AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.311

BMW inte lika intressant längre/börjar gå ned sig?

Sida 2 av 4
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
dd88; Du sitter í kö 80% av tiden, jag sitter kanske 8 - och vi bor på typ samma ställe? ;) Olika människor, olika förutsättningar - som "bilnörd" värdesätter jag ovan kriterier (har bara inte råd att betala för dom just nu, därav 320..)
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Kanske inte så konstigt att allt fler bilar idag ligger närmare varandra i kvalitet och upplevelse. Såvitt jag förstår utvecklar de flesta bilmärken sina 'plattformar' tillsammans med andra för att få ned utvecklingskostnaderna och ha råd med nya plattformar oftare. Så i grunden är många bilar tillräckligt lika för att de kan göras bra. Sedan köper man växellådor och motorstyrning av ganska få tillverkare. Tittar man på 'medelbilar' idag så är de väldigt lika i koncepten och även till utseende. Tvärställd 4-cylindrig motor fram, där ligger väl 90% av alla bilar?

Minns det som att bilarna var mer olika förr...

Matthias

Sani: Kör södra Öjersjö till Kungsgatan klockan 7 vardagar. Har bara några minuter till motorvägen, men väl där så är det 60-80 i vänsterfilen på 100-väg. Runt Delsjömotet börjar det tjockna till då många ska av vid Kallebäcksmotet men envisas med att ligga och blocka i vänsterfilen för att tränga sig förbi ett par bilar. Sen är det relativt fritt fram tills att vägen går ihop med E20 ett par hundra meter senare. Därifrån så är det kö till Ullevi där bussar brukar ställa sig mitt i korsningen. När man väl kommit förbi Västtrafik-blockaden så är det Alléns ökända rödljus tills jag svänger av vid Rosenlund och parkerar. Denna resan tar cirka 10 minuter vanligtvis men cirka 45-60 under rusning.

Samma sak på vägen hem men där brukar det släppa direkt när man kommer ut på leden.

Ska väl tilläggas att jag har börjat ta bussen de dagar jag faktiskt inte behöver bilen.

Gjorde samma typ av resa i M3an, men ser faktiskt inte anledningen till att ha 450-ish hästar under huven när de inte används. Hade tänkt att köpa en G20 M340i men givet antalet gånger man får "sträcka på benen" så är det ett högt pris att betala för något man knappt kan använda. Får se vad som händer när offerterna börjar trilla in.
Min första BMW var en E60, sen E70, F11, nu F34. Jag har inte samma upplevelser som ovan kanske, dock har jag känt/känner en otrolig körglädje i alla mina BMW. Jag har sista året kört Bla Volvo V90, GLC och de kommer inte i närheten av känslan anser jag. Jag blir genuint glad varje gång jag sätter mig i min GT och ska iväg. Jag kan faktiskt längta till att sätta mig i den på morgonen.

Så jag håller inte mer er, dock, som sagt, har jag inte varit med särskilt länge..
Faktum är att jag längtar varje dag..

Den där känslan som kommer när man går ut och ser bilen stå där - fantastisk!
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Bmw har fortfarande en edge i körglädje jmf med andra märken i mitt tycke.
Provat nya xc60 t8 och v90 d5 men stör mig något fruktansvärt på touch skärmen, växelväljaren och laggig instrument display. I övrigt är inte drivlinan i paritet, känns slö i reaktionerna. Dom är dock komfortabla men lite för mjuk chassisättning.
Visa användare
3.753
Sani
dd88; ja då förstår jag att du hamnar i de sosse-skapade köerna :)

Jag bor i Eriksberg och arbetar i Torslanda, så det är 10 minuter man får njuta av en ev fin bil varje morgon! Men sedan är man ju ute och snurrar på kvällarna också, samt att bara ägarglädjen av en fin bil är viktig. Det ska vara en bil man vänder sig om när man lämnar den (gränsfall med den nuvarande haha)
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Spännande tråd som redan sagts! Här kommer min högst subjektiva åsikt och förklaring till varför jag gick från BMW till Audi.

