|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
| Bilen känns som en dröm och går för jävla gött men man tänker på tusen andra parametrar i huvudet hehe. Om jag bara visste att motorn kommer klara sig i längden självklart med regelbundna service så skulle jag köpa den. Har aldrig haft diesel sexan har ingen erfarenhet från dem motorerna. Har dem en eller två turbo eller kan någon ge motor beteckningen så ska jag kolla upp. | |
|
Motorn kommer vara det minsta problemet i den bilen. Sexan är oerhört beprövad vid det här laget. ------- //Lövet |
|
| Vad bör jag mest vara uppmärksam med då? Komiken proffsen ni som kan. Ska jag klippa till eller inte? | |
|
Här har ni chassie nr så kan ni dom vet kolla upp utrustningen och säga mog om det är något att ha WBA4C3106FD667436 |
|
|
Grejen är att du verkar vilja att vi ska lova att bilen inte går sönder. Det kommer vi inte kunna göra. Om du är orolig av dig så är det inte rätt att köpa en bil med 25000 mil på mätaren. Dessa kommer behöva underhåll och reparationer. Däremot tror jag inte heller ett dugg på att man behöver skruva isär halva bilen var 10000e mil för att den ska hålla. Det rullar mängder av X-drives fullt fungerande som enbart följt normal serviceplan och de kommer rulla länge till. ------- //Lövet |
|
|
Som sagt många gånger nu: motorn är lägsta risken. Motorn går på väldigt lite av sin kapacitet på motorväg eller landsväg. I 90 puttrar den på strax över 1000 varv eller så. Pruta lite till och lägg undan 25-30000 för reparationer så kan du köra lugnt och med hög kvalitet. Vill du ha hög kvalitet och en härlig bil istället för en ny Skoda så är detta såklart ett alternativ. Observera att även nyare bilar kan orsaka bekymmer, det finns aldrig någon garanti. Fundera istället på vad du gör med bilen om fem år. |
|
Transocean |
Skall du ha en långmilare nu igen :-) Tänker på den precis likadana tråden om en långmilad 5-serie Länk |
|
Långmilare har självfallet ett lägre inköpspris. Ett lägre inköpspris kan kanske någon gång vara en god affär, men jag känner då inte till någon enda sådan. Det finns ju också ganska gott om köpare som tror att "billigast på blocket" är en god affär. Men jag har då aldrig ens hört talas om någon sådan som har blivit en god affär... Den som köper en i jämförelse relativt billig bil kanske ofta köper en bil som de egentligen inte har råd med. M a o man gör av med sin sista krona på inköpet av en billig bil för att sedan inte ha råd att reparera den. Medan den uppenbara orsaken till att den är billig är just att den kommer kräva reparationer. Ibland omskrivs sådana bilar i trådar på detta forum, och andra, som en riktig skitbil och att det skulle vara biltillverkarens fel... Detta gäller inte bara BMW. Ts i denna tråden har ju t ex redan gett uttryck för liknande uttryck. För mig är det självklart räkna med att transmissioner som har gått 27 000 mil utan service kommer att kräva reparationer. Att utföra service och oljebyte nu kan självfallet aldrig reparera/åtgärda det faktum att den tidigare har varit oservad i 27 000 mil. |
|
| Jag har snart kört 12000 med min 430d xdrive och så länge man sköter bilen/vårdar den och genomför service, som man skall och inte slarvar med den, så är 27000 ingenting. Detta betyder att den borde ha genomgått minst 3-4 bilservice om man följer planen. Första är gratis, andra servicen byter man bränslefilter. Den 3:e skall man ej behöva byta filter men jag gör det ändå, då jag inte vill att den kluggar igen. Diesel motorer är slitstarka i jämförelse med bensindrivna bilar. Dieselmotorer är byggda för att hålla men är känsliga när det kommer till bränslefilter. Var mycket noga med att kolla servicehistoriken, vad för typ olja som de satt i osv mm. BMW verkstäder använder castrol 0w30 eller ow40 så kallad longlife. oberoende verkstäder använder 5w40 eller 5w30 då de flesta oberoende verkstäder är emot longlife och menar att det