|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Kollar runt lite efter en nyare beg BMW och har sett att inte helt sällan är servicen markerad OK med orange, dvs att tiden eller milen passerats. Har sett någon som dragit över 440 mil över tex. Jag förstår att det finns tre olika markeringar. Grönt OK, Orange OK och sen röd. Har kollat med både BMW försäkring och BMW utan att gå några riktiga svar om vad detta kan få för följder i praktiken. Ingen maskinskadegörsäkring, ingen goodwill eller annat? | |
|
Jag ställde samma fråga till BMW innan vi köpte F31:an. Svaret från BMW Sverige var lite glidande men hon skrev att det KAN bli problem med både garantier och framförallt good-will. Men jag misstänker att det beror lite på vad det är för garanti/good-will man söker framöver - vissa saker kan ju relateras till försenade servicepunkter medan vissa andra saker inte ens ingår i service... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för ditt svar. Jag tänker väl främst på maskinskadegarantin. Om motor etc skulle rasa är det oerhört mycket pengar det handlar om om man inte går ersättning. Har kollat två F31:or nyligen som haft orangea markeringar. Känns som att det måste vara ett oerhört bra pris i sådant fall om köp ska vara aktuellt. Vet inte om det är tjänstebilar som de slarvat med. | |
|
Det beror väl på hur mycket man dragit över vad. Jag sålde en F31 med en orange rad för ett bromsbyte, men det var inte mer än nån månad eller så. Är ju inget att bråka över vid beg köp. Den är förövrigt fortfarande till salu, i Örebro.. :-) |
|
|
Skillnad på service och service (vilken service det handlar om). Att bromsvätskan är bytt en månad "för sent" är ju oväsentligt. Olja, filter mer väsentligt. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Som sverige skrivit är du rädd för motorn ska rasa och det har överskridit oljebytet så köp ej. Förmodligen är det nog ingen fara om du är noga med oljebyten och gör byten efter max 1500 mil men man vet aldrig. Bmw lär inte ge dig en ny motor om servicen inte är skött. Men är det bromsvätsa / kupefilter som gått övertiden tex så borde ändå bmw stå för ny motor om den skulle rasa för det har inte med saken och göra. | |
|
Det handlar om oljeservice mm. Första gjordes efter ca 3500 mil. Enl BMW 440 mil över när det skulle vara gjort. Den andra var också sen. Jag har utöver denna kilat på en annan F31 vars första service (olja) var sen. Är inte orolig över motorn ska rasa utan frågan är hur BMW ställer sig till detta när det ställs på sin spets. |
|
|
Vill du vara helt säker - hoppa den bilen och leta enbart efter bilar med "gröna" servicar... BMW lär bedöma en sådan bil utifrån flera parametrar, varav själva bilen och dess servicehistorik är en. En annan parameter kan vara hur "trogen kund" du är hos BMW och framförallt den verkstaden som skriver good-willförfrågan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Avråder. Jag köpte en F34 som hade elfel, BMW ställde inte upp något eftersom första oljeservicen dragit över 500 mil. Fick tvärnej från Tyskland när frågan om Goodwill kom. Den reklamerades tillslut. | |
|
Bra tråd. Detta med tidigare service som dragit över milen är nog betydligt vanligare än vad många tänker på när man ska köpa en begagnad bil. Vissa kanske tänker att bara för att servicen ingår i nybilsköpet så har den skötts som den ska. Jag vet att många som kör leasingbil inte bryr sig ett dugg om att hålla milen, det är inte deras egen bil och den ska dessutom snart bytas in igen. Man drar på servicen tills det är lite lugnare på jobbet eller tills man inte står ut med varningslampan längre. |
|
| Har också noterat att servicen på många bilar dragits över, förståss även för andra märken. Jag har fått för mig att jag vid något tillfälle läst (ej specifikt BMW) att 200 mil över räknas som ok. Har dock ingen källa och har inte BMW nämnt något om det är det ju en högst osäker uppgift. Har också funderat vad det skulle få för konsekvenser hos tillverkare och försäkringsbolag. Jag tycker det är dåligt att de inte ger klarare besked. | |
|
