|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Står inför valet att köpa (privat) en 'storbil' med extrasäten. Hade 2 st Q7or ( en 2017a sist) som familjebilar innan, parallellt med med mindre BMW som 'stadsbilar'. Försökte sondera terrängen med Bavaria i Danderyd (där två av mina senaste BMW inhandlats och servats), men bedömer responsen som obefintlig.Bavaria lever antagligen gött på alla tjänstebilar. Bestämt mig att inte sponsra Bavaria längre. Då kommer frågan: Vem/vilket företag har ni bra erfarenhet av? Någon som är adekvat, går att förhandla med, hungrig att sälja och villig att få en återkommande kund? Ort spelar mindre roll , då Sverige är inte så stort:) Annars köper jag en Q7a igen, trots en viss vilja att prova något nytt på storbilsfronten. | |
|
Novation i Uppsala har jag väldigt goda erfarenheter av. Dock köptes de upp av Bavaria för några år sedan, som sedan köptes upp av Hedin Bil för ett par år sedan... Dock tycker jag att Novation fortfarande har sin gamla inställning till kunder och jobb kvar. Alternativt Bilia i Trollhättan, det jag har haft med dem att göra har varit positivt. |
|
|
Ingen egen, men en nära (han kommer nog snart in :) ) erfarenhet: Autowåx i Karlstad. Har åtminstone gjort det mödan värt att köra 30 mil ”i onödan”. /Lennart |
|
|
Jag är partisk, men Lunds Bil i Varberg är min rekommendation. /Masten |
|
|
Lite partisk då jag bor i Karlstad och köpt två nya bilar där. Autowåx tycker jag är bra, kontakta Mats. |
|
|
Har definitivt fått bäst service av Bilia i Göteborg och Autowåx i Karlstad, Bavaria har som du sagt gått ner sig rätt ordentligt. Hos Bilia krävs det nog att du köper något dyrare för att du ska hamna i rätt kundkategori, Autowåx upplever jag som så där härligt småstadstrevliga så dom är nog glada oavsett vilken bil du köper. |
|
| Tackar samtliga för era åsikter! Autowåx i Karlstad leder än så länge:) | |
|
Japp, Autowåx tror jag inte du blir besviken på. Kan rekommendera Rickard som sålde nuvarande bil till mig nyligen. Bra att prata med och bra pris. Och leveransen var väldigt trevlig. Har köpt senaste tre bilarna därifrån och lär fortsätta med det. Hälsa från Wilhelm! :) |
|
| Jag gillar Bendt Bil i Halmstad. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
M-Bilar i Västerås är bra att ha å göra med, finns i Eskilstuna också men dem har jag ingen erfarenhet av. |
|
Tackar alla för input och passar på att uppdatera tråden. Avråder starkt Proauto i Linköping. Hittade en X5 där, ringde förrgår och pratade med säljchefen. Vi kommit överens om priset, jag lämnar mina personuppgifter och han lovar maila avtalet samt förslag på vinterdäck som skulle ingå. Det kom inget på mail igår så jag ringer idag och undrar vart är mitt avtal. Han skyller på en annan säljare som fick i uppdrag att fixa papper och lovar att återkomma. 15 minuter senare får jag ett mail där man beklagar att bilen är redan såld till 'ordinariepriset'. Ännu ett företag som hamnar i 'Bavarialigan' i min personliga rankning. |
|
|
Trist när det blir så. Har full förståelse över en att ny kund blir missnöjd då, oacceptabelt beteende. Jag köpte min nuvarande bil av autopartner i just Linköping och var mycket nöjd med den säljare jag hade att göra med. Vad jag förstår är de uppköpta i två omgångar och är numera proauto som ligger i nya lokaler. Tråkigt om de tappat. |
|
|
Proauto är nyligen uppköpta av Holmgrens, men det förklarar inte personens beteende. Värsta är att jag tackat nej till ett annat erbjudande då jag trodde att jag hade en deal i Lköping. Den andra bilen såldes också... |
|
|
Handlar normalt på M-bilar Västerås, Fredrik H. Ring honom och hälsa från mig. Jag har också köpt nån bil av Mats på Autovåx, funkade utmärkt. /Anders |
|
|
Om jag fått välja mellan att sälja en bil till ordinarie pris eller prutat 29.000 (påhittade siffror men det spelar väl knappast någon roll för exemplet) så hade jag nog knappast valt det prutade priset, så jag tycker inte att det är så oacceptabelt. Vem vet, det kanske kom in en kund när han satt och skrev ditt avtal och säger "Tjena, den där X5:an vill jag kika på, jag behöver inte provköra och jag betalar annonspriset om jag kan få signa på nu för jag behöver hämta den på fredag" Vad hade ni andra gjort? Hade ni sålt den för mindre om ni hade fått välja? En bilhandlare - eller vilken affärsman som helst för den delen - betraktar knappast en kund som vill skriva på här