|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Befinner mig nu i Skottland och har inte direkt det vanliga "verkstadsnätverket" tillgängligt. På vägen hit gick en slang till nivåregleringen av, så både servo och nivåregleringen lade av. Lämnade in till BMW och då blev det som följer: Byte av stötdämpare bak + slangen som gick av 12500:-, byte av 4 skivor + belägg runt om 7000:- (rostiga), byte av dämpare fram 4000:-. Gissa vem som fick hicka när verkaren lade fram det... Vad säger ni på forumet, hur mycket extra kostade det mig att lämna in bilen på BMW och är de verkligen värda det? Har försökt leta efter dämpare för nivåreglering på nätet, men har inte hittat några. Jag antar att det är dessa udda delar som BMW kommer att tjäna multum på i framtiden när alla välutrustade bilar blir äldre, eller... | |
|
jag tycker att du blev snuvad! ok vet att stödämpare med nivå kostar en hel del men att bromsarna var så dyra, nä du lite väl överdrivet fick för mig att en kompis lämnade in sin 740ia bmw och byte skivorna o beläggen orginal så klart, då betalade han max 4000 kr Mvh Bmw 4-ever |
|
|
Vilket land? Varför byttes inte bara slangen? Delarna är inte det som du skall titta på det är pris/timma. DElarna kan vara värda sitt pris många gånger. Men t.ex. är Stockholms timpris uppe i 1100/timme... Att låta en duktig mek på landet byta orginaldelar kan nmog vara en bra affär.. Mindre verkstad i mindre ort kanske ligger på 350-550/timme 10 timmars jobb sparar 4-7000.. välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
| Nivådämparna bak finns bara att tillgå orginal mig veterligt om man inte vill bygga om. Beror på hur långt bilen har gått men runt 25-35k mil kan det nog vara dags för byet av dom. Drag och mycket tunga lass? Sen är väl växelkursen inte direkt till någon fördel på de brittiska öarna kan jag tänka mig? Belägg, skivor samt slitagevarnare gissar jag materialkostnaden orginal här till 4,5kkr här kan ha fel. Om dämpare fram är inklusive material låter inte det hårresande. Ska kolla mtrlpriser här i Sverige. | |
|
Bytte skivor belägg ok fram, bara belägg bak 7400:- på 525:an i augusti... Original men ej BMW group-arbete... (Bayrischebil , auktoriserad) välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Nääää då ingick service oxå..... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Jag trodde också att det skulle hjälpa att bara byta slangen, men enligt verkaren så läckte dämparen så att de menade att de inte skulle tåla att det testtryckte systemet. Man känner sig litet i underläge så här när man är i utlandet, så man ifrågasätter kanske inte så mycket som man borde.... Men som asken säger, det kanske är dags att byta efter 25k mil. Växelkursen är heller inte den bästa, 14.50 SEK/pund och det märks eftersom det mesta är 10-20% dyrare än hemma, och så även bilreparationer.... Jag får försöka leta reda på en mindre mek till nästa gång, men nu blev det litet akut med reparationen - man vill ju kunna ta sig runt litet när man är borta och inte spendera all tid att leta efter justa mekaniker. Jag provade faktiskt att prata med en som min granne rekommenderade, men han ville inte göra något åt nivåregleringen. Är det så svårt, eller vill de inte ha med utlänningar att göra tro? |
|
|
Lämnade in på bilen på Gothia Bilservice för att få ordning på tempen som gick upp. De felsökte, provtryckte och luftade systemet + glykol. Jag passade också på att byta olja, Quaker State 10-40 + filter. Betalade 850 kr för allt. Tycker det var löjligt billigt. I arbetstid hade killen satt upp 0,5 timmar a´410 kr = 205 Kr. Jag påpekade att det var snabbt gjort, och fick svaret; det tar ju fan inte längre tid. Hederliga killar. Innan de släppte mig fick jag en halvtimmes genomgång av statusen inom rallycross i sverige. De tävlade och åkte i egna teamet Gothia Racing. I Göteborg kallas såna för Goa Gubbar. Änna. Har man en äldre bil, ser jag ingen anledning att lämna den till en auktoriserad. Om man nu inte vill skicka sina pengar i sjön. |
|
|
Copy: det var ett svettigt bra pris du fick! Kanske skulle man åka upp till gbg nästa gång det är dags för sevice/bilen klyddar :-D Med vänlig hälsning //Kalle ______ Länk |
|
| Jag lämnade bilen kvällen innan. 09.30 dagen efter ringde de och sa att den var den klar. Hjältar. | |
| glömde; förarsätet var givetvis överdraget med plast från dem när jag hämtade bilen. Snyggt och prydligt m.a.o | |
|
Copy// Billigare kan man inte göra det själv ;-) /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
|
Ungefärliga priser 2 dämp här hemma 8100kr. Skivor belägg och varnare 2900kr. Framdämp 2100kr. Är nog svårt att jämföra pga pundkursen.... Blir fel siffror är min gissning. Bakdämp vet jag ingen mek som vill ge sig på då det är nivådämp men det kanske finns kompetenta människor vad vet jag. Asken. |
|
|
Givetvis PLUS moms så slutsumman blir ca 16500kr. Gick lite snabbt innan jag klickade iväg där:) Mvh Asken |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Det mesta är ju bra mycket dyrare på denna dära ön oavsett kursen. Undrar hur det är i Monte Carlo? vad säger du asken :)) MVH Hasso |
|
hasso: Jänkarna har inte kommit på vad mchassie är 1975 så mycket är säkert:)) Asken |
|
|
Öl o single malt är det visst bra pris på. I skottland iallafall... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Asken: Sjösjuke piller... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Å kiltar. Du Asken, låter kul med Chevan. Vinterbil ? :-) |
|
|
Sluta lek nu, försök jobba lite oxå.... välstämd tretummare med F1 ambitioner |
|
|
Ja det var dyrt får jag säga. Men som någon sa, det handlar nog till stor del om timkostnad. Följande fick jag gjort i Ungern i sommras: Nya framdämpare fram + krägningshämmare + fjädrar. Nya skivor med det som hör till bak + handbroms fixad, summa= 8000sek. Tyckte det var ganska billigt eller? Allt BMW orginal på BMW-verkstad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.