|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
|
...då är det inget "fynd", snarare normalt marknadspris. Har han haft den länge? Har den stått ett tag brukar prutmånen vara större än om den är nyinkommen. Vilka garantier lämnar han vid köp? Vad följer med i form av t ex. vinterdäck och annan kringutrustning? Är det en "seriös" handlare - googla runt lite och se om det finns negativa saker skrivna. Kolla även "Svarta listan". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Han verkar ok har handlat där förr. Får inga garantier pga miltalen men han skulle se om han får ihop vinterdäck och kanske ny framruta då denna som sitter på är bra rik på stenskott. Den har stått sedan måndag så jag vet inte bad jag ska göra nu | |
|
Du behöver inte bli stressad. Den där bilen kommer ta lång tid att sälja pga låg efterfrågan på högmilade coupéer. ------- //Lövet |
|
| Tror du verkligen det? Känns som att den kommer sticka när som | |
|
Det första jag skulle fundera på är: Automatlåda? Är den servad med oljebyte enligt tillverkarens (ZF) rekommendationer? (Två oljebyten bör vara utförda). Annars bör det rymmas en växellådsrenovering i bilens pris. Fördelningslådan; samma som ovan. En välskött bil på 27 000 mil kan vara mycket bättre än en annan bil med halva körsträckan. Den viktigaste parametern för en begagnad bils skick och värde är ofta den tidigare ägaren. Dock en parameter som lätt glöms bort... |
|
| Hur kan jag ta reda på om vxl oljan är bytt osv? Kan jag ringa Holmgrens eller får dem lämna ut uppgifter? | |
|
Kan nog vara svårt att få ett ärligt svar? BMW service brukar påstå att oljan inte behöver bytas i automatlådan. ZF som är tillverkare av automatlådan brukar rekommendera oljebyte omkring var 12 000 mil (beroende på körförhållanden). Jag väljer själv att lita på tillverkarens uppgifter och servar därför mina automatlådor. Men om den viktigaste parametern, den förra ägaren, är en bra parameter så kan han svara exakt och trovärdigt på om service är utförd på automatlåda och fördelningslåda. Jag skulle förutsätta att service inte är utförd, om jag inte fick klara bevis för motsatsen. Därför skulle jag välja att avstå från denna bil till angivet pris för risken för dyra problem är alltför stor. Det finns säkert någon annan i tråden som vet vad BMW begär för att byta automatlåda respektive fördelningslåda? Eller vad det kostar att få dem renoverade på en transmissionsfirma? |
|
|
Utifrån prisläget skulle jag nog inte köpa bilen - när säljaren dessutom uttrycker det som att inga garantier ges pga. körsträckan, bör du dra öronen åt dig! Tre månaders garanti är det minsta jag skulle kräva för köp i den prisklassen. Nu har du iofs. ett grundskytt i konsumentköplagen där man kan hävda att ett växellådshaveri som sker efter kanske två månader efter inköp beror på ett "ursprungligt fel" vid köpet, men har säljaren redan nu sagt "inga garantier" känns det som att det kan bli problem att driva ett sådant fall via konsumentverket. Sedan är frågan om handlaren kommer att följa ett utslag från konsumentverket....även om de säger att säljaren ska stå för kostnaden är detta en "rekommendation" som inte är juridiskt bindande mer än att handlaren hamnar på "svarta listan" om han inte följer utslaget... Är handlaren MRF-ansluten? Då är det en garanti för att de följer utslaget från konsumentverket om det blir aktuellt. Det ger även en viss trygghet i att företaget är seriöst i stort. Det finns givetvis seriösa bilhandlare som inte är MRF-anslutna, men det kräver att du får göra mer research kring firman i fråga. Det är extremt sällan en oseriös "bilnasare" är MRF-ansluten då MRF-anslutning medför vissa tvingande åtgärder mot företaget... Länk Min kvalificerade gissning är att oljorna i automatlåda, fördelningslåda och diffar INTE är bytt - det finns som sagt inga servicepunkter på detta och BMW säger "livstidsfyllning" av dessa oljor. Endast "entusiaster" byter dessa oljor och inte sällan blir man bemött med ett visst skeptiskt förhållningssätt när man frågar t ex. BMW-verkstäder om det vore lämpligt att byta oljorna. I grunden är nog inte BMW intresserade av att bilarna ska rulla i 30-40.000 mil eller mer innan något större rasar och får bort bilen från marknaden....vilket i förlängningen leder till att de kanske får sälja en ny bil in i "näringskedjan" igen... Som jämförelse kan jag nämna att Mercedes har oljebytesintervall i automatlådorna som servicepunkt - där andra bytet ska göras vid 15.000 mil ungefär (första är efter ca 2-3000 mil har jag för mig) och nästa efter ytterligare 15.000 mil... Diffarna kan nog vara de som är minst känsliga för ny olja, även om det givetvis är bra vid jämna mellanrum - de flesta bilar rullar hela sin livslängd utan oljebyte i diffarna utan större faktiska problem. Fördelningslådan i x-drive är "skör" och där skulle jag gärna se oljebyte regelbundet för att minska haveririsken något. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Pratade precis med personen som haft bilen eller företaget och dem sa att dem har lämnat in den så fort en lampa tändes för service sen så hade dem lagt ner 17000kr på service det var något med drivlinan och någon givare sa han. Så nu vet jag inte vad man ska göra. Skulle ni betala 190000kr för en 27000 milare på nästan 4 år gammal???? | |
|
"Jag skulle förutsätta att service inte är utförd, om jag inte fick klara bevis för motsatsen. Därför skulle jag välja att avstå från denna bil till angivet pris för risken för dyra problem är alltför stor." Jag ser så här på saken om oljebyte i automatlådan: BMW får säga vad de vill. Men automatlådans tillverkare, som är ZF, rekommenderar service och oljebyte. Då väljer jag att följa tillverkarens rekommendation. Jag har bokstavligen inte råd att gå emot tillverkarens rekommendation... Så vitt jag vet är det ungefär motsvarande ZF automatlåda i Mercedes. Jag gillar de serviceintervaller som Johan beskriver här ovan. Det är många, i detta forum och i andra, som har fått problem med automatlådan. De allra flesta av dessa har INTE följt tillverkarens rekommendationer. Jag däremot har följt tillverkarens rekommendationer och jag har aldrig haft något problem med mina automatlådor. Detta är självfallet inget facit men det är i var fall en viss indikation. |
|
| I bilens idrive ser man alla service från dag ett vid första gjord på 3000 mil sista på 25000 så att allt är i sin ordning. Kontaktat bmw och dem erkänner alla service så nu vet jag inte. Oljan i vxl är inte gjord men ska försöka få han att betala den sen så kan jag köpa bilen annars får någon annan hästköpare köpa den. | |
|
Om den har automatlåda och oljan inte är bytt på 27 000 mil så skulle jag inte våga köpa bilen till det begärda priset. Jag skulle kallt räkna med att en växellådsrenovering är nära förestående. Kan någon upplysa oss om vad en renovering kostar? |
|
| Man har läst att dem lådorna och dem motorerna ska hålla och dem är skottsäkra. Är det någon som råkat ut för lådhaveri eller något med motorn på just den motorn 258hk? Skulle vara kul att få höra deras egna versioner | |
| Det är inte samma låda i Mercedes så deras serviceintervall är irrelevant. Min förra XD hade gått 23 tusen mil vid försäljning och inga dokumenterade oljebyten. Växlade lika perfekt som vid 5000 mil. | |
| Det är det jag pratar om. Allt är individuellt från ägare till ägare. Vad ska jag göra i detta fall köpa den som den är eller hur. Hjälp någon som har erfarenhet | |
| Jag tycker den ska kosta närmare 150' för att vara lockande, eller gått 10' mil mindre för det priset. Den där kommer inte vara lättsåld. | |
|
Utifrån hur TS "försvarar" bilen känns det som du redan har bestämt dig för att köpa den och försöker finna stöd till köpet. ;) Jag anser som sagt att den är för dyr och håller nog med Grelle om rimligt pris kontra synen på hur lättsåld bilen i fråga kommer att vara - den kommer troligen inte att springa iväg från bilhallen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Denna är det Länk Säg själva vad ni tycker då. |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
Om du planerar att köra 1000 mil om året och behålla bilen i 4-5 år så hade jag försökt räkna på vilken bil som förlorar värdet minst på de milen och åren. Driftkostnaderna jämnar säkert ut sig då en bil med färre mil har högre kapitalkostnader medan den du föreslår har större underhållsbehov. Om du bara kör 1000 mil om året spelar inte förbrukningen någon avgörande roll heller. Jag hade tittat åt 435 med bensinsexa då jag tror den kommer falla minst i värde. Köper du en bil som under dina år håller sig under 20 000 mil så bör den vara attraktiv att sälja den dagen det blir aktuellt. Är det för dyrt så hade jag istället kollat på en 335 som verkar gå att hitta för runt 250k med strax över 10 000 mil. Har du lite is i magen och väntar ett halvår tills nya treserien börjar rulla ut i stora volymer sker det säkerligen en märkbar sänkning av priserna. Den vanliga treserien är inte lika snygg som gran coupen men 335 motorn desto roligare. På bilen du tittar på funderar jag på om partikelfiltret är bytt? Borde kosta en del och bör vara aktuellt att göra om det inte redan är gjort. |
| Är det inte när det kommer till partikelfilter att dem rensas automatiskt pga långkörningar och att dem mår som bäst då? Hur är det med turbo och motorn i övrigt är dem bra så att säga? Ska försöka se med vxl olja byte och då med fördelningslådan sen försöka köpa den. Eller vad säger ni? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.