|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Är på jakt efter tystgående däck till M2. Idag sitter det på Continental och kikar man på deras DB så ligger den på 72-73. Är lite intresserad av att byta till Goodyear Eagel F1 Asymmetric, dom ligger på en 68 DB. Tror ni att det är ngn skillnad på ljud/komfort? Lr har ni några andra tips på tysta däck :)? /N | |
|
Efter vad jag har hört/läst är Conti tystare, men sämre styrkänsla och väghållning. Så är det väl alltid. Det finns också lister mellan framskärm/kupé som är standard 2 serie. Dessa saknas på M2. De ska ta bort en del vägljud fram. Vet inte om det är av viktskäl, men de väger kanske hela 10g:-) Jag har köpt, men inte monterat. |
|
| I det test tidningen SportAuto nr 4/2018, gjorde på en M2 så ansågs Hankook Ventus s1 evo och Falken Azensis FK510 ha bäst upplevda komfort/ ljudkomfort. Hankook var 3:a i testet och totalt sett det bättre däcket av de två. Om man tar hänsyn till alla parametrar i däcktestet så placerade sig Michelin PS 4S på första plats, Continental SC6 på andra, Hankook på tredje, Falken på fjärde, Toyo Proxes Sport på 5:e, | |
|
Jag hade Michelin Pilotsport4 på E39:an och jag kan utan reservationer säga att det var det bästa sommardäck jag har haft på någon bil! Mycket bra grepp i både torrt och vått. Komfortabla, tysta och allmänt förtroendegivande feedback i däcken utan vibrationer, stötighet eller andra konstigheter. Dessutom verkade de slitas långsamt - hade dem på bilen i kanske 1500 mil innan den såldes och då hade de inte slitits mycket... Kostar några kronor mer i inköp men blir ändå billigare i långa loppet mht bättre hållbarhet och problemfritt körande. Är du ännu mer "prestandainriktad" kan du kika på Pilot SuperSport eller efterföljaren Pilotsport4S - där prioriterar man greppet ännu högre och offrar lite komfort/livslängd, men de är ändå förhållandevis komfortabla och håller längre än de flesta andra konkurrenters motsvarighet. Brukar dock kosta några kronor ytterligare... GY släpper ett nytt Assy5-däck nu i vår, hur det är vet jag inte - har inte ens läst några tester på däcket... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ett tillägg: Db-talet som anges i EU-märkningen avser enbart yttre ljud och säger egentligen ingenting om hur däcket fortplantar ljud in i bilen! Däck som har låg db-märkning kan upplevas som bullriga i bilen och vice versa. Dessutom kan olika bilar fortplanta olika ljud olika mycket...så även där kan ett däck som upplevs som "tyst" i en bil, upplevas som bullrigt i en annan, och byter man däck kan upplevelserna vara omkastade mellan bilarna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har goodyear eagle assymetric f1 på 20" med 245 fram o 275 bak. Rullar väldigt tyst och gött. Är nöjd! Kan jämföra med motsvarande storlek från Vredstein samt 19" i samma bredd från Bridgestone. |
|
|
Goodyear släpper även ett ännu sportigare däck till sommaren. Supersportbil och Supersport R och den sistnämnda bra anpassad för lite bankörning också. Gällande F1 Asy5, kolla om du hittar ett däck med loggan SCT (sound comfort). Då finns en skumgummidämpning på insidan av däcket som gör det riktigt tyst, dock osäker på om storleken finns till M2.. tveksamt. |
|
| Ska självklart stå Supersport och inte sportbil :) | |
|
Fick min M2a med Conti3 däcken men hörde aldrig något annat än ASD:en, har du stängt av din ASD? Skulle troligtvis räcka att göra det annars. |
|
| Om du med ASD menar diffbroms så undrar jag hur man gör för att stänga av den? | |
|
aerobat: Jag har oxå hört att Continental ska vara tysta men inte dom här :) Vad är det för lister? Måste jag kika upp. Ja det är frågan om det är värt att köpa nya däck, man vet ju inte om det kommer bli bättre. Tror dock att jag kommer köpa Goodyear så får vi se. Tack alla för svaren, gött med denna sidan när man kan få lite hjälp. |
|
|
Angående listerna försökte jag hitta originalartikeln från Länk där fanns bilder etc. Men jag har listerna i förpackning i garaget kan försöka kolla artikelID om det är intressant? I vilket fall är vägbeläggningen det stora problemet. I Sverige är den grova asfalten ofta en pina. Jag har kört en hel del i Tyskland, där går det fint och tyst i 200, kan samtala lugnt med frugan. Jag har Pilot Supersport. |
|
|
I grund och botten är M2:an bullrig jämfört med en "vanlig" BMW. Det är många faktorer som påverkar, stora och breda hjul, hårdare bussningar (eller inga alls) och kanske lite sämre ljudisolering generellt av viktskäl. Vad gäller att kunna sänka bullret inne i bilen genom att välja ett däck med lägre db-märkning så är jag skeptisk. Precis som Johan B påpekar i sitt tillägg så avser detta yttre ljud och säger ingenting om hur det låter inne i bilen. Jag kan säga att min M2:a med originaldäcken Michelin Pilot Super Sport 265/35/19 bullrar/brusar betydligt mer än när jag kör med Michelin Cup2 265/35/18. Båda är specificerade till 71db enligt däckonline. Vet inte om det beror på att det är lägre treadwear på cup2:orna eller att det är 18'. I vilket fall är det inte db-märkningen det beror på. Sen skriver Isty ASD, vilket jag antar syftar på det syntetiska motorljudet (active sound display). Men det kan rimligen inte påverka hur mycket ljud som däcken genererar. |
|
|
Ang. syntetiskt ljud/avgasljud kan jag rekommendera att stänga av ASD + att installera sportkatalysator (200cells kvalitetskat som inte motorvarning). Det blir mycket bättre. |
|
| Det inlägg jag skrev gällde buller INNE i bilen med olika däck monterade testat av en av Tysklands ledande motormagasin på en m2, men vill ni gå på info från däckonline, allmänt tyckande och hörsägen, så är det upp till er. | |
|
Precis, fakeljudet jag menar med ASD. Menar att det kanske är det du stör dig på och inte däckljud, som sagt jag kunde inte höra något speciellt jobbigt däckljud över det överdrivet högljudda ASD:et! |
|
|
Aerobat: Det skulle vara snällt om jag fick artikelID. Så kan jag beställa dom. |
|
|
På förpackningarna står (hö resp vä): 51 48 7 300 693 51 48 7 300 694 |
|
|
Jag installerade dessa lister på min M2:a och det gjorde STOR skillnad på vägbrus! Fattar inte varför dessa inte monteras på M2 från fabrik, ingen blir väl lyckligare av vägbrus? Det är för övrigt den enklaste DIY man kan göra. Inga verktyg behövs, bara att klämma in i springan. Tar max 30 sek per sida, do it! :) Kolla här Länk så hittar du massa bra info om du vill minska kupéljudet. |
|
| joxgbg: Tack för länken. Där stod det en massa bra tips :) | |
Sa 61 330e m-performance -20
M2 -18 318d m-paket -18 118i m-paket -18 116i m-paket -16 118i m-paket- 18 118i m-paket -17 vw polo -18 V70 2.5 FT -11 S60 2.4 |
Joxgbg : jag beställde också listerna vill få M2an tystare från den jobbiga asfalten men dom är ju skit dryga o montera?? Du skrev 30 sec känns som man nästan måste skruva av dörrarna för att komma åt.. hur gjorde du ? Dörrarna öppna helt eller ?? Mvh |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.