|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Skulle ni beskriva ryckningar vid full gaspådrag som misständningar? Isak, x-delete är inte ett alternativ? |
|
|
Jag rekommenderar dig att byta oljan i lådan innan du lämnar in den, finns en stor chans att det hjälper. 0,7 lliter tror jag det går i, brukar finnas hemma på BMW. Jag trodde att det var automatlådan som var trasig på min när den nästan slirade och lite ryckigt. Jag beställde tid för felsökning och då garanterade han nästan att det inte var automatlådan. Eftersom olja och filter till den kostade ca 7000kr, så tog jag hem olja till bakaxel och fördelningslådan. När jag hade bytt olja på fördelningslådan funkade den perfekt igen. Jag bytte i bakaxeln också efter det, samt avbeställde verkstadsbesöket. Jag har skrivit om detta tidigare. |
|
|
Han gjorde x-delite när han testade den och sa att det fungerar hur bra men han kopplade på lådan igen. Jag pratade med en annan mekaniker om x-delite men han sa att annat kan gå sönder. De sa också att det är för sent för endast oljebyte. Jag kan höra hur det "klirar" i lådan. Det finns en skiva som är i aluminium från fabrik. Den borde man byta ut på alla x-drive till en gummi som tål mycket mer stryk. Jag hade rätt dimensioner på däcken hela tiden, det sa de själva, så det låter lite långsökt att de skyller på det. De menar att en ägare innan mig, som köpte den dec 2018, kan ha haft fel dimension på däcken. Jag tycker det hela handlar om dålig konstruktion. Mvh Isak |
|
|
Hej, Jag snackade med Schmiedmann. De vill göra det för 35 tusen kr. Mvh Isak |
|
|
Jag bytte till nya sommardäck förra året, rätt märke och dimension (bredare bak). Bilen gick klockrent före bytet. När jag körde från verkstan märkte jag att bilen inte kändes som vanligt... men eftersom jag inte visste vad jag vet nu tänkte jag att det kanske behövde bytas olja i växellådan eller nåt. Jag körde bilen, något mer försiktigt än i vanliga fall men upplevde ett litet hack vid gaspådrag. Det gick inte att koppla ihop denna förändring med något annat än att jag bytt däck. Det var när jag körde därifrån som det uppkom. Efteråt mätte jag omkrets och det skilde 1,5-2 mm. Fördelningslådan kraschade. 40.000 som försäkringen ej tog. Ingen ville ta ansvar, varken däcksfirman eller BMW som svamlade bort det hela. Jag fick betala. Efter att fördelningslådan var bytt krävde jag nya däck av däcksfirman och därefter har det fungerat. Dock är inte min "nya" fördelningslåda helt hundra, men OK och blir inte värre. Nu har jag NÄSTA problem... Besiktningsfirmorna vägrar besiktiga bilen utan att köra den i rullbromstestaren. Jag vet ju vid det här laget att drivningen är EXTREMT känslig och att lådan kraschar för minsta lilla. Med andra ord; gör besikningsmannen minsta lilla misstag - kommer jag stå där med 40.000 igen. Det är LÖGN I HELVETE att hitta en besiktningsfirma som testar bromsarna på väg. Tips, någon? Stockholm, Västmanland, Uppsala? |
|
|
Hej, Den går sönder för att man inte byter olja i den. BMW säger att man inte måste men frågar du tillverkaren så säger de att man ska byta olja med 5000 mils intervall på fördelningsväxellådan och 10 000 mils intervall på växellådan. Jag antar att BMW vill hellre byta ut hela växellådan/fördelningsväxellådan, än att byta bara olja i den, och på så sätt tjäna mer pengar. Mycket fult tycker jag. Mvh Isak |
|
| Prova med besikta bilprovning. De gör det ute på vägen i Malmö. | |
|
Det är ett missförstånd att x-drive lådan skulle gå sönder av bromsrullarna. Sånt gäller bara gamla viscokopplingar och likn. Man testar i neutral och då är inte ens x-drive inkopplat. BMW själva har sagt OK till att testa i rullar, det är därför besiktningsföretagen följer det. |
|
|
Stort tack för tips! Ska kolla med Besikta här i närheten. Jag VET att de säger att det ska gå att besiktiga i rullbromstestaren och det går säkert bra OM inte besiktningspersonen xx, yy, zz... (råkar gasa lite, lägger i driven innan rullarna slutat snurra osv osv osv) Besiktningskillen jag pratade med blev skitsur och sa "Det är så xx många som kommer hit och säger att fördelningslådan gått sönder efter besiktningen"... Ja bara.... eeeh??? Ring a bell?? Men han hävdade att det måste betyda att den var dålig innan, fördelningslådan alltså, inte hans sätt att besiktiga bromsarna. (suck) Han kollega hävdade med en dåres envishet att det står i systemen att de ska besiktiga så vilket ju var information jag redan kände till. Detta dock med vetskapen om att det krävs VÄLDIGT LITE för att det ska få stora konsekvenser. Och dessa konsekvenser kommer jag att få betala för. TACK för tips!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.