Tror definitivt att försäkringsbolagen skulle utnyttja det till deras fördel. Rasar motorn skulle de ju påpeka att den inte är servad i tid. För egen del kan jag säga att det satte sig på psyket lite med med en röd markering i elektroniska serviceboken. Lustigt ändå eftersom man säkert kör köpt en bil som dragit över servicar innan, men inte sett det i pappersboken. Eller blev det markering där då? Har fått en del grejer på goodwill, så skulle inte riskera något i dagsläget. Tror som ovan, väldigt många skiter i det och bara kör när det är tjänstebil eller leasing. |
|
|
Alltså, vad är det som är så oklart? Grundregeln säger att du skall sköta bilen enligt serviceintervallen för att garantier och försäkringar skall gälla. Detta tycker jag är klart och tydligt. Sedan görs det undantag här och var, bla av skäl som nämnts ovan, men dessa är just undantag. Att försöka få svart på vitt runt "gör jag så här mycket fel så ses det ändå som rätt, medans om jag gör ytterligare lite fel så ses det som fel" är en vansklig väg att gå. |
|
|
Man kommer att bedöma varje enskilt fall och det är helt klart ett stort mått av osäkerhet man sätter sig i om servicen inte har skötts som den ska. Sedan är det som sagt skillnad på olika servicepunkter och effekten av att inte följa dessa... Drar man över tiden lite på bromvsätskebyte, kan det svårligen kopplas mot ett motorhaveri. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Självklart handlar det om tolkningar i enskilda fall men det borde finnas någon typ av praxis. Att FB eller tillverkare kan vägra eller reducera ersättning pga att bilen överskridit serviceintervallet med en mil är orimligt. Var går gränsen när det går att hävda att det kan ha betydelse för fallet, 2mil, 100mil, 500mil? | |
|
Länk Länk Exempel ”Maximal överträdelse i tid och körsträcka är två månader respektive 200 mil. Överträds dessa marginaler upphör garantin att gälla. Klicka här för att läsa om Kia originalservice.” |
|
|
Rent krasst: går du över tiden/sträckan utifrån serviceplanen så faller garantier och du hamnar i ett "good-will-träsk" där det är helt upp till BMW (i detta fall) att avgöra vad de själva vill göra. Det är här som det kommer in mängder av parametrar i deras bedömning - allt från hur långt över tiden servicen är dragen, om service i övrigt är skött innan/efter den försenade dito, till hur de bedömer dig som kund - är du "trogen kund" eller inte... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja det är ju ett avtal så jag förmodar att man då bryter mot vad som är överenskommet. Samtidigt vet jag att man aldrig vet utkomsten i en domstol, det var inte så länge sen KIA förlorade i just ett garantifall, trots att det fanns i avtalet. Jag tror man hade haft bra chanser i en domstol om man överskridit sträckan med en mil... Länk |
|
| Kia förlorade kravet på att aukt. verkstad var ett villkor för garanti. Det ansågs vara ett oskäligt avtalsvillkor. Inte att man fick hoppa över serviceintervall, snarare ansåg tillverkarens ansvisningar vara av yttersta vikt vilket också finns i domen. | |
| Absolut, påstod inte att det var samma sak, min poäng var att även om det står i avtalet är det inte svart eller vitt i en domstolsförhandling. Jag uppfattar heller inte att diskussionen handlar om att hoppa över service, snarare att den överskrids mer eller mindre mycket. | |
|
Vad gäller garanti är det i praktiken inget problem med en missad service - det är två års garanti på en BMW och har bilen varit inne på service så - tja, då är den förmodligen över två år ändå eller åtminstone i närheten. Och hur ofta rasar en standarmotor innan garantin gått ut? Vad gäller goodwill kanske det har större betydelse men min erfarenhet är att goodwill inte alltid är gratis. Jag hade en E39:a där styrväxlen började läcka. Detta upptäcktes en månad efter garantitidens utgång. Detta tycke jag givetvis BMW borde fixa kostnadsfritt men förslaget jag fick var att de stod för delen och jag för arbetskostnaden. Tackade nej till detta då det var väsentligt billigare att ta det via försäkringen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.