|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Det rör sig om en 520d lci -08 som jag vill byta glödstift på och jag provade idag lite lätt att ge mig på den första framifrån men den verkar sitta som bara fan. Motorn var ljummen och nu vet jag inte hur man ska försöka lossa på dem för att inte riskera att knäcka dem. Hur ska jag göra på säkraste sättet för att undvika stiftknäck så jag slipper ta den toppen för att borra mig igenom den när olyckan kan vara ett faktum? Snälla hjälp mig ni som har bytt som redan vet hur man ska göra det på säkraste sättet. | |
|
Utöver riktigt varmkörd motor kan det vara en bra taktik att spänna stiftet lite innan du börjar skruva motsols. Detta gäller hela vägen, om stiftet börjar kärva efter en stund, dra tillbaka det i botten igen och börja om. Passa på att smörja gängorna lite vid det läget också. |
|
| När är risken störst att knäcka den då? Vet någon det? | |
| Exakt när det är störst risk att knäcka ett stift vågar jag inte säga nått om, men risken kan också minimeras av att använda en hylsa som passar väldigt bra. En glappig sådan gör att man lägger all kraft på liten yta, vilken man vill undvika för att inte knäcka stiftet. | |
|
När det gäller "känsliga" skruvar/muttrar etc. där man vill undvika risken för att verktygen glider/slinter etc., brukar jag använda mig av friktionshöjande medel som Screw Grab. Det ökar friktionen med många hundra procent och är ett medel som besparat mig mängder av svordomar som brukar bli följden när jag drar sönder ett skruvförband av något slag... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vågar man ge sig på det själv eller ska man vända sig till verkstad och isåfall om dem knäcker den kostar det inte mig något extra pga deras företagsförsäkring då dem får bekosta det själva genom att plocka dän toppen och borra sig igenom för att frigöra hålet igen | |
| Jag har två st obd den ena lite större den andra är blå genomskinlig står något ELM på dem. Till min fråga, finns det någon app till iPhone där jag kan förlita mig på genom att ladda ner den och försöka läsa av motorn? Hur är Carly som jag har googlat fram? Finns det någon bra gratis version där man kan förlita sig på att läsa av bilens felkoder? | |
|
Ni med känsligt sinne, blunda och håll för öronen nu. Jag hade ett antal gamla bultar som rostat fast och jag behövde ta bort. Om man körde hylsa och momnetnyckel och drog försiktigt så gick de av en efter en när man tog i. Hjälpte inta att dra åt båda håll heller. Materialet intill gjorde att man inte kunder värma så mycket. Rostlösning provade jag med också. Provade till slut med en mutterknack på lågt tryck. Döm om min förvåning när jag fick ur resten av bultarna utan att de gick av, Slagen/knacken/impulserna fick med tiden gängorna att släppa på ett helt annat sätt än när man drar för hand. Om man vågar något sådant på ett glödstift är ju dock en annan fundering.... |
|
|
Förutom värme finns motsatsen - kyla! CRC har en produkt som heter "Rost-flash" som är en kombinerad penetrerande tunn olja med stark kyleffekt. Kan hjälpa att "spräcka" rost och annan oxid. Mutterknack låter inte helt orimligt - de jobbar ju med korta "slagpulser" i stället för "segdragande". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
35NM skall du ställa momentnyckeln på när du skall dra loss dom, lossar dom inte då så värm/smörj mera. Upprepa tills du får loss stiften med max 35NM . inte värt att dra av ett stift, lämna isåfall iväg jobbet istället. Dra sen åt de nya stiften med 15nm |
|
| Nu så är stiften bytta, återstår att vänta in kylan och provstarten den igen. Blir problemet kvar då blir det byta flödningsrelät och därefter hoppas på bättre resultat. Måste påpeka att första starten då nya stoften sattes i så startade den förvånansvärt bra och kanske bättre än länge tillbaka. Hoppas att detta gör susen. | |
| Nu efter en kall natt och morgon så startade jag bilen med nya stift och trots nya stift så startade han trögt samma beteende som med gamla stoft. Då är det frågan om jag ska byta glödningsrelät eller om det kan vara något annat | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Glödningreläet är vanligare fel än glödstiften ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Har samma symptom som du bmwirfan beställa nya stift och relä men tror mer på relä som spökar. | |
| Ja jag tror också det är relät som spökar. Men sen så fick jag höra idag att dem felkoder som fanns på glödstiften fortfarande är kvar då jag haft den uppkopplad idag för felsökning, sen fick jag höra att bilen kommer bete sig normalt efter man tagit bort felkoder för relät ska fungera men den har inte blivit rensad på felkoder så därav samma symptom. Ska in på felsökning imorgon eller på lördag så får väl se om det räcker men jag har beställt ny relä ifall att den behövs får hem den på fredag | |
| Jag tar bort felkoden med det kommer tillbaka efter varje kallstart | |
| Irfan: Jag skrev ju i din andra tråd att det var relät du skulle misstänka. Saker som är "kända" för att gå sönder är nästan alltid lönsamma att "chansbyta" istället för att lägga (onödiga?) pengar på felsökning på verkstad, så resonerar jag iaf o det har fungerat bra hittills. | |
| Ska hämta ut min beru glödningsrelä snart på mekonomen så den ska bytas i helgen. Är det någon som kan förklara hur man kommer åt den enklast och om det är något man bör ge sig in själv? Var sitter den och hur lång tid tar det att byta den? Någon länk eller tips??? | |
|
Det är lätt att byta men trångt, så med lite tålamod är det hur enkelt som helst. Av med insuget sen sitter det mot motorblocket under insuget med 2st 10mm muttrar och 2st kontakter i själva boxen. Inget svårt alls, bara lite "drygt". EDIT: ursäkta, åvan gäller M57d30. |
|
| Är det något svårt att plocka ner insuget då? Har inte haft den nere på denna motorn | |
| Vad tycker ni man ska göra? Har samma problem tänkte byta rubbet men orolig att kanske någon stift sitter fast då jag råkade ut för det med min gamla f10 ska man bara börja led relät eller köra på allt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.