|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| ?? | |
|
Stor risk att automatlådan behöver renoveras, nu eller inom en snar framtid. Du tror väl inte att ett oljebyte = en renovering? Och motsvarande risk för fördelningslådan. Komponenter har fått ökat slitage, eller kan ha blivit förstörda, pga av bristande service. Komponenterna går inte att laga genom att nu när det (sannolikt) redan är för sent utföra oljebyte. Om jag skulle köpa bilen så måste den ha ett pris som ger utrymme för renovering av automatlådan och fördelningslådan. Gissningsvis kan det kosta 75 000? Jag hoppas att du klarar av att förstå vad jag menar, för jag kan inte säga det tydligare. Berätta gärna hur det gick när du har kört några tusen mil med bilen. Vi får hoppas att du har tur. Lycka till! |
|
| Fattar inte att man ska renovera en auto vxl låda pga 27000 mil. Då är det egentligen skit lådor om jag ser det från en annan vinkel. Vad är det för skit dem stoppar i bilar. Dem är ju inte av plast. Enligt vissa så skulle bilen vara värd 50000 kr. Fattar inte vad det är med folket. Har en polare där hans låda gått 46000 sen blev det ras. Men han rörde aldrig lådan. Han har firma så råd har han därav gjorde han denna test. Sen köpte han ny och bilen funkade som ny | |
| Fattar inte att man ska renovera en auto vxl låda pga 27000 mil. Då är det egentligen skit lådor om jag ser det från en annan vinkel. Vad är det för skit dem stoppar i bilar. Dem är ju inte av plast. Enligt vissa så skulle bilen vara värd 50000 kr. Fattar inte vad det är med folket. Har en polare där hans låda gått 46000 sen blev det ras. Men han rörde aldrig lådan. Han har firma så råd har han därav gjorde han denna test. Sen köpte han ny och bilen funkade som ny | |
|
Klart inte växellådan kommer vara sönder efter 4 år. Det går inte heller att pruta på en begagnad bil 75 tusen kronor baserat på att saker "kanske går sönder". Då kommer säljaren be dig dra åt h-e. Bortse från hela det resonemanget. Du måste dock vara medveten om att vid det miltalet kommer du få göra underhåll och reparationer. Men det är inte heller omöjligt att bilen kanske går utan större reparationer mellan 27 och 32 tusen mil. En bil kan gå sönder precis lika gärna vid 15000 mil. Reparationer kommer oftast i klump, de är inte linjära mot miltalet. Men den KAN gå sönder och du står utan garantier. Mitt förslag är att du lägger säg 1500-2000kr per månad på ett särskilt konto som du har för reparationer. Om det inte behövs så kan du ju bara använda dem till nästa bilköp istället. ------- //Lövet |
|
| Jag menar att vxl lådor borde hålla längre. Sen fattar jag inte varför säger bmw att det inte behövs byta olja i dem? Det har jag inte fattat. Dem kan sälja premium bilar och då slipper dem med stora förhoppningar misstänka att en låda går sönder. Men ändå så tycker jag att det ska spikas i alla garantier och papper ang fördelnings vxl låda att det ska finnas service på dem vid kanske 20000 mil. Tycker att dem inte tar sitt ansvar fullt upp. Sen kollar man på bilar i Tyskland där dem rullat förbannat mycket mer än 27000 så säljs dem med garanti på vissa sidor där dem är annonserade | |
|
Det är absolut inget fel på automatlådorna. ZF är nog en av världens absolut mest framstående tillverkare av dylika transmissioner. Men om växellådan inte får service/oljebyte så är risken mycket stor för haveri. Precis på samma sätt som för en motor. Den (och ZF-lådan) kan gå 200 000 mil om den får service och sköts på rätt sätt. Men hur går det med en motor som aldrig får något oljebyte? Du verkar ha bestämt dig för att köpa bilen. Jag berättar bara hur jag personligen skulle se på saken. Mitt råd är du ser till att att byta oljorna, elelr att säljaren byter dem. OBS det krävs dubbla byten i automatlådan pga av att man vid avtappning endast får ut ca 60% av den gamla oljan. Sedan är det bara att hoppas på att du har tur. Som sagt: Rapportera gärna när du kört några tusen mil. Lycka till! |
