|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Har testat segdra i hög växel samt fullt rattutslag osv men känns inget . Kan vara annat. Den ska servas nu i dagarna , ska även byta bränsle filter. Funderar på byta olja i låda och fördelningslådan i förebyggande syfte . |
|
|
Fördelningslådan är frikopplad då gasen är släppt. Frikoppling gäller även vid fullt rattutslag såvida inte något bakhjul slirar ty då kopplas framhjulen in. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
| Är den frikopplad när man släpper gasen kan jag utesluta fördelningslådan. Inga felkoder heller . | |
| Min paja vid 15050 mil :( surt för fick ta det utan försäkring, innan kändes det som bilen inte fick grepp vid hård gas, varnade en gång sen kunde ja köra en 10mil innan allt rasa.. sjukt dåligt. | |
|
Det finns ingen plats för en slang att suga ur oljan i nivåpluggshålet, misstänker att BMW hade gjort det i så fall istället för att ta bort fördelningslådan för att kunna vända på den. Jag bytte olja i fördelningslådan på min M550i igår på samma sätt (min 550d) med att borra och gänga. Bilen har bara gått 4000 mil, och det durrar i den vid gaspådrag i olika hastigheter på hög växel. Det är nya däck sedan i höstas, men jag är inne på att rullomkretsen påverkar detta. 275x30x20 och 245x35x20, jag ska prova med 285x30x20 istället som jag såg att någon skrivit i forumet för att minimera skillnaden. Detta blev påtagligt efter motoroptimeringen, 558 hp 826 Nm |
|
|
@PTeknik. Man måste nog få reda på exakt rullomkrets från däcktillverkaren få att veta exakt (och hålla samma tryck och belastning) men en beräkning enligt nominella däck parametrarna ger motsvarande en skillnad på över 3 mm mellan 275x30x20 och 245x35x20. 285x30x20 och 245x35x20 är en mycket bättre "nominell" matchning med bara 0.3 mm matematisk skillnad. En kommentar till resonemangen med 40/60 moment distribution och låst eller slirande lameller är att man måste skilja på moment och varvtalsskillnad. Ett låst (icke slirande lamellpacket överför det moment som hjulen överför "från" underlaget. Om utväxlingen fram/bak är identisk och hjulen inte spinner men har olika rullomkrets så måste lamellerna rotera med olika hastighet. (Sedan kan de vara i kontakt med olika tryck, eller inte alls beroende på elektroniken.) Jag kommer från Audi och även med TORSEN diff är det svårt att i huvet skilja på moment och rotationshastighet. (Men i sådana "kughjuls-diffar" skapas den assymetriska moment-fördelingen av olika "hävarmsradie" för kughjulen.) En intressant fråga är hur mycket styr algoritmen varierar mellan modellgenerationerna. Jag har fått för mig att nuvarande generation av G2x kör oftare med "öppen" fördelningslåda (dvs RWD) än tidigare generationer. Någon som har insikt om detta? |
|
|
Har ingen information om funktionen i "öppen" fördelningslåda men kan dela med mig av erfarenheter från ett haveri nyligen. Fördelningslådan på vår 320D GT -14 gav upp vid 15200mil. Bytet gick på närmare 60tkr på auktoriserad BMW verkstad men där BMW stöttade med 50% i goodwill. Symptomen var att den drev på bakhjulen med neutral styrning men vid rattutslag upphörde drivningen. Märkligt att en sådan dyr detalj behöver bytas vid 15000 mil på en premiumbil. Bilen är inte speciellt hårt körd och har varit kört med samma rullomkrets fram o bak. BMW kunde inte förklara vad som orsakat haveriet och menade att oljebyte i fördelningslådan hade i det här fallet inte gjort skillnad. Noterade att BMW passade på att byta Hardy-skivan (även kallad Guibo) från en i stum aluminium till en i gummi. Förhoppningsvis kommer den nya skivan absorbera krafter bättre och vara mer skonsam mot den nya fördelningslådan. |
