl G |
|
|
Hej! Måste du ha en touring? Antar det är därför du inte har 530e som val. Förmånsvärdet är ju väldigt trevligt på 530e. Min hamnade på ca 4200 / månad. Vi har 10 basbelopp som maxtak, lyckades få min för 465000 med business connected, hifiljud och vinterhjul efter lite förhandlande med lokala BMW-handlaren. Beställdes av BMW förra veckan och de fick in den för produktion redan nu vecka 10 i mars så får den i april, det är snabbt. Andrahandsvärdet är väl inte ditt problem när du leasar via företaget? :) En 530D blir väldigt dyr jämfört med en 530e. Jag räknade på 520D också men även den blir mycket dyrare när man kastar på lite utrustning. Bara en sådan sak som parkeringsvärmare som ingår i 530e gör ju mycket när man slipper addera det som extrautrustning. |
|
|
drmonz Jag tycker det är vettigt. Jag gillar kraften och jag gillar att tanka sällan, därför blev det diesel. Har också 435i och den får jag tanka typ dubbelt så ofta. Jag skulle säga att diesel fortfarande är görbart om 10-15 år. Man kanske kommer strypa antalet gator i städerna, men för egen del så skiter jag fullständigt i det. Jag bor inom vallgraven i Gbg och det är rätt centralt, men ser inte att ett dieselförbud är såpass nära i tiden att jag ska byta bort dieseln. Tvärtom blir det en till när det väl är dags. Men men... 530d är mitt val. Fantastisk på ett sätt som få andra drivlinor är :) |
|
|
Ska tilläggas att innan g31 540d hade vi en 535d xdrive f11 och även om dom på pappret är rätt lika så är det en helt annan upplevelse. Sättet 540d levererar krämen på är inte jämförbar med 535d. Hadegötthaj |
|
|
Hej igen tack för svaren. 530e var jag inne på, men har villa två småbarn och baggaget är för litet för oss, tyvärr. Jäkligt dumt de inte gör e i kombi. Mahhbechh har du testat 540i, tror du stor skillnad i körupplevelsen? Vad tror du om 540i vs 530d i köruppelvelsen och leverans av "krämen"? vän G |
|
|
Om du orkar/kan vänta så kommer ju 530e som touring inom hyfsat snar framtid. Skall enligt uppgift då också gå att få med drag. BMWCS #8925 |
|
|
Förstår, har också villa samt en son på 3,5 år men det är sällan jag nyttjar bagageutrymmet i touringen jag har nu faktiskt (530d xdrive -14). Tänker att om jag drar igång ett byggprojekt så köper jag en gammal E39 touring för småpengar och kör skit i så kan man sälja den när man är klar sedan. |
|
|
drmonz Jag har kört 540i och gillar den. Klart sportigare än motsvarande diesel, men det tar längre tid för kraften att komma och kräver mer varv även om automatlådan gör ett gott jobb. 40d är ett monster och tvekar aldrig, 30d är inte långt ifrån. Dom behöver liksom aldrig växla ner utan det bara matar på. Så, till slut måste man nog gå tillbaks till sig själv och fråga sig hur man egentligen kör, och på vilken typ av väg. Jag som kör mycket storstad och mycket motorväg älskar diesel. Rejält med kräm hela tiden oavsett situation. |
|
|
540i drar rätt så mycket soppa, törstig skulle jag säga. /Anders |
|
|
Jag skulle tagit XC60 T8. Tycker det är en riktigt trevlig bil på alla sätt som en vardagsbil kräver. Hade en sådan en helg och var inte sugen att lämna tillbaka den. Dessutom riktigt snygg! Nya 5:an är väl trevlig, men inte tillräckligt mycket nytt för att väcka mitt intresse. 530e är ju trevlig, men ingen dragkrok och endast sedan känns beige... |
|
| XC60 är riktigt lyckad som vardagsbil. Kör man korta sträckor så är T8 perfekt (om man orkar ladda). Femman känns snäppet mer premium men då går det åt någon av de sexcylindriga alternativen för att hålla jämna steg med Volvon. 540i hade jag personligen gått på men då har jag inte tagit hänsyn till kost vid ex företagsköp. | |
| Testa A6 C8 också. Kommer som plug-in el/bensin-hybrid: Länk | |
|
Hej igen, Tack! Ja den är törstig, går 12 mil om man gör 130 på motorvägen enligt volvosäljare sen är elen slut och då drar den 0.8. Hur gör ni andra, betalar ni den jäkla förmånen eller finns det något bättre sätt? tex om förmånsvärdet är 120 000 tusen brutto och man tjänar bra privat så blir det ju 50% att betala i skatt netto dvs 60 000 kr på privatekonomin. Helt sjukt att dubbelstraffa en person om man har ett privat företag. En sak om man jobbar för stort bolag med 100 tals anställda att man då kan dra bilens kostnad på brutto lön och att man därefter betalar förmån. Men om man har ett privat företag med endast sig själv så blir det fel |
|
|
Jag har eget AB och betalar hela förmånen brutto till bolaget. Gäller det bensin/diesel så håll dig när 7,5pbb eller ta någon el/hybrid bil. Allt annat blir ju tokdyrt men har man oändligt mycket pengar spelar det ju ingen roll såklart |
|
|
Daagis, Jag läste något att man kan göra det, betala till företaget istället för skatteverket. Det innebär ju i praktiken att du privat "förlorar" dubbelt så mycket genom att betala till företaget, men pengarna kommer tillbaka till bolaget istället. Frågan är vad som händer där? betalar du skatt på de pengarna i bolaget? Eller kan du i praktiken ta ut det som utdelning till 22% skatt? Annars ingen fördel för den privata ekonomin? vänl |
|
| drmonz, så dåligt kan det väl inte vara att ta bilen på bolaget för då skulle väl du köpt den privat? | |
|
Det beror på hur man ser på det. I mitt fall har jag samma lön oavsett om jag har bil eller inte. Det har självklart med brytpunkten för statlig skatt att göra. Fördelarna med nettolöneavdrag kan man läsa om här Länk Oavsett vilken bil du väljer och vilket förmånsvärde du hamnar på så är nettlöneavdrag att föredra. |
|
|
Skulle också välja femserien alla dagar i veckan. Men jag tycker att det blir lite som att jämföra äpplen och päron då xc60 är en suv. Borde kanske kolla på en x3a? Stod själv i valet mellan en 550d och 540i och det slutade med en 540i vilket jag inte ångrar en sekund. 540i går riktigt fint och när AutotopNL testkörde den så var den lika snabb som MB AMG e43. Länk Har haft ett par trelitersdieslar innan och de är fina motorer men en klassisk rak bensinsexa från BMW är något speciellt. Är även skeptisk till Volvos T8 modeller, hade nog valt en vanlig T6a istället. Synd att Volvo inte har stoppat i bättre motorer i annars fina bilar. Att stoppa i en fyra i en bil som XC90 känns ovärdigt och det blir minst sagt en ansträngd upplevelse. Och inte blir det bättre av att släpa runt på tunga batterier. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.