|
| Enligt schmiedmann så sköljer dem och byter filter för under 10000 kr så detta verkar vara alternativet samt att det ingår fördelningslådan i priset | |
|
Jag skulle absolut inte skölja lådan istället skulle jag byta olja o filter 2 gånger med någon veckas mellanrum Förstår inte varför du är så angelägen till att köpa till dig massa problem Har de inte bytt olja i lådan på 27 000 mil så lär du få problem |
|
|
Du verkar ha bestämt dig redan - så det är bara att köpa! ;) Men sätt av 20.000 kr eller mer på ett reparationskonto, utifall att... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Alltså dem sköljer lådan med olja och inte vatten hehehehehe dem alltså fyller på två ggr | |
|
Jag menar att visa har fått problem efter att de har sköljt lådan. Bättre o bytta olja o filter. Köra 1 eller 2 veckor o bytt igen Googla o dra din egen slutsats |
|
|
Har hittat denna sida och där står det att enligt deras rekommendation mellan 8-12000 mil bör man byta oljan i lådan. Men sen undrar jag är det ZF låda i denna bilen som sagt den är 8 stegs? Länk |
|
| Glömde förresten skriva. Då när jag provkörde bilen så när man släppte på gasen inför en korsning eller när det behövdes så kändes det. Östan som retarder på lastbil. Nästan som att den motorbromsade med hjälp av vxl lådan. Har kört flera med samma motor och låda men denna kändes mer med bromsande effekt. Men när jag körde på gas så vxl den så mjukt att man inte märkte av vilken vxl det var. Hastighetsmätaren bara fortsatte och den vxl förbannat mjukt. Ägaren nämnde något att den varit inne för något med drivlinan och några givare mer än så visste han inte. Som sagt tjänstebil så han kan väl inte så mycket utan tänker på sitt företag hehe | |
|
På BMW-språk heter lådan GA8HP70Z Z= ZF 70= 700 Nm max vridmoment ZF kallar lådan 8HP med tillägget 70 (8HP finns i ett antal olika utförande beroende på hur mycket moment de klarar). Så du har nu själv fått fram den information som du redan blivit matad med från ett antal svar redan i tråden....de som tillverkar lådan säger att man ska byta olja regelbundet medan BMW som monterat den i en bil säger "livstidsfyllning". Vilken av dessa litar du mest på, den som tillverkat lådan eller den som vill sälja så många bilar som möjligt när lådorna rasar efter 25.000 mil eller mer? Detta tar kanske normalt sett tio år för de flesta bilar att uppnå i körsträcka och då är nybilsköparen redan "lång borta" och har köpt ny bil både två och tre gånger då denne upplevt ett problemfritt och underhållsfritt bilägande utan behov av att byta växellådsoljan - tredjeägaren på bilen blir väl iofs. kanske mindre glad när denne inser att växellådsreparationen/bytet kostar lika mycket som bilen är värd...? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Vad säger ni om mitt senaste inlägg det där att den kändes som retarder på en lastbil? | |
| Ska det kännas som att bilen motorbromsar när man kör runt 30-70 km/h ca så där? För när jag släppte gasen så kändes det som att den verkligen stryper motorn via vxl lådan på något konstigt sätt. Dem kanske gör det när den inte uppnått arbetstemperatur vad vet jag | |
| Så kraftig motorbroms att det känns som en retarder på en lastbil ska det inte göra. Det ska vara som "vanligt" på en bil. | |
| Jag kanske överdrev i beskrivningen men den känns bromsande lite lätt vid släppt gas | |
|
Att bilen bromsar när du släpper gasen är inte konstigt. Dagens automatlådor har lockupen låst i princip omedelbart. Det gör att känslan från förr att automatlådorna gick ner till tomgång vid gassläpp finns inte kvar. Men helt annorolunda än din 520d ska den inte kännas, så gammal är inte den lådan. Om de beter sig totalt annorlunda är något fel. ------- //Lövet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.