|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Clownskon är högre värderad än sitt syskon utan tak. Men vad är det egentligen som bidrar till det högre värde? Någon som har koll? | |
| Ett extremt udda utseende och låg tillverknings mängd finns inte så många kvar. | |
| Drygt 6000 tillverkade coupeer totalt, mot över 15000 roadsters. Även övriga versioner med coupekaross är tillverkade i mycket färre exemplar än motsvarande roadsters, vilket gör att Z3 coupeer överlag är mer sällsynta. | |
|
Det tillverkades lite över 6 000 M roadsters och lite över 4 000 M coupe (exklusive S52 som bara har 240 HK) Är det verkligen den produktions differensen som gör prisskillnaden? Eller räknar marknaden S52 som en riktig M? Jag tror nog det är det udda utseendet och därför en större efterfrågan på Coupen som drar upp priset så mycket... |
|
| Jag delar Dorfus åsikt. Det är inte produktionstalen som gör skillnaden. Coupen är en mycket udda fågel utseendemässigt, dessutom ser den klart bättre ut än Roadstern (iaf enligt mig). S52 är ingen riktig M mer än i USA, den är i praktiken en något "upphottad" 2.8i saknar mycket saker som flytande bromsskivor, 6 separata gasspjäll osv osv. | |
|
En teori, vill man tävlingsköra, måste bilen ha riktigt tak. Cabbe duger ej av säkerhetsskäl. |
|
|
Fast skall man "tävlingsköra" är M3 E46 ett bättre val då den har vridstyvare kaross, dessutom billigare. Man brukar väl (?) välja "mindre bra objekt" om man skall bygga en tävlingsbil eftersom det mesta byggs om? Z3 är en blandning mellan E36 och E30. Svaret ligger främst i det "häftiga", udda utseendet. En två dörrars & två sittsig kombi är inte vardagsmat :). |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag köpte min Z3 Coupe 2.8 för att bygga banbil, enbart p.g.a. utseendet. Hade blivit billigare/lättare att köpa en annan bil som E36 eller E46. För att knyta an till ämnet så är det nog mest utseendet som gör att kupéerna är dyrare, även om den lägre produktionsvolymen bidrar lite. Samma sak gäller för Z4 M Coupe/Roadster, men då är Z4 M Coupe färre till antalet än Z3 M Coupe. |
|
Jag skulle gärna ha en z4 m coupe, tycker den är mycket snyggare än z3 coupe, men invändigt är den väldigt tråkig. Förutom interiören borde z4 coupe attrahera fler än z3 coupe, och med hänsyn till produktionsantalet borde priset vara högre på z4 m coupe än z3 m coupe, men det är det inte... Tycker det hela verkar ganska ologiskt, men så är det också kanske när det handlar om bilar och känslor ;) ? |
|
|
Jag tycker Z3C är klart snyggare än Z4C, Z3C är ju en "äkta 2-dörrars kombi" och inte en "Hatchback" som Z4. Nackdelen med Z3C är att den är "bara" 5-växlad, har för mig att den 6-petade lådan fick inte plats, eller man gjorde inte de modifieringar som hade varit nödvändiga? Tekniskt är ju Z4 rätt mycket bättre gissar jag, brukar ju vara så när det är en nyare generation. Vad man inte skall glömma är att även Z3 fick S54 motorn i slutet av produktionen, fast S50 är ju en fin-fin maskin den med :) Jag tror att Z3C kommer ha en mer positiv värdeutveckling än motsvarande Z4C. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Kan inte hålla med om att interiören i Z4 M är tråkigare än i motsvarande Z3 M, men du kanske svag för de extra mätarna med kromringar runt? Nu har jag ju inte en Z3 M men standardinredningen i en Z3 känns dassig och plastig i jämförelse med Z4 M. Z3 M Coupe var nere och vände runt 150K +/- innan de vände i pris, Z4 M Coupe var nere runt 220K +/- innan de vände (i Sverige). Efter detta har båda ökat i pris men Z3 M Coupe har så klart ökat mer procentuellt, men det är en äldre modell så det är inte konstigt. Men sett till faktiskt slutpris tror jag de ligger ganska nära varandra idag, men däremot finns det fler drömmare/företag som säljer Z3 M Coupe än Z4 M Coupe är därmed framstår den förstnämnda mer värdefull. |
|
Fast om man kollar snabbt på mobile.de så kostar den billigaste Z4M C ca 20000€, den billigaste Z3M C ca 30000€, så nej jag skulle inte vilja påstå att bilarna lirar i samma prisklass, inte än iaf. Bland de allra dyraste (lägst miltal bäst skick osv) är skillnaden ännu tydligare, Z3M C lirar i en helt annan prisklass. Länk |
|
|
Intresset och värdeökningen för Z3M beror förmodligen delvis på det som beskrivs i en artikel i tyska Stern där den kallas för "Spassmachine", nöjesmaskinen. När man tröttnat på moderna digitaliserade bilar där t.o.m. väghållning skapas med hjälp av datorer och ratten påverkar elektriskt kontrollerad styrning skaffar man sig en Z3M. Det är en bil, med rent mekaniskt god väghållning, en urstark motor utan turbo där det är "ren eld i alla sex rören" , där instrumenteringen saknar all digital information, en Spassmachine. Jag skulle gärna vilja ha en, om de inte varit så dyra...… Se artikel på tyska: Länk |
|
|
Nej Dawwe, det skiljer bara 3000€ mellan de billigaste Z4MC/Z3MC på mobile. Den för 20’ är en Z4 3,0 ombyggd till E89 GT3 med S54 motor (satan vilket jobb!) och den för 27’ är en sjuttontusenmilare med bytt motor vilket drar ner ”samlarvärdet”. Det är mer så att priserna börjar på samma nivå och följs åt upp mot 50’-60’ sen är det sju Z3:or som utan direkt synlig orsak gör ett hopp upp till astronomiska priser. Minns första gången jag såg en Z3MC live. Det var i St Anton i slutet av 90-talet, och de hade den utställd på ett podie för storögda åskådare. Den var så udda och djärv i designen, både in och utvändigt, att iaf jag blev kär direkt! Men likt Z4:an när den kom var det delade meningar om designen var lyckad eller ej. Prins Valiant, det du beskriver passar även in på en Z4M! :) God Jul alla AP:are! |
|
| Prins Valiant: Tror nog du får läsa på lite om Z4MC. | |
|
OK, kollade inte såååå noga tydligen :D. Iaf, jag tycker att Z4M C är relativt ointressant för min egen del. Skall väl inte säg att jag "gillar" Z3M (med eller utan C) för jag stör mig på det faktum att de bara är 5-växlade, och att de tillverkades i hamburgarens hemland :D. Jag tycker nog att en (sorry alla Z3 & Z4 ägare!) "äkta M" byggs i Tyskland :). Men som sagt står valet mellan Z3M C eller Z4M C så är valet enkelt för min del, Z3M C. Jag tror, nej är ganska övertygad om, att Z3M C kommer springa iväg prismässigt inom 5-6 år, rätt ordentligt. OT: Kan vara känsligt det där med var en bil byggs... En bekant har precis beställt en ny bil från en tysk premium tillverkare, o ett "krav" var att modellen i fråga tillverkas i Tyskland, annars var det inte intressant :D. Nån som vet hur, och varför, Z4M kom med i diskussionen :D? |
|
|
Phoenix M3, nu har jag läst på, Länk De skriver i sammandrag att Z4MC är en fantastisk bil, och en fördel är att den ej har "skyrocketed in value". Z4MC är ett intressant alternativ, eftersom den är mycket billigare än den "äldre M coupe", vilket tråden handlar om. |
|
|
När jag köpte min z3 M så tittade jag också som hastigast på z4 M Roadster, det är helt klart en bättre bil på alla punkter och prisnivån var ungefär samma. Men det fanns ingenting hos den som tilltalade mig, det är en mer slätstruken och mainstream bil än sin föregångare enligt min uppfattning. Z3M coupe funderade jag ens inte på, jag vet inte när jag skulle köra med en sån bil. Det är ingen vardagsbil och inte så kul att köra ut när solen står som högst (jämfört med Roadstern) och som tidigare nämnts så finns det bättre alternativ för bankörning. Trots detta så är Coupen högre värderad än Roadstern... Ni som har en Coupe, när kör ni egentligen med den? |
|
|
Om man ska ha en M så antar jag att man gillar aktiv körning. Då anser jag en Coupe som ett bättre val. Styvare kaross och inget störande vinddrag. Skulle jag velat haft en cab hade jag köpt en automat med vanlig motor och glidit runt med. |
|
|
Har aldrig förstått det där med att man endast glider i en bil med öppet tak. Jag har inget tak på motorcykeln och den uppskattar aktiv körning. Snarare får man mer ljud, fartkänsla och upplevelse i en cab på vanlig väg. Förutsatt manuell låda och mycket motor. Kör man på bana så är det något annat, men på vanlig väg ser jag inte coupens överlägsenhet för körupplevelsen. I Z4’s fall är däremot coupen galet snygg så då hade jag nog offrat cabbens alla fördelar för att få coupens utseende. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Dorfus: Tror du missuppfattade det där med bankörning, jag skrev att det fanns andra billigare/lättare modeller att bygga på inte snabbare. Billigare p.g.a. utbudet och lättare för att det finns mer färdiga/anpassade delar tillgängliga. Kör ifrån betydligt dyrare bilar med min Z3:a p.g.a. att den är liten och lätt, det enda den saknar är lite mer hk på rakorna. I övrigt kör jag med min Z4 M Coupe precis på samma sätt som du gör med din Z3 M Roadster. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.