AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
8.744

Handtvätt på vintern

Sida 1 av 2
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Tjena.

Ni som kör mycket på vintern och som inte har möjlighet att handtvätta oftare än varannan / var tredje vecka, samt har andra intressen än bara tvätta bruksbilar, men ändå vill hålla de snygga, vad använder ni för medel och metod för att det ska gå snabbt, smidigt och enkelt på max 1 h?

Jag åker till en utomhustvätt, har egen avfettning med mig, kör rikligt med Turtles vaxschampo i en 1 liters sprayflaska med tryckluft mixat med varmvatten.

Billig vintertvätt blir det i form av avfettning på, sköljer av, sprayar på blandningen av schampo över hela bilen och sveper med tvätthandsken sen spolar av.

Totalt 2 polletter , snabbt och billigt.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kör till Fresh Car i Partille och betalar 140 kr för en grymt bra handtvätt, som tar 15-20 min. Eller som Carley81 om jag är på humör.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Klassisk GDS-hall på OKq8. Tar ca 30 minuter.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Bilen behandlad med Ditec Ceramic Ultra = högtryck räcker, men ibland även lite avfettning.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Själv brukar jag gå på med högtryck och handtvätt med Meguiars Ultimate Wash & Wax. Men tyvärr tar den ju dåligt på vägsalt/asfalt geggan som blir på vintern bakom hjulen och i aktern. Har därför testat ValetPRO Citrus Tar Remover för att få bort resten, vilken är jätteeffektivt, men jag är samtidigt rädd att de är onödigt skadlig emot både natur, bilen, vaxet och mej själv.. Skulle vilja hitta nåt bättre.

Har tidigare provat med Turtle Wax Prewash-T, men det är ett jäkla gnuggande på vintergeggan. Den produkten funkar bättre på enklare fläckar på sommaren, tycker jag.

Kanske skulle prova en lackförsegling/keramisk behandling som dej BMW Otto. Har bara vaxat bilen med Collinite 476s inför vintern.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har en 1,5 liters pumpflaska. Blandar 20% Abnet eller liknande rengöringsmedel + vatten och åker till Cleanpark. Sprutar på medel runt hela bilen under fönsterlinjen och låter verka i fem minuter. Kör sedan in bilen, tvättar med högtryck varmvatten och spolar sedan av med högtryck kallvatten. Åker sedan därifrån.

Bilen behandlad med Ceramic PRO.

/M

Mina bilar: Länk
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
@Tegel. Abnet verkar ju effektivt - ska testa. Tack.

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Ja det funkar fint...låt medlet ligga på fem minuter, ger mkt bättre effekt. 1,5 liter i manuell ’pumpflaska’ där man först pumpar upp tryck och sedan sprutar räcker ganska exakt till en bil.

Köpte grejerna på Waxdog.se. Flaska: Gloria Tucan 150. Köpte även ’Blue & Green Super Wash Green Alkalisk’ men den har jag inte testat ännu eftersom Abnet PRO funkat fint.

/M

La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Fint, exakt en sån flaska har jag och Abnet finns på Båtfirman Hjertmans som finns här i Västerås, till hyfsat pris (149:-). Fanns även på Mekonomen såg jag (179:-)

Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Jag betalade 145kr på Waxdog. Blue & Green superwash endast 69kr men som sagt vet ej hur bra den är.

Min bil är solid svart så all skit syns...därav har jag lärt mig att vänta några minuter så att medlet får verka. Dessutom torkar jag inte bilen efteråt utan kör bara därifrån...

/M

De
143
Dez_
520iA Touring -14
Prickbort på fälgar och nedre halvmetern (på torr bil). Sedan högtryck (tvättar i gds hall med rejält tryck i grejerna) och sedan något standardshampo som fordelas med våffelsvamp. Slutar med högtryck och en snabb avtorkning med microfiberhandduk.

Bilen blir ren och det tar 30min. Men den blir ju skitig direkt när man kör ut igen 😐
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag åker till Circle K och använder deras GDS-tvätt som är av en ovanligt bra typ. Jag lägger Prickbort på karossen från dörrhandtagen och ner, hela bakluckan samt på fälgarna. Låter verka en stund, sedan GDS-tvättens skumlans med alkalisk avfettning i skumform över hela bilen. Låter verka en stund, sedan avspolning med varmt höggtryck blandat med schampo. Ska det gå fort spolar jag av bilen med vanligt vatten efter detta, annars schamponerar jag med eget schampo och våffelsvamp först. Brukar gå 5-6 poletter vilket innebär 100-120 kr.

/Masten
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag åker till en GDS-hall och kör kallavfettning från Biltema som jag sprayar på med en sprutflaska, sedan högtryck, svamp med bilschampo, sedan högtryck, sedan torkning med gummiranka och sedan microfiberduk, har ca 10 stycken dukar.

Bilen står ute så vill ha den någorlunda torr efter tvätten.
GrProPro-medlem
312
Granathen
BMW i3
BMW 316i 1989
BMW 535i/5 1988

https://www.garaget.org/Granathen
Jag försöker se till att vaxa bilen ordentligt på hösten, kör sedan GDS hall cirka en gång i veckan för att inte smutsen ska hinna sätta sig för mycket.

Avfettning under midjelisten runt om och sedan högtryck, schamponerar sedan bilen med tvättsvamp noga och försöker ta insidan av dörrarna och instegen.

Brukar strunta i att skinna bilen på vintern, tycker inte det är värt besväret.

Hur gör ni med era Blanksvarta lister? mina brukar se ganska tråkiga ut efter vintern och antar att avfettning och saltet inte gör dom gott. Finns det något bra sätt att få dom fina igen? vanligt vax?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Angående svarta lister, Bollnäs bilvård rekommenderar:
Länk
De har även rekommenderat: Länk

Har dock inte provat något av dom (än)...

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Instämmer med Granathen, faktiskt in i detalj. Jag gör nämligen på samma sätt. Vaxar 2 ggr per år, gds-hall en gång i veckan, avfettning upp till midjan, sedan schamponerar, noga med nederdel dörrar och instegen. :)

Torkar absolut inte på vintern. Bara onödigt. Sen har jag förmånen att ha varmgarage i vår Brf.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Blir ofta "fusktvätt" den här årstiden. Lägga på Länk med skumlans, sen spola av. Alternativt + avfettning.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Alt 1:

Åker till utomhus poletttvätt och köper två poletter för totalt 40 kr. Lägger först på BVE Kallavfettning, den är riktigt bra. Sedan ett varv med BVE Grön 2.0 alkalisk avfettning, den är också kanon.

Sedan ett varv med BVE fälgrent på fälgarna.

Spolar av på läge 1 med varmvatten och schampo.

Spolar sedan av på sista läge med "avrinningsvatten"

Då är den i princip helt ren utan mekanisk tvätt med svamp eller tvätthandske.

Alt 2 kör jag samma procedur enligt ovan fast i en uppvärmd tvätthall samt ett varv med tvätthandske / svamp med Mothers wash and wax schampo och något sprut spraywax i svampen då och då, detta för att förbättra på waxlagret.
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Det verkar vara många som kör på utomhusanläggningar med eget medel. Alla 3 jag varit på tillåter inte eget medel utan får bara använda det som finns.
Vilka anläggningar tillåter eget medel?
dez_

Ingen, men man gör det ändå. Vem kollar?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.