|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Var och provkörde nya X5:an för ett par dar sen. Provbilen var en 30d med luftfjädring. Mycket trevlig bil! Komfortstolarna var oerhört bekväma och bilen gick tyst och bekvämt. Dock hade provbilen nordiska friktionsdäck som alltid är tystare än sommar-dito. Så det lär behövas en provkörning på sommardäck också. Styrningen är mycket bättre än som jag minns den i förra X5:an. Ganska tydligt motstånd och ingen överdriven mittcentrering. Upplevde fjädringen som en aning gungig i "adaptive"-läget. Kändes betydligt mjukare i dämpningen än min X3 F25. Men annars finns det inte mycket att anmärka på, en fantastisk bil! Funderar dock på om det är bättre att välja standardfjädring istället för luft-dito för att få lite fastare fjädring och dämpning. Dessutom är jag mycket tveksam till driftsäkerheten på luftfjädringssystem. Var också förvånad över att benutrymmet i baksätet bakom min förarposition var ganska begränsat. Fick plats utan problem, men det var inte mycket utrymme mellan knäna och förarstolen. Däremot är bredden på baksätet mycket bra. Att sitta 3 vuxna där bak borde inte vara några större problem. | |
| Har inte provkört den men var och provsatt och klämde och kände lite på den. Tyvärr verkar inte hybriden komma för än tidigast Q3 nästa år annars kändes det som en trevlig bil. Upplevde dock att inredningen kanske var lite plastig. | |
|
Newbie: hur upplevde du den nya cockpit displayen? På bild upplever jag den som rätt omodern och lite 80-tal jämfört med tex Audi. |
|
|
Provkörde i lördags, även om jag aldrig varit något SUV fan så blir man imponerad och förstår de som har möjligheten. Detta var en maxad 3.0d för styvt en miljon. Återigen så får jag säga att jag tycker komfortstolarna är överskattade, jag sitter betydligt bättre i F11 sportstolar. Saknade att lårstödet inte gick att vinkla upp mer och tycker man satt mer på än i stolen. Jag är 196cm lång. |
|
|
Audis cockpit är riktigt läcker kan jag säga. Har dock inte sett nya X5-an ännu så kan inte jämföra. /Anders |
|
|
"Newbie: hur upplevde du den nya cockpit displayen? På bild upplever jag den som rätt omodern och lite 80-tal jämfört med tex Audi." Tyckte väl den var helt ok, men ärligt talat så fokuserade jag mer på hur bilen var att köra och åka i. Fick jag bestämma fick den gärna ha analoga mätare. Audis är kanske ändå ett snäpp vassare, eftersom skärmen mellan mätarna är större. |
|
|
"Återigen så får jag säga att jag tycker komfortstolarna är överskattade, jag sitter betydligt bättre i F11 sportstolar. Saknade att lårstödet inte gick att vinkla upp mer och tycker man satt mer på än i stolen. Jag är 196cm lång. " Är 186 och kan hålla med lite om lårstödet, har bättre tiltmån på sittdynan i min X3:a med sportstolar. Tycker ändå att komfortstolarna är enormt sköna och uppskattar att man kan justera övre delen av ryggstödet separat.Gillar också att stolen är ganska bred. |
|
|
Komfortstolarna i X5 F15 var fantastiskt bra tycker jag. Klart bättre än motsvarande i F11 i alla fall. De borde ju inte vara sämre i nya X5. /Anders |
|
|
Tyvärr gjorde man om komfortstolarna, tror det var 2013 och efter det är de inte alls lika ombonade som den gamla modellen. :( Nya komfortstolen ger mer utrymme i baksätet, men är mycket tunnare i stoppningen. Dock tycker jag att jag sitter bättre i G31 komfortstol än F15. Den känns lite mer "parkbänk" i F15. Vet inte om de stolarna är tillverkade i USA och G31 stolarna i EU. Det kan kanske någon annan svara på. |
|
|
Sitter gudomligt i komfortsätet på F15 och upplevde vid provkörning av G05 att även komfortstolen där är minst lika bra. 193 cm Alltigenom en jättefin kärra men jag känner inte att jag omedelbart måste byta från F15 till nya G05, båda är i mitt tycke näst intill likvärdiga. Hybriden lockar dock i framtiden. |
|
|
G05 secondary ride - skojar BMW? Både med och utan luftfjädring en bedrövlig upplevelse. Blev ombedd att agera smakråd åt någon som väljer mellan G05 och nya X7 och obegripligheten för dessa svindyra, högbyggda fordon endast tilltar. Är fullt medveten om att rollcentrum måste hållas ner långt och att det vertikala, polära momentet blir som det blir men hur kan folk trivas med sådant här? |
|
|
332: Hade lite samma tankar när jag pga stölden behövde en ny bil. Gillar 7:ans komfort o lyx, men behöver utrymme och lastförmåga så mitt val blev vare sig en 5:a eller X-bil alls utan en 6 GT. Är hur nöjd som helst. Men åter till X5. Gillar man sitta högt och kan göra (lite) avkall på komfort, så why not? Lätt att stiga in och ur bilen, om inte annat. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Ja jag anser att det finns många fördelar med ex. vis X5 och XC90 och liknande som jag haft. Jag känner inte alls igen det du skriver 332. Sen undrar jag lite vad som menas med "vertikala, polära momentet"? Jag skulle gärna ta ut en ny X5 men tycker den har blivit för dyr om den skall ha det som jag vill ha på den. /Anders |