1) Interiören. Framförallt mätare och navi/skärm ser gammal och osexig ut i jämförelse med Audis virtuell cockpit eller Mercedes dylika. Jag åker Q7 och gillar dessutom att jag kan sänka ned skärmen om jag vill och ha bättre uppsikt fram. Även barnen i baksätet gillar detta.

2) Stöldrisken/inbrottsrisken. Detta var/är ett tuuuuungt vägande skäl för mig. Bor i villa i Stockholmsområdet och har inte tillgång till garage. Har haft grannar som fått sina BMWs länsade flera gånger.

3) Strålkastarna/lyktorna tillsammans med övriga formspråket, både i fronten och bak. BMWs modeller har sett i princip likadana ut ett bra tag nu och det känns ungefär som med instrumenteringen - inte spännande (även om funktionen är bland de bästa).

Jämför här tex: Länk

Länk

4) Jag hade en hel del problem med min e61. Ni vet de vanliga, läckande panorama, trasiga kablar bakluckan, glasruta som öppnades ibland (microswitchen), batteri som laddades ur för snabbt etc...etc. När jag sålde den 2012 hade den ändå bara gått 7.000 mil. Jag vet att alla märken har mer eller mindre fel, men på det hela taget hade min BMW för många på för kort tid.

/lloydan

Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ganska bra sammanfattning av LLoydan. Mina senaste BMW ink den jag har nu har haft en del problem med, men främst med motorerna och oftast tändnings/insprutningsrelaterat. Kan tillägga att den Porsche Macan jag hade i knappt 4 år var den enda bilen jag har haft som varit helt felfri under hela tiden jag ägt den. Inte ett enda småfel ens. Imponerande!

Punkt 1. Så åker jag Q7 med sedan 2v tillbaka. Den nya 286HK dieseln. Rätt trevlig motor men fort en diesel. Stor fördel att kunna gömma skärmen. Känns mycket bättre än både BMW och MBs fastmonterade IPadkopior som jag aldrig förstått mig på. Är min första Audi så det ska bli intressant att se vad jag tycker efter ett tag.

Ang. punkt 3 så tycker jag att BMW verkar ha någon sorts problem med identiteten/ängslighet på sistone. ta t ex nya Z4. Ser ut som en MB med BMW-badge. Nya X5 är enligt mig långt ifrån snygg. Speciellt fronten. De enorma oversize njurarna på nyare modeller i kombination med mindre strålkastare gör att hela harmonin försvinner när man ser bilarna framifrån.

BMW borde gå tillbaka till rötterna en aning tycker jag. Men det kommer inte att hända för de vill sälja maximalt antal bilar och de flesta "nya" kunderna har andra prioriteringar, som vi redan avhandlat i tråden. Är man entusiast så gäller det ha råd med toppmodellerna eller M-bilarna nuförtiden. Så var det inte förr.
Sani: Mig veterligen så står alla etablerade partier bakom projektet, var det till och med inte som så att Moderaterna avböjde styret för att dom inte vill kompromissa om Västlänken med Demokraterna? Man kan tycka vad man vill om Västlänken men jag skulle knappast klandra en sida för det.

Sen så hade det givetvis varit skönt att spendera timmarna i något roligare men enligt min snabbkalkyl så skulle en bil motsvarande en M3 kosta mig dubbel så mycket som tex en G21 30i. Sparar hellre de pengarna till en roligare hobbybil.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Gitarrjohan: Sista meningen tycker jag sammanfattar allt tokbra!

"Är man entusiast så gäller det ha råd med toppmodellerna eller M-bilarna nuförtiden. Så var det inte förr".

Tror du kommer bli grymt nöjd med ditt val av Q7. Har åkt q7 i två år nu och vete 17 vad jag ska byta till. Lutar åt nya A7 eller Sq7, men skulle vilja ha garage för att åka sq7.
Är inte Q7 den "gamla" i gänget? Tänker bla på Q8 som känns betydligt fräschare både interiört och exteriört.

Länk

Gällande möjlighet att gömma skärm så förstår jag att man vill kunna göra det när den sitter på toppen av dashboarden, tycker att nya generationen ovan (där egentligen alla tyskar kör samma upplägg) ser betydligt fräschare ut.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
dd88: Jo, men bara om du jämför med andra Audis. Q7 kom som första bil MY 2016 med virtual cockpit och med tanke på att BMW ännu inte har något liknande så känns det lite konstigt att kalla det gammalt.

