AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
14.793

5-serie GT-frälst. Leve den!

Sida 2 av 4
bm
185
bmwping
535xd GT -15
@grax
vad var det för fel som uppträdde på din GT? Något speciellt som var krångligt och dyrt att laga?
gr
11
grax
i3S -19
@bmwping Nej, jag hade väl inga saker som stack ut så, men allt är ju dyrt, det är ju i princip en 7-serie. Har inga summor i huvudet, men saker jag har i huvudet att jag fick byta är bälgar till luftfjädringen, bromsskivor, xenonljus och däck. Sen fick jag fel på radarfarthållaren, och vill minnas att jag fick en offert på runt 40 000:- för att laga den, det hoppade jag över. Sen gick det någon vecka så fungerade den klanderfritt i över ett år tills jag sålde den. Förmodligen hade bara hamnat lite snett sa mecken. Men bara att ha det i bakhuvudet, att det ligger sånna där "bomber" och tickar förstör njutningen för mig.

Så det jag faktiskt åtgärdade gör ju inte att jag var missnöjd med kvaliteten, men när saker väl går sönder kostar det ju ibland det dubbla mot många andra vettiga vagnar. Och vissa specialsaker drar iväg något extremt som till exempel radarn där då.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Tack för svar grattis
Ja 40000 för farthållaren var ju svettigt! Den kostar väl inte i närheten så mycket att välja till från början.
Däck och bromsar mer förutsägbart.
bm
185
bmwping
535xd GT -15
edit: grax skulle det stå, inte grattis (*%& rättstavningsprogram)
Ga
752
Garpen
530D GT M X-drive 2016

MC:
Ducati Monster 900 -97
85 mil idag, från Aalborg till Västervik, ett stopp för att köpa lite öl och ett par flaskor gin. 0,65 och inte ont i kroppen, kunde faktiskt tänka mig att köra en sväng till, men GT:n med citron drog lite mer än GT:n.

Av olika skäl har jag Kinesiska däck på och de funkar utmärkt, kanske den superba komforten som bidrar, men jag är överraskad hur bra de är.
Be
7
BeMyWoman
Alpina B10 -98
BMW 750Li -13
Det läter som ett perfekt sätt att avnjuta en dag på!

Ett av mina starkaste minnen från GT:n var den dagen i september för 2,5 år sedan när jag körde 118mil på en dag. Efter att ha stängt av bilen, lyft ut bagaget smakade den ölen där och då extra gott. Inser att jag gjort en del ”obekväma” resor under de åren jag ägde GT:n men edrersom komforten är så fonomenal blir man inte sliten på samma sätt som i många andra bilar.

tegel, det blev en 535xd GT idag. En 2015 med 14500 mil på mätaren. M-paket, 20", adaptiv farthållare, panorama, LED-lampor och lite annat.

Jag är mycket nöjd. Eller... Min fru är mycket nöjd. Nu får jag åka VW Caddy -07, förutom när vi skall dra husvagnen - hon har ju inget E-kort :-D

Tack igen för hjälpen med prislistan och de andra filerna. Mycket värdefullt!
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Spännande MagnusGoransson!

Jag köpte själv en likadan idag! Samma årsmodell, motor och utrustning du listar, samt mkt annat "bling". En hel del gadgets att sätta sig in i och konfigurera kommande dagar. Fick städa i garaget för att få in bilen. Tur dragkroken går att fälla in...

Parkerade bakom en V70 innan idag och i jämförelse såg den ut som en mini countryman.

Grattis till oss!
Haha, bara vi inte blev lurade och köpte samma bil, min står iallafall utanför huset :-D

Kul sammanträffande iallafall! Och ja, grattis till oss!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Härligt! Ni med 20”, håll nu koll på backdäcken och hur de slits. Mina åts upp inifrån, mkt svårt att se.

Efter att ha bytt bakdäcken gjorde jag en ’snäll’ hjulinställning bak. Får se om det har någon effekt.

/M

Mina bilar: Länk
Tack för tipset! Jo, man får ju kasa in under bilen om man skall kunna se den änden av däcket, eller iallafall lägga sig platt på backen :-D
bm
185
bmwping
535xd GT -15
Tack, jag ska hålla ett öga på däcken. När jag tittade på bilen första gången satt vinterhjulen på så då var det lättare att undersöka sommardäcken, som såg ok ut. Nu med sommardäcken på, 20 tum.
Kollade vad bakpuckarna kostar att byta vilket gjorde att en fyrhjulsinställning är bokad nu på fredag, på Centrala Gummi i Örebro. Är det några speciella instruktioner man skall ge till personen som ställer in bilen?

Vilka däck skall man köpa fram? Duger de billigaste RFT-däcken på dackonline? Har tillgång till däckmaskin och balanserare så jag åker inte till en däckhandlare. Sitter Pirelli bak

Conti RFT: Länk
En ytterligare fråga, vad kör ni med för däcktryck i 20"-puckarna?
MagnusGöransson

Be däckkillen sätta låg negativ camber bak, det är det viktiga. Man måste ha lite camber för att bilen ska gå bra på vägen och kunna svänga med fortsatt grepp etc, men originalinställningen är onödigt hårt satt pga faktorer vi inte har här i Sverige så som hög motorvägsfart etc.

De bilar jag justerat har haft fysisk begränsning vid ca -1,4° camber, ska man över det (alltså mindre negativ) så måste man byrta lite grejer för att få mer justermån. Din bil är säkert likadan. Får du upp den till ca -1,4° - -1,5° så kommer det göra underverk.

Eftersom din bil är mjuk och go i fjädringen (alltså inte sänkt etc) så be honom också justera hela schabraket med vikter i för att simulera bagage och förare och minst en passagerare. På en hårdare satt, sänkt bil, så spelar det här mindre roll men original gör det mer än man tror.

Du kommer märka stor skillnad på däckslitage efter detta :)
Jag har en liten tumregel gällande däcktryck:

18" = 2,8 bar
19" = 2,9 bar
20" = 3,0 bar

Funkar fint.
Grymt, tack!!
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
MagnusGoransson

Grattis! Låter som en kanonspec - bara luta dig tillbaka.. och se din hustru köra iväg med bilen. Ett slags körglädje det med! :P

Om du vill ha RFT på 20" så är det värt att kolla vad däcket kostar med BMW:s stjärnmärkning. Då vet du att du får ett däck som är utprovat till just den biltypen.

----
BMW CS/SC #6212
Narvselius, tack, du har helt rätt :-)

Är det märkning som detta däck du tänker på?

Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Just dessa däck sitter som 'original' på min bil.

/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.