|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag kör en hel massa bil, bland annat suv, i jobbet i samband med utveckling av chassidynamik. Nu vintertid blir det väldigt mycket Norrland. Jokkmokk, Arvidsjaur och Arjeplog och då uteslutande på grusvägar samt plogad is i formation av någon F1-bana nere i Europa. Storsuvarna har ofta 275-däck runt om och går som på räls. Inga tendenser till någon orolighet öht. Vissa bilar vi kör har även 315 och med dagens fina stabila chassin i kombination med vass elektronik gör körningen kolugn även i farter över 170. Vi märker dock drastisk skillnad på nya och gamla däck med avseende på mönsterdjup. 255 på en x5 m50d skulle jag se som i smalaste laget. |
|
|
Tack allihopa för era initierade och engagerade råd! Det blev till slut 275/45 R20 (BMWs originalpaket). Blev för "roddigt" finna andra fälgar och om jag bytt till smalare däck på BMWs originalfälgar hade det kostat en massa extra så det enklaste var att köra på BMWs "paket". Efter en resa till Sälen/Trysil under Sportlovet upplever jag en betydligt bättre gång än i min gamla F15 och jag misstänker att det faktum att jag för första gången kör på icke-runflat gör stor skillnad då bilen känns betydligt säkrare/följsammare och ger mig bättre vägkontakt. En brasklapp för att förra veckan knappast erbjöd speciellt utmanande väglag då det var mer eller mindre sommarväglag i fjällen så det är möjligt att jag får revidera mitt omdöme efter att ha kört på riktig vinterväg. |
|
|
Hej, värt att beakta är också att X5, både F15 och G05 får en väldigt ful "stance" bakifrån med smalare däck, lite som en skottkärra, ser inte klokt ut med 18" på F15, 19" på gränsen. Jag valde de blanka svarta 20" vinterhjulen med samma dimension som sommarhjulen till min F15 när jag beställde den 2016, utseendemässigt är fullträff, tyvärr är man hänvisad till sk. centraleuropeiska däck. Till G05 har man ändrat en del, nu är 20" vinterhjulen i samma dimension fram/bak (275), på gott och ont. En stor fördel är dock att man kan få både dubb (Hakkapelita) och nordisk friktion (R3) till 20" samt att de inte längre är RFT. Jag har beställt de svarta M-perf 20" vinterhjulen med Nokian SUVR3 till min G05. Det kommer inte se lika fränt ut som idag men betydligt bättre vinter- och köregenskaper väntas. Richard |
|
|
Hej alla superkunniga, återanvänder denna tråd och hoppas det är OK! Nu är det dags för vinterhjul till min X7 M50d. Det bästa alternativet som finns via BMW är Hakka 9 non-RFT vilket alltså är med dubb. Teknikens Världs senaste test satte Hakka 9 som stor förlorare men det är en annan fråga då det inte går att få något bättre som är färdigpaketerat (tyvärr). Jag kan välja mellan 285/45 R21 eller 255/55 R20 och frågan är vilken uppsättning som fungerar bäst på isiga och spåriga vägar upp till fjällen (jag gör kanske tiotalet rundor per vinter mellan Sthlm och fjällen så trygghet på vinterväg är det som jag prioriterar). Bilen har fyrhjulsstyrning. Hälsningar, Per |
|
|
Hej, Spontant skulle jag välja 20” med R3 eller Hakka 9 utifrån vad du säger om användandet, eftersom bilen är kompetent så fundera på om du behöver dubben, stor komfortförlust. Dock är det väldigt konstigt att X7 hjulen är 255 i 20” till X7 när de är 275 i 20” till X5. Risken är det blir väldigt fult med 20” när de är så smala, beror på hur ”fåfäng” du är. Med det sagt skulle jag nog överväga 21” alternativen även om det innebär centraleuropeiska däck. Alternativet kan vara eftermarknadsprodukter den andra tillverkare men det har själv svårt för. Jag är själv tacksam att det till min nya X5 gick att välja R3 i 20”, något som tyvärr inte var möjligt till generationen innan (F15). |
|
|
Tack REG! Skrev felaktigt 275/45 R21 men det är 285/45 R21 så jag korrigerade min post ovan. Båda paketen från BMW är med Hakka 9 (även om odubbade också finns). Vill gärna ha dubbar och den enda fåfängan jag har är att ha bästa grepp på isiga och spåriga vintervägar. /P |
