|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Kanske ett kontroversiellt inlägg.. Har en 325 cab 2010 som endast gått ca4000 mil. Sneglat lite på att byta till antingen en ny , antagligen 440cab eller begagnad 911 cab. Haft en flera av den nu utgående 3-serien som lånebilar och känner inte riktigt igen mig. Visst, det har varit 4 cyl dieslar som inte alls är samma känsla i själva motorn. Det som jag känner att det inte lirar är styrningen, det förut så självklara samspelet motor-växellåda-chassie (oavsett motorstyrka). Känns lite som BMW 2018 är som vilken bil som helat förutom möjligen bakhjulsdriften (hur länge blir den kvar?). Rätt? | |
| Prova exemplar med mer motor (6-cyl), gör stor skillnad för intrycket, svårt att bortse ifrån även om man försöker! Testade en 520d f11 för ett par år sedan och tyckte den var hemsk, nu ett par år senare och 3000 mil senare i en 535dxt f11 är jag hur nöjd som helst. | |
|
Inte heller att förglömma så har andra bilar kommit ifatt BMW framförallt vad gäller chassiförfining och körglädje. Det är inte i närheten av lika stor skillnad mellan körglädjen i en A4 och en 3-serie som det var för 10 år sedan. BMWn leder fortfarande men det är inte mycket kvar. Kombinerat med att BMW nu har helt vanliga trista dieselfyror i allt utom toppmodellerna så kan jag hålla med om att lystern har falnat betänkligt för märket. ------- //Lövet |
|
|
Vi är nog många som säger samma sak. Har haft ett gäng BMW under åren, 2016 så hade jag totalt 5 nya bilar från BMW. Alla var bra på sitt, men alla hade även något man störde sig på. Sen dess har jag kört Audi, vet inte om det beror på lägre förväntningar men några riktiga störningsmoment har aldrig uppenbarat sig. BMW lever mycket på gamla meriter, men samtidigt så håller jag med dem där BMW-chefen som tröttnade på att alla talar ner nya generationer av 3-serien. Världen förändras och det var inte så mycket bättre förr. Finns väl en äldre bil jag skulle kunna tänka mig och det är e46 M3 CSL, men annars så finns det inget som står sig något vidare idag. 1M är väl där och nosar men skulle hellre köpa en M2 för de pengarna. Med det sagt så tycker jag att nya 3-serien ser ok ut, står mellan en sån och Audi A4 med faceliften som kom MY19, tror inte att den kommer vara ett under av kördynamik men är säkert en bra familjebil. |
|
| Vad gäller styrningen så prova en xdrive med 6:a, då bör du ha den hydrauliska servon istf eldrivna servon. Jag tycker det ger en helt annan känsla med den ydrauliska... | |
|
...ja, fyror (och då främst dieslar), automatlåda i de flesta bilarna, plus elektrisk servostyrning och som lök på laxen: RFT-däck har ju tyvärr dribblat bort en hel del av "BMW-känslan... Spiken i kistan blir när de inför framhjulsdrift! Då kan man köpa vilket märke som helst... T om. Alfa har ju börjat gå tillbaka till bakhjulsdrift igen... Nu är vi förvisso nöjda med F31:an men det är inte utan att man ibland drömmer sig tillbaka till bensinsexornas ylande vid högvarv och silkesmjuka gång... :/ Men halva soppakostnaden kan ge viss glädje också när bilen rullar 3000 mil per år! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Inför BMW framhjulsdrift på 3-serie och uppåt så är BMW helt dött för mig och jag ser inga köpskäl. Interiördesign/känsla samt även virtual cockpit gör framförallt Audi bättre. Min Macan hade elaervo men ändå överlägsen känsla mot de 3 serie med elservo jag kört. Köper inte riktigt argumentet att andra har kommit i kapp. Kör jag min 8 år gamla cab så är den roligare att köra och har mer känsla trots att det finna turbofyror som är klart snabbare 0-100. Någon skrev förut att min 325 i te hade ngt att hämta mot hans 328 258hk. Men set har den fan. Det är inte pengarna det handlar om.kan köpa en ny BMW imorgon om jag vill.. just nu litar det åt lätt begagnad 911 eller kanske tom en Aston eller Maserati(relativt lika pengar som en ny rätt fulspecad 440 cab) |
|
