AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
13.803

Kvalitet på fälgar

Sida 1 av 3
Tänkte höra med panelen, åsikter angående kvalitet på fälgar gällande i synnerhet den uppsjö av billigare märken som finns på marknaden, Imaz, ABS, Veemann, Ocean etc...

Letar nya sommarhjul till en f11 men frågan är om man vågar satsa på billigare alternativ jämfört med original? Vill absolut inte få nån obalans eller vibrationer, funderar på 19" alt 20".
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag kör med Alu felgen/Ocean fälgar och har gjort det i tre år. Inga problem alls och jag är mycket petig när det gäller missljud och vibrationer.
Har kört i höga farten upp till 260h km Tyska vägar extrem värme i Turkiet/Antalya och fälgarna sköter sig väl.

Jag bytte från org style 350 fälgar med RFT däck som är 18 och bytte till 19 ändå sparade jag ca 2-3kg per däck/fälg.

Kolla in Ocean Caribien tycker det sitter perfekt.
@catch_me; Tack för input. Sitter snyggt på din vagn, är den sänkt? Jag har med original 18" fast 613m med RFT idag. Är nog mer sugen på nån konkav variant dock.
Upplever du den stötig med 19"?
Jag köpte nyligen 19" MAM. Verkar vara helt OK! Lite balansvikter trots Nankang. Dessutom rätt navmått utan centreringsringar. Känns lättare än mina nuvarande "Made in Germany" fälgar.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack, Ja den är sänkt då höger bak fjäder brast förra året då passade jag på bytte runt om till eibach pro fjädrar tyckte att min bil var för hög .
Hade 19 på min förra f10 märkte ingen skillnad faktiskt men nuvarande är lite men bara lite stötigare pga sänkningen men älskar det faktiskt känns som att jag har mer kontakt med bilen.

Ja konkov är snyggt men gäller att hitta rätt fälg då F1x har rätt så stor hjulhus tycker jag så rätt fälg är ett måste.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dawwe: vilken modell?
Ja, det är inte helt lätt att hitta nåt som sitter snyggt med rätt färg, gillar inte mörka fälgar. Fler tips mottages, gärna med länk/bild monterat på bil. Bilen är en space grå f11 M-sport. Måste sänka ekipaget lite lätt med då jag har xDrive.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vad gillar du för typ av fälgar många ekrar eller få? Åkte med 20 som.min polare hade där vart komforten påverkad tyckte jag. Så min rekommendation håll dig till 19
Har nog bestämt att jag inte vill ha 5-ekrat i a f. Tror det blir snyggast om det inte är allt för mycket "tomrum" i fälgen, dvs färre och tunna ekrar. Ferrada FR4 är en riktigt snygg fälg tycker jag men frågan är om man inte måste ha riktigt stora för att det ska se bra ut eftersom ekrarna slutar innan fälgkanten och gör att de ser mindre ut än vad de är? Baserat på det kanske man ska välja en fälg där ekrarna går ända ut till kanten mot däck, särskilt om man kör på 19"?
Jag har 18" style 365 som vinterhjul och jag tycker de ser större ut än mina Msport sommar hjul.
Catch: MAM B2 Orange 19”
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Visst är det skillnad på kvaliteten mellan olika fälgar.

Det som de flesta märker störst skillnad på är nog ytbehandlingen och hur länge fälgarna håller sig fräscha utan att börja oxidera eller liknande.
Där är oftast OEM-fälgar betydligt bättre än eftermarknadsfälgar.
Men det är också skillnad mellan olika eftermarknadsfälgar - där t ex. BBS och Ronal generellt gör fälgar av högsta kvalitet i alla aspekter - fullt jämförbara eller t om bättre än OEM-kvalitet.
I andra ändan av skalan finns billiga kina-fälgar.

