|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ville bara säga att jag efter drygt tre år med min 530d xdrive GT fortfarande är helfrälst på denna bil. Ni som funderar på en större bil som klarar allt och dessutom är så onödigt dyrt överkonstruerad som den här, försök hitta ett fint begagnat ex och slå till. På sommaren forsar man fram i högsta komfort och fart tvärs över kontinenten, njuter av karmlösa dörrar och flexibel interiör. På vintern driver bilen som en bandvagn rakt igenom snö, is och slask till vilken alp som helst. Passar överallt och funkar till allt. Alltid har man glädje av en perfekt avvägd instegshöjd, massor av plats, en helt vansinnig men underbar delad baklucka, en vägg mellan baksäte och bagageutrymme, skjutbart baksäte, god sikt och kontroll. Helt sjukt konsekvent interiör design, bakdörrarna är så coola så det finns ingen motsvarighet och hur hela insidan bara följer en obruten linje mellan baksäte och instrumentpanel. Insteget till baksätet. Det enorma mittarmstödet bak. De elektriska gardinerna som ljudlöst flyger upp ur dörrarna. Grym styrning och adaptive drive är ren magi. Satsa på en 535d eller mappa er 530d så får bilen relevanta prestanda. Till er som tycker den är ful: OK! Men jag tror aldrig vi får se dess like igen: överkonstruerad, kompromisslös, crazy gran turismo. Länge leve den! /M Mina bilar: Länk | |
Transocean |
Har alltid gillat den. Den delar väl mycket med sjuan eller har jag fel? |
| Intressant ! tycker den är ful men cool på ett sätt har börjat kolla på en sådan mer och mer dock 535i | |
|
Det är ju i mångt och mycket en 7-serie som fått en lite höjd kaross så helt fel kan det ju inte vara. Föredrar nog ändå min sjua som jag tycker ser snyggare ut :-) Det viktigaste är att man själv är nöjd! Hoppas du får ett fortsatt fint bilägande med din GT. Niklas Fransosen |
|
| Härligt att man kan vara toknöjd med en bil efter 3 år! :) Kikade lite efter en sån när jag köpte min nuvarande, GT är "fulsnygg" skulle jag säga. Lär vara en komfortkryssare av rang. | |
|
Fortsättningen är inte så pjåkig den heller! :) 6GT är en bil som verkligen vinner i längden så jag kan förstå tegels glädjetjut. GT:n är en exceptionellt bra bil; kul att man kan få njuta av 7-seriekomfort till ett lägre pris och med ett enormt benutrymme i baksätet. Vi får klappa oss på våra axlar, tegel, du och jag som sett ljuset :D ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Ja, sexan är ju en bättre bil på alla sätt. Det jag trots allt gillar med femman, som man i efterföljaren lite tappat i sin strävan att göra sexan till en bättre bil, är det totala vansinnet: Den extremt komplicerade bakluckan i aluminium. Den oerhört platskrävande bakvagnen från 7-serien (sexan har bakvagnen från 5-serie touring för att fixa till ett större utrymme där bak). Den tredelade väggen mellan baksätet och bagageutrymmet som skapar limo-känsla. Att man delat de bakre sidorutorna så att den delen som går att hissa ner faktiskt går ända ner utan kant. Hur fick designavdelningen igenom alla dessa superdyra och enligt vissa helt onödig grejer? Ett mysterium. Alla dessa lösningar gör 5 GT till något sorts tysk Citroen DS. Helt makalöst. En grej jag hade velat göra för att få bilen helt fulländad är att klä 'alla' plastytor i läder och innertak och stolpar i mocka/alcantara. Är detta möjligt utan att demontera hela inredningen? Tänk... /M Mina bilar: Länk |
|
|