är därför de flesta Audi, Volkswagen samt BMW bilar får motoras. De menar att det är bättre att utföra service var 1000-1500 mil. Hos BMW affär kan man få ut hela servicehistoriken med hjälp av bilnyckeln. Har man genomfört all service på annan verkstad begär att få ut samtliga kvitton på allt. Om bilen gått så mycket så skall bränsle filter varit bytt ett antal ggr. Varannan service gång måste bränslefilter bytas vilket är jätteviktigt annars blir det stop och motor mm kan gå sönder! Oljan och oljefilter är också viktigt och likaså motorfilter. Bromsarna bör också varit bytta ett par gånger och kanske även bromsskivorna. Öppna motorhuven och se hur det ser ut invändigt. När du testkör bilen se till att motorn är iskall, först då brukar man upptäcka fel om den är trögstartad samt andra fel. Kör sedan motorn tills den blir varm det vill säga värmemätaren skall stå rakt upp i mitten om allt är ok och inte över eller under. Är det kallt ute kan det ta ca 20-30 min under normal körning innan motorn blir normalt varm. Tar det längre tid eller går snabbare så är det något som inte stämmer. Testa också 4 hjulsdriften den skall stängas av automatiskt vid 80 km/h eller om den saknas helt, så kan det fattas en säkring som vissa BMW ägare kopplar ur för nöjes skull för att få permanent bakhjulsdrift. Är säkringen i och Xdrive inte fungerar kostar det mängder att reparera. Kolla även fälgarna om de är i bra skick om inte så kan bilen varit misshandlad osv mm. Lyft upp bilen på en lyft och kolla även undertill detta då vissa BMW ägare kör skiten ur sina bilar och är inte rädda om de. Ser du något som du inte tycker om undertill spring därifrån och köp ej. Kolla även Oljefilter behållaren som sitter på ovansidan motorn, för att öppna den krävs specialverktyg. Om någon hemsnickrare misshandlat den och den är full av onödiga repor be de öppna den och se så att allt är ok eller spring så långt du kan därifrån. Kolla motorrummet är det för rent kan det också misstänkas att man pillat mycket därinne. Gå in i en BMW affär eller sök på BMW 430 motorrum på Google på engelska eller svenska ta med dig bilden och jämför om något fattas. För varje sak exempelvis plastkåpa, hemskarvad sladd osv mm som fattas dra av minst 1000-1500 kr per sak i motorrummet. Är som sagt oljefilter behållaren repig dra av ännu mer. Vissa delar kan man bara köpa hos BMW eller online från Tyskland och de kostar. Kolla så att Kupé filter och motorfilter är rent. Mycket enkelt att öppna och se i motorrummet , otroligt lätt mekat. Är filter smutsigt dra av minst 1500 kr även där osv. Kolla den automatiskt elektriska dragkroken om den går att fälla ut och in. Den knappen sitter på högersida i bagageluckan. Tryck in en gång och den skall fällas ut på ca 30-40 sekunder. Om det tar tid första gången så kan det bero på att den kärvar. Tryck på knappen tills den kommer ut. När den kommit ut tryck in knappen igen så att den fälls in. När den är helt infälld tryck på knappen igen för att se om det går snabbare, det bör den göra om inte så kan det bli en kostsam historia. Elektriska dragkrokar skall underhållas en gång i månaden enligt BMW annars kärvar de. Jag märkte att detta räcker inte, speciellt inte under vintertid. Jag kör den ut och in en gång varje vecka eller varannan beroende på temperatur ute. Ja den kan kärva men det är bara trycka tills den kommer ut. Nej det går inte att fetta upp den enligt BMW men när jag hissat upp min egen bilen så går det men jag har aldrig behövt och min BMW gick igenom första besiktningen utan problem =) då den fortfarande fungerar som den skall. Dra av minst 5000-10000 då den elektriska dragkroken om den inte fungerar, kan kosta multum att reparera hos BMW. | |
| Mycket text och lite svammelaktigt faktiskt. Vad är ett motorfilter? Uppenbart inte oljefilter för det skriver du om innan. Xdrive stänger av vid 80km/h? Vem har lurat i dig detta? 3-4 servicear på 27000 mil? Avsevärt fler än så... | |