Utöver ytbehandling kan dock vissa eftermarknadsfälgar vara direkt farliga när de utsätts för hård belastning, där en OEM/kvalitetsfälg klarar en hård smäll och i värsta fall blir lite demolerad men fortfarande håller kvar däcket med luft och gör att bilens vägegenskaper fortfarande är helt OK.
En billig fälg kan haverera totalt under exakt samma förutsättningar och då skapa en punktering som kan leda till en olycka pga bristfällig väghållning...

Det finns många intressanta filmer om det senare på nätet, här är en:

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dawwe Coola fälgar vågad färg enligt mig, Till vilken av dina bilar?

Johan B du har så rätt när det gäller Oem vs Kopior tex Ocean är ju inte en kopia utan egen märke lika så med Zito,Ocean ABS osv. vill ju någonstans tro att Oem är ju givetvis dyrare jämfört andra märken. Hur vet man egentligen vilken kvalite man köper?
Catch: Till E34, är "tvingad" att köra minst 19" pga bromsarna. Jag tror det kommer bli bra, bromsoken är även de orange så :D. Dessutom så är det metall-ventiler "ala BMW original", hur vanligt är det på "scheissebilliga fälgar"? Köpta via dackonline.se.
Länk
Länk
Länk
Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Catch_me, som oftast annars så får man vad man betalar för...

Har sett att på baksidan av MB-fälgarna (original både vinter och sommarfälgar) står det ingjutet vilken legering det är i fälgen (iofs inte exakta proportioner mellan metallerna men ändå)...

Har för mig att det även står på BBS-fälgarna jag har till BMW:n.
När det gäller BMW-fälgarna är jag osäker och de ligger längst in/ner i garaget så det orkar jag inte kolla. ;)

Som jag skrev innan finns det en glidande skala både pris- och kvalitetsmässigt på eftermarknadsfälgar.
OEM-fälgar har väldigt strikta krav gällande hållbarhet och andra säkerhetsaspekter. Och det gäller nog i princip alla biltillverkare av lite dignitet.

Mvh
Johan B

Fast att kategoriskt påstå att alla "Kina fälgar" är skit är inte heller sant. Det är inte det faktum att de är tillverkade i Kina som gör de sämre, utan snarare att de är betydligt billigare, o man har således valt ett annat/billigare material o förmodligen även ställt lägre krav på hållbarheten o "lack kvaliteten". Jag är helt 100 på att även "Kina fälgar" skulle kunna vara minst lika bra som BBS osv, men de skulle då förmodligen inte vara mer än max 15-20% billigare om ens det? Jag tror att det i framtiden kommer finnas OEM fälgar tillverkade i Kina, om det inte finns redan nu?

Det finns flera exempel på mycket högkvalitativa produkter från Kina, din iPhone kan vara en, eller Apple överlag. Ett exempel från min tid då jag cyklade MTB som mest var att man jämförde en tillverkares "Semi professional" ramar (svetsade i Taiwan) med deras "Top of the line" svetsade i USA. Det visade sig att svetsfogarna höll klart högre kvalitet på de betydligt billigare Taiwan ramarna...
Mina MAM B2 är ju "kopior" på M4 GTS fälgar. Jag gav ca 10500 för alla 4 balanserade o klara med Nankang. En originalfälg kostar 1700€ enligt Länk. Så att en fälguppsättning för dryga 10000 skulle hålla lika hög kvalitet som en motsvarande original för ca 50000 blir ju bara löjligt. Original är självklart betydligt mer hållbarare, betydligt bättre material osv. Men 5 gånger så dyra oxå. 50k fanns inte på kartan för min del, min gräns går vid ca 15k för rimliga fälgar med rimliga däck, iaf när det gäller till en bil som används så sällan som den gör. Hade pengar inte varit någon "issue" alls så hade jag förmodligen resonerat aannorlunda, å andra sidan så hade jag förmodligen inte ägt gamla M heller :D.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
De få gånger jag har köpt något annat än Originalfälgar har jag kollat att de är TUV godkända, vilket borde ge en viss mån av kvalité:

Our experts test the durability of custom wheels for cars and trucks, and certify their fitness for the road. Our services include:

