|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Swerotec i Skövde är den jag tvättar utomhus på, de har aldrig sagt något å då har de varit där å tömt poletter flera gånger samtidigt som jag stått å lagt på eget medel med spruta. | |
|
Jag tvättar min hemma med foam Lance och högtryck. Jag tvättar sällan med svamp vintertid. Den har keramisk lackbehandling sedan ny. Igår tvättade jag första gången med svamp. Märker att den är lite sträv där nere. Vad tar ni för svamp där ? Kan jag ta sådan gul "insektsvamp" som inte repar ? Inte super mycket men jag känner att där är något på lacken. |
|
|
Använd clay bar - inte nån raspig svamp. Länk ------- //Lövet |
|
| Tack AL ! | |
|
Claybar är ett bra alternativ för att bli av med kontamineringar på lacken, men risken är stor att det blir ytliga repor i lacken istället om man inte polerar den efteråt. Speciellt synligt på en solidsvart bil. Det är troligtvis tjära och flygrost du känner som den sträva ytan, så använd en bra kallavfettning (typ prick-bort) samt flygrostborttagare (typ iron-x) istället för en lera i första hand. |
|
| ok eftersom den är lackbehandlad (7 års garanti utan underhåll) så är jag rädd för att mixtra för mycket med lera och andra polermedel. Prickbort brukar fungera bra...har använt det på andra bilar. | |
|
Jag kör den enkla och snabba vägen, precis som några andra redan beskrivit. Kallavfettning (Biltema) som sprayas med sprutflaska, sedan högtryck nerifrån och upp, svamp med bilschampo (Biltema), sedan högtryck uppifrån och ned, sedan fösiktig avstykning med mjuk gummiraka och slutligen sämskskinn. Har jag bråtttom så hoppar jag över torkningen. Trots minst 11 mil om dagen så håller den metoden bilarna fräscha hela vintern och är inte speciellt tidsödande. |
|
|
Pellepirat: Finns inget lackskydd som gör att bilen håller sig fräsch i sju år utan underhåll, knepig marknadsföring det där men det lockar väl kunder. Du behöver använda en bra avfettning för att bli av med asfaltsprickar och en flygrostborttagare om det är flygrost som satt sig. Får du inte bort det enbart med medel och högtryck så kör ett varv med lera (clay bar) innan du polerar bilen i vår. Mats: Komplettera med en alkalisk avfettning också så slipper du svampmomentet varje gång :) Sedan skulle jag rekommendera en diamantduk istället för sämskinn så får du mycket mindre repor när du torkar av bilen. |
|
|
tack Alpina ! |
|
|
Alpinabiturbo: Utan att svampa av först, skulle jag aldrig köra sämskskinn. Sämskskinn ger inte repor om bilen är svampad och skinnet är väl ursköljt. Jag har kört den metoden i 40 år utan repor. Men det kanske är skillnad och enklare med diamantduk. Men du vet det där med att lära en gammal hund att sitta:) |
|
|
Håller med Mats. Det är en del argument emot svamp och sämskskinn, här och där. Har använt dessa sen 2006 på en E39 samt på en Corvette sen 2000 och som jag fortfarande har kvar, och ingen av dem har på något sätt blivit slitna i lacken av den behandlingen. Självklar vill företagen sälja nyutvecklade tvätthandskar, microfiberdukar et.c för dyra pengar, men allt var inte dåligt förr.. ;-) |
|
| Mats: Det förstår jag :) Jag är väl extrempedant då jag har typ fem diamantdukar och använder alltid en helt ren, tvättar dem i mellan även fast bilen är tvättad nogrant innan jag torkar av. Använder våffelsvamp på bruksbilen som jag kasserar efter användning och en bra tvätthandske till finbilen (sjuan) :) | |
|
@Lasse Vintertvätt på 10 minuter: Skumma på ett lager Labocosmetica Primus på torr bil (inklusive fälgar). Länk Med en skumspruta kopplad till högtrycken (bilen liknar då en gräddtårta) Länk Vänta 3 minuter och spola av med högtrycken. Blir ju inte perfekt, men klart godkänt med tanke på den minimala insatsen! |
|
|
Jag använder förtvättsmedel (foam skum) därefter högrtyck. Finns det något foam schampo också ni använder ? Som jag kan lägga på som foam och sedan använda svamp. |
|
|
Ja Länk Funkar bra med skumlans. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Eller om man vill, 5 liter. Med karnaubavax. Luktar gott åxå. Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Tack Sverige ! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.