AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.644

Spännande med BMW

Sida 1 av 2
er
40
errbe
318d xdrive -16
318d F31 -16
Lastade bilen full med klappar på julafton för en resa på ca 30 mil till barn och barnbarn ca -17, motor och kupevärmare varit igång drygt 2 timmar

Vad händer när jag trycker på startknappen jo ingenting förutom ett felmeddelande att ABS-systemet är ur funktion?? Paniken stiger men efter upprepade startförsök så startar plötsligt motorn.

Motorlampan lyser gult tänker den slocknar väl, bränsleförbrukningen ligger på 12l/10 mil mot normala 6l/10 mil, stannar på en parkering efter någon mil vågar inte fortsätta stannar motorn och gör en start efter någon minut då är motorlampan släckt och bränsleförbrukningen går så småningom ner till normal nivå

F-n gammelvolvon svek mig aldrig trots nära 50000mil, inbillade mig att jag köpte kvalitet men men...……. Bmw:n har inte nått 5000 än

Nästan varje gång jag ska iväg är det felmeddelande, fel lufttryck, ingen spolarvätska

Nåväl vi kom fram till slut med julklapparna och till julmaten

il
29
illefe
320d m-sport -17
X5 3,0da x drive -14
Otur... tyvärr

Kör ca 5000 mil om året.

Är inne på min 4 bmw och har aldrig haft något förutom slitagedelar.
Många bmw i familjen med, den enda jag kommer ihåg strula något var en 3 serie som vi hade i familjen år 1995..

Volvo dock... köpte en ny xc60 D5 2011 och har aldrig haft mer problem med en bil, Volvo bytte bland annat växellåda två gånger på den bilen. Ha ha hur kan man få fel på växellådan två gånger.

Men det är bara att konstatera otur. Samma med Audi, tänkte var smart och prova Audi en gång i tiden. Köpte A4 och sålde den ett år efter för jag orkade inte med alla problem.

Högre makt vill nog att jag håller mig till BMW :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låg batterispänning?

Hur mår batteriet och hur kallt var det ute när detta hände?

Låg batterispänning kan ge mysko elfel på moderna bilar i allmänhet och BMW i synnerhet...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
er
40
errbe
318d xdrive -16
ca -17-20 i några dagar och bilen hade inte varit igång på ett par tre dagar men drygt 2 timmar med motorvärmare borde väl räcka iofs är det antagligen slangvärmare (har ännu bara lokaliserat cirkulationspumpen) och inte blockvärmare så det betyder säkert en hel del ock troligen för kort värmartid efter många kalla dygn och möjligt att jag släppte startknappen lite för tidigt när inget hände

Det är något märkligt fenomen med oldtimers som köper nyare bilar, det strular alltid oavsett märke/modell.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
En reflektion bara..

"Nästan varje gång jag ska iväg är det felmeddelande, fel lufttryck, ingen spolarvätska"

Dessa felmeddelanden kan du väl ändå inte lasta bilen för? ;)
Jo klart det är bilens fel...Det kan ju vara hål i spolarvätskebehållaren o dessutom kan däck/fälgar vara något otäta :D. Nej men det blir väl så här när man är van vid äldre modeller som på sin höjd varnade för trasiga lampor o liknande. Modernare människor vet väl knappt var spaken för att öppna huven sitter :D? Oroväckande många vet inte heller om att om en röd lampa tänds i instrumentpanelen under färd så bör man stanna snarast möjligt, och stänga av motorn... En arbetskamrat (hm...en tjej) körde firmabilen när den röda lampan tändes. Hon ringde mig omgående o sade att en röd lampa lyser, den ser ut som en kanna...Men har du stannat o stängt av motorn? Nej, behöver man verkligen det? :D
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Som Johan nämner kan batteriet vara problemet. Har själv varit med om det :-)

Om du har slangvärmare kan den vara boven. Ska själv sätta in värmare i min bil och BMW-verkstaden avrådde bestämt från slangvärmare. De får ofta in bilar med slangvärmare som får konstiga felkoder. En teori är att systemet får frispel när det är markant högre temperatur på kylvattnet jmfrt med motoroljan vid motorstart.
Formuleringen "möjligt att jag släppte startknappen lite för tidigt" gör mig lite undrande - man trycker bara till på knappen en gång och släpper ut direkt, bilen sköter startproceduren.
er
40
errbe
318d xdrive -16
325ti På min bil funkar det så om motorn är kall så tar det längre tid innan startmotorn börjar verka, mao får hålla in startknappen tills startmotorn börja dra, gäller inte det BMW:s alla dieslar?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ska räcka med ett "resolut" tryck på kanske en sekund på knappen, sedan sköter bilen resten oavsett hur kall bilen är eller hur kallt det är ute. Behöver den glöda motorn innan start, sköter den det automatiskt och då får man en liten fördröjning innan startmotorn engageras.