|
Jag stör mig inte så mycket på elservon som vissa gör här. Får jag bakhjulsdrift, sexcylindrar och manuell låda så gör det min dag. Turbo kan jag leva med. Men vad ska jag välja idag av nya generationerna som matchar det? M340iX är ju båda tvingande med automat och fyrhjulsdrift. Nä, då lockar en elbil eller elhybrid mer med tanke på att jag då kommer billigare undan. Om du kollar på begagnad 911 så beroende på vilken årsmodell så kanske en M240i/M2 kan vara ett modernare val för samma pengar. Inte 911's körglädje, men en bruksbar bil som är riktigt rolig. |
|
|
BMW hade väl sin storhetstid fram till runt år 2003, idag har det blivit tjänstebilsvalet hos dom flesta och tagit över mycket rollen som Volvo en gång hade. Letar själv ny bil, vet inte vad det blir men det känns svårt att motivera lägga ut runt 700' på en nyare M-modell idag när man vet hur mycket dom sjunker direkt, sålde min M5 F10 i somras och gjorde ingen vidare förlust på den men ser hur de störtdyker på marknaden just nu. Det var bättte förr vad man än säger för bilarna hade en själ, det har dom inte idag. |
|
| Gitarrjohan: Gällande "virtual cockpit gör framförallt Audi bättre". Den versionen som sitter i majoriteten av bilarna idag är väldigt föråldrad, mår dåligt av att ha nav i vår A4s cockpit. Jämför med Mercedes nya som bla sitter i faceliften av C-klass och BMWs som sitter i nya 3-serien. Vet att Audi har kommit ut med en ny version som sitter i bla Audi Q8 och kommande Q3, men detta går i cykler. Kommer alltid finnas någon som har det senaste i ett par år för att sen bli omkörd av konkurrenterna. | |
|
Det är väl inget konstigt alls. I princip all teknik när det gäller bilar går ju mot olika former av elektrisk styrning snarare än mekanisk. För ett bilmärke som profilerat sig som körglatt så är det klart att det inte blir bättre "känsla" oavsett vad man lägger i det ordet. Det är väl bara att kolla på alla forum för bilar med sportig karaktär så är det ett vansinnigt gnällande på ljudet från turbomotorer, mindre motorer, automatlådor, elektriskt styrservo och en massa annat. Jag kan förstå det, men brukar reflektera över hur dessa människor ska klara den dagen när bilar inte ens har förbränningsmotorer och det är tveksamt om man ens får köra sin egen bil. Det enklaste är väl att i så fall investera i en äldre bil med de egenskaper man letar efter. Har själv funderat på det från och till, problemet är dock att de bilarna är så oerhört mycket sämre att använda på daglig basis att det får bli en ren entusiastbil och jag har inte plats för det. Sen är det väl en del märken som har kvar känslan, men det är ju oftast i ett mycket högre prisspann. Men har man råd så... |
|
| För mig som gillar att sitta lite högre (kör X3 F25) så är BMW fortfarande det enda alternativet om man ska vettig körkänsla kombinerat med komfort till en överkomlig prislapp. Alfa Stelvio är väl ett annat alternativ, men den har inget att hämta komfortmässigt mot X3:an, varken F25 eller G01. Audi Q5 och MB GLC är komfortabla, men inte i närheten av X3:an körmässigt. | |
|
Kul med så många svar och åsikter! Ang. Virtual cockpit så tycker jag BMWs nya ser ut som ett TV-spel iaf de bilder jag har sett. Sedan kanske det går att få fram en mer klassisk look med? Funktionerna kan säkerligen vara fler och mer moderna är t ex Audi men utseendemässigt.. nja.. Ang. sportbilar och downsizing mm så har jag personligen inget emot el och skulle mycket hellre köra en elsportbil än något downsizat faktiskt. Dock finns inget på marknaden nu eftersom mina absoluta krav är cab och 4-sitsigt (bor inte i Sverige). SUV-mässigt så behövde vi 7 sitsiigt nu och det blev en nybeställd Q7. Den"vann" över BMW främst pga de 3 separata stolarna i baksätet som inte BMW har. Men även att jag har lite svårt för den nyligen lanserade X5 rent utseendemässigt. Ska försöka få till en provkörning av en 440 så får vi se! |
|