|
|
Då skulle jag rekommendera smalare däck. Alltid bättre när det gäller spårighet och framkomlighet. 285:or "passar" inte alltid i alla spårigheter, 255 har bättre chans. Jag valde smalaste möjliga Hakka9 till min bil, vilket blev 225/60R18. Ångrade mig inte en sekund. Går ju att kompensera med feta sommardäck. :-) |
|
| Tack Nogren! | |
|
Hej, testar min fråga i den här tråden. Ska skaffa vinterdäck till min X5 (F15). Jag har en uppsättning 19' M467 fälgar som jag tänkte sätta vinterdäck på (Pirelli Winter Scorpion, ej RF). Fram och bak har olika dimensioner dock – fram 255 mm och bak är bredden 285. Har läst en del negativt kring att köra breda däck runt om, men är det någon som har erfarenhet av köra på vintern med olika bredd på fram och bak? Blir det knas? Med vänlig hälsning, Niklas |
|
| Bara rullomkretsen blir som BMW rekommenderar fungerar så kallade staggered wheels bra. Betvivlar att du kommer märka skillnad. Dock skulle jag valt ett annat vinterdäck än Pirelli SW. | |
|
Tack för svar. Pirelli SW är de enda icke RF, med hyfsat lågt buller som jag hittat. Jag tar tacksamt emot tips på andra däck. |
|
|
Mahhbechh: En sak gäller ju för nytt men att storsuvar går som på räls med 275or och bredare, menar du att det ska gälla för alla underlag? Vi har 255or Hakka 8 på vår F15 och den går sjukt fint på saltade vägar samt helt släta vintervägar. När det är spårigt far den i sidled och känns instabil. När det är mycket snö och oplogat alternativt slask så flyter den liksom uppepå, Hakka går ju att få i 235or med rätt rullomkrets och jag kan inte se något annat alternativ än att det är där vi kommer landa. När man ligger på E4an med 2+1 och det är oplogat i ena filen och man vill om, då känns inte 275or ens som en fördel. Min GT är en "killer" där, eftersom jag kör den på 205or. Visst tappar man i stabilitet men när det är slask får man dela vänsterfilen enbart med suvarna =) Rullade vår förra XC90 på 225or och den presterade väldigt bra som vinterbil. Men vi kanske har olika preferenser? Niklas X5: Vad blev det för däck? //Stenback |
|
| Kan du få 235:or med rätt belastningsindex för F15? Och samma krav på fälgen? | |
|
@stenback. Det blev Pirelli Scorpion Winter – ej RF. Otroligt mycket skönare och tystare körning än mina RF däck. Bor i Stockholm och har inte kört i något riktigt vinterväglag ännu. Det har varit mest regn och väldigt lite kyla. I skrivande stund ca 6 grader +. Så vi får se vad som händer när snön kommer :-) |
|
|
Hej! Till X5 G05 med M-sport paket så är 20” minsta storleken pga M-sport bromsarna! Richard |
|
|
nogren: Bilen är typad med däck som har lastindex 109, 235/55-19 hakkor går att få med 105 i lastindex. Det ger max 1850 kg per axel och med totalvikt på 2780 kg så känner jag mig trygg med det. Har original M-fälgar som är 19x9" så 235or på 9" bredd ska inte vara några problem. //Stenback |
|
|
Jag kan återrapportera att jag är mycket nöjd med mina 255/55 R20 på min X7 M50d. Kör Hakka 9 icke-RFT. Har nu åkt tre resor tur och retur Ramundberget och känner att jag valde helt rätt. Har även fyrhjulsstyrning vilket sannolikt också är bra på vinterväg. |
|
|
Stenback, ok bra. Du har koll. Just det där kollar de väl i värsta fall om något hänt... /n |
|
|
För min del blev det nyligen en uppsättning Hakka9'or helt ofrivilligt. Efter en 80 mila tripp söderut och 19 mil från destinationen så rämnade Hakka8 RFT-däcket. Givetvis på en söndag... Öppningen var 3 dm lång, så inget man kunde köra så långt på... tur i oturen hittade jag dock en privatperson som krängde en helt ny uppsättning 255/50-19 107T Hakka9, så det löste sig men det blev tyvärr inte 235/55-19 som jag hade planerat. RFT i all ära men när man väl behöver det så går det ändå inte att köra! //Stenback |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.