AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.074

Diesel pump 530d E39

Sida 1 av 2
205
Börno
530da-03
Hej.

Har försökt och leta lite överallt om pump/arna i tanken men hittar inget.

Min blev svår startad och stanna på tomgång men så länge man åkte så gick de bra. Iaf till en början nu står ja still.

Men de ja undrar om är pumpen bakom förar stoln ska man höra den surra om den funkar? Den högra har ja plockat ur tidigare å ren gjort å då starta biln igen men nu är hoo helt död.

Den vänstra hur får man ur den? Å är den vänstra död startar inte biln då? Ja har ca 20l i tanken.

Tacksam för alla svar.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den vänstra är en "hävertpump" som inte är driven av någon motor = ingen ström och inget ljud.

Prova att slå i tio liter soppa i tanken och se om det blir normalt då - är så fallet är det mycket sannolikt att det är sugstrålepumpen i vänstra tankhalvan som är kass. Det är iofs ganska vanligt fel...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
205
Börno
530da-03
Tack för svar =)

Då kan ja utesluta den vänstra å fokusera på den högra.

Ja har ju haft ur den tidigare å gjort rent den å då starta hoo å ja kom 20mil innan hoo la av igen.

Tittar ja i slangen efter diesel filtre så rinner dieseln tebax efter 30-40sek efter man stängt av na. Då hoo gick. Just nu får ja inte fram nå diesel alls. Högra pumpen surrar men händer inget.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nä men om du har typ 15-20 liter i tanken och den inte får soppa och pumpen går, är det nästan garanterat sugstrålepumpen i vänstra tankhalvan som är dålig - då står all soppa kvar i den halvan av tanken utan att pumpas över till högra där bränslepumpen sitter.

Första steget i felsökningen är att tanka i tio liter soppa så du får i soppa i högerhalvan - fungerar det då är det sugstrålepumpen i vänstra halvan som är kass.

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Aha de sitter nånting mer i vänstra halvan. Hängde inte riktigt med =/ trög fattad haha.

När biln la av i feb (när detta problem började) så hade jag 40l i tanken. För nån månad sen fick ja för mig att plocka ur pumpen på höger sida och gjorde rent den. Då starta hoo och gick fram tills här om dan samma fel igen. Därför misstänker jag pumpen på höger sida.

Men ja ska tanka i 10l te under dan för att se.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bara för att undvika ev. missförstånd: Vänster/höger anges alltid i förhållande till bilens färdriktning där vänster sida således blir "förarsidan" här i Sverige...

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Jo så ja tänkte när ja skrev om höger pump =)

De ja missa va de du skrev om vänster om hävert pump sen skrev vänster igen om sugstrålepump då tänkte ja att du skrev fel å mena höger =)

Men ja går strax å tankar en dunk så återkommer ja om hoo lever eller inte.

Tack så möe så länge =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sugstrålepumpen (korrekt benämning) är en pump som jobbar efter hävertprincipen - dvs. helt utan motor.
Det finns bara en sugstrålepump och den sitter i vänstra tankhalvan och ska pumpa över soppa i högra halvan.

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Är ju nån av dom ja har krångel med helt klart men bara att hitta felet är de jobbiga. Biln har ju gått 50k mil å när nåt är bytt i tanken har ja ingen susning om.

Har dock nästan bytt allt annat. Spridare står på tur efter hoo går igen (ja hoppas att de e de som knackar)
205
Börno
530da-03
Uppdaterar lite.

Nu har ja hällt i 15l så tankmätarn visar 30l men får inte fram nå diesel te filtre. Ska ja nu sikta in mig på att de e dieselpumpen i tanken som tackat för sig?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På bensinmodellerna brukar bränslepumpen (den elektriska) hålla typ 20-25.000 mil eller så. Skulle gissa på att dieselpumparna håller lite längre mht bättre smörjning med diesel kontra bensin.

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Ja chansar på att byta pumpen. Då min gått 50k och när/om den är bytt så vet ja ju inte. Tar ju nån dag innan ja får hem en pump så denna tråd stannar upp tes dess. Men väcker den igen när jag har bytt.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bytte pumpen på E39:an (525i) och det var lite pill att lossa den gamla pumpen från armaturen i tanken.
Har för mig att det var tre eller möjligen fyra armar som man var tvungen att lyfta samtidigt för att kunna dra ut pumpen - tillverkade verktyg av demonterade plastklädnypor som fick agera "kilar" på varje arm vid demontering. Gick relativt smidigt när jag väl luskat ut hur jag skulle bygga verktygen - det finns ett specialverktyg från Pierburg men då man bara använder det en gång, kändes den vägen onödigt dyr och krånglig...fick bli McGyver-lösning i stället! ;)

Om dieselpumpen har samma konstruktion vet jag iofs inte.

BMW säljer hela armaturen med monterad pump, men det känns onödigt (dyrt) om än enklare...

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Nej köpa nånting dyrt för nåt man byter en gång känns väldigt onödigt.
Även på dieseln är de nå plast armar som håller i pumpen. Minns inte hur ja fick ur den då ja gjorde rent den (mitt minne e bra men riktigt kort =/

Om man bara byter pumpen då lär man löda osv? Bättre å hitta övre å undre komplett bara å stoppa i
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, lödning behövdes inte - var en kontakt som lossades från pumpen.

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Vore kalas om de e en kontakt. Lödning är inte min starka sida.
Ja lyfte upp övre och undre delen när ja rengjorde men tänkte inte på hur man separera dom delarna. Tror ja bara får pumpen därav min fråga om lödning =)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det var en kontakt eller två lösa trådar med kontakter på till varje stift på pumpen kommer jag inte ihåg, men det behövdes ingen lödning i alla fall.

Det man bör tänka på är att man har en rostfri slangklämma till bränsleslangen - den som sitter fabriksmonterad är rostfri och av "kläm-modell" som man måste klippa av.
En galvad slangklämma kan nog rosta av kondensvatten med tiden.

Mvh
Johan B

205
Börno
530da-03
Massa bra svar och tips har jag fått =) måste bara försöka komma ihåg allt =)

Kläm modellen är ju en bra grej synd bara att man inte kan återanvända den.

Min bmw har gått som firma bil trots att de e en sedan så den är inte så fin lite små fläckig invändigt nån repa å nån bula finns men bortsett från de så tyckte ja att de va ett bra köp. Har dock bytt en hel massa men är fruktansvärt nöjd me na trots lite små bekymmer.
Allvarligaste som hänt är ju detta med pumpen. Knack ljudet kom helt plötsligt men hoo går gick precis lika bra. Så antingen är de en spridare eller en lyftare?

Finns en tråd upplagd me en länk te youtube om de. Låter inte riktigt rätt mot hur de e på riktigt dock.
205
Börno
530da-03
Dags å skriva nåt igen.

Fick nyss avin på att nya (bättre beg pump) diesel pumpen kommit så stressa te posten å hämta för att få byta. Kom hem öppna paketet för att se att de e en helt annan pump mot va ja har i min =/ så va gör man nu?

Nån som letar diesel pump? Så har ja en. Kan ladda upp bilder på va ja menar.
205
Börno
530da-03
Detta är hur min pump ser ut [URL=Länk

205
Börno
530da-03
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.