|
Motorerna havererar inte om man använder annan olja än LL04 om man bara anpassar bytesintervallet utifrån oljekvaliteten, DÄREMOT kan dieselpartikelfiltret slagga igen om man använder olja med för höga SAPS-halter. Det är den främsta anledningen till att man ska använda LL04-klassad olja i dieslarna! Ett igensatt bränslefilter brukar leda till att motorn går dåligt eller inte alls - det är sällan det leder till att något "kläggar igen" i motorn, då ett igensatt bränslefilter helt enkelt proppar igen dieselflödet i filtret så motorn inte får någon soppa. Själv lever jag i uppfattningen att intervallet för bränslefilterbyte på dieslarna är tilltaget med stor säkerhetsmarginal i allmänhet och i synnerhet med hänsyn taget till vår rena diesel i Sverige. I de flesta fall skulle man säkert kunna dubblera sträckan/tiden för byte av dessa i Sverige och fortfarande ha god säkerhetsmarginal kvar. Det finns mängder av LL04-klassade oljor i viskositeterna 0W30, 5W30, 0W40 och 5W40. BMW har en officiell lista över alla officiellt godkända ("klassade") oljorna som är godkända för användning där t ex. LL04 krävs. Det är säkert 100 olika oljor från kanske 50 oljetillverkare som har LL04-klassning.... Vill man detaljstudera exakta oljor så dyker respektive lista upp om man klickar på aktuell motortyp/oljeklassning: Länk BMW använder numer sin egen "BMW-olja" som är tillverkad av Shell och är av typen GTL (gas to liquid) vilket kan ses som ett mellanting mellan äkta helsyntetisk Polyalfaolefin-olja och typ III-högraffinerad hydrocrackad mineralolja (som således inte är en "äkta" helsyntetisk olja även om de nästan alltid marknadsförs som sådana) - typ III-basoljorna är den klart dominerande på marknaden bland alla "helsyntetiska oljor"... GTL-oljan ligger generellt nära PAO-oljorna i teknisk prestanda. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köp inte nu har du fått så mycket vettiga synpunkter men du tar inte till dig dom utan forsätter bara att fråga samma saker om om igen. Köp en ny 2019 kia ceed under 200 tusen 7år nybils garanti jätte fin bil blev själv förvånad när en polare köpt och jag prova den. Eller varför inte en lätt begangnad mellanklass bil med lite mer motor typ golf gti eller liknade. Finns många fina bilar mellan 2014-2017 runt 6000mil med typ 200hk under 200 tusen Mike |
|
| Har precis köpt en F34 320 GT 2015 kanon bil 9600 mil som nyskick. Sparkning Brown metallic pärle lack | |
|
Alla trådar behöver man förstås inte läsa från början, eller jo det kan man men sedan hoppar man till slutet... Jag sökte på ZF 8HP 70 och fick upp en tråd förutom denna. I 430d ovan var det också 258 hk 30d motorn. Jag köpte i vintras en X3/F25 30d 2011 med ZF 8HP 70 lådan och 24.600 mil... Det kan man kalla för vågspel, eller på engelska money pit... Ovan diskuteras det om det är vettigt att köpa en BMW 30d aut xDrive som har gått 25.000 mil, eller ännu färre mer, dvs passerat EOF med ca 10.000 mil. Lite lite småservice har jag startat med, dvs köpte lite "grejer" från Tyskland för ganska exakt 25.000 kr. Har inte monterat allt. Sedan har jag förstås tittat på en hel del videor... Skaffade också appen Bimmerlink, och där finns en liten "finess". Man kan nämligen läsa av adaptionsvärden i växellådans kopplingar och tider. I praktiken betyder det att man kan kolla växellådans skick. Om värdena som jag har fått fram, är riktiga, så behöver Mechatronicen "repareras", dvs "några" delar behöver bytas. Mechatronicen är alltså "styrenheten" i lådans undre del. Jag tänkte inte göra mer åt det innan hösten än försöka få reda på lite mer om vad som behöver åtgärdas. Det jag hoppas på är att lamellerna i kopplingarna inte har hunnit slitas så mycket att de måste bytas, dvs att lådan skall plockas isär. Känner jag något speciellt vid växlingar? Nej, men å andra sidan har jag bara kört ca 40 mil, och sedan är slitage en