|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Den avskalade miljön var väl trevlig, men skärmen ser smäckig ut (jämfört med den i Model S) | |
|
dd88: Hittade det här om Q7. Kanske därför det inte laggar. Verkar ju styrka det som Gitarrjohan sa att Q7 Virtual Cockpit har egen CPU. "The Q7 is the first Audi SUV to use very-high-speed FlexRay optical fiber data bus technology, which interconnects all electrical/electronic systems, particularly the latest generation Multi Media Interface, Adaptive Air Suspension, and the multitude of new driver assistance systems, since all these require very high data bit rates.[46][47] The Q7 features up to 4 Nvidia Tegra processors." |
|
| Intressant tråd och håller helt med många av er. Efter att ha kört diverse märken (Volvo/Saab förstås men också Honda/Nissan m.fl) så tog jag ut min första BMW (E91 325iM) för 10 år sedan. Wow vilken skillnad det var i körglädje, bilen styrde helt plötsligt som jag ville, och direkt vid rattutslag! Klättrade glatt vidare med E91 335iM, E60 550iM och rullar nu E90 M3 sedan flera år. Roligaste och bästa bilen jag har haft hittills. Provat några "vanliga" moderna BMW serie bilar och för min del konstaterat; Skiljer sig inte mot andra nya bilar på ett sätt som berättigar extra slanten, mera märket än udden man betalar för. Sålunda lär M3an bli min sista BMW, sedan travar jag glatt vidare till en "vanlig" varför inte Volvo. Miljöbiten kryper också på så antar att det får bli en hybrid eller så efter alla egoistiska år med V8an... | |
|
Är inne på min tredje bmw (tidigare audi, saab) och varit väldigt nöjd med både dem jag haft tidigare (e91, f11). Den nuvarande (f25) msport är måhända lite stötig om vägen är dålig men förbluffande mkt körglädje ändå vara en suv så den lär jag ha kvar ett tag. Med detta sagt är det också inte helt omöjligt att nästa blir något annat märke. Tycker bmw gått lite ”audifällan” när allt börjar se ungefär likadant ut och de mer premierar onödiga gimmickfunktioner (gesturekontroll någon?) och rör sig från märkets själva kärna (körglädje, kvalitet osv). De har väl antagligen gjort kalkylen att det finns en större marknad om de fokuserar på den lite mer märkesorienterade breda medelklassmassan men som inte har någon djupare förståelse (eller respekt) för bmw. Det kan vara därför detta och liknande forum är utdöende dinosaurier som i framtiden lättast hittas på internet way back machine... :) I vilket fall. Det är jäkligt mkt prat och lite verkstad bland de etablerade märkerna. de som inte vågar ta steget och på riktigt släppa en elektrierad bil och inte en som går 15 mil och kostar 600kkr, typ. Hsr förvisso ingen dagsfärsk status men känns inte direkt som bmw ligger i framkant. Jag menar de har väl inte ens presenterat en elversion av nya trean? Då tycker jag inte man tar det här med elektrifering på största allvar direkt. Jag hoppas jag har fel och Bmw överraskar mig men om inte är det antagligen en tesla (eller kanske en volvo..) som känns som ett logiskt nästa köp. |
|
| Tror inte man kan släppa en el-version av nya trean, blir ju en pinsamt icke-optimerad produkt. Det måste bli en helt egen plattform, och vilka ingenjörer skall bygga den/dem? | |
| En "el-trea" på egen plattform lär dröja, i4 kommer dela plattform med nästa generations 4-serie och den är ett par år bort. | |
|
När det gäller elektrifiering har ju BMW nyligen valt att göra en 180-sväng. Man lämnar strategin med en egen plattform, separerad från resten av modellfloran (läs i3 och till viss del i8). Nu blir det elvarianter av befintliga modellserier istället. På så vis kan man erbjuda bensin, diesel, bensin/el-hybrid och el för en given serie och i teorin kunna ställa om produktionen till att helt anpassas efter efterfrågan. Nu är man sent på bollen, så elvarianten på 3:an blir en 4:a om jag läst de tyska medierna rätt och den kommer inte förrän 2021... Under tiden hoppas BMW att 330e med 60 km och ev en 325e med 40 (?) km eldrift ska räcka. Framtiden lär ju visa om denna strategi var bra. :) ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