På min sjua har jag läderklädd instrumentpanel, över och underdel. Just underdelen är en Individualgrej så dom kan vara svåra att hitta eller köpa efteråt. A B och C-stolpar finns även dessa att köpa läderklädda till sjuan så varför inte till 5GT? Har A-stolparna på min. C-stolparna ligger i en låda därhemma och B-stolpar är beställda men ligger fn restade på BMW :-( Man kan byta innertak men det är tydligen skitjobbigt och jag vet att det är svindyrt, har frågat. Då kostade bara själva taket 19.000kr hos BMW men då tillkommer ju även solskydd, lucka för tackluckan om man har och säkert lite annat smått och gott. Samt jobbet då. Misstänker starkt att man måste ta bort nån ruta får att alls kunna få in taket. Tyvärr är det dyrt som faaan att eftermontera sånt som man tycker att första köparen borde tänkt på och betalat för..... :-D Niklas Fransosen |
|
|
Just till 5GT fanns inte dessa tillval, något som förvånade mig när jag beställde bilen. Utvecklingspengarna tog nog slut där...lite trist nu med tanke på att varje småbil har nån sorts läderimitation dragen över hela brädan. Dessutom hade just dessa tillval passat oerhört bra givet bilens särskilda lounge-karaktär. Återstår då en ren eftermarknads-sadelmakare. Jag tänkte kan man wrappa en hel exteriör utan större problem borde man väl kunna klä paneler och tak på ett snyggt sätt utan att riva ut allt? Eller kanske inte. Snygga sömmar etc blir nog omöjliga att få till bra. /M Mina bilar: Länk |
|
|
För den som är intresserad så finns det otroligt många filmer upplagda på Youtube där man får följa hela utvecklingen av 5 GT, riktigt intressant och lite skön retrofeeling. Ex: |
|
|
Tegel, å fan. Men så kanske BMW ändå vill visa på en viss skillnad mellan "skit" och "pannkaka" ;-) I Sverige blir det nog ohejdat dyrt att klä in hela eller delar av inredningen i valfritt material. Men utomlands går det och blir billigare. Polen har tex väldigt duktiga sadelmakare. Kan själv kan man nog men det är nog, ska vi säga en utmaning, att få till det snyggt första gången. När jag var nere på BMW 100 årsjubileum i Munchen stötte jag på en BMW 5-serie E60 som hade alcantara ÖVERALLT i hela inredningen. Det var ytterst snyggt gjort men lite för mycket för min smak. Den bilen kom från Moldavien. Så det går men man måste resa lite :-) Vilket ju kanske inte är en nackdel med en fin bil. Niklas Fransosen |
|
|
Trevil läsning från nöjd ägare. Jag spanar lite själv efter en 5 GT, den ansiktslyfta versionen. Helst 535d, men andra alternativ OK (utom 520 GT). Tyvärr har det alltid varit någonting som inte stämt: för många mil, dåligt skick, utrustning som saknats som jag anser är måste i en sådan bil. Eller så har det varit ett ex som varit nästan nytt och haft alla rätt utom prislappen. Spanar vidare.. |
|
|
Herre vad snygga grejer man kan göra...men man får ju i princip slakta bilen först: Länk Jaja. Kanske i nästa liv... Mina bilar: Länk |
|
|
Då måste jag hänga på här. köpte i november en 535d GT från 2011 som är lite extra utrustad med skärmar i nackstöden, dvd fram och bak, kameror o framspoilern (vä + hö) och en massa extra. Efter optimeringen till steg 1 så har jag 360hp och 690Nm vilket känns underbart ihop med 4hjulsdriften. Helt underbar bil att köra. När det väl är tid att byta så tror jag att jag byter mot en nyare GT, kanske en 6a? Tyvärr så blev jag lite ledsen när en dag var det någon som ställde sin X6 bredvid (eller kanske X7) för då kändes min GT väldigt liten. :( :( _____________________ MVH Robban www.dakis.nu |
|
| Tegel, trevlig läsning. Vilken årsmodell av 5GT rekommenderar du? Är upplevd och faktisk kvalitet såväl positiv som negativ med LCI (dvs som för F1x)? | |
|
