AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.459

BMW f30 växellåda, trasig synkronring

Sida 1 av 2
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Jag kan inte lägga i backen på min 2012 BMW f30 320d. Tog den till en verkstad som reparerar lådor och det var en sprucken synkronring. Jättelätt att laga. Problemet är att delen inte går att få tag på någonstans. Någon som vet om det är möjligt att få tag på eller om det bara är att byta hela lådan? Bilen har rullat strax över 12000 så går inte på försäkringen.

BMW ville ha 53000:- för att byta till en utbyteslåda.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns flera firmor på blocket som annonserar att de renoverar backväxelns synkring - priset vet jag dock inte.

På ett sätt är det bättre att renovera lådan - då får du den förstärkta synkringen monterad. En utbyteslåda (ny eller gammal) lär ha kvar den gamla svagare varianten...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Jag har hittat synkronring och packningar nu på flera sidor.

Verkar vara vanligt. Verkar som att det kommer att lösa sig.

Det var några fjädrar också som han behövde som jag måste få tag på annars verkar det som att det kommer gå vägen.
Hej,

Det finns väl inte så mycket att tillägga till JohanB:s svar, men ämnet har diskuterats ganska flitigt här på forumet. Om du vill utbilda dig, alltså. :) Här t ex
Länk
Där finns också en länk till en rekommenderad renoverare.

Operationen är (kanske) lätt för dem som vet hur man gör, men jag vill minnas att redan delningen av lådan gav mycket huvudbry hos dem som inte visste.

/Lennart
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Snubben jag har den hos har reparerat andra lådor men han hade svårigheter att dela den sa han men lyckades.

Tacksam för länken ska kolla.
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Mekanikern sa också att han behövde byta några fjädrar, någon som vet vad det är för fjädrar han pratar om? Kan det var nr. 6 och 3 på den här bilden? Länk

Ska fråga honom sen vad det är exakt. Nån som vet var man kan få tag på dessa?
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Tänker om det finns några andra fjädrar på växellådan det kan vara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Frågan bör väl ställas till reparatören då han sa att det behövdes bytas fjädrar också!

Det är ju svårt för dig eller annan att gissa vilka fjädrar han menar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Jo jag har skickat ett sms så får nog svar imorgon. Tänkte ifall någon vet vad det kan vara. Vet inte hur många fjädrar det kan finnas i en växellåda.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har ingen direkt input i frågan kring fjädrar men tycker det är beklämmande att BMW pga en trasig synkring vill byta hela lådan :-(

Nu är inte BMW unika i att deras mekaniker snarare ska betecknas komponentbytare men det är inte sunt att bilfirman vill sno oss kunder på 53.000 när det förmodligen handlar om reservdelar för några hundra och ett par timmars jobb.

Skönt att du hittade en snubbe som kan fixa istället för att byta!

Niklas

Fransosen
Visa användare
6
Agustaw
320d Touring Sport -2013
Just fått tillbaka min manuella låda från renovering efter samma fel. Betalade 18750SEK (med moms) för renoveringen. Fick själv skruva loss växellådan och transportera den till reparatören Växellådeservice i Trelleborg. De fixa den samma dag.

Agusta i Lödde
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Min kommer gå på 7500:- för jobbet och 1500:- för reparationssatsen.

Såg på blocket att det fanns folk som gjorde det för 7500:- fanns i linköping och stockholm.
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Han tog antagligen inte isär den på rätt sätt om det behövs fjädrar för att montera ihop den igen.
Skulle tro det är de för växelföraraxlarnas lägen, tråkiga är att det är i princip omöjligt att köpa delar till dom.

Gör man rätt behöver man egentligen inget annat är synkringen men jag byter alla packboxarna också när det ändå är isär.
Visa användare
6
Agustaw
320d Touring Sport -2013
Växellådan relativt enkel att få tillbaka på plats igen.... men,,, bilen ville inte starta. All el fungerar i bilen och det hörs ett litet knäpp när jag försöker starta men startmotorn går inte igång. Testat att ladda mitt fulladdade batteri... testat bland annat att dra igång bilen, och det fungerader utmärkt. Kan köra i alla växlar och backa osv... men sedan går den inte igång igen efter att jag stängt av motorn. Nu klagar den över "tändnignssystem" fel.
Kör Carly app och adaptor... denna meddelar:
Engine/Motor fault code 25A100
Zero gear Sensor, signal: period too low.

Body Domain Controller
Fault Code 804095
Error engine start at starter operation: current overload driver KL50L

Laddar just nu hem BMWs egna diagnosprogram som jag ska koppla ihop med bilen.
Googlat mig fram till att växellådan kanske får "läras om" efter som det sitter en magnet som i själva lådan som ska känna av spaken.. men jag tror inte det är anledningen till att bilen inte startar.

Misstänker "Current overload" meddelandet... kanske någon jordkabel som inte sitter.

Någon som känner igen problemet??

Agusta

Agusta i Lödde
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Givaren för neutral sitter ovanpå lådan, kolla så kabeln är i och oskadd till att börja med.

Tänk igenom allt som varit bortplockat eller lossat på, någon jordfläta?
Visa användare
6
Agustaw
320d Touring Sport -2013
Tack jevlar... kollar igen :)

Meddelar vid framgång.

Agusta i Lödde
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Det låter ju inte lovande när ni säger så.

Varför kan man inte få tag på de fjädrarna? De sitter utanpå.

je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Som sitter utanpå, såvitt jag vet sitter det inga på utsidan?
Har du nån bild?
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Här är en bild. Det är inte fjädrar, det är locket som sitter där inringat i blått.

Länk
je
727
jevlar
MB E55 AMG -05
327 biturbo-86
Ah, dom går såvitt jag vet inte att få tag i, möjligen om man kan tjata till sig av hellstens.

Fick in en låda nån hade försökt ta isär men gett upp, den var 2 såna sönderbrutna på.
Men då hade jag en annan låda som skulle i retur till bmw jag kunde ta 2 ifrån istället.
fr
18
frankzappa
320d F30 -12
Alltså va fan, ska man behöva punga ut en ny växellåda för en sån liten skitdel? Vem i helvete vill köpa en BMW om det ska vara så här?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.