För min del kan jag gärna åka elbil, när det finns vettiga alternativ på marknaden. Tesla är bra, visst. Men priserna kontra vad man faktiskt får gör att de i min värld är på tok för dyra. En X som är den moddelen som skulle vara aktuell blir typ 1,4 milj vilket känns väldigt oprisvärt Hybrid och liknande kommer jag aldrig köpa utan det blir ren el när jag byter bort fossilsexorna. |
|
| Vad är det för fel på en laddbybrid? Vilken har du kört som gjort dig så negativ till dem? | |
|
@Grelle Har alltid förvånat mig över folk som köper hybrider....är det dåligt miljösamvete ni har eller vad beror det på? Det måste vara det osmartaste man kan köpa idag, ska man bli elektrifierad köper man en riktig batteribil typ Tesla, men en hybrid? näh låter bara korkat, då kan man lika gärna köpa en vanlig bensinbil av snålvariant Toyota. Och vad gäller Tesla, nej det är långt från att vara en bra bil, fråga alla som säljer sin Tesla kort efter något år, man tröttnar på att ladda jämt, man är trött på den undermåliga inredningen som är plastifierad och lister lossnar, batterier med högst varierande kvalitet...finns ju ingen körkänsla, snabb till 100, sen dör den ganska snabbt i acceleration och för att inte prata om den höga tyngdpunkten i bilen Jag var närvarande på BMWs interna dragning angående utveckling av BMW och vad de har för elbilar i framtiden och var dom står idag, var inte imponerad kan jag säga, enda fördelen med BMW mot dom andra är att batteriet alltid har en rumstemperatur hela tiden även när man inte kör, men betala premium för det? Jag säger inte att konkurrenterna är bättre men förstår mig inte på köpare som skaffar hybrider, känns som de tappat halva miljösamvetet och känner sig lite tryggare med att det är lite batteri varje fall i bilen, ska man prata miljö skjuter man hela problemet bara vidare i kedjan, så nej, batterier överallt är ingen lösning på miljöproblemen om man nu har ett dåligt samvete. |
|
|
@lanab väldigt liknande syn på hybrider som jag mig. Som det ser ut idag så är dagens hybrider bara en övergångsfas. Och skulle det inte bli el som gäller i framtiden så blir det ngn sorts biobränsle och då vet jag inte om hybriderna kommer vara säkert heta då heller. Dessutom så av de vänner som har haft hybrider. Bla Cayenne. Så har det varit mycket mer strul med de bilarna än vanliga varianter av samma bil. |
|
|
@lanab har du verkligen missat fördelen att ha en laddhybrid som tjänstebil? |
|
| Plug-in hybrider är väldigt förmånliga som tjänstebilar och man får mycket prestanda för pengarna. 225xe som jag har nu är både ful och lite obekväm med sitt M-sport paket men drivlinan med 3-pip och stark elmotor på bakaxeln är grym! | |
| Personligen har jag bilarna helt privat och dessutom i Spanien vilket kan göra att jag har en annan uppfattning än om det skulle vara tjänstebil. Dessutom väldigt bergigt och mycket korta sträckor, farthinder mm så jag misstänker att man skulle få ladda väldigt mycket här. Andelen Tesla är t ex mycket lägre än i Sthlm, trots en väldigt köpstark befolkning med mängder av lyxbilar. Vet inte vad det beror på...? | |
|
Korta sträckor och någon enstaka längre tur är ju hybridens bästa användningsområde. Bilen står parkerad mer än den rullar så laddningen är sällan ett problem så länge man inte tvingas stå på gatan. Varför ha ett 100kWh batteri och betala dyrt för en Tesla när en 530e gör samma jobb? Gällande det sista du skriver om så vet jag inte, men Spanien och de europeiska pensionärer som bor där är kanske inte de som är mest vågade att testa nya grejer? |
|
|
Tror många drar sig för elbil med pga att elpriserna här är avsevärt högre än Sverige. Iaf om man ska ladda hemma mest. Dessutom ännu dyrare om man ska ha rejält uppsäkrat. Det där med pensionärer gäller inte alls längre. Nästan bara yngre och barnfamiljer som flyttar ned nu. Många egenföretagare eller företagare/anställda inom it branschen som kan jobba remote. Långa köer till svenska och internationella skolor.. |
