|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag började med att lyfta hela bilen och plockade av båda bakhjulen. Sedan skruvade jag av alla kåpor så jag kunde lossa slangarna vid kompressorn/ventilhuset för att tömma ur luften. När luften är ute så tryckte jag upp nedre fästet ur hållaren och vred sen hela dämparen moturs tror jag tills den lossnade. Drog sedan ner den och kapade luftslangen precis vid inkopplingen till dämparen och baxade ut dämparen. Satte in den nya med yttre skyddet och tryckte in slangen, här måste du se till att den kommer så pass långt in så att den låser och inte kan dras tillbaka, sedan satte jag upp dämparen i övre fästet och skruvade den lite medurs tills den hängde i övre fästet. Se även till att det finns tillräckligt utrymme för slangen så den inte blir klämd eftersom man har kortat den lite, men den är lång nog så man kan dra lite från motorn och få den bra. Efter att båda sidorna kommit på plats så tog jag tryckluft och blåste in lite i slangen som är lös vid kompressorn tills dämparen tryckts ut tillräckligt för att få in den i nedre fästet. När båda sidorna satt fast i både övre och undre fäste så var det på med hjulen koppla på slangarna vid kompressorn och så sänkte jag bilen tills båda sidorna kom ner tills skärmkanterna var långt ner och startade motorn så kompressorn fick fylla på luft och resa bilen. Maila mig om du vill ha någon bild på hur det ser ut men det mesta är som videon du länkat till tidigare.. Jag hade tyvärr inte tid att filma förloppet men tog några bilder i alla fall.. |
|
|
Men du. Vilken fantastisk beskrivning. Det där med tryckluften var smart. Min meckare tyckte inte det låter bra att köra med kompressorn för att fylla innan man klicka i dom. Känns som att tom jag kommer att reda ut detta. Tack |
|
|
Nu kunde jag inte hålla mig. Jag köpte faktiskt från Airosus också. 3117kr drog dom från kortet. Tycker det var bra. Min mekanikers firma villa ha 3500kr per styck. Dock ej samma fabrikat. |
|
|
Zeb jag har nu kört lite mer med dom nya och tycker dom är bättre än mina original var innan bytet för då var dom lite stötiga, nu känns det som att bilen är lika fast som tidigare men ändå mjukare över Malmös oändligt många fartgupp.. Så klart har väl dom gamla blivit lite hårda i gummit så det har nog mer med det att göra. Så jag anser att Airosus var ett mycket bra köp till vettigt pris.. |
|
| Jag skriver när jag bytat. | |
|
Mkt impad. Bälgarna kom idag. 2 dagars leveranstid. Så jag återkommer när dom sitter på bilen. |
|
| Mavianen. Har du nån mailadress? | |
|
Zeb. Du kan maila mig på lambros@live.se. Jag såg att på mitt förra inlägg så skrev jag lite tokigt vad gäller luftanslutningen vid dämparen. Men jag såg att den länken du skickade visade bra hur du tar loss den och kapar den för att få den nya tät.. Hör av dig på mail om du har någon fråga.. |
|
| Nu har jag mailat dig .) | |
|
Nu har jag äntligen bytt. Det var enklare än jag trodde. Med hjälp av instruktioner från Mavianen och youtube. Ett par saker som inte framkommit. Jag valde att byta när den var ihopsjunken. Då slapp jag öppna upp för kompressorn och lossa slangen Den vita plastploppen som sitter på nya bälgen är en transportsäkring. Den ska dras rakt ut. När jag skurit av slangen slipa jag mkt försiktigt med våtalip för att jämna ut kanterna. Så gick de o trycka in den. Var försiktig när ni skruvat fast den i taken. Den kommer att expandera av sig själv och riskirer att komma snett o brytas. I övrigt. Piece of cake. |
|
| När jag bytte behövde jag inte kapa slangen. Den går att få lös från kopplingen utan att kapa. Men kapa verkar ju också funka. | |
| Chip. Precis. Jag var bara rädd att den var knölig i ändan så det inte blev tätt. Men din har hållt förmodar jag. | |
|
När jag bytte mina och fråga/Läste runt skulle man även kalibrera nivåregleringen och gick bara med en dator. Värt att fundera kring. |
|
|
Vi kalibrerade ingenting. Bytte dessutom bara en sida. Tryckte inte in Luft innan heller. Sänkte bara försiktigt och lät den pumpa. Men vi fick sänka ganska långt innan kompressorn körde -dock inte ner i botten, risk finns då att du skadar bälgen. |
|
|
Nu har jag kört ca 1 vecka med min nya dämpare från airosus. Jag bytade faktiskt bara på den sidan som var sönder. Har inte märkt några konstigheter alls. Går hur bra som helst. Lika mjuk och fin på båda sidor. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.