Hej, i största allmänhet får jag nog rekommendera LCI. Dels tycker jag att den är snyggare med det förändrade bakpartiet, dels tillkommer lite rolig och modern utrustning som tillval dels har man lyckats klämma ur 60 liter extra i bagageutrymmet. Det finns en ganska komplett överblick i form av två pdf-dokument att ladda ner på nätet, sök på ’BMW f07 complete vehicle’ och ’5-series LCI’. I det senare dokumentet kan man bl.a. läsa att BMW flyttat baksätet 2 cm in i bilen för att skapa det större bagageutrymmet i LCI, en uppgift jag inte sett någon annanstans (och som inte märks—bilen är ju stor invändigt). Det förra dokumentet ger en mycket detaljerad inblick i 5GT-konceptet, ett himmelrike för en bilnörd. Min är en modell 2016 levererad i slutet av 2015, en av de ’sista’ bilarna. /M Mina bilar: Länk |
|
|
Har lääänge funderat på att köpa en GT och nu blev det av, en 530D 2015. En fantastisk bil, mycket onödigt utrymme och åkkomfort som slår allt jag kört hittills. Körde hem ett gäng innerdörrar lastade bak i bilen, jag fick nästa bita i ratten för att få plats med dem, men det gick. Massor med bra funktioner, bekvämlighet och lyx i den. F11an kändes trång och låg efter att ha kört denna ett tag. Kan bara rekommenderas... |
|
|
Gjorde mig nyligen av med min 530GT efter nästan fyra år och 10.000mil för byte till en F02 men kommer alltid att minnas GT:n som bilen barnen växte upp med och kan skriva ett alldeles för långt inlägg om hur fantastisk denna modell är. Hade nöjet att ha ett hyffsat bekymmersfritt och relativt billigt ägande (0,82l/milen i snitt under de sista 5800milen) sett till komforten, komforten och komforten. Kombinationen komfortstolar (gamla modellen passar min kropp perfekt)i en något högre sittposition, det enkla i- och urlastningen, utrymmena och ljudisoleringen gör den till en fantastiskt landsvögskryssare. Kan instämma med några tidigare som menar att motorn ibland kan upplevas som lite klen men jag tröttnade mer på diesel generellt och saknade bensin och V8-gången lite väl mycket till slut. Skulle kunna tänka mig att köpa en F07 igen om den hade rätt utrustning och var lite mer välutrustad och med bensinmotor. //Per |
|
| Min GT 550i är min första BMW. Köptes när den var två år gammal och har precis idag rullat 7900 mil. Fin bil. Stor bil. Man kanske borde sälja den och köpa en i3S? Eller inte. Skön bil i alla fall. | |
|
iMike, kul att du driver om att sälja GT'n och köpa i3s, det är vad jag precis har gjort! :D Jag hade en 535d GT xDrive i tre år, det var en fantastisk maskin som alla här skriver. Jäklar vad gött man åkte i den, oavsett underlag eller väderlek, finns inte många bilar jag någonsin åkt som slår den komfortmässigt. Men ungefär där tar väl det roliga slut också om man frågar mig! Glädjen att köra den togs över av ångesten varje gång det dök upp ett felmeddelande. Skruva själv eller ha en hygglig mekaniker om man inte vill betala halva bilens värde för att hålla den i skick är ett måste. Smidig att parkera med 360-kameran var den, om man någon gång hittade en parkeringsplats som var stor nog, inget det svämmar över i Stockholms innerstad tyvärr, framförallt inte eftersom fler och fler skaffar små bilar. Man behöver ju nästan ha flytet att två bilar flyttar sig för att det ska bli en lucka man får plats i! :D Så för mig skedde faktiskt bytet från stor diesellyxkryssare till liten busig elmaskin! :) |
|
|
Har velat i flera år nu med att byta min 125i mot en i3...och med i3s är ju suget helt stört starkt. Fram till att jag kör min 125i och blir helt frälst varje gång. Kommer nog aldrig att byta varken den ena eller den andra mot något annat. They don’t make them like this anymore! Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.