Dvs. man ska inte behöva hålla inne knappen längre för att det är kallt ute.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
er
40
errbe
318d xdrive -16
Simon76. De1-2 gånger som det varnats för lufttryck alldeles för lågt så har det varit ljug, har alltid i mina bilar haft något hekto mer i däcken än vad som föreskrivs, så ock med denna bil. Har naturligtvis kollat däckstrycket efter de felmeddelande jag fått och följt instruktionerna för detta

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ok, låter ju egendomligt. Bilen har ingen egen uppfattning om vad som är rätt däcktryck. Du kan köra på vilket tryck du själv väljer, det enda bilen reagerar på är om trycket skiljer sig från det du själv har ställt in. Varje gång du byter hjul, eller pumpar något av däcken, så måste du nolla däcktrycksövervakningen.
Men det antar jag att du har gjort eftersom du följt instruktionerna, och då är det som sagt egendomligt att den varnar.
Kanske någon annan här vet mer om detta beteende?
er
40
errbe
318d xdrive -16
Johan B OK, får erkänna har hållit inne startknappen tills jag hört startmotorn aktiveras, men nu vet jag:)

er
40
errbe
318d xdrive -16
Simon76 Det (o)lustiga är att efter felmeddelande om däckstryck så när jag stängt av motorn och därefter startat så har felmeddelandet inte visats

Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Har du eller har du inte nollat däcktrycksövervakningen när du har bytt hjul(till exempel från sommar till vinterhjul) eller pumpat något däck?

Har du inte gjort det så är det garanterat det som är problemet, har du varit korrekt och nollat varje gång så är det något som är fel. Sen att meddelandet försvinner skulle dels kunna bero på att det tar en stund innan bilen känner av trycket efter att du startat bilen, och dels på att det finns en viss marginal och du kanske ligger i skarven så att säga.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova att åka förbi Clas Olsson, Mekonomen eller valfri shop och köp en CTEK-laddare. Koppla på den vid pluspolen under huven och låt ladda över natten.
Mvh
Asken
er
40
errbe
318d xdrive -16
Asken Har en Ctek sedan mååånga år tillbaka, och ja den har varit inkopplad ett par ggr. Vet att vintertid med minusgrader och kortare körningar frestar på batterikapaciteten oavsett bilmärke

er
40
errbe
318d xdrive -16
När jag läser mig själv kan jag förstå att någon anser mig vara väl mycket negativ mot BMW. Jag kan gissa att det troligen beror på att med mina nästan 60 års volvoägande och under den tiden aldrig behövt uppsöka någon verkstad utan klarat service och alla reparationer själv, under volvo-tiden kände att jag hade full koll, den känslan har jag av naturliga orsaker som tex. avsaknad av rutin på BMW inte idag

Helt ärligt gillar jag min "nya" BMW, känns rejäl och trygg och skoj att köra, kanske lite få hk men det visste jag innan köp. Framför allt halva bränslekostnaden jämfört med sista (senaste):)Volvon är inte att förakta

En lite kul grej med detta om bilar, min hustru skulle köpa en ny liten bil när hon gick i pension, det skulle nödvändigtvis vara en Peugeot 206+, jag försökte på alla sätt övertyga henne att välja något annat men icke, idag ca 8 år senare så har Peugeoten förutom årlig service belastat bilkontot med någon strålkastarlampa

Hur fel man kan ha:)

Att jag sitter och "pickar" detta på årets sista dag är väl ett säkert ålderstecken :)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
errbe: Bra, BMW bygger elbilar nämligen..:)
Då skulle jag tippa på det som skrivs i tråden, din värmare och motorns sensorer..
Mvh
Asken
er
40
errbe
318d xdrive -16
Asken. Kan vara så, gjorde ett litet "test" idag, bilen stått ute ca 15 timmar ca -10 utan värmare, motorn startade utan minsta problem och inga notiser

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.