pågående process som börjar när bilen är ny, och slutar i ett haveri. Jag får försöka återkomma när felet är åtgärdat. Jag skall inte här och nu spekulera i felet, men det är några ventiler som börjar läcka "så småningom". Sedan finns det ett antal solenoiden, som i bästa fall behöver tvättas, annars bytas. BMW anser ju inte att oljan behöver bytas under bilens livslängd, men nu är det ju så att denna bil har rullat ca 10.000 mil över förväntad livslängd. Enligt vad man kan läsa på nätet så anser ZF att oljan behöver bytas efter ca 10.000 mil! Ett problem är ju att "dammet" som lossnar då lamellerna i kopplingarna slits samlas i oljan. Vart skulle det annars ta vägen, och är partiklarna tillräckligt små så passerar de oljefiltret. Lite kuriosa... Priset i Tyskland på en Mechtronic är 3.500 euro... Tala om att det kan var bra att serva/reparera den medan felet är förhållandevis litet. Sedan inser man (jag, i varje fall) att man behöver ha en bil som står beredd att tas i bruk när man minst anar. Jag hoppas att ni har servat era bilar, så kan det bli en trevlig sommar! |
|
| Leif, jag skulle inte säga att det är någon förväntad livslängd om 15 000 mil som en skarp gräns. Det handlar dessutom inte bara om mil, utan även tid. Med min nuvarande körprofil så når en bil 15 000 mil efter 5-6 år och bilen är inte nära att vara slut då. | |
|
Grelle, man måste läsa lite mellan raderna, tolka röksignaler, och lite sk kremlologi. För ca 15-20 år sedan berättade en representant för en underleverantör till Audi att Audi hade krav på att levererad utrustning skulle hålla i 8.000 mil... Jag tror inte att BMW har mycket större krav. ZF tycker att deras växellådor skall "servas" efter ca 10.000 mil, och BMW tycker att de "håller" bilens livslängd. Så det blir ganska enkel matematik. Sedan tycker BMW, om granskar saker och ting lite närmare, åtminstone fram tom 2011 att att DPF skall servas, dvs bytas vid ganska exakt 25.000 mil. Sedan är det en helt annan sak om folk nollställer räkneverket... Skulle det tvättas, säg före 15.000 mil, så om allt i motorn är i perfekt skick, så skulle det med marginal hålla till 45.000 mil, men man får inte låta askan "torka fast". Du får nog saker att hålla länge, dvs också en BMW, om att servas på lämpligt sätt, som att oljan i motorn bytes varje 1.000 mil. Det är ju likadant med fördelningslådan. Eftersom det finns en lamellkoppling där, som slirar mer eller mindre hela tiden, så måste lamellerna tappa material även om det är litet. Med tanke på servicebehov på en Euro5 och ännu värre på Euro6, är ju att hela EGR-systemet inklusive insuget och kanalerna ner till ventilerna, skulle behöva tvättas ur senast vid 10.000 mil om man vill undvika att bilen skall brinna upp... Jag har recall på min 2011 X3 30d. Byte av EGR-kylaren, men jag har haft bilen avställd och nu skall jag åka utomlands en tid, så det blir att hålla stenkoll på att inte kylvätskan minskar. Enligt uppgifter jag fick, så skulle EGR-kylaren ha bytts för ett antal år sedan, men tillverkningsdatum på den jag har är några månader före bilens tillverkningsdag! Vid oljebytet jag gjorde, ville bilen knappt starta, plus att motorn gick väldigt ojämnt och så dog den... Long story short, EGR-ventilen hade fastnat (i öppet? läge). Då petade jag bort "plastlocket" och motionerade mekanismen lite, plus smorde lite med PTFE(?) fett. Genast gick motorn som en klocka. Ytterligare en sak... BMW X3/F25 2011 har ju en ny typ av låsmuttrar för hjulbultarna. Alltså, jag trodde att man kunde dra dessa också till 140 Nm! Det kan man inte! De håller helt enkelt inte, så nu har jag låsbultarna i skuffen! På modellen innan är låsmuttern gjuten och då lär den hålla bättre. |
|
|
Grelle, man måste läsa lite mellan raderna, tolka röksignaler, och lite sk kremlologi. Jag förstår! Killgissningar är ett annat ord som är populärt nu. =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.