|
|
Hej ViktorB! Jag antar att du med "samma rullonkrets" menar samma däckdimensioner och har varit noga med däcktryck och lika slitage? Eller har du mätt faktiska skillnaden i rullomkrets över en typisk vägsträcka? (Vet inte vad man behöver för att logga ABS-givarna på en BMW, men jag gjorde det på min Audi för att komma fram till hur mycket jag skulle sänka däcktrycket i bak vid låg last för att få minsta skillnad i faktisk rullomkrets.) Också skillnad i mönsterdjup spelar roll, men har man samma dimensioner och fälgar fram/bak kan man ju skifta varje säsong för att jämna ut slitaget.) (Not: Audi med mellandiff och BMW använder ju olika konstruktioner och slits på olika sätt men båda är känsliga för olikheter mellan hjulparen.) |
|
| Ni som har problem med fördelningsväxellådan, har ni provat xDelete? Eller det hjälper inte när den väl havererat? Jag har i alla fall gjort xdelete som en förebyggande åtgärd på min m550d. | |
|
Hej BMW21! Rätt antaget, jag avsåg dimensioner, slitage och däcktryck enligt BMW rekommendationer. Har inte gjort några praktiska mätningar. Kollade om stöd finns i Carly-appen som jag har sedan tidigare. Tyvärr fann jag bara stöd för att läsa ut däcktryck och eventuellt däck-temperatur via sensor för BMS F3x modeller, inget som kunde bidra till att läsa ut rullomkrets. @richo, Intressant app. Tack för tips. Möjligen skulle vi sluppit bärgaren till verkstad med xDelete appen installerad. |
|
|
Är det någon som kan rekommendera någon bra firma i Sverige som kan byta fördelningslådan utan att det slutar i astronomiska summor? Ett annat alternativ är ju annars att åka ner till Tyskland och göra det där då kostnaden för byten är väsentligt lägre. Är det möjligen någon av er som har varit nere i Tyskland och kan rekommendera någon firma där? |
|
| Nejdå for speed fixa min vill minnas 35000 med lådan . Hardy skiva och allt | |
| Ska stå need for speed i malmö | |
|
PTeknik: verkar ju inte orimligt att effekthöjningen satte fördelningslådan på gränsen eller över gränsen på vad den tål för effekt och vrid? Provat att få tbx org programvara och reklamera produkten? M.J. prova Länk efter sem, typ andra eller tredje v i aug. Du kan iaf få en offert, dom är säkert inte billigast men väldigt duktiga. Mvh Asken |
|
| ViktorB, tråkigt men en sån kostnad! Hade du haft bilen sedan ny? Var det ÅF som sålde den till dig som du hade kontakt med i samband med reparationen? | |
| Tack, 58123 och Asken, för era svar! | |
|
M.J. Du nämnde Tyskland finns en firma i Bielefeld som är omnämnt bra har själv haft kontakt och några jag känner har handlat där, dom ordnar även billigt hotell samt lånebil om man kommer dit. Länk |
|
| gto80; Tack för denna information! | |
|
Hej, Jag tror att jag har fått samma problem med min 428xi. Den rycker när jag gasar hårt. Motorn går bra men bilen rycker. Den har inga felkoder heller. Däckem är stjärnmärkta från Michelin, 225/40 zr 19 fram och 255/35 zr 19 bak. Bytt alltid alla 4 samtidigt. Normalt slitage. Jag har lämnat in den till Förenade Bil i Malmö som är BMW återförsäljare. Det låter som om jag får hoppas på lite goodwill från BMW. Bilen har gått 13200 mil och var alltid servad hos BMW. Mvh Isak |
|
| De vill byta fördelningslådan. 56 tusen kr. Bilen har gått 13280 mil så försäkringen täcker inte det. Får pröjsa själv. Fy fan vad surt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.