AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
7.038

530e som familjebil, Funkar det?

Sida 1 av 2
Någon här som kör 530e och har småbarn? Är sugen på en men tar gärna erfarenheter från ni som äger denna modellen och kanske är i småbarnslivet. Bagageutrymmet är ju på gränsen.
ju
164
juha01
F10 -15
Vi har kört en f10 sedan minsta var 1 år och äldsta var då 5. Alltid bilsemestrar under flera veckor om året och aldrig problem. Den första tiden med stor liggvagn hade inte funkat i en sedan, men från ett års ålder så finns det vagnar som passar ändamålet. Ska tilläggas att vintertid så har vi haft takbox på semestrar till fjällen. Det blir för bökigt med skidor, pulkor, hjälmar etc annars. Bakåtvänd bilbarnstol i baksätet har vi kört. Väljer man rätt modell kan man nyttja framsätet precis som vanligt.
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Utmaningen med e-modellen är väl just det krympta bagageutrymmet? Bäst är väl att försöka knöka in några väskor och en ihopfälld barnvagn hos en ÅF. Funkar det så har du en vinnare!

----
BMW CS/SC #6212
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Jag skulle vara mycket tveksam just på grund av bagageutrymmet som ser ut som en brevlåda. Hellre en 3 serie touring säger jag. Det är väldigt grunt på det inre partiet och har massor med luckor och skräp på den yttre delen
ju
164
juha01
F10 -15
Miss av mig som trodde att 530e även fanns som kombi... Då vette fan alltså! Det hade inte fungerat för oss åtminstone.
Har nu provkört och kikat bagageutrymmet. Det funkar tyvärr inte, en vanlig sedan hade funkat men inte när man förlorar över 100 liter pg.a. batteriet. Men jäklar vilken fin bil. Så gruvligt synd att den inte finns som touring.
Ji
63
Jimmy2626
AW 520dAM-2013
Stod inför exakt samma frågeställning i höstas, var riktigt inne på en 530e tills jag insåg hur mycket utrymme som saknades... sen det faktum att det går inte få på drag.. en vanlig g30 levererades i början av året och första fullpackade turen gick igår, två vuxna två kids...
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Va kan man inte få drag till en 530e? Det var ett stort minus. Har inte varit inne och kollat i konfiguratorn själv men utgår från att Jimmy2626 har gjort det?
Transocean
En 530e är ingen familjebil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klart det går att använda en 530e för småbarn tokstollar. Man behöver inte släpa med sig dubbelvagn, två paket extra blöjor och två skötväskor bara för att man ska transportera en liten unge. När jag fick mitt andra barn åkte jag V60, kom inte att påstå att den är större. Lösningen heter Länk dvs en vagn som går att dela på smidigt och blir liten när den är ihopfälld.

-------
//Lövet
Transocean
Lövet, en V60 lastar garanterat dubbelt så mycket som en 530e. Jag åker med min till Tyskland en gång i mån och bagageutrymmet upplever jag som begränsat även om jag åker ensam :-) Kan inte föreställa mig hur mamma, pappa och Kalle på 1 år får med sig allt dom behöver när dom skall på fjället :-) Kanske hyr dom en V60?
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Vi har två barn, en tvåring och en femåring. Måste säga att det fungerar riktigt bra.

Vi tar nästan alltid vår 530e på längre resor och lämnar den trista och bensintörstiga kombin hemma. Vi klarar oss med en vikbar vagn och så länge man packar i mjuka påsar så får man ändå in en del där bak. Däremot så fungerar det sämre om man behöver ta med sig en snowracer eller liknande som är för högt. Men det är inte ofta det händer.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Skojar du? Vad är bensintörstigare än en 530e om man gasar lite? Och det är klart är man van vid compact living så funkar väl även en Fiat 500 eller något annat compact.
Ne
362
Newman
I4 eDrive40 -24
I3S -19
Z4 35i -09
Vad är en rimlig förbrukning på en 530e? Fullpackad bil och lite gasfot mot fjällen? Hade en 320i som lånebil en vecka och den var ju väldigt törstig jämfört med min 320d.

BMWCS #8925
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Rennwagen: Haha, jo men skillnaden är att 530e är hyfsat rymlig utom just i bagaget... Det kan man väl inte säga om en Fiat 500.
Vi hade en 5-serie kombi innan så vi är inte vana vid små bilar. Gasar väl inte så ofta, följer skyltad hastighet och motorväg kombinerat med landsväg brukar hamna på 0,6. Oftast är det då 20 mil t/r utan möjlighet att ladda vid destinationen. Vår kombi är en Golf Alltrack TSI och drar 0,9-1,0 på samma sträckor vilket kanske är anledningen till att jag upplever 530e som snål :)
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Jo du har nog rätt jämfört med det så är nog 530e snål. Jag tänkte mest på BMW s dieslar som nästan oberoende körstil alltid är snåla. Bensinturbo drar lite enligt wltp körcykel men gasar man lite slickar de oftast i sig ofantliga mängder soppa. Enligt senaste nummret av AMS så kommer 530e som touring under 2019. Kanske värt att vänta in den som en bättre kompromiss :)
Vi har småbarn och 530e funkar utmärkt, barnvagn får plats och även annat. Som någon skrev behöver man inte ta med sig hela huset in i bilen. Även innuti är
Bilen väldigt stor och bekväm.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Kommer det gå att få dragkrok till 530e touringen så är det en mycket prisvärd förmånsbil.
530e finns endast som
Sedan
År 2019 nyhet, MY2020 (?) 530e touring: Länk

Håller helt med Lövet, en 530e sedan fungerar som familjebil.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Länk

Om man släpper att man "måste" ha en Bugaboo Donkey så ser det långt ifrån omöjligt ut Länk

-------
//Lövet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.