AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.672

Bättre Helljus på Bmw 520d f11 -2011

Sida 1 av 2
Halloj! Går i tankarna o bättra på helljuset på min Bmw! Första tanken var och montera något bakom njurarna antingen ledramp eller riktiga strålkastare.

Nu har jag dock kommit till insikt att de endast använder de yttre projektorlinserna i de befintliga strålkastarna vilket känns jäkligt tokigt enligt mig. Går det att montera i ett xenonkit i de inre linserna för att förbättra helljuset? Eller stöter jag på problem i form utav massa felmeddelande o dylikt?

Min tanke var iallafall att slänga i ett lämpligt xenonkit i varje strålkastare för att koppla dessa precis som man gör med extraljus att de får en separat plus matning o att jag enbart behöver tjuva styrström ifrån lämplig kabel.

Vad tror ni om detta? Eller kommer jag stöta på problem?

Annars får det bli att montera så stor ledramp eller strålkastare som går innanför njurarna.

Alla tips o tricks mottages tacksamt! Även tips på bra ledramper samt strålkastare! :)

Tack på förhand!
Mvh Torngy
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det finns ingen lins där, så bakom njurarna är att föredra.
Den elektriska installationen gör du som du beskriver
Okej! Där ser man det är enbart fejk alltså! Knepigt att dem valt o lösa det så bmw! Men då får jag kika vidare på o sätta något bakom njurarna!

Någon som har tips på några bra strålkastare som skulle kunna få plats bakom njurarna? Ska ta o plocka ner detdär lite någon dag så får jag ju givetvis mäta! Men var nyfiken vad man kan tänkas få plats med! :)

Mvh Torgny
bl
2.294
blixten
325i -88
Man tycker ju att det borde finnas någon ledlampa med reflektor som skulle kunna gå att få in där det borde suttit ett helljus från början.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nu har jag inte kikat på F10/11 men generellt brukar inre reflektorn användas till helljus på bilar som "bara" har halogenstrålkastare.

Den händige kanske kan flytta över reflektorer från halgogenstrålkastare till xenonstrålkastarna och på så vis få en användbar reflektor extra för helljuset.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Går inte. Är inte ens en fungerande lins i de inre. Inte sedan e60/e90 pre-lci har helljus kommit från de inre.

-------
//Lövet
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
På bilar med HID xenon brukar det sitta en H7 i de inre "strålkastarna" för "ringarna".
Skulle gärna ha helljus där men har lagt ner det för det är för lite plats och för litet hål för att få in LED och lins. Man måste ju även lösa parkeringsljus/ringarna på annat sätt.

Ja det är en riktig designmiss av BMW.

Angående extraljus:
Länk
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Tack för alla tips och trix! Riktigt dåligt av bmw o inte nyttja de inre strålkastarna för helljus men det är ju bara o gilla läget helt enkelt! Får knåpa ihop något bakom grillen då istället! Bör man vara rädd att täcka för för mycket yta bakom grillen o isåfall försämra kylningen på motorn? Tänkte om man ska försöka få i 4st mindre strålkastare bakom grillen? Eller det kanske är lämpligast o köra på 2 st lite större istället..?

Något annat att tänka på när man monterar extraljus på dessa bilar?

Har ni några tips för att få fast strålkastarna där bakom? Samt hur mycket bör man demontera för att få god plats?

Mvh Torgny
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Tyvärr inte bilder i världsklass, men kan kanske ge en hint. Länk

Fyra xenonkonverterade FF200, monterade på ett bockat fyrkantsrör vilket skruvats fast i de diagonala aluminiurören framför kylaren.

Endast njurarna demonterades för att kunna montera extraljusen.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Bör man vara rädd att täcka för för mycket yta bakom grillen o isåfall försämra kylningen på motorn?"

Nej

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej kylning är i princip aldrig någonsin ett problem i Sverige på friska bilar. Tillverkarna dimensionerar kylning för att kunna dra max släpvagnsvikt upp och ner för Alperna hela dagarna.

-------
//Lövet
Tack för den länken o bilderna thebear89! 😎 Börjar få bra koll på detta nu! Nu ska det bara beställas hem o monteras! Men det verkar ju ej vara några större
Bekymmer med montaget! 😎 Tänkte på o koppla bort batteriet ifrån
En sån här modern bil! Kan det bli några bekymmer? Något att tänka på där?
Tänker med alla datorer o grejer som finns dem kanske inte gillar o vara
Strömlösa för länge...🤔🤔

Mvh Torgny
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag brydde mig aldrig om att koppla bort batteriet. Hur du gör är upp till dig men jag skulle inte vara bekymrad över att ha batteriet bortkopplat om det så behövdes i en vecka.
bl
2.294
blixten
325i -88
-Lurigt. Jag vet att audi efter bortkopplat batteri innebär att vissa funktioner inte fungerar som de skall. Fönster som stannar halvvägs uppe till exempel.
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Det gäller vissa BMW också. På t ex E39 fungerar inte den automatiska stängningen av rutorna efter att batteriet varit frånkopplat. Detta löses enkelt genom att initiera ändlägena genom att manuellt köra rutorna i botten och sedan i topp, så ska det fungera sedan.

Om jag minns rätt innebär den fullständiga initieringen även att ratt och ev. taklucka skall manövreras till sina ändlägen.
Okej! Nej det är ju inget måste! Mer en säkerhetsåtgärd! 😊
Men gör man inget som man inte bör så är det ju lungt! 😎

Mvh Torgny
Nu har jag fått hem 4 st Hella comet 200 ff! Samt xenonkit till dessa! Problemet blev att få fast xenonlampan i hella extraljuset.

Länkar med bilder på problemet.

Länk

Här ser ni problemet! Omöjligt att få över låsblecket tack vare att lampan är betydligt större baktill än vanliga halogen h3 lampor. Finns det några speciella lamphållare att köpa till? Eller får man hitta på en egen lösning med någon annan form utav låsning?

Såhär sitter en halogen h3 fast.

Länk

Mvh Torgny
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Kanske här? Länk

-------
//Lövet
Tack för länk! Har kikat där men hittar bara modellspecifika lamphållare där vad jag kan se!

Mvh Torgny
Löser det nog genom att ta bort befintliga lampbygeln o ersätter med
Ståltråd! Bör nog funka minst lika bra som den bräckliga bygeln gör! 😎👌

Mvh Torgny
Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
Jag böjde metallen i huset så den klämmer runt sockeln på lampan. Det har fungerat i två år på nuvarande bil och några år mer än så på förra bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.