Comprehensive consulting
Durability tests for custom wheels
Bending fatigue tests
Rim-rolling tests
Impact tests
Corrosion tests
Durability certificate following positive assessment
Component reports or reports required for national type approval or UN ECE Regulation R124 approvals for European roads with or without usage test

Länk
Länk

Vem vill riskera sitt och andras liv bara för att vara snål, vid köp av såväl fälgar som däck?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Lasse; det finns många som inte ens funderar på säkerhet utan bara fokuserar på att man ska ha feta fälgar som ser flashiga ut och breda däck med låg profil! ;)

Att man då är villig att köpa billigast möjliga när det gäller både fälgarna och däcken är föga förvånande...reflektionen kring att man får "billigt skit" om man betalar för "billigt skit" är inte något som man funderar kring.

Sedan kan man alltid diskutera om OEM-hjul (fälgar och däck) är fem gånger bättre än billiga alternativ - det beror på hur man räknar!
I vissa situationer kan det vara skillnaden mellan en incident och en dödsolycka....i vissa fall är inverkan av kvalitet ganska "digital". I filmen jag länkade till kan nedkörning i ett "potthål" leda till att man får plötslig total luftförlust om fälgen havererar som de visar på gällande lågkvalitetsfälgar.
I andra fall kan man kanske mäta procentuella förändringar i bromssträckor, varvtider etc. etc., men en skillnad i bromssträcka på några meter kan i sig vara skillnaden som gör att man kör ihjäl ett barn som springer ut på gatan utan förvarning...

Köper man fälgar som är godkända av t ex. TUV, lär de hålla en viss kvalitetsnivå säkerhetsmässigt som gör att de inte havererar som i filmen i alla fall. Jag skulle (utan att veta säkert) tänka mig att det görs E-märkningar av fälgar också, vilket borde borga för en viss lägsta kvalitetsnivå säkerhetsmässigt.

Återigen är det en glidande skala kvalitetsmässigt - vilken oftast är direkt kopplad mot priset.

Jag har sett filmer från BBS och deras produktion av fälgar och det är intressant att se hur stort fokus de har på säkerheten där varje enskild fälg t ex. röntgas för att detektera luftblåsor från gjutning/bearbetning - minsta fel och fälgen kasseras för omsmältning. Om jag minns rätt värmebehandlas också alla fälgar för maximal styrka. Den typen av produktionsåtgärder syns inte på fälgen men kostar stora pengar i produktionen.

Sedan har t ex. BBS generellt en mycket gedigen ytbehandling - har man någon gång försökt slipa bort färg från BBS-fälgar så inser man att det är tålig och tjock ytbehandling som man får slita rejält med för att ens slipa bort...

Mvh
Johan B

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Håller med dej Johan och visst finns det fullvärdiga och även bättre alternativ till OEM, såsom t.ex. BBS m.m.

E-märkning har jag ingen koll på.
Men CE märkning t.ex. är ju importörens eget intygande att varan är inom de grundläggande krav EU ställer. Det är dock tillverkaren/importören själva som intygar detta och inte primärt ett externt kontrollorgan, vilket gör att tillverkarens/ importörens egna godtycke kan spela in... Länk

Intressant film som du länkade till och den brast ju även vid relativt låg hastighet. Man kan ju föreställa sig vad som kan hända vid 100+ i ett tjälskotts.. dom är ju populära så här års..

Trådar som dessa slutar alltid med "OEM" är bäst, "märkesdäck" är bäst. De som inte fattar detta, eller har andra åsikter/värderingsgrunder eller inte obegränsade ekonomiska möjligheter är "osmarta". Jag tycker INTE att "Kina fälgar" utgör en större säkerhetsrisk än random "kvalitetsfälg", samma sak med däck. Bara för man har det "bästa" så betyder det INTE att naturlagarna upphör att gälla, gäller främst däck. Dessutom så finns det flera andra faktorer som kan höja säkerheten, om nu det är verkligen det man prioriterar. Som exempel kan man ta stötdämpare, de brukar i regel ha sett sina bästa dagar efter drygt 12000 mil, därmed inte sagt de är obrukbara, jämför med typ däck som har 4-5mm kvar, inte många som byter så tidigt.

