|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Skulle det gå att tillverka ett sånt lock? | |
|
Måste vara en baggis att tillverka om man har en 3D-printer. |
|
|
Jag har en 3d printer men det är ju ett metallock vad jag förstått. Jag kan göra en ritning och kan få tag på en CNC fräs så det är inga problem för mig att tillverka om det är något som inte har någon slags specifik funktion. Vet inte riktigt vad det handlar om, han ska skicka det till mig men jag vet liksom inte vad det har för funktion, vad det ska utstå för krafter etc. |
|
|
Det sitter fjädrar som trycker en kula mot växelförarna för att ge distinkt lägen i dom, delen man ser utanpå lådan är gjord i tunnplåt och ipressade i växellådshuset. Man demonterar dom genom att knacka ur dom inifrån, försöker man peta eller vrida loss dom utifrån går de sönder. |
|
|
Kollade lite hos tillverkaren av lådan. Den här växellådan sitter i en Jaguar F-type också. Kollade på delar till den och de har betydligt fler delar till växellådan. BMW har bara två typer av såna här kåpor. Jaguar har en tredje. Ska kolla om jag kan få tag på en från jaguar. |
|
|
Ok, har pratat med ZF, tillverkaren av lådan och de har inte den här delen. Någon som vet om det finns en skrotad BMW med manuell låda nånstans man kan plocka från? Känns som att det är rätt kört. |
|
|
Fråga runt på skrotarna, nån kanske har en krockad bil där lådan spruckit eller nåt så den inte är säljbar komplett. Jag har ingen skrotlåda för tillfället. |
|
| Alltså, om jag visste hur de såg ut skulle jag kunna hitta dem på nätet. Finns de någonstans så kan jag hitta dem. Problemet är att jag inte vet vad jag letar efter. Det kan ju vara en del som används på någon annan växellåda. | |
|
Någon som kan säga om det här är delen jag behöver? Länk Schaltraste-BMW-GS6-45DZ |
|
|
Försäljaren säger att det här är delen. Det verkar för bra för att vara sant. Kan någon som vet bekräfta? |
|
| Tjena, har precis samma problem med min Bmw320d från 2013. Problemet är backen likadant och förmodligen synkningen som är trasig, men är det någon som vet hur man får upp växellådan? Det krävde en 12 kantig 38mm stor hylta, men det sitter dessutom en vulkad packning under vilket vi inte vet hur man får bort, ngn som vet? | |
| Har en f30 ifrån 2012, fick inte i backen häromdagen så min kompis tog ner lådan och upptäckte att synkronringen var helt paj. Vart kan man få tag på en ny? | |
| Jag har. | |
|
Jag fixade det här problemet efter många om och men. Problemet är inte att få tag på synkronring, finns överallt och den nya modellen är förstärkt så kommer inte paja igen. Problemet är de där jäkla locken, omöjliga att få tag på. Lyckades hitta på ren måfå på ebay men det här var länge sen. Hade nästan gett upp. Mitt råd är att inte paja locken vilket kräver specialverktyg. Gå till en av reparatörerna på blocket som reparerar just de här lådorna. Kommer ihåg att jag pratade med en som hade tillverkat ett verkyg för att få bort locken. Jag gjorde det hos en väldigt duktig reparatör som reparerat många lådor men lyckades inte med den här utan var tvungen att köpa nya lock. |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.