AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
5.969

Dags för ny tjänstebil, bmw 320D eller mb C220?

Sida 1 av 2
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Hej på er,
Kör idag en MB C220 -15 och nu är det dags för byte igen.
7,5bb som gäller, men måste inte vara på öret.
Nu när f31 är inne på sista året så slänger dom med en hel del utrustning i basbeloppen, bla så får jag X-drive, M-paket med 18" hjul & skinnklädsel, backkamera, dragkrok, tonade rutor, eluppvärmd ratt, Hifi system och connected-paket mm för mina 7,5bb. Dessutom ingår gratis vinterhjul och fri service i 3 år/8000mil.
Hos Mercedes får jag en exakt likadan bil som jag redan har, en ganska snålt utrustad grundbil med 17" fälgar.
Visserligen en lite modernare design men knappast mer körglädje. Jag är väldigt nöjd med min 220 men vet inte om jag vill ha en likadan igen.
Vad tycker panelen?
Kör på 3an!!!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Provkör!

De har ganska olika karaktär där MB är den klart mer komfortabla av de två, medan BMW:n är mycket mer "sportig" i sitt uppträdande på gott och ont - beroende på vilka personliga preferenser man föredrar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
320d alla gånger! Hellre en välutrustad bil som har några år på nacken som modell än en tomhylsa.

/Masten
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Haft två F31 320D. Kör nu C250D. Visst, lite "roligare" med F31, men så jäkla skoj är de inte. MBn är trots allt en generation nyare, så jag hade haft väldigt svårt att gå till(baka) en F31a.

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tillhör inte nuvarande C-klass (W205) och 3-serie (F3x) "samma" generation, även om C-Klass alltid kommer några år senare än trean när de byter generation.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Mercan är ju fräschare, speciellt interiört! Men med tanke på rabatterna gick jag på BMW:n ändå (min kommer imorgon).

Stod också i valet mellan de här två, alt. GLC som är förvånansvärt billig att leasa!
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
3 serien, bra prisar på dom nu som G2X kommer. Med H&K högtalare, skippa hifi. Viktig detalj. Oavsett är det trots allt 2 likvärdiga bilar, en med mer utrustning, en med mindre utrustning till ungefär samma pris.

Crille
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag är väldigt kluven.
BMWn jag har i åtanke är en beställd bil som är leveransklar om 3 veckor.
På BWNn får jag ca 26% rabatt + vinterhjul och fri service(servicen betalar jag visserligen inte ändå).
På MB får jag 21%, det är bra det också och även där finns en bil på lager som jag är lite sugen på.
Hade det inte varit för att jag redan har en w205 så hade jag nog tagit den direkt eftersom den är av nyare modell, men det kommer ju knappt kännas att man byter bil om jag tar en likadan..
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Provkör BMW:n!

Tror du (tyvärr) kommer uppleva BMW:n som betydligt mer bullrig och lite mer stötig...men vill man ha "sportigare" karaktär kan det vara rätt väg att gå.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Tittade lite på att leasa en Mercedes c-klass nu när de erbjuder ner till 12 månader, såg bra ut tills jag insåg att det var 200d som har 14 hästar typ. I min enfald så trodde jag att det var motsvarande 320d men krävs tydligen en 220d för det, vilket dom inte erbjuder för privatleasing.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Ska provköra 320 imorgon!
Räknar med att den ska vara lite mer stötig än min c220, frågan är hur mycket.
Jag har tidigare haft både 325i e90 & 335i e91 med M-chassi. F31 borde iaf vara lite bättre/modernare än vad dom va.
Glöm inte att det är nya motorn i facelift cklass.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag stod inför samma val och köpte en C220d. Mercan känns mycket modernare helt enkelt. Dessutom är långfärdskomforten bättre. BMW något mer körglad kanske, men en Mercedes med AMG kit är i stort sett lika. I vilket fall var det inte huvudkriterie för mig.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
M-B GLC220d 4-matic är riktigt prisvärd på privatleasing, omkring 5 papp/mån (välutrustad), men notera att i den tappningen är "220" också bara 170 hk..
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Nu har jag varit ute på en ordentlig runda med 320D och jag måste säga att den är riktigt trevlig!
Finns både för och nackdelar gentemot c220 som jag ser det.
Interiören må kännas lite äldre och kanske inte lika lyxig, men samtidigt mer ombonad och mysig.
320 upplever jag har mindre vägljud men kanske lite mer vindljud.
Förvaringen är ganska dålig, varför inte ett ordentligt utrymme under armstödet som i MB? Och var ska jag lägga mina solglasögon?? ;)
Motorn kändes ganska likvärdig min nuvarande 170hp, MBs nya motor har jag inte provat ännu.
Sen har den inte samma komfort på motorväg som MB, men jag upplevde inte den som obekväm. Däremot är den ju ganska mycket trevligare på mindre vägar.
Sammantaget så lutar det åt BMW just nu men jag ska fundera lite till och eventuellt testa den nya motorn i MB.
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Har inte F31 kvar sitt fack nere till vänster om ratten? Där passar solglasögon fint! Eller försvinner det om man har knappar där istället?
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jo, facket finns kvar om man har förvaringspaketet, vilket jag isf kommer att ha.
Det där med solglasögon var mest på skoj, MB har ett speciellt fack för glasögon i taket. :)
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Ok, sorry, hängde inte med på den. :)
Har inte merca tappat? De ser ruggigt bra ut måste jag säga, GLC har tilltalat mig mycket, men hyrde en förra veckan och var inte imponerad.

Körde 17 mil i Lappland, kände av kroppen efter 11mil. Streckade 47 mil i min F34 utan att känna ett uns.

Navigatorn i mercan var helt kass. Provade 5 adresser och den hittade inte någon av dom.

Blev aldrig vän med spakarna, var på växelspaken flera gånger för att dra på vindrutetorkararna, iofs en vanesak.

Men när jag landat på Arlanda och hoppade i min kände jag en enorm glädje och lättnad.

//BMW frälst (😜)
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Jag har bestämt mig, det blir en 320dT xDrive med M-paket, la precis ordern! :)
Har saknat känslan att sitta i en bmw, kändes helt rätt när jag provkörde idag.
Bilen tillverkas denna veckan(v46) och levereras till mig i början av december.
Jag är väldigt nöjd med priset jag fick.
126,210kr i rabatt + vinterhjul.
För bra för att motstå!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.