Min åsikt är att det finns nyanser av "Kina fälgar", vissa är verkligen dåliga tex att de blir snabbt "orunda" medans andra kan hålla hur bra som helst. Visst händer det att man kör ner i mega-potthål, det var precis det jag gjorde med min vintebil skodd med ACE-fälgar (16" Kina whatever), det small till rejält trodde däcket skulle fara, fälgen likaså, och att ratten skulle peka snett. Inget av detta hände, tur förmodligen. Det man ofta tar upp är extremfallen, o det är ju såklart som ni skriver att det kan räcka att prylarna är bättre just den gången, men man glömmer bort att det finns flera faktorer som man som förare kan påverka, farten är kanske den viktigaste. Jag vet inte hur stor marknaden är för eftermarknads-fälgar men nog säljs det en hel del. Det vore intressant att se statistik på bilar vilka råkat ut för (singel) -olyckor vilka fälgar och däck de hade? Det kan finnas ett samband, tex att "märkesdäck" är överrepresenterade. Men det betyder ju inte att däcken är sämre, utan möjligen att förarna har större tilltro till däcken o tullar således på marginalerna, medans de som kör med "skit däck" inte gör det i samma utsträckning, kontentan kan då bli att den ökade säkerheten som märkesdäcken ger äts upp av förarnas "övertro"...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kvalitetsskalan är som sagt glidande...

Men genom att köpa bra prylar skapar man maximal säkerhetsmarginal för oförutsedda händelser. Det ser jag inte som ett alternativ till defensiv och "aktiv" körning där man hela tiden är på sin vakt och försöker läsa av och förutsäga trafiken och tänkbara händelser - tvärtom är det ett komplement till detta!

Förespråkare för "lågprislösningar" brukar ofta dra fram kortet att "jag kompenserar prestandabristen genom mer defensiv körning" - men så är nog inte alltid fallet i verkligheten med handen på hjärtat och i vissa fall kan man inte förutse saker som plötsligt "händer" i trafiken oavsett hur defensiv och framförhållande man är i körningen.

När det gäller t ex. billiga däck, så kan man genom att läsa tester gång på gång se att billiga däck generellt presterar betydligt sämre än "premiumdäck" och då framförallt i väta. När det gäller "torrt" väglag, kan de flesta däcken prestera bra oavsett prisklass.
Någonstans går gränsen och den kan vara de fem meter extra bromssträcka ett dåligt däck har i förhållande till ett bra dito (givet en viss situation); skillnad mellan incident och dödsolycka i värsta fall!

Men det är upp till var och en att köpa det de vill, men det finns tyvärr produkter på marknaden när det gäller fälgar och däck som kanske inte borde tillåtas på marknaden pga. bristfällig prestanda/säkerhet, men som säljs då det inte finns lagkrav eller liknande gällande säkerhetsprestanda...dessa säkerhetsbrister märks kanske inte förrän det är för sent...!

Man kan spetsa till det lite och säga att köpa "lågprisprodukter" är ett medvetet (eller ännu värre omedvetet) risktagande när det gäller t ex. däck och fälgar.

Argument som att de som kör på bästa möjliga (OEM eller bättre) NOG kompenserar detta genom att köra mer offensivt och ha en övertro är orimliga spekulationer - som jag ser det är det mer troligt att de som köper "bästa möjliga" också har med sig detta säkerhetstänk i sin körning och då är mer defensiva i sin körning också. Undantag finns alltid och man kan garanterat hitta enskilda individer som köper bästa möjliga däck bara för att kunna köra lite fortare i vissa situationer. När det gäller riskbeteenden brukar det finnas en röd tråd där vissa individer har ett utpräglat större risktagande i allt de företar sig i sina liv, samtidigt som det finns andra personer som är klart mer defensiva i sitt allmänna beteende oavsett vad de gör.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.