| Styrningen stör jag mig lite på att Porsche fått till det riktigt bra medans BMW som borde ha minst lika stora resurser inte verkar ha lyckats helt än? | |
| När man läser inlägg på autopower så verkar ju väldigt många vara mer intresserade av bildskärmar, navigationsanläggningar och att det skall vara senaste årsmodellen än bilens köregenskaper, så då kan ni ju lika gärna köpa en audi eller volvo. Men visst blir bilarna tristare att köra när konstruktörerna envisas med att "allt" skall vara elektroniskt istället för mekaniskt. Det är väl bl a därför äldre Porschar stigit i pris då de är roligare än de nya elektroniska. | |
|
Det är nog huvudet på spiken @blixten; 80%-ish av folket bryr sig inte om köregenskaper, gångkultur, chassidynamik, prestanda eller ljuddesign - så fler och fler biltillverkare slutar lägga pengar på det, helt enkelt. Mobilitetsföretag som mest fokuserar på utseende, mjukvarulösningar, pris och förbrukning säljer bilar ändå, "tyvärr".. |
|
|
Eller så spelar det mindre roll till vardags? Sitter ändå i kö 80% av tiden jag sitter i bilen och då är det andra värden som väger tyngre. Skulle jag köpa en bil med hänsyn till "köregenskaper, gångkultur, chassidynamik, prestanda eller ljuddesign" så skulle det inte bli en BMW. Inte som det ser ut just nu iaf. |
|
|
Ja, ni två ovanstående har nog helt rätt. i BMWs fall har märket dessutom de senaste 10-15 åren blivit ett riktigt massmarketmärke med en till stora delar helt annan kundkrets som inte bryr sig alls om märkets kärnvärden utan tycker det är kul att "åka BMW" mest.. Som någon skrev här förut.. i fikarummet på arbetsplatserna när det pratas bil nuförtiden är det bara förbrukning och utrymmen som gäller..kanske lite gadgets med. det tråkiga är att t ex generation E46 kunde man köpa en riktigt fin sexa för ganska blygsamma pengar. Nu är det bara toppmodellerna som har sexor och de har blivit bra mycket dyrare de med. |
|
|
Intressant tråd! Helt klart är att andra märken börjar komma ikapp BMW vad gäller "körkänsla", upplevd kvalitet. Jag kör ju en 535d och är galet nöjd med den. På jobbet har vi en Skoda Octavia Scout och den är lättare i steget än BMW:n och lättare att kränga runt i stan, vissa skulle nog kalla det körglädje. Provade en V90 D5 awd Polestar med allt lull-lull för ett tag sen och rent väghållningsmässigt kändes den lika bra om inte bättre än min bil, betydligt modernare, grymt snygg och fin bil överlag MEN, en stor skillnad var motor och växellåda och samspelet dem emellan. Skulle ut från en korsning lite raskt och tryckte på lite, väntade, väntade och väntade...sen växlade låda ner och jag kom iväg. Prestandamässigt var det större skillnad än vad jag förväntat mig också, Volvon skulle bli duktigt efter. För mig är drivlinan på BMW ett stort plus, jag gillar hur allt kuggar ihop så att säga, det i kombo med utseende och komfort/sport är my-cup-of-tea. Senast igår vid en sväng på E4 satt jag och tänkte hur jäkla gött den går, särskilt när man kör lite fortare. |
|
|
"Provade en V90 D5 awd Polestar med allt lull-lull för ett tag sen och rent väghållningsmässigt kändes den lika bra om inte bättre än min bil" Volvos nya SPA chassi är riktigt bra och, enligt min mening är Volvo numera en fullgod konkurrent till BMW när det gäller köregenskaper för vardagsbilar. Även nya XC60 går riktigt fint på vägen, även om den kränger mer än X3:an. Dock är karosskontrollen mycket bra och även samspelet mellan styrning och fjädring. |
|
| Hade dock en ny MB E-klass som hyrbil nyligen och där upplevde jag skillnaden i köregenskaper som stor jämfört med min X3:a. När man körde i t.ex. rondeller så låg inte bilen så "platt" som min X3:a gör utan den "tippar" framåt när man kör i en kurva. Vidare så var det en tydlig fördröjning mellan rattvridning och att karossen satt sig i en sväng. Detta märks tydligt även vid fullt normala hastigheter tycker jag. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.