och nu som likvärdig med någon som vill att jag ska skicka mail som han ska fundera på, skriva ut och sedan skicka tillbaka. Däremot hade jag inte haft några som helst problem att ringa upp dig och säga att jag sålt bilen till ordinarie pris och att jag hellre valde att göra affär direkt istället för att skicka mail. Hade du blivit sur och svarat att du då ville få samma chans så hade jag svarat att det inte spelat någon roll, eftersom jag ändå valde att göra affär direkt med en kund som satt framför mig istället för att skicka mail. Det klantiga är snarast att det inte ringt upp dig och förklarat läget bara. Som sagt, vad hade ni andra gjort? Undras om det kommer några sura kommentarer... |
|
|
Är man överens om priset så är man. I mina ögon ett riktigt svinaktigt beteende att backa från ingånget avtal. Visst, rent juridiskt ok men då får man också leva med att tappa kunder. Eller ok och ok, muntligt avtal gäller men är i praktiken helt omöjligt att bevisa om det inte är inspelat. Sen visst, är man på stadiet "skicka en offert så får jag se" då är det väl inga problem men är man överens om priset så är man och då är affären klar. På samma sätt är det helt ok att som säljare säga typ "du får gärna komma och kika/tänka över det men bilen är inte bokad på något sätt". Sen förstår jag i viss mån att man vill ha in så mycket pengar som möjligt. Men jag tycker inte det är ok. Sen är jag en sån som inte direkt prutar, jag ber om ett bra pris och tar det om jag tycker det är ok. Om jag upptäcker att jag blivit lurad så återkommer jag helt enkelt inte. Skiter säkert de flesta säljare i, men så är de flesta säljare också märkligt dåliga på att odla relationer med sina kunder, när det mer eller mindre är det bästa sättet att sälja på. Det är lätt att tänka att den där jeppen bara skulle ha en begagnad naken 116d som vi inte har någon direkt vinst på, men det kan ju vara så att personen kör flera bilar och bara handlade en extrabil till ungarna, eller råkar sköta tjänstebilsflottan på något företag. Plus att även om det bara är "en bil" så sprider sig ryktet. Men personligen har jag faktiskt inte några direkta problem med sådant beteende. Då blir det ju bara väldigt tydligt vem man INTE ska göra affärer med nästa gång. |
|
|
@AlexanderK. Jag har tydligt sagt att jag köper bilen. Lämnat mina personuppgifter. Diskuterat finansieringen i detalj osv. Anledningen att jag inte signat var att jag bor i Sthlm och han i Lköping. Ville man som säljare säkra affären så kunde han be om en slant som deposition. Jag skulle betala utan att blinka. Så prata 'affärsman'i det fallet tycker jag är irrelevant då deras strategi att dra på tiden och ha en (mig) på kroken i hopp att under tiden kommer en och pröjsar fullt pris har inget med ärliga affärer att göra. @Nimgaard. Jag kommer inte ligga sömnlös efter det. Men tycker att folk här på forumet är värda att veta vilka åf utmärker sig inom kundvård. |
|
| Jo det är lite det jag menar. Är man schysst så slipper man ju den typen av "reklam". | |
|
Samtidigt är det ju en säljare på företaget och andra personer där hade kanske gjort annorlunda och därför fel att döma hela företaget. Varför signade du inte avtalet, scannade och mailade tillbaka? Så gör jag normalt när jag handlar och ber även mina kunder i min firma att göra detsamma för att sedan skicka originalet i vanlig post. /Anders |
|
|
@AlexanderK. Och som svar på din fråga vad alla andra skulle göra: Vore jag säljare så skulle jag säga till den andra kunden: Så trevligt! Ta en kaffe, slå dig ner i soffan och låt mig ringa ett samtal så fortsätter vi om 3 minuter. Sedan skulle jag ringa den första (mig) och förklara situationen. Helt normalt så skulle jag säga: släpp den för fulpriset då. Eller att jag betalar också fullpris och swishar 20 tusen omgående om bilen skulle vara så attraktiv. I vilket som så skulle jag som säljare då gå tbx till andra kunden och meddela att bilen är tyvärr reserverad eller gladeligen började med att ändra namn i kontraktet man hållit på med. |
|
|
@Anders. Du har inte läst mitt tidigare inlägg. Jag har ALDRIG fått ett ett avtal. Tanken var från början att signa och returnera. Vad det gäller din andra fråga om företaget så tycker jag att jag har rätt att döma företaget då det handlar om en av företagets chefer. Ingår väl i chefens roll att vårda sitt eget och företagets rykte. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.