|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Med tanke på vad jag håller på med så är mitt tips på att byta allt när du ändå har byxorna nere hehe. Det är lite halvt bökigt med glödstift då kan man lika gärna byta relät också. Det blir smidigare så tro mig. Imorgon ska jag på ett igen och det hade jag velat hoppa över. | |
|
Insuget inte svårt att ta bort. Dawwe: Köp allt. Är stiften åt h-vete jobbiga att få väck när du väl står där så byt bara boxen, återmontera, och håll tummarna. |
|
| Imorgon blir det till glödningsrelät så får vi se när det fryser till hir han startar då. Blir det samma symptom då blir det att ge sig på batteriet men har svårt att tro mätte för någon dag sedan och då väntade jag inte till han gick i sleep mode utan direkt och fick it 12,48 v så den är det nog inte vad jag tror | |
| Nu så har jag bytt till nya relät idag men det gick ingen vidare i obd infon, visade permanent fel på 3 av 4 glödstift och dem är splitternya. Bytte tillbaka till gamla original relät och då kunde datan radera felen men dem återkom bär bilen startades på nytt. Nu till en tanke som kompisen föreslog jag kanske borde be bmw registrera in den nya och kan det vara så om jag kört för länge med felkoderna att det sitter inbränt i systemet jag tror också på det eller vad säger ni som har samma symptom eller kanske känner till det. | |
|
Du menar att du inte kunde radera felkoderna pga det nya glödrelät? Vilket relä du använder kan ej påverka om du kan radera felkoder eller ej. Ett nytt Beru glödrelä är dessutom tillförlitligt och sannolikheten att du fått ett som är dåligt är väldigt låg. Vad använder du för felkodsläsare? Det kan vara här det spökar. BMW kommer kunna radera dem på ”rätt” sätt och med rätt verktyg men då föreslår jag att köpa en vettig felkodsläare själv istället. Ett nytt glödrelä behöver inte kodas in i bilen vad jag vet. |
|
| Programmet heter Delphi och det ska vara den senaste versionen. Men jag är inte så hajj på bil diagnostik så jag lät min polare felsöka och försöka ta bort den men det gick inte. Hur ska jag gå till väga ska jag lägga in nya och sen be bmw radera det och gifta den ihop med nya boxen eller ska jag låta gamla stå kvar och bara ta bort koderna? | |
| Dem felkoder jag får upp tror jag det var 4a74 4a79 för jag får på 3 glödstift felkoder som jag inte kan ta bort. Vad kan det vara? Glömde skriva när jag satte in nya så fick jag ingen kontakt med den via datan nämnde kompisen så han tror att den ska registreras med den. Vi kopplade den batteriet också för att prova men det hände inget. Nu vet jag inte vad jag ska göra längre | |
| Finns det något som är säkert av alla appar till mobilen att ladda ner eller köpa som verkligen tar bort sådana felkoder som Delphi inte klarar av? Hur fungerar Carly appen är det något som funkar? | |
| Nu så är relät också bytt så nu återstår det att vänta in lite minus grader för att prova starta bilen så får vi hoppas att det har löst problemet. Den glödningsrelät skulle visst registreras ihop med bilens övriga boxar enligt snubben som gjorde jobbet. Bmw ville bara råna mig på pengar det skulle kostat mig 3200kr för att läsa av den och bara radera felkoderna men för att registrera den skulle dem ha 4500kr så jag tyckte att dwt är för mycket. Bättre så här med bra folk omkring sig som har exakt samma mjukvaror som Holmgrens och bmw. Så det gick att lösa det med kompisar. Betalar hellre en polare än bmw för samma arbete plus så gick vi igenom bilen helt och hållet och passade på att åka ut en runda för att rensa partikelfiltret som datan var kopplad under körningen och fick ett perfekt värde därefter. Får hoppas på det bästa nu. Hör av mig med info hir det blir framöver | |
| ta in den på en bmw verkstad | |
|
DavidE61: :D |
|
| Nu så är allt i sin ordning med bilen. Nya stift nytt relä och den startar kanon i minus 8. Gick att ta bort felkoder med Delphi men man behövde bättre obd kabel mellan bilen och datan. Allt är nollställt och allt i sinordning. Allt är gjort privat och i ordning. Är helnöjd med både jobbet och bilen. Det finns folk som är bättre än dem på bmw. Bmw är till att råna dig på pengar men dem gör det inte bättre än andra som hållt igång med bmw 25 år.... | |
| Synd att du inte började med relät. Å andra sidan så har du nya glödstift nu så de borde klara sig de närmsta 20000 milen iaf :D: | |
| Dem var inte dyra, från Tyskland köptes dem. Tänkte jag byter allt så har jag fått det gjort iaf. | |
| Bra att det löste sig ska själv göra samma sak nu i dagarna, Har beställt all men är inne på bara byta relät, men är också sugen på nya stift men vet ej om jag orkar plocka bort insuget | |
|
Det behöver du inte det går byta genom att bara lossa lite på dem kablar som ligger över sen går det att byta. Bytet på stiften tog ca 30 minuter. Se bara till att ha lite tryckluft och blås ordentligt runt stiften få den damm och skit så inget trillar ner sen tar du en långhylsa så löser du det säkert. Relät byter du på 10 minuter. Lossa den inte där den är anpassad med dem två hålen utan lossa hela plåten från motorn, dem sitter på sidan och där använder du en lite hylsa 10mm så löser du det också. Lossa insugsröret med en mejsel den har dem klick så allt löser du under en timme. Lycka till |
|
| Tack för tipset, har gjort det förr på e60,F10 525d på den sista nämnda var det enkelt men stiften verkar sitta lite annarlunda på N57s motorn | |
| Lugnt försökte tipsa men har du gjort det då löser du det hehe. Lycka till ändå. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.