|
|
Gitarrjohan, jag har fyra 60 plussare i släkten som köpt senaste året och 2 som letar aktivt. Den delen är nog fortfarande lika giltig, bara att det kanske inte är bara pensionärer. Långa köer till svenska skolor behöver ju inte betyda att pensionärerna har försvunnit, bara att barn tillkommit. Däremot kör nog fler pensionärer än barn bil. :) Som du är inne på så är Spaniens infrastruktur och elpriser inte på den nivå vi är vana. Vår el är billig och används till allt möjligt, men så är det inte i Sydeuropa. Då lagar man mat och värmer husen med gas, vilket är ovanligt i Sverige. |
|
|
Fascinerande att det fortfarande finns folk på forumet som fortfarande dömer ut laddhybrider (eller för den delen elbilar) så fullständigt efter alla diskussioner som ändå varit på ämnet. Är det så fruktansvärt svårt att inse att alla människor inte lever samma liv som man själv gör? Inte har samma behov eller beteendemönster? Och att det _faktiskt_ är så att ens egen livsstil inte är den enda allenarådande? Det måste ha med någon form av motstånd mot elbil generellt att göra. Har flera kollegor som kör laddhybrid som har 3-5 mil till jobbet och kan ladda i båda ändar. Fruktansvärt praktiskt att köra i princip 100% på el i sin pendling samtidigt som man inte behöver vara rädd för att bli strandad om batteriet tar slut. Att det sen är förmånligt som tjänstebil och rent skattemässigt gör ju inte saken sämre. Hur BMW ligger till vet jag inte riktigt, känns som flera andra märken ligger något före men sen är ju frågan när "boomen" kommer. Man behöver ju inte vara först men inom två är bör man nog ha ett antal bra alternativ ute om man ska hänga med. Fast å andra sidan så vore det ju bäst om BMW bara tillverkade bilar med raka sexor utan turbo, manuella och utan en massa tråkiga elservon som förstör känslan... :-) |
|
|
...och med RIKTIGA däck! ;) Som många redan varit inne på har BMW:s identitet slätats ut en hel del samtidigt som många andra bilmärken som har haft BMW som ledstjärna har kommit närmare BMW:s egenskaper i körkänsla och i viss mån även identitet. Pengar styr och merparten av alla BMW är renodlade "tjänstebilar" när de säljs nya - det sållar bort många märkesentusiaster samtidigt som det appellerar många "wannabees" som gärna ser en BMW på garageuppfarten för att främst "imponera på grannarna" men som egentligen inte är särskilt intresserad av "körglädje eller sportighet" innerst inne... ;) Raljerande? Ja, lite, men ändå tror jag på det! :) Att elbilar kommer är inget konstigt men i nuläget har de lång väg att gå när det gäller utveckling på batterikapacitetspunkten och priset - nu är de generellt för dåliga och för dyra för de flestas behov. Laddhybrider är säkerligen en övergångsprodukt i väntan på bättre elbilar....men kan ju fylla en funktion för de som vill köra el men inte riskera att bli stående med urladdat batteri och/eller har körprofiler som försvårar ren eldrift för rimliga pengar. Risken är väl iofs stor att laddhybrider blir ganska iskalla på beg.marknaden om några år när rena elbilar borde ha blivit betydligt bättre och billigare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, håller med till 100% i din analys. Även om laddhybriderna fyller en funktion i dagsläget för vissa så är det en övergångsprodukt. Som tjänstebil där någon annan står för risken.. visst. Men aldrig en laddhybrid för kanske uppåt miljonen med privata pengar. Ang. BMW så kan jag säga att för 10 år sedan hade valet till 100% blivit en ny BMW när caben ska ersättas så småningom. Nu är det inte alls självklart. Kan bli en A5 cab, begagnad 911 eller kanske ngt annat. Känns mycket mer öppet nu när BMW inte är som förr. Elservon som ngn raljerade över går att få till riktigt bra. Det har Porsche bevisat både i de senaste 911 (inte de första med elservo), Macan mfl. BMW kanske inte tycker det är lika viktigt med styrkänslan längre iom att kunderna inte verkar bry sig..? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.