Men du exemplifierar på ett bra sätt hur långt efter BMW känns...;)
LLoydan: Har själv virtual cockpit så jag förstår vad du menar, men jag tycker att du borde lyfta blicken lite. Både BMW och Mercedes har haft virtual cockpit ett tag och de är bra mycket bättre än den jag har i min MY17 A4.

Audi har en ny generation som bla finns i A6, Q8 och nya Q3 (säkerligen någon mer), jag har inte testat den men jag skulle säga (av det jag sett på nätet) alla de tre tyskarna nu ligger i linje. Det som är till fördel BMW och Mercedes är att de har behållit fysiska kontroller och förlitar sig inte helt på touch. Audi var tidigt ut med tekniken men som allt annat så känns det snabbt gammalt, när kartan är aktiverad och bilduppdateringen känns som en sekund så blir iaf inte jag imponerad.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Nja, vet inte om jag behöver lyfta blicken. Det var min helt subjektiva åsikt och du har rätt till dina helt subjektiva åsikter och vi tycker olika...;)

Dessutom skrev jag så här om BMW: "instrumenteringen - inte spännande (även om funktionen är bland de bästa)" så jag vet inte riktigt vad du menar?

Tillbaka till ämnet. Jag har Google maps och kartuppdateringen går blixtsnabbt för mig. Antingen beror det på att det sitter olika processorer i Q7 och A4, men de A4 jag kört har jag inte märkt av någon lagg i.

Vad gäller nya modellerna av A6 och Q8 så är själva virtual cockpit dessutom i princip likadant som du och jag har. Det som skiljer är de två andra displayerna i mitten som nu är touch screen (och säkert lite processorkraft...;)
Har faktiskt inte heller märkt någon skillnad mellan olika bilar med första generationens Virtual Cockpit, har även gjort en uppdatering tidigare i höst då skärmen flimrade, men ingen skillnad.

Antar att man är mer eller mindre känslig, men känns rätt otroligt att du inte upplever någon ryckighet i bilduppdateringen. Flyter det även när du zoomar ut och in på kartan?
Visa användare
3.753
Sani
Satt och lekte med konfiguratorn igår, den nya 3:an verkar ju bli fin - men jag måste säga att M-sport paketet är bra bombastisk / svulstig..? Nästan på gränsen till too much (i fronten).

Älskar interiören i nya A6 fö, speciellt ratten (den 4-ekrade), och noterar att exteriören faktiskt är snyggare med krom än med svart optik-paketet - betyder detta måhända kromens återkomst; designmässigt? :)
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Jag kan tycka att kartan i den "vanliga" skärmen i Q7 laggar lite eller åtminstone kunde varit lite snabbare. Kartan i Virtual cockpit upplever jag som klart snabbare och vad jag förstått så har Virtual cockpit egen CPU. Antagligen det som är skillnaden.

Håller helt med om att M-paketen börjar bli too much. Inte bara i nya trean tycker jag. Skulle troligen inte välja M-paket om jag beställde ny BMW idag.

Håller även med om att krom är snyggare än svart på nya A6 och valde även krom till Q7 (Glaciärvit). Generellt sett så tycker jag personligen att krom är att föredra till de flesta konfigurationerna men svart kan funka om man "löper linan ut" med svart.

BMW-mässigt så är det bara att invänta nya 440Cab nu och se om man blir sugen. Lär väl ta ett tag innan den kommer? 4-serien släpar väl en del mot 3-serie
Torrsimmande en Tesla Model 3 häromdagen. Även stillastående får den tankarna bort från en ex. BMW 3-serie.

Nu har säkert BMW planer, men steget till att vara på topp känns snart väldigt långt. Tick tock, tick tock.
Gi
245
Gitarrjohan
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Teslan är nice men för mig går den bort pga förarmiljön/instrumenteringen eller rättare sagt avsaknaden av instrumentering. Väldigt märklig design
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.