|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Som slangen skrev ovan så har fläktslutsteget med kupéfläkten att göra och har inte någon inverkan på kylarfläkten. | |
| Har du kollat felkoder? Fläkten brukar bete sig så när den elektriska vattenpumpen börjar bli dålig och stannar sporadiskt. | |
|
Okej! Så med andra ord kan det hjälpa att byta vattenpump? Om felkoderna naturligvis visar nått med kylningen? Ska kolla upp felkoderna. Tänker både på fläkten och automatlådan. Du råkar inte känna till hur exakt man kan få vad felet är på en automatlåda som växlar upp och ner konstant? |
|
| Får du felkoderna 2E81 och 2E82 så är det oftast den elektriska vattenpumpen som är på väg att ge upp. Rekommenderar dig att kolla upp felkoderna innan du beger dig ut på någon långkörning. Automatlådor kan jag inte mycket om tyvärr. | |
| Tackar för det! | |
|
Vad fick du för felkoder? Länk |
|
|
Återkommer när jag har haft möjlighet att kolla upp det. Har annat som jag måste prioritera just nu. Kan säga att, jag nyss körde ca 2 mil. När jag kom fram så jobba kylfläkten på högvarv och gick ej ner i varv, samt att den börja kyla ner i kupén också.(samband?) Men får väll se vad som säga när jag haft möjlighet att koppla upp den. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra poäng med vattenpumpen - inte alla modeller/motorer har det men tror denna har det om jag minns rätt. Nu utgick jag lite naivt ifrån att felkoder redan lästs ut (och det fanns inga) - sitter liksom som en ryggradsreflex på en så man funderar inte ens på det :-) Fullt möjligt att DME vidtar åtgärder om vattenpumpen (som har självdiagnostikkapacitet och pratar med DME via ett BSD) rapporterar fel. Blåsa på fläkten hjälper en aningens - men inte särskilt mycket - så om det var ett mer bestående fel borde en varning om överhettning komma upp ganska omgående. Om vi antar att vattenpumpen fjantar sig så borde den fjanta sig under färd också och då behöver man inte köra långt (utan fungerande vattenpump) innan den börjar varna för överhettning. Men självklart ska felkoder läsas ut! Men tänk på att felkoder kring vattenpumpen inte alltid betyder att det är fel på vattenpumpen - det kan vara kontakter/kablar/jord/spänning/DME eller kringkomponenter som det kan vara fel som ger fel som vattenpumpen i sin tur rapporterar. Men det är ganska vanligt att en elektrisk vattenpump ger upp (de har högre failure rates än vanliga då de har fler failure points). Det var detta jag var inne på tidigare (fast under sektionen "lite mer avancerad diagnostik" dvs för en verkstad) - att man kollar kommunikationen mellan DME och fläkten - dvs vad DME instruerar fläkten att göra. Men tänk även på att fläktens kontrollmodul har ett failsafe läge. Om den tappar kontakten med DME så anser den att den måste vidta åtgärder och drar igång fläkten på högsta läge "för säkerhets skull". Just därför är det så intressant att se (enkelt via INPA) och den höga fläktaktiviteten är DME-inducerad eller fläkt-inducerad. Men yes - felkoder är alltid första steget :-) EDIT : I mitt fall så var ju kontrollmodulen för fläkten totalt stendöd och kunde inte kommunicera överhuvudtaget med DME och därför satte DME felkoden 0x2EFE hela tiden (så det var ganska enkelt att koppla ihop min observation med att fläkten aldrig gick och denna felkod). Så som sagt... Utläsning av felkoder säger mycket... Även inga felkoder säger också något... |
| Är pumpen bytt ? Standard på n52 brukar ge sig runt 15-20000 mil | |
|
Vet ej, Har inte sett några papper liggande på det. Får väll nästa hoppas på att det är så pass "enkelt fel". Vad kostar det ca med jobb och ny pump? (Värre med automatlådan, om den ej går att "nolla". Hoppar mellan 3-4 växeln) |
|
| 8800 gav jag för pump och termostat båda är elektriska och ingen större merkostnad för jobbet så valde att byta den med. Bytet var ej på BMW | |
| Min rasade runt 15 mil skulle lämna in den inom ett halvår för oljebyte tänkte då tar jah pumpen i samma veva. Vet en som gick innan 15 och en annan hans gick runt 16000mil | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Goddagens Biff-82! Lyckades du komma vidare i felsökningen på då främst kylarfläktproblemet (även problemet med växellådan är också intressant)? Hur gick du vidare med felsökningen och vad blev till slut lösningen? Du bytte ju lite senare både vattenpump och termostat, försvann kylarfläktproblemet i och med byte av dessa komponenter? Gjordes någon felsökning/diagnos innan man bytte dessa eller chansade du helt enkelt och lämnade in bilen för byte av vattenpump/termostat? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.