|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
| Hur många skulle våga köpa denna bil med dem mil och den service historiken? Fördelningslådan byttes vid 10000 mil fick jag reda på via företaget som sålt bilen ny där den servats från dag ett | |
| Är det ingen som vill svara från egen synpunkt???? | |
|
Jag har försökt att svara dig seriöst. Jag har fått intrycket av att du inte gillade mina svar. Jag berättade för dig att det pga av bristande service finns stor risk för problem gällande (bl a) fördelningslådan. Nu har du fått reda på att jag hade rätt och att första fördelningslådan byttes vid 10 000 mil. Hur ser du nu på mina inlägg till dig och på dina egna svar till mig och till andra i tråden? Första fördelningslådan behövde bytas efter 10 000 mil (pga att den inte fått service?). Den andra lådan har nu gått 17 000 mil utan service, alltså 7 000 mil mer än den första lådan. Vad tänker du om det? Hur många mil bedömer du att det är kvar i nuvarande fördelningslådan? Och hur många mil tror du att det är kvar innan det blir problem med automatlådan som sannolikt har gått 27 000 mil utan service? |
|
|
Tror nog redan du fått svar på din fråga - men att du redan bestämt dig att köpa bilen och vill få svar från andra som stödjer detta....men ingen har gett dig det svaret trots att tråden är fyra sidor lång, utan alla är mer eller mindre negativa till bilen för det priset. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag hade tänkt byta olja med inkl sköljning sen så byta motor olja med filter men vet inte om det skulle räcka | |
|
Du skriver om företaget som har haft hand om service sedan dag ett. Men har de verkligen skött servicen på t ex automatlådan i enlighet med tillverkarens (ZF) rekommendationer? Eller menar du att "ha hand om servicen sedan dag ett" innebär att man ska följa BMW:s rekommendationer och låta bli att serva? Menar du egentligen "företaget som har sett till att service har uteblivit sedan dag ett"? |
|
| Företaget som hade bilen som tjänstebil har servat den från dag ett då det ingick i leasing avtalet så då gjorde dem det. Alla service från 2800mil till 25000mil med 3000mil mellanrum är gjorda och jag har kikat i idriven. Det är alltid motorolja filter sen så finns ju microfilter bränslefilter bromsskivor och massa annat men växellåda finns inte registrerad där utan det har dem själva sagt till mig och jag har fått bekräftat från Holmgrens att fördelningslådan byttes och det var något mer med drivlinan men företaget betalade runt 17000kr på det arbete iaf. | |
|
Suck... Den andra fördelningslådan har nu gått 17 000 mil utan service, alltså 7 000 mil mer än den första lådan. Vad tänker du om det? Hur många mil bedömer du att det är kvar i nuvarande fördelningslådan? |
|
| Därför hade jag tänkt byta olja och filter i den | |
|
Om oljebyte åtgärdar problemet så är det konstigt att de inte bara bytte olja i den förra lådan vid 10 00 mil utan valde att byta hela fördelningslådan... Du tror alltså på fullt allvar att om fördelningslådan och automatlådan är utslitna och skadade pga utebliven service så är det nu möjligt att ta bort slitaget och skadorna genom att byta olja? |
|
| Men det fattar väl till och med du att jag inte tänker så. Vad jag försöker säga är att jag tänkt byta olja och se hur den beter sig. Var står det att fördelningslådan ska bytas? Var finns det skrivet | |
|
Mig veterligen finns inget filter i fördelningslådan. För att byta olja i fördelningslådan måste den demonteras från bilen och tömmas och därefter fyllas och monteras igen. Åtminstone enligt BMW:s egna arbetsbeskrivning.... Det jobbet lär ta ett antal timmar att göra hos en rutinerad auktoriserad verkstad. Byte av oljor i växellåda, fördelningslåda och diffarna (främre och bakre) finns inte med som servicepunkter och är garanterat inte bytta om de "bara" har kört enligt serviceavtal. Det är väldigt få bilägare som gör mer långtgående service än vad som stipuleras enligt tillverkarens servicepunkter. De som gör det är oftast entusiaster som har mer kunskap om bilar än 99% av övriga bilägare. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Grabbar jag hade en Opel kadett som jag pendlade med på 2000 talet och den bilen hade i min ägo gått 22500 och när jag gav bort den så hade den gått 44800 räkna ut själva hur mycket det är. Jag bytta aldrig någon olja i något mer än motorn så om bmw ska klaga på all glidmedel den innehåller då kan dem dra rakt åt helvete. För om en bil man pungar ut idag säg över en halv mille och behöver tänka på oljor och glidmedel dem är ju dem helt borta. För då ska dem inte tillverka sådant skit och sen klaga på oljor och fanskap | |
|
...bilar byggdes på ett helt annat sätt förr i tiden! Det går inte att jämföra med dagens konstruktioner där man försöker minimera tekniska dimensioner på diverse komponenter för att få minimal friktion och även undvika "överdimensionering" i teknisk hållbarhet. Nu livstidsoptimerar de flesta tillverkare bilar så de inte ska hålla mer än ca 30-40.000 mil - googla på "built in obsolescence"... Vill du ha en "evighetsmaskin" - köp en rostfri Volvo 244! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Jag har själv två långmilare, en 32 000 och en 38 000 mil. Båda med dieselsexan. Överlag funkar allt och inredningen känns bra. Som sagts innan av andra så bedömer jag att motorn är rätt säker, särskilt när den gått långt på kort tid. Räkna med småsaker såklart, men inget större på motorn. Som också sagts innan: räkna med något på fördelningslådan, räkna med något med växellådan. Ventilpaket kan krångla också, men det går att laga/byta. Har 6hpXX på mina (även en 325d jag hade förut), och dessa lådor är inte skottsäkra. Men, kör man inte så mycket får man mycket bil för pengarna om man köper långmilare. Jag kanske inte är så orolig som andra, men sätt för all del undan en reparationsbudget på 25-30 000. (Kanske skall du överväga att inte byta olja i lådorna, där ligger faktiskt en stor del av din reparationsbudget. Jag sköljde lådan på min 325 d för 9000, men fick sedan byta den...) Kan du pruta mer på bilen så kan du säkert köra ekonomiskt och med hög kvalitet ett par år. Också oklart vad du får för den efter ytterligare fyra år och 5000 mil. Där ligger nog största risken. Mina bilar kostade c:a 50 000 styck, vilket är klart lägre än dina 150 000. Du kanske skall behålla den ännu längre, då blir ekonomin lättare att räkna på? Summa summarum: det svåraste att bedöma är priset när du säljer, där ligger nog största ekonomiska risken. |
|
| Priset är 190000 med tre månaders konsument garanti och 175000 utan garanti alls | |
|
Det innebär i klartext att säljaren räknar med reparationer på 15.000 kr de första tre månaderna efter ditt köp... Men som jag skrivit tidigare så har du uppenbarligen bestämt dig för att köpa bilen och söker stöd för detta hos andra...så det är väl bara att köpa och hålla tummarna. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Svårt läge faktist, vill ha bilen men vet ej om jag vågar köpa den. | |
| Kan ni som kan förklara denna motorn bättre eller länka? Har den en turbo eller två och skulle behöva så mycket info om den som möjligt | |
| Känns det inte hundra nu lär det inte göra det senare heller, du kommer alltid ha en gnagande känsla att nåt kan gå sönder. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.