|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Transocean |
Jag gjorde så här: Provsatte en G30 en torsdagskväll 29.12, signerade kontrakten lördags eftermiddag den 30.12.17 och 40 min före Bolaget stänger. Årets sista bil. Då hade säljaren redan fastslått värdet på inbytet till 161.400 utan att ha sett på bilen och hade jävla brottom till att handla dricka till nyttårsafton. När jag sen hämtade ut min nya 530e två månader senare fick jag en fråga....hur hade vi kommit fram till inbytespriset? Begagnatavdelningen menade att bilen endast var värd 110.000 :-) |
|
@Valh Jag håller med dig att det var dåligt av dem att inte höra av sig och meddela läget men folk har så lätt för att skjuta ifrån sig samtal som de vet kan bli jobbiga. Det är ju dock ingen ursäkt, det är bara en förklaring. Men inte i några affärssammanhang så är en kund man bara haft telefonkontakt med jämförbar med en kund som står i butiken här och nu och vill köpa speciellt inte om den första vill pruta och den andra inte. Det här snacket med att du uttryckligen sagt att du köper bilen och att ni har en affär är ju inte alls säkert att säljaren uppfattat på samma sätt. I vilket fall så vet vem som helst som sålt bilar i mer än en vecka att ett telefon-ja snarast betyder "kanske". |
|
|
@AleksanderK. Du får försvara bilförsäljaryrket hur länge som helst. Det är inte rätten vi befinner oss i. Jag lämnar aldrig ut mitt personnummer om jag tycker 'kanske'. Och har jag sagt 'köper' så köper jag. Kommer inte fortsätta diskutera det med dig då vi är på olika sidor av barrikaden, verkar det som:)) Faktum är att Holmgrens som koncern tappat mig och minst två till som potentiella kunder. |
|
|
Jo, du håller säkert ditt ord, men för varje kund som dig så har de 5st om dagen som "jag köper bilen!" men inte dyker upp. Även om det är surt för dig så är det väldigt lätt att förstå att handlaren väljer att sälja bilen till någon som är på plats med pennan i handen. ------- //Lövet |
|
| @Lövet. Såklart.Men att man under två dagar inte anstränger sig att skicka ett avtal eller att meddela att bilen är såld gör inte företaget attraktivt för mig. | |
|
@Med känsla: Förstår hur du menar med enskild säljare vs företag. Men jag har faktiskt slutat köpa sådant med. Företaget bör ju rimligtvis ha koll på vem de skickar fram som säljare? På samma sätt köper jag inte att "man kan ju inte skälla på stackaren i supporten". Varför inte? Det är ju företagets representant? Jobbar man på ett företag som inte levererar så bör man ju få höra det, och agera därefter, särskilt som man ofta är den enda kontaktyta kunden erbjuds. Och vad händer om "din" säljare inte är inne när du behöver hjälp och du hamnar hos klåparen? Det har blivit alldeles för vanligt med tveksamt uppträdande både från företag och deras anställda för att de argumenten ska hålla längre. Och ju större företag desto värre verkar det bli. "Jag är bara en kugge i maskineriet" vs "Vi kan inte hålla koll på alla våra anställda i detalj". Som kund antas man då bara köpa det? Sen får det givetvis vara med måtta. Som kund kan man inte bete sig hur som helst. Men är man beredd på att slänga hundratusentals kronor eller mer på ett företag så tycker i alla fall jag att man kan förvänta sig en rimlig service. Det bör finnas förtroende på båda hållen annars tackar i alla fall jag för mig. Trista är i så fall att många bilsäljare har mer eller mindre monopol på märken i en region, så man har inte mycket att välja på. Men har man det så ska man ju givetvis välja den som man upplever som bäst. |
|
| @Nimgaard. Bravo!!! Exakt så jag resonerade med en BMW vän idag. | |
| Molin Bil i Sundsvall är väldigt trevligt. | |
| Det blev slutligen Bilia i Trollhättan. Rekommenderar Johan där | |
| Jag vet flera vänner som åkt långväga och valt Bilia i Trollhättan och talar väldigt gott om dem. | |
| Valh: Du bor i Stockholm va? Rätt imponerande att du åker från Sthlm till Trollhättan för att köpa en bil som du hade kunnat köpa på Bavaria i Solna. | |
| AlexanderK, läs mitt första inlägg. | |
|
Kul! Grattis! Vilka firmor pratade du med, och varför blev det just Trollhättan till slut? |
|
|
@jsn. Tackar! Min erfarenhet av Proauto kan du se högre upp. Varit i kontakt med Autowåx och dem varit trevliga, svarade snabbt och så.. men hade ingen bil som passade ( 7 sitsig med hyfsad utrustning och rätt motor). Säljare i Trollhättan fick jag bra rekommendationer om, han noterade mina önskemål och hittade en bil inom koncernen som passade . |
|
|
Det är helt otroligt hur det kan skilja på säljare. Jag och mitt företags styrelseordförande var inne på en koncerns firma (de har tre) och tittade på nya X5. En säljare kom tillslut. Vi var normalt klädda i jeans o tröja. Vi berättade lite försiktigt om våra bilar. En M550i, en M3, en X4 M40i samt en X5 M50d. Vi var nyfikna på nya X5 som sagt. Säljaren helt nonchalant. Ställde en fråga om laserljuset som han inte kunde svara på. Inga tendenser att ta reda på svaret. Säljaren stod och tittade runt i bilhallen. Då tröttnade jag och sa nåt i stil med att vi drar, här vill inte jag göra affär... På torsdag hämtar jag min nya X5 M50d, en X7 är strax signad. Fattar fortfarande inte vad som var problemet... Inom samma koncern fast på annan ort handlade vi av världens trevligaste säljare som skötte allt helt perfekt. |
|
|
Tompak23d Återkoppla gärna till företagets VD om din upplevelse så att dom kan åtgärda den dåliga säljaren, det uppskattas enormt kan jag säga då en rutten apelsin i skålen kan förstöra allting. |
|
| Jag har slutat lägga energi på dåliga bilförsäljare. Helt osentimentalt handlar det bara om att gå vidare. Jag tror att det kommer bli ett skönt uppvaknande för vissa när marknaden vänder nu. När det kanske inte räcker med att bara vara ordermottagare och resten av tiden sitta och titta på filmer på Youtube eller annat. | |
| @acey. Håller med till 100% | |
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Är det någon som nyligen har bra erfarenheter och kan rekommendera bra och prisvärd Bmw handlare i götaland? Är säljare sugna på att lämna bra offerter även till kunder som bor lite längre bort? |
| Köpte min X5:a från Jonas.M i Bilia Kungsbacka, bättre bemötande och pris än hos dem i GBG inom samma koncern. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.