|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
| Många diskussioner kring rullomkrets etc gällande xDrive och vad som är OK eller inte , men vad är det egentligen som händer som gör att den havererar pga av olika slitage på däcken? Känns helt orimligt att man massproducerar denna låda om den är så känslig att en skillnad på 2mm i mönsterdjup får den att gå sönder. | |
|
Det är ett lamellpaket i lådan som engageras elektromekaniskt vid i-/urkoppling och har du olika rullomkrets slirar lamellerna och slits ut. Det var väl liknande problem med gamla Haldex-kopplingarna i bland annat Volvo som också brände fördelningslådor vid olika rullomkrets på däcken... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ok, men varför slirar lamellerna pga detta? Antingen greppar lamellen eller inte i min värld. Eftersom den styrs elektroniskt så borde det väl vara på eller av? |
|
|
Exakt hur det fungerar rent mekaniskt/tekniskt har jag inte hundrakoll på men grunden är att bilens styrsystem upplever att olika rullomkrets mellan axlarna = slirande hjul = inkoppling av fördelningslådans lamellpaket för att driva på alla fyra hjulen. Om det då uppstår en skillnad mellan rullomkretsen så hjulaxlarna snurrar olika fort kommer det att uppstå en belastning på fördelningslådan. Om det är rent mekaniskt eller om det finns någon form av inbyggd "skyddsfunktion" ska jag låta vara osagt, men en differens av axlarnas rotationshastighet leder till att det måste slira någonstans och då blir det i lamellpaketet. Oavsett bör man sträva efter att ha exakt samma rullomkrets mellan fram- och bakaxeln på x-drive-bilar. Detta innebär att man bör hålla ett öga på slitaget på däcken med jämna mellanrum och även rotera däckens placering regelbundet för att jämna ut slitaget. Dessutom bör man aldrig blanda olika däckfabrikat/modeller mellan bak- och framaxeln. Kör man med "staggered wheels" med olika bredd fram och bak, bör man enbart använda sig av de dimensioner som BMW anger i de fallen OCH använda OEM-märkta (stjärna) däck då dessa tydligen ska vara "justerade" i rullomkretsen så att den blir densamma mellan fram- och bakaxeln även om det skiljer sig åt om man enbart räknar på däckens beteckningar - dvs. stjärnmärkta däck kan (förutom en del andra parametrar) skilja sig lite åt i rullomkretsen gentemot standarddäck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Haldex bränner inga kopplingar pga olika rullmomkrets, det är den äldre Viscolådan som gör. Haldex mäter rullomkretsen på däcken vid start och anpassar sig därefter. Med tanke på att Xdrive är inkopplad 40% via lamellerna konstant, alltid, så känns det som att 2% skillnad i rullomkrets inte borde ha någon betydelse nästan? Är detta ett så stort problem i verkligheten? Känns som att det är samma 4-5 användare hela tiden på forumet som påstår att Xdrives går sönder i parti och minut men man hittar ju enbart ett väldigt litet antal av faktiskt drabbade. ------- //Lövet |
|
|
Fördelningslådan havererade på syrrans 320d GT xDrive-15 när den hade rullat ca 6000mil vill jag minnas...så problem med denna fördelningslåda finns/fanns då iaf.. Hur stort problemet är/var? vet jag såklart inte, men någon form av klen dimensionering verkar det vara på några ex med xDrive kan man kanske konstatera. Mvh Janne. |
|
|
Tycker fortfarande det låter skumt så jag håller med dig här Lövet. Det betyder ju att när "xdriven" är aktiv så slits den ut, dvs man bör undvika allt vinterväglag och annan aktiv körning? Gällande däcken har jag svårt att tro att stjärnmärkningen kan täcka upp alla kombinationer av staggered som finns att välja på i BMW's modellista kombinerat med olika stora originalfälgar. Tex är ju 245/40r19 fram tillsammans med 275/35r19 bak en vanlig kombo på f10/11 vilket redan från start ger en skillnad på 1,75mm i "mönsterdjup"/radie. Dessutom mindre bak vilket gör det hela ännu värre. På en annan mindre modell kan jag tänka mig att samma 245 däck sitter bak i kombo med nåt smalare fram som då ska vara justerat pga stjärnmärkningen åt ett eller annat håll? @Lövet: du skriver 2% skillnad i rullomkrets, det är ju betydligt mer än de 2mm i mönsterdjup som Johan refererar till. 2mm ger väl drygt 0,5% skillnad i omkrets? |
|
|
Tja, lådan byttes pga haveri på vår bil efter lite drygt 7000 mil och i samband med detta började jag luska i ämnet och kom fram till att det fanns rätt många dokumenterade haverier i olika forum både här och internationellt... BMW tog lådan på good-will vilket iofs var positivt men kanske tyder på att felet är för vanligt förekommande - en form av typfel... Jag vet att det fanns ett antal fördelningslådor på lager centralt hos BMW i Sverige när arbetet skulle göras...det känns inte som de lägger sig på ett förhållandevis stort lager i Sverige om det inte är en relativt frekvent reparation - beställning från europalagret brukar ju ta en vecka ungefär. BMW:s egna dokument i reparationshandboken: Länk JAG upplever att detta tyvärr är ett (för) vanligt problem. Men det kan kanske bero på att de flesta förarna (det är väl oftast tjänstebilar som nya) inte bryr sig eller förstår att systemet är känsligt och behöver en annan typ av skötsel/omtanke än en vanlig tvåhjulsdriven bil... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tiden kommer utvisa det hela. 320xd och 520xd har ju varit BMWs absolut mest sålda tjänstebilar sista tiden så det kommer ju tillbaka mängder av bilar nu. Om de går sönder var 7000e mil kommer det bli lite svettigt för BMW och försäkringsbolagen. Är det samma fördelningslåda i alla? Min 530xd gick 23000 mil utan lådbyte och där hade jag begärt ut varenda verkstadsfaktura sen ny från BMW och den lådan var original. (Såvida den inte bytts av fristående verkstad men det känns osannolikt eftersom varenda service och underhållspunkt var gjord av BMW i övrigt) ------- //Lövet |
|
|
Tja, det kanske byts lådor i lönndom utan att kunderna vet om det...sådant förekommer ju inom bilindustrin. När jag läste in mig på ämnet, används samma fördelningslådor i nästan alla x-drive-modeller (kanske alla t om) allt från minsta 1,6-modell upp till 5-litersmotorerna. Så det är inte effekten/vridet från motorn som knäcker dem. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad jag tror mig ha förstått är att fördelningslådorna har blivit robustare med åren. Tex har jag uppfattningen att fördelningslådan i min F10 -16 skall vara robustare än motsvarande låda i min gamla F10 -14. Detta baserat på allmänna diskussioner med verkstadspersoner. | |
|
Jo, det kan nog vara så - de är nummerändrade flera gånger så det finns t ex. tre art.nr. enligt realoem.com som passar min bil där den första varianten (art.nr.) har blivit "superseded" en gång av nytt nr. som i sin tur blivit det av ytterligare ett art.nr. - dessutom verkar det som att det finns flera "äldre art.nr." som inte kommer fram i realoem.com då starten av "första synliga art.nr." börjar 2015-03-01... Det tyder ju också på att man har insett att det är problem med lådorna... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bra att de förbättrar dem. Bromsprov på besiktningen har ju varit på tal tidigare att det skulle vara skadligt på 4wd. Gäller det även X-drive? |
|
|
Det ska vara lugnt med bromsprovare. Bilprovningen har en lista där tillverkarna angivit vilka modeller som är ok. Vad jag hört tidigare så kopplas xdrive ut direkt när man inte ligger på gasen så det är därför det funkar. Finns ju ingen mekanisk koppling. Nån kan säkert förtydliga. ------- //Lövet |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
från TIS:en The tyre tread difference between tyres in all wheel positions must not exceed 2 mm (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement) (normal quality of the wheel control systems and wheel alignment requirement) så det innebär alltså att det borde plinga en varning i I-drive? |
|
Jag tror inte att i-driven varnar för olika rullomkrets - det vet ju inte bilen utan den tror att ena hjulparet slirar lite... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nope, inte efter vad jag erfar. Om det skiljer mer än 2 mm kopplas xDrive ur vid all normal körning och kopplas endast in om det verkligen spinner rejält. Detta för att skydda kopplingen i fördelningslådan då mellandiff saknas och lamellpaketet annars skulle slitas ut i förtid. |
|
|
BMW_MAN, påståendet att x-drive kopplas ur vid större skillnad än 2 mm mönsterdjup (eller motsvarande rullomkretsförändring det ger) kräver nog någon form av trovärdig källhänvisning för att jag ska tro på det. Utan att BMW utvecklar det hela mer, anges riktigt max tillåtna skillnad i mönsterdjup mellan olika däck till just 2 mm. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Texten i parentesen säger snarast att 2mm kravet beror på krav för hjulinställning och ESP/ASR/ABS, inte att fördelningslådan slits. Det går liksom inte ihop i mina ögon att lamellerna klarar av att dra 40% av vridmomentet till framhjulen konstant men ramlar i bitar av att däcken diffar 2%. Jag är mer inne på tillverkningsfel om fördelningslådorna går sönder vid 6000 mil för vissa och andra håller 25000 mil+ utan problem. ------- //Lövet |
|
|
Jag är snart inne på 28 000 mil på min 530xd. Bytt olja i fördelningslåda och växellåda vid 15000 och 27000 mil. |
|
|
Håller med Andreas här. Fattar heller inte varför hårdvaran ska haverera pga 2 mm i däckslitage. Vad händer t.ex om man kör på mycket kurvig väg? Eller med hög last? Eller med lite för mkt diff i däcktryck mellan fram- och bakaxel? Fördelningslådan slirar ju hela tiden, jämt och ständigt. Den är ju aldrig låst. Eller? /M Mina bilar: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.