|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, jag har en 530xd automat från 07 som drar onormalt mycket med släpvagn. Bilen har gått omkring 28100 välservade mil. Vid normal körning utan släpvagn till och från jobbet ligger den på cirka 0.8, och det är mestadels landsväg 80-100km/h vilket inte kanske är onormalt mycket. Däremot hängde jag på en hästtransport bakom bilen, med en vikt på cirka 1600 kg totalt, och hastighet omkring 80-90 km/h. Tankade efter 25 mil och fick i drygt 40 liter, så alltså en förbrukning på 1.6 liter milen. Vädret var omkring -20 och vägen är hyfsat platt, Nokian hakka8 med dimension 255/40-19. Körde med spaken i läge D, alltså inte låst på 5an eller 6an. vad kan tänkas vara boven i dramat, för så mycket ska den väl knappast behöva? Några fel på bilen finns inte vad jag vet, utom en felkod på partikelfiltret 4667 och 480a | |
|
Dubbla förbrukningen när du hängt på ett hästsläp med dess vindmotstånd och 75% (?) av bilens vikt låter väl inte orimligt? När jag drog båtsläp med vikt på ca 700 kg ökade förbrukningen med 40% på 550'n. |
|
|
Visst att förbrukningen ökar, men jämför man med andra bilar, så drog förbrukningen iväg något fruktansvärt. Som referens har jag en MB w204 250cdi 4matic, där ligger förbrukningen på 1.05 som mest är vi kört med samma transport och samma sträcka. Vid vanlig körning ligger den på cirka 0.6-0.7 V70N 2.4 bensin drar cirka 1.2-1.3 samma sträcka, så jag reagerade därför att den drog så väldigt mycket mer än bensinaren till och med. Det var varken blåsigt eller mycket trafik, så jag tycker att den borde prestera mycket bättre. |
|
|
-20 grader C lär nog spela in en hel del! Hur lång tid tar det innan motorn är riktigt driftvarm vid de temperaturerna? F31:an och S204:an tar säkert tre - fyra mil innan de är ordentligt varma (mer än 80 grader C) vid typ - 5 grader C vid lugn körning och kallstart... Men 90 km/h med ett stort vindfång och tungt släp ger onekligen ganska mycket merförbrukning - är det mycket upp/ner och en del hastighetsförändringar, märks det nog snabbt i förbrukningen. Sedan tillkommer frågan om tanken var helt full när du startade!? Säg att det var tre liter upp till fullt vid start och du "fyllde ända upp i röret" vid tankningen efter körningen (säg en liter extra), så ger det en hel del i snittförbrukningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
....glömde en sak: Hur var väglaget? 255:or i väta/slask ger också en hel del i ökad förbrukning. Jag vet inte heller om ökat tryck på bakaxeln gör att förbrukningen sticker iväg med så breda däck - hade däcken korrekt lufttryck för "maxlast"? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
När jag hade min 530xd och bara körde kortkörningar så drog den _utan_ släp 1.1-1.2 liter milen så med ett gigantiskt hästsläp och dåliga förutsättningar så förvånar det mig inte att förbrukningen drar iväg lite till. ------- //Lövet |
|
|
Hej, tack för svar! Bilen tankades helt full kvällen innan avfärd, kördes 3 km och stod i varmgarage under natten, ca 14+, så hela bilen är ju inte iskall vid avfärd heller. Att det är ett stort vindfång är självklart, men det är lika stort för min bil som för de andra 2 bilarna vi kört med utan att det gått åt så mycket bränsle. Att mercan går billigare är inget konstigt, men att bmw'n går så mycket dyrare än en gammal volvo kändes konstigt. Det KAN ju vara så att det var något särskilt ogynnsamt förhållande som orsakade den stora förbrukningen, men det är inget jag reagerade över. Bilen ska gå samma sträcka igen på onsdag, så jag får se då om det var något tillfälligt som gjorde det. |
|
| Har du kollat bromsarna på släpet så de inte har börjat kärva och ligger an/på? | |
| Som Muc är inne på så skulle jag kolla släpet. Om bilen drar rimligt i vanliga fall, men orimligt mycket mer med släpet på så är ju släpet en trolig felkälla. | |
|
Väglaget var vanlig hård isbark, ingen väta eller snömodd, lufttrycket cirka 2.7 bar, har inte i huvet vad som är max tryck, men det är lite under max iaf. Släpet kan helt klart vara felkällan, den rullade dock lätt vid på och avkoppling, men under färd är det svårt att säga, ska kolla upp om något verkar kärva, tack för svar! |
|
| Känn på släpets fälgar/nav om de är varma efter körning. | |
| Hur mår din termostat? Vet du ens att den verkligen gick med rätt arbets temp? -20 är super elak temp för en disel speciellt 90km h | |
| Varför skulle -20C och just 90km/h vara så elakt för en dieselbil? | |
|
Syftade på -20 är ju rätt kall temp och dieslar tar ju längre tid att komma upp i temp dessutom till skillnad från bensinbilar kräver ju dieselbilar mer bränsle för att hålla temperaturen och av erfarenhet vet jag också att dom inte lyckas hålla värmen lika bra som bensinare är långt ifrån diesel expert men det är iaf min erfarenhet som sagt. Är det inte därför många dieselbilar har dieselvärmare Vi har ca 35 bilar på mitt jobb flesta skoda och Vw när vintern kommer brukar förarna klaga att bilarna inte håller värme. Ursäkta det blev lite utanför ämnet kanske. |
|
| Och menade inte just 90km h ja motorvägsfart | |
|
Det var lite det jag var inne på men uttalade det inte klart nog kanske: Hur lång tid tog det innan motorn var helt driftsvarm i -20 grader C? Dvs. hur många mil kördes med "kall motor"? -20 grader C kyler på bra och en diesel har väldigt lite restvärme i dr Innan en dieselmotor är riktigt varm drar den oftast mycket mer soppa! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Med 1600kg på kroken får motorn jobba hårdare så den kommer snabbare upp i tempen än utan något släp. Att flera dieselbilar har dieselvärmare hänger nog ihop med att dieselbilar, bränslevärmare och fyrhjulsdrift har alla varit populära val de senaste 10 åren. Men även bensinbilarna har varit populära att utrusta med bränslevärmare och fyrhjulsdrift. | |
|
Tja, blir inte en BMW-motor varm när den drar ett släp på 1600kg i 25 mil och drar en halv liter mer/mil än motsvarande Merca-motor så är det något väldigt konstigt. Nej, jag tycker fortfarande att suspekt #1 är släpet. Kan nämna att vi på färddatorn hade 0.79 på en 330d med släp och en E36 uppe på släpet. I och för sig vid sommartemp men det bör inte påverka mer än marginellt den första milen. |
|
| Ja säkert men om termostaten inte funkar väl drar den mer soppa med därför undra jag om han termostat funkar som den ska. | |
| Fast den drar normalt med soppa när inte släpet är påkopplat, hur kan det påverkas av termostaten? | |
|
Yttertemperaturen kan ju inverka rätt rejält vid -20 grader C... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.