|
|
Det blev en Mercedes "shooting brake" (dock ej för jakt!) istället för en G05 eller G06 för vederbörande vilket jag kan delvis förstå. G06 slår nästan alla smaklöshetsrekord för mig när det gäller BMW När det gäller fysikalisk kinetik är det givetvis inte samma sak att ha tex 50kg under bottenplattan samt 50kg på taket som att ha 100kg i baksätet i ett fordon. De grundläggande kunskaperna fanns ju redan under antiken då man byggde segelfartyg. Newton gav för flera hundra år sedan ytterligare detaljkunskaper kring detta, så det är knappast högteknologi för dagens bilindustri. Nu handlar det givetvis endast om att manipulera kunderna till produkter där de största vinsterna för företaget finns, konstigt vore det ju annars. Alla ska givetvis ha full frihet att ha en egen uppfattning. Tycker man att det är en givande körupplevelse att köra en Scania lastbil så måste man givetvis få tycka så. För mig personligen är högbyggda fordon som man måste klättra upp i en bedrövelse körmässigt, men ingen tvingar ju mig till sådant heller. |
|
|
"Blev ombedd att agera smakråd åt någon som väljer mellan G05 och nya X7 och obegripligheten för dessa svindyra, högbyggda fordon endast tilltar. Är fullt medveten om att rollcentrum måste hållas ner långt och att det vertikala, polära momentet blir som det blir men hur kan folk trivas med sådant här?" Har, som sagt, kört X5:an och ärligt talat så känner tycker jag inte alls att den tiltar. Den kränger inte alls speciellt mycket i kurvorna, trots att min provbil inte hade de aktiva krängningshämmarna. Sedan handlar det ju inte bara om tyngdpunktens höjd utan även om spårvidden, och nya X5:an har mycket bred spårvidd, nästan uppe i 170 cm på bakaxeln. Själv gillar jag den höga sittpositionen och rymdkänslan i BMW:s SAV-modeller. Känner mig instängd i de lågbyggda modellerna. |
|
|
"Är fullt medveten om att rollcentrum måste hållas ner långt och att det vertikala, polära momentet blir som det blir men hur kan folk trivas med sådant här?" Så långt ner behöver det väl inte hållas. Vad jag har förstått så räcker det att det hålls under 150 mm för att undvika överdriven "Jacking". Men många bilar har högre roll-center än så. T.ex. ligger Ford Focus på 160 mm. |
|
| Spännande att veta vilka modeller som du upplever som lågbyggda och som ger instängdhetskänslor? Självfallet ska du köpa ett högt fordon om du mår dåligt av att inte sitta högt. | |
|
"Spännande att veta vilka modeller som du upplever som lågbyggda och som ger instängdhetskänslor? " De flesta av BMW:s vanliga bilar. Stolen är monterad direkt på golvet, och fönsterlinjen är högt uppdragen. Gillar de stora glasytorna och luftigheten i kupén hos BMW:s X modeller. |
|
|
Att de flesta av BMW:s bilar (och alla med dessa jämförbara) skulle ha bristfälliga glasytor tror jag är en icke representativ upplevelse. Sätena är ju dessutom i regel höjbara. Klaustrofobi ska man dock ta på fullt allvar och man kan ju här endast tillägga att den inte tycks vara kombinerad med höjdskräck som tur är! Sammanfattningsvis kanske man ska "beundra" marknadsförarna som lyckas, genom SUV-konstruktionerna, driva upp vinsterna för företaget trots att man driver utvecklingen tillbaka till fordon som är avsevärt tyngre, med större luftmotstånd, högre tyngdpunkt (med dess sämre vägegenskaper), högre tillverkningskostnader, större materialåtgång osv. Att det krävs en stege för att man ska kunna tvätta bilen borde ge upphov till fysikalisk eftertanke. Framtiden kommer trots detta ofelbart leda till lättare konstruktioner med lägre luftmotstånd, lägre tyngdpunkt (jfr batteriplacering), smalare däck osv. Bilindustrin är mitt uppe i denna enorma omställningsprocess vilken man endast kan beklaga att den inte gått snabbare. |
|
| Nah - framtidsvisionerna må bygga på logik, men vad folk kommer investera sina surt förvärvade pengar på kommer fortfarande att dikteras av känslomässiga värderingar; och där står suv:arna starka. | |
| Ja, det må så vara men termodynamiken samt lagstiftarna, hur kognitivt klent utrustade de senare än må vara, kommer ändå dominera i det längre perspektivet. Men visst är det trist att marknaden i många stycken inte når upp till mellanstadienivå! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.