AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
17.216

Tystgående däck till M2

Sida 2 av 2
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
What?

Jag har ganska stora händer, men jag hade inga som helst problem att trycka in dom.

Det var ju typ ett år sen, kommer inte ihåg i detalj hur jag gjorde, men det var verkligen busenkelt. Jag tror att man fick ha dörren halvöppen och ta det från kupé-hållet, men jag kan minnas fel!

Märkligt att vi upplever det så olika!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Hmm. Den första tog nog minst 10min. Men jag var försiktig. Den andra gick på en minut. Det verkar hjälpa.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Halvöppen dörr. Mata in isoleringen uppifrån ända ner. Pressa sedan in den uppifrån och nedåt. Jag använde bakdelen av en tandborste för att trycka där det var svårt med händerna.
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
joxgbg: Nu har jag beställt allt som han rekommenderade i den länken du delade så hoppas på lite tystare M2 :)
jo
580
joxgbg
M3 CP -17
Biderman: Nice, det lär bli betydligt tystare!

Började kolla på att göra samma sak i M3:an, men nä... där var det inte alls lika uppenbart. Får skaffa ett avgassystem som låter mer så kanske jag inte hör vägbruset! :)

Förstår inte riktigt hur dom tänker på BMW nuförtiden. M3:an låter som fan invändigt, men det är bara vägbrus, vindbrus och fejkljud. Det riktiga motorljudet hörs knappt pga av alla skitljud.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Biderman: Det hade varit intressant att få en uppdatering när du är klar. Mät gärna så att det finns en jämförelse i db före-efter. Hur mkt kostade allt?
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
Joxgbg: Ja den borde bli tystare efter det här ingreppet! Haha, ja det är oxå ett alternativ, raka rör ;)

Jag håller med, man vill ju kunna åka långa turer utan att det blir jobbigt.

Aerobat: Absolut, jag kommer mäta i olika hastigheter innan och efter så får vi se hur mycket skillnad det blir. Jag vet inte än återkommer med pris.
Sa
61
Salleballe
330e m-performance -20
M2 -18
318d m-paket -18
118i m-paket -18
116i m-paket -16
118i m-paket- 18
118i m-paket -17
vw polo -18
V70 2.5 FT -11
S60 2.4
Tack för tipset nu sitter isoleringen där framme vid dörrarna och kan säga det blev rätt bra skillnad , nu blir man sugen på att fixa hela bilen. Fattar inte varför bmw har snålat på detta.. helt sjukt ju. :(
Det väger ju inget..
Mellan Malmö och Lund är en sträcka med asfalt som är slätare, mer som nere på kontinenten. När jag körde över den idag så satt jag och tänkte på just hur sjukt stor skillnad det är.

joxgbg, jag tror ärligt talat att din M3 inte låter så farligt. På den sträckan så hörde jag inte mycket, lite vindbrus och så det fejkade motorljudet då. Men med svensk standardasfalt så får man fan skruva upp stereon rejält för att bli av med däckljudet. Det riktiga motorljudet tror jag inte man hört så mycket, bilen är för isolerad för det. Och då har jag ändå karmlösa dörrar, och 245/275x20 odubbade vinterdäck och ändå så var det ändå relativt tyst på rätt asfalt, skulle säga en skillnad på säkert 75% om inte mer. Och BMW lär ju inte sätta sin tolerans för kass ljudupplevelse efter svenska vägar...

Är lite sugen på att koppla ur det aktiva fejkljudet och se hur mycket bilen faktiskt låter på "rätt" asfalt i motorvägsfart. Det lär inte vara tyst med moderna komfortbilars mått mätt, men det är nog ändå rätt behaglig volym kontra fejkljud och dånandet från grov asfalt...

Jag pendlar inte så mycket, men kan förstå att de som använder sin bil dagligen på lite längre sträckor försöker dämpa det värsta oljudet.
Killar ni får kanske kontakta Swedbank för rådgivning där angående "tvätt"

/Anders
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Ang Hankook Ventus s1 evo som nämndes i början av tråden, hade såna på min förra bil och var mkt nöjd! Blir troligen såna till våren på nuvarande kärra.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Testkörde igår med dörrlisterna monterade. Subjektivt var det en klar skillnad.
Däckljudet hade flyttats lite bakåt.
Sedan rekommenderar jag igen att koda bort ASD, iaf om ni monterat sportkat.
Det låter mycket bättre. Mer och bättre ljud vid acceleration, mindre vid jämn fart.
Bi
229
Biderman
BMW M2 LCI -18
BMW 520d -15
aerobat: Vad kul att det vart skillnad, jag ska boka en tid hos bmw så dom får montera all ljuddämpande material som jag beställt.

Är det enkelt att koda bort ASD? gör det stor skillnad alltså?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag har Carly, det är riktigt enkelt att koda bort ASD.
Det blir skillnad, det blir lite mindre motorljud, men inget av fakeljudet. Jag gillade inte det. Sedan var det en vibrerande frekvens vid vissa varvtal i Sport+ som jag absolut inte ville ha.
Jag har 200cell sportkat som ger ett mycket mulligare ljud. Utan den hade det kanske varit för lite motorljud.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Har precis bytt frånConti SportContact 3 till Michelin Pilot Sport 4S runt om och skillnaden är som natt och dag. Grepp, komfort och ljudnivå är samtliga avsevärt bättre.
Undrar när bilar kommer med active noise reduction som jag har i mina hörlurar när jag flyger etc. Tänk att kunna dra på det när man inte vill ha väsen i bilen, och stänga av när man ska bröta runt lite mer.

Definitionen av lycka.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Linni229: Komfort och ljud är det nog välkänt att Conti är bättre, men grepp?
Hur har du mätt det?
bl
2.294
blixten
325i -88
Linni 229, kul att bilen blev mycket bättre med däckbytet Michelin 4s är ett mycket bra däck och Conti sportcontact 3 är ett lite äldre däck numera. Conti sportcontact 6 är det däck som tål jämförelse med Michelin 4s numera.
Visa användare
236
Linni229
BMW 640xd GC -16
Passat Alltrack -16
Aerobat: Känslan. Ingen vetenskaplig studie.

Blixten: Låter rimligt. SportContact 3 var en stor besvikelse, anledning till byte var att de ej gick att balansera.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Sorry mitt sista inlägg, jag läste fel:;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.