AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.388

M5 e39 förnya stötdämpning/fjädring

Sida 1 av 2
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har en dämpare bak som gett upp helt på min M5 e39.
Fram är de bra.
Frågan är vilken taktik man ska välja nu.
I grunden tycker jag att bilen är lite för hög original så helst vill man ju sänka men
originalnörden i en säger emot.
På min 540 sänkte jag med Eibach fjädrar fram och det blev en perfekt sober sänking på ca 18-20mm.
Funderar på att köpa 2 nya originaltyp dämpare bak och Eibach fjädrar till runt om.
Vad finns annars?
Coils?
Bilstein?
HR?

Jag vill att sänkningen ska bli typ 15-20mm.
Kan tänka mig begagnat om någon har liggande också.

Mvh Ola

Mina Bilar:
Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Brukar finnas Eibach B12 Pro Kit som innehåller Bilstein-dämpare med anpassade Eibach-fjädrar, låter som något du är ute efter. Billigare än original och minst lika bra.
Ola: Jag kör coils (K-Sport) på båda mina. Lite stramare men det är bra dämpare. Var ute efter samma moderata sänkning samt mer kilform. Du kan komma o kika? Fördelen med K-Sport o liknande är att höjden ställs genom att man justerar längden på fjäderbenet o inte höjden på fjädersätet. Köper du nu när det är kampanj så kostar de runt 7000 runt om inkl topp-lagringar
Ola: Jag TROR att jag har extra bakdämpare (jag sparar original till Tannen då de var/är inbra skick...) till M5 E39 liggandes i förrådet nånstans, kan de vara av intresse om jag hittar de :D? De har gått ca 13000 mil, torra men inte som nya. Måste hitta de bara, leta leta leta :D
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
K-sport lät intressant, måste komma och kolla på din!
Med närmare eftertanke så köper jag nog nya "original" sachs bak om det blir det valet.
Kostar ju bara dryga 2000 paret. B12 Pro kit lät också intressant 8-9 k?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
B12 Pro Kit kostade ca 7000 till min ena E36 borde kosta ungefär lika mycket till E39. Min E36 har jag faktiskt justerat så den är något högre bak än original o något lite lägre fram, kilform :)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dawwe, är det denna du menar:
Länk

Är de svåra att ställa?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Yes det är de jag har. Höjden justerar du lätt. ”Dämpningen” justeras via ett ”vred” högst upp på stången så att säg. Med andra ord lätt fram o svårt bak då hatthyllan måste demonteras. Jag ställde in mina ”i mitten”, denna funktion ser jag dock mer som en gimmick
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Jag har Bilstein B14 coil-overs på min, blir stram men inte stötig och man kan ju ställa höjden som man vill, min är egentligen lite för låg fram, men den är hjulinställd så orkar inte pula runt med det. B14 är väl iofs lite dyrare än K-sport och har fixerad dämpning.

Länk

Jag har komplett originalchassie ligger på 13800 mil, som kan säljas isf.

Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Karlsson,
Intressant med de beggade, kan ha nytta av dem på min 540 Touring
Kan du sälja endast fram? Eller så tar jag hela rasket till rätt pris ;-)

PM:a mig om det.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

Hade D2 coilovers på min M5, liknande K-sport fast annan färg. Var supernöjd med dessa, gick bekvämt med bra väghållning. Street-performance kör höstkampanj på dem nu.
Tänk på att Bilstein väger mer än Sachs.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Det blev så att jag beställde tidigare idag. D2 kampanjen hade jag missat Alpina.
Vi får hoppas K-sport duger, jag tror det.

Kommer byta de två "bärarmarna" fram eller vad man nu ska kalla dem samt krängningshämmarstag och eventuellt mittre styrled samtidigt som coilovers monteras. (Meyle HD)

När det gäller bakvagn, vad brukar behöva bytas då?
På min 540 Touring har jag bytt silentblock och "hundbenen":Länk

Vad brukar börja glappa på M5?

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
K-Sport eller D2 kvittar. Identiska prylar med olika färgsättning. Kör K-Sport på två (E39 där ena bilen haft dämparna sen 2009, dock bara ca 1200 mil) o D2 på ena E36. Inget att klaga på alls. Anledningen till D2/K-Sport var den ”äkta” höjdjusteringen, gillar inte när man ”stjäl” fjädringsväg. MEN så klart vrålsänker man med D2/K-Sport så kan hjulet slå i hjulhusen just pga av bibehållen fjädringsväg...

Bra beslut för övrigt Ola. Valde du ställbara topplagringar fram (har det på samtliga mina, dvs möjlighet att ställa camber)
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tack ;-)
Valde gummilagringen då jag kommer köra bilen dagligen sommartid.
Passar bättre då enligt säljaren.

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk

Ja med gummilagring blir det nog liiiiiite mjukare ”gång”, dessutom måste du inte
”uppfinna”’en gummistrumpa att montera mellan topplagring o fjäderns övre säte. Utan denna ”strumpa” så hamnar allt smutsvatten/grus/whatever just där det passar som sämst, nämligen vid ”topplagringens glidkula”.

Gällande bakvagnen så är det främst den yttre/nedre kulleden samt de två övre stagen som brukar vara bytesmogna. Rådet här är en komplett sats med alles, finns rimliga föe både fram & bakvagn för ca 500€, räkna med att prylarna håller ca 6000-7000 mil.
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Dawwe ge mig vilka ;-)
Länk

Mvh Ola

Mina bilar:
Länk
2, 4 , 14 och 18 blir ju som sagt i praktiken ”alles”. Att dutta kan bli onödigt dyrt då hjulinställning kostar en hel del...
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Tackar, 2 och 4 har jag faktiskt liggande ;-)

Mvh Ola

Mina bilar:

Länk
Kolla även efter sprickor i byglarna som håller k-hämmaren mot bakvagnsbryggan, de brukar gå av förr eller senare (båda mina är bytta, en av mig o andra var bytt nyligen av tidigare ägare). De är rätt dyra, än mer permanent lösning är att köpa eftermarknads byglar i bättre material o med bättre design, kostar typ 120$, original kostar typ 400 kr styck om jag inte minns fel.

Edit